معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته دوم اسفند ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

واکنش رئیس جمهور ساحل عاج در خصوص خروج برخی کشورها از اکواس

آقای الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل عاج در نشست سران جامعه اقتصادی دولت های غرب آفریقا ضمن اشاره به مسئله خروج کشورهای بورکینا فاسو، مالی و نیجر از  اکواس تاکید نمود"  ما در منطقه غرب آفریقا با یک وضعیت نگران کننده امنیتی و انسانی روبرو هستیم و پایه‌های انسجام و یکپارچگی اقتصادی و سیاسی  منطقه با خروج مالی، بورکینا فاسو و نیجر از این اتحادیه منطقه ای با خطر جدی مواجه شده است". در ادامه رئیس جمهور ساحل عاج از تصمیم خروج این سه کشور از اکواس ابراز تاسف نمود و مدعی شد که این اقدام ممکن است یک شکست  جدی در رسیدن به هدف متعالی ایجاد یک جامعه اقتصادی ثابت در منطقه غرب آفریقا برای اکواس باشد، ما باید تلاش کنیم از طریق گفتگوها و مذاکره با مقامات مالی، بورکینافاسو و نیجر آنان را ترغیب کرده تا در خصوص تصمیمات خود تجدیدنظر نمایند".

 

تقویت همکاری‌ها میان کانادا و ساحل عاج

آقای تیموکو میله کنه معاون رئیس جمهور ساحل عاج، روز دوشنبه 26 فوریه 2024، سفیر کانادا در ساحل عاج را به حضور پذیرفت. در این ملاقات، مناسبات دو جانبه به ویژه کمک های دولت کانادا بمنظور اجرایی شدن برنامه توسعه ملی ساحل عاج  و همچنین همکاری‌های توسعه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سفیر کانادا در این ملاقات از سفر رئیس مجلس سنای کانادا  به ساحل عاج در اوایل ماه مارس 2024 خبر داد. گفتنی است در چارچوب سفر رئیس مجلس سنای کانادا، اتاق بازرگانی  کانادا و ساحل عاج در ابیجان افتتاح خواهد گردید.

گابن

دیدار سفیر چین با رئیس جمهور گابن

آقای ژنرال بریس کلوتر اولیگی انگما رئیس جمهور انتقالی گابن، روز دوشنبه، 26 فوریه 2024،  سفیر چین در گابن را به حضور پذیرفت. در این دیدار دو طرف به مرور روند پروژه‌ها و طرح های عملیاتی شده توسط پکن در چاچوب برنامه همکاری چین و گابن پرداختند. در پایان سفیر چین در خصوص بهره برداری  از پروژه‌های واگذار شده به شرکت های چینی طبق جدول زمانی مشخص به رئیس جمهور گابن اطمینان خاطر داد. 

 

تقویت همکاری‌های اقتصادی میان دولت گابن و چین

به نقل از منابع خبری محل، موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان چین و گابن  روز جمعه، 23 فوریه 2024، توسط مقامات این دو کشور نهایی گردید. این تفاهمنامه با هدف توسعه همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور با رعایت اصل منافع دو جانبه از طریق اتخاذ تدابیر مالیاتی مناسب برای استقرار و ایجاد شرکت ها توسط کار آفرینان در کشورهای همدیگر امضاء شده است.

 

حمایت مالی دولت فرانسه از دولت گابن

به نقل از منابع خبری، وزیر کار گابن، روز چهارشنبه 29 فوریه 2024، سفیر فرانسه در گابن را به حضور پذیرفت. در این دیدار، سفیر فرانسه پروژه موسوم به "ابتکار جوانان مستقل برای موفقیت با همدیگر" را به وزیر کار دولت گابن ارائه نمود.  این پروژه 2 میلیارد یوروی با تامین مالی دولت فرانسه و با هدف ارائه آموزش های تخصصی و حمایت از کارآفرینان جوان گابنی در صورت نهایی شدن اجرایی خواهد شد.

سائوتومه و پرنسیپ

حمایت  ژاپن از سائوتومه و پرنسیپ در حوزه امنیت غذایی

وزیر امور خارجه سائوتومه و پرنسیپ روز دوشنبه، 26 فوریه 2024  سفیر ژاپن در این کشور را به حضور پذیرفت. در این ملاقات توافقنامه کمک غذایی به ارزش بیش از 50 میلیون دوبراس (واحد پول سائوتومه و پرنسیپ) امضا نمودند. به گفته سفیر ژاپن این قرارداد حمایت غذایی با هدف کاهش کمبود برنج و کمک به امنیت غذایی مردم سائوتومه و پرنسیپ صورت می‌گیرد. وزیر امور خارجه سائوتومه و پرنسیپ در پایان ملاقات از کمک های ژاپن قدردانی نمود.

حمایت مالی بانک توسعه آفریقا از سائوتومه و پرنسیپ

به نقل از منابع خبری، نماینده بانک توسعه آفریقا  با  وزیر امور خارجه سائوتومه و پرنسیپ در روز چهارشنبه، 28 فوریه 2024، ملاقات نمود. در این ملاقات به منظور تامین منابع مالی در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و کارآفرینی سائوتومه و پرنسیپ، قراردادی به ارزش بیش از 60 میلیون دلار میان دوطرف امضا شد. همچنین در پایان ملاقات نماینده بانک توسعه آفریقا از تمایل خود بمنظور حمایت از حوزه گردشگری و اتوماسیون نمودن سیستم اداری بخش دولتی این کشور خبر داد.

 

تصویب مجوز دریافت وام خارجی توسط مجلس

به نقل از منابع خبری مجلس ملی سائوتومه و پرنسیپ به منظور بهبود سیستم تامین آب شهر سائوتومه و حومه آن، به اتفاق آراء قرار داد اخذ وام 15 میلیون یورو میان دولت سائوتومه و پرنسیپ و بانک سرمایه گذاری اروپا تصویب نمود

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما