معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۹- ۱۴:۱۶ - مشاهده: ۱۰۸

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

امضای تفاهمنامه تامین مالی اجرای طرح سنگال در حال ظهور بین سال های 2024 تا 2028 بین دولت سنگال و سازمان ملل متحد

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در داکار اعلام کرد این سازمان در قالب طرح کمک های توسعه ای سازمان ملل متحد(UNDAF)   مبلغ 488 میلیارد فرانک CFA  جهت تامین مالی اجرای طرح سنگال در حال ظهور برای دوره  2024 الی 2028 به سنگال اعطا خواهد کرد. خانم مایگا در مراسم امضای تفاهمنامه مربوطه همچنین بر عزم سازمان ملل متحد برای تقویت همکاری با دولت و مردم سنگال، شرکای توسعه ای، جامعه مدنی جهت مشارکت مبتنی بر تعهد مشترک تاکید کرد. او تصریح نمود که سازمان ملل متحد متعهد به همکاری با دولت حول اولویت های اصلی از جمله تحول ساختاری اقتصاد سنگال با هدف تضمین پایداری و فراگیر بودن رشد اقتصادی، توسعه سرمایه انسانی ، تقویت حمایت اجتماعی با هدف تضمین توسعه پایدار و همچنین تثبیت حکمرانی خوب و تقویت اثر بخشی نهادها و انسجام اجتماعی خواهد بود. وی تاکید کرد که حضور سازمان ملل متحد در یک کشور باید با چالش ها و اولویت های توسعه همسو باشد. آمیناتا مایگا خاطر نشان کرد: این اولویت‌ها چالش‌های توسعه‌ای نوظهور مانند انسجام اجتماعی، شوک‌های اقلیمی و اقتصادی را که می‌توانند مانع از تسریع پیشرفت به سوی دستیابی به اهداف توسعه پایدار شوند، یکپارچه می‌کنند. به گفته وی، همکاری با سازمان ملل متحد باید راه حل های نوآورانه ای را برای اجرای اصلاحات ساختاری با هدف تسریع تحول ساختاری اقتصاد ارائه دهد. این همکاری از تلاش‌های دولت در ایجاد سیستم‌های تاب‌آور برای تضمین دسترسی عادلانه و فراگیر به خدمات اجتماعی اولیه ، تحکیم دموکراسی و انسجام اجتماعی حمایت می‌کند. به گفته خانم مایگا، بر این اساس نزدیک به بیست آژانس برای فعالیت در سنگال با حضور قوی دفاتر منطقه‌ای، این کشور را به مرکز منطقه‌ای سازمان ملل در آفریقا تبدیل کرده است. دودو کا، وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری سنگال نیز گفت: این طرح چارچوبی برای کمک به توسعه سیستم سازمان ملل متحد و برای سنگال چارچوبی برای برنامه‌ ریزی استراتژیک جهت اختصاص منابع مالی برای دوره مورد بررسی را نشان می‌دهد. وی در پایان گفت: اهداف سازمان ملل متحد، ما را در زمینه اجرای سیاست اقتصادی و اجتماعی، یعنی PAP 3  در چارچوب برنامه سنگال در حال ظهور (PSE) یاری می‌کند.

APS  16 فوریه 2024

توسعه فراگیر با تمرکز بر درک بهتر نابرابری‌های جنسیتی

وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری، دودو کا، بر لزوم درک بهتر نابرابری‌های موجود در سیستم اقتصادی با هدف دستیابی به پایداری و توسعه فراگیر تاکید کرد. وی این سخنان را در کارگاه آگاهی ‌بخشی با موضوع « مفهوم جنسیت و اقتصاد » با همکاری آژانس توسعه بلژیکی Enabel در جهت کمک به کاهش نابرابری‌های جنسیتی و مبارزه با تبعیض علیه زنان و دختران ایراد نمود. وزیر اقتصاد تصریح کرد: هدف کلی این کارگاه تقویت ظرفیت‌های کانون‌های جنسیتی در زمینه مفاهیم اساسی درگیر در تحلیل ملاحظات جنسیتی است. وی اشاره کرد که تحلیل دو مفهوم جنسیت و اقتصاد ما را به زیر سوال بردن تأثیر نابرابری‌های جنسیتی بر اقتصاد فراگیر سوق می‌دهد. به گفته وی، از این منظر افزایش آگاهی در میان مدیریت ارشد وزارت اقتصاد در مورد مسائل جنسیتی  اهمیت حیاتی دارد، زیرا به ما امکان می دهد دیدگاه جنسیتی را در سیاست ها و اقدامات خود ادغام کنیم. وی افزود: افزایش آگاهی مدیران ارشد در مورد اهمیت برابری جنسیتی به ایجاد یک محیط کاری فراگیر کمک می‌کند که در عین حال منجر به تدوین سیاست‌های عادلانه منطبق بر نیازهای همه اعضای جامعه می‌شود. نماینده مقیم آژانس توسعه دولت فدرال بلژیک، Enabel، نیز گفت: برگزاری این کارگاه به دلیل نقش عمده در تلاش برای نهادینه کردن جنسیت و کاربرد عملی تکنیک های ادغام جنسیتی در تدوین سیاست های عمومی و فرآیندهای برنامه ریزی برای مدیریت ارشد مهم است. رژین دبراباندر گفت: این زنجیره که از برنامه‌ریزی به نظارت و ارزیابی ختم می‌شود زمینه‌های عملی را برای در نظر گرفتن برابری بین مردان و زنان تشکیل می‌دهد. به گفته رژین دبرابندر، در نظر گرفتن نابرابری‌های موجود و شناسایی، امکان اجرای اقدامات اصلاحی مناسب مانند برنامه‌های توانمندسازی برای زنان و جوانان را فراهم می‌کند.

APS  16 فوریه 2024

 

توصیه به شفافیت و حکمرانی خوب برای جلوگیری از درگیری در مناطق مورد بهره برداری از منابع طبیعی و معدنی

عبدو عزیز دیوپ، عضو کمیسیون منابع طبیعی مجلس ملی گفت: پیشگیری از درگیری‌ها در مناطقی که از منابع طبیعی بهره‌برداری می‌کنند، نیازمند حکمرانی شفاف، از اعطای مجوزها تا توزیع درآمد است. وی افزود: در این بخش نیاز به حکمرانی خوب و شفافیت در کل زنجیره ارزش این بخش، از صدور مجوز گرفته تا توزیع درآمد برای جلوگیری از درگیری در مناطقی که منابع طبیعی در آن بهره برداری می‌شود وجود دارد. او در یک کارگاه آموزشی برای بررسی چگونگی پیشگیری و مدیریت درگیری‌ها بین مردم در مناطق استخراج معادن در سنگال صحبت می‌کرد. این کارگاه توسط موسسه مدیریت منابع طبیعی برگزار شد. به گفته آقای دیوپ، ابتکار شفافیت در صنایع استخراجی باید صورت گیرد تا بهره برداری مسئولانه ای از معادن صورت گیرد و نیز حقوق مردم ساکن نواحی معدنی نیز رعایت شود. او بر لزوم دستیابی به توزیع عادلانه درآمدهای حاصل از گاز، معادن و نفت نیز تاکید کرد. عبدو عزیز دیوپ معتقد است که سنگال از این نظر در مسیر درستی قرار دارد تا ترتیبات نهادی برای مردم به واقعیت تبدیل شود، زیرا اصلاحات مقدم بر استثمار بوده است. با این حال به گفته آقای دیوپ، در حالی که مردم ساکن در مناطق بهره‌ برداری از منابع استخراجی مطمئناً می‌خواهند به رفاه بهتری دست یابند، اما همچنان به سرزمین خود وابسته هستند. لذا برای وی این بعد از مسئله بهره برداری از منابع طبیعی تنها در چارچوب مشورت و مذاکره قابل رسیدگی است. در همین راستا، وور ندایه، از برگزار کنندگان این کارگاه ، معتقد است که گوش دادن به خواسته‌های آنها کلید پیشگیری از تعارضات در این بخش است. وی افزود: آنچه از همه اینها برجسته تر است، عدم توجه به نگرانی‌های جوامع ساکن بالادستی و پایین دستی، عمدتاً قبل از مرحله طراحی و اجرای طرح‌های عملیاتی است. وی گفت: در عین حال به یاد داشته باشیم که شرکت‌هایی که برای فعالیت در این مناطق  حضور دارند، نقش برتری در اقتصاد کشور و اقتصاد این جوامع دارند. خانم ندایه در این مورد خاطر نشان می‌کند که نگرانی‌های شرکت های مربوطه نیز به دلیل نقشی است که ایفا می‌کنند و لذا باید در نظر گرفته شود، به همان ترتیب که نقش دولت به عنوان تنظیم کننده نیز باید از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد.

APS  16 فوریه 2024

آغاز باز سازی و احیای کلی راه آهن سنگال از ابتدای سالجاری میلادی

مدیر کل شرکت ملی راه آهن سنگال، مالیک ندوی، از آغاز قریب الوقوع پروژه بازسازی در محور تیس به تامباکوندا خبر دارد و خاطر نشان کرد که امروز در شرایطی هستیم که راه ‌آهن سنگال بر سر دو راهی قرار دارد و در کوتاه‌ مدت و میان ‌مدت مسائل زیادی پیش روی است. وی گفت: بعنوان بخشی از احیای شبکه راه ‌آهن، رئیس ‌جمهور مکی سال همیشه می‌خواست که این کار در آغاز سال 2024 انجام شود. مالیک ندوی می‌افزاید که از ابتدای سال، راه‌آهن سنگال اقدام گسترده‌ای را برای احیای شبکه راه‌ آهن در کشور آغاز کرده است. وی افزود که رئیس‌ جمهور می‌خواهد که کریدور داکار به باماکو نیز مجدداً در امسال احیا شود. مدیرکل با ابراز تاسف گفت که در نبود این خط ریلی از جاده استفاده می‌شود که آن هم بسیار فرسوده شده است. در واقع یک قطار متوسط معادل 50 کامیون ظرفیت دارد و  قبل از شروع از بین رفتن این خط آهن،  روزانه یک قطار با 35 واگن و 1000 تا 1100 تن کالا به باماکو حرکت می‌کرد و میانگین ماهانه گاهی حتی به 1.5 قطار در روز می رسید. اینگونه است که احیای حمل و نقل ریلی از طریق کاهش ترافیک و تردد حداقل 30000 کامیون به حفظ جاده‌ها کمک می‌کند، بدون اینکه به احتمال زیاد کاهش تصادفات رانندگی اشاره کنیم. وی در ادامه خاطر نشان نمود سال 2024 آغاز مجدد ساخت خط آهن بین بندر داکار و تامباکوندا با ایجاد زیر ساخت‌های لازم خواهد بود. او گفت که هدف تنها تامباکوندا نیست، بلکه رفتن به سمت کیدیرا بوده به خصوص که مالی در حال بازسازی مسیر خود است. او افزود که ما می‌خواهیم مسیر جدیدی را به‌ عنوان استاندارد داشته باشیم، و هدف بیان ‌شده از طریق طرح سنگال در حال ظهور (PSE)  این است که تا سال 2035 یک شبکه کامل راه آهن داشته باشیم. در رابطه با تردد مسافر آقای ندویی تاکید کرد که استفاده از شبکه ریلی در مسیرهای تیس به طوبی و تیس به تیووان عملیاتی شده است.

لوکوتیدین   17  فوریه 1402

پیش بینی رشد اقتصادی سنگال بر اساس گزارش بانک توسعه آفریقا (AfDB) در سال 2024

آخرین گزارش عملکرد و چشم انداز اقتصاد کلان بانک توسعه آفریقا  (AfDB) نشان می دهد که در سال 2024، قاره آفریقا با یازده کشور در میان بیست کشور با قوی ترین رشد اقتصادی در جهان خواهد بود. در میان این یازده کشور، سنگال با نرخ 8.2 درصد، پس از نیجر که نرخ رشد آن 11.2 درصد پیش بینی شده است، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. 9 کشور دیگر که انتظار می رود عملکرد اقتصادی قوی داشته باشند عبارتند از: لیبی با 7.9 درصد، رواندا با 7.2 درصد، ساحل عاج با 6.8 درصد، اتیوپی با 6.7 درصد، بنین با 6.4 درصد، جیبوتی با 6.2 درصد، تانزانیا با 6.1 درصد، توگو با 6 درصد و اوگاندا با 6 درصد قرار دارند. در این گزارش آمده است که آفریقا در رتبه بندی بیست کشور با قوی ترین رشد اقتصادی در جهان در سال 2024 غالب است. انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) این قاره به طور متوسط 3.8 درصد در سال جاری و 4.2 درصد در سال 2025 باشد. بر اساس این گزارش، این رقم بالاتر از میانگین جهانی برآورد شده 2.9 درصد و 3.2 درصد است. همچنین با وجود شرایط سخت اقتصادی جهانی و منطقه ای، پانزده کشور آفریقایی رشد تولید بیش از 5 درصدی را ثبت کردند. بر این اساس گزارش جدید خواستار خوش بینی محتاطانه با توجه به چالش های ناشی از خطرات جهانی و منطقه ای از جمله افزایش تنش های ژئوپلیتیکی، افزایش درگیری‌های منطقه ای و بی ثباتی سیاسی است که می‌تواند جریان تجارت و سرمایه گذاری را مختل کند و فشارهای تورمی را حفظ نماید. در این راستا رئیس AfDB خاطر نشان کرد که کسری بودجه این کشورها بهبود یافته و سریعتر از حد انتظار پس از بیماری همه گیر به افزایش درآمدها کمک کرده است. این امر منجر به تثبیت میانگین کسری بودجه در سال 2023 در 4.9 درصد شد، اما به طور قابل توجهی کمتر از کسری 6.9 درصدی ثبت شده در سال 2020 است. اقتصاددان ارشد و نایب رئیس گروه AfDB، کوین اوراما نیز گفت: رشد اقتصادهای آفریقایی با بهترین عملکرد از یک سری عوامل به ویژه کاهش وابستگی به مواد خام، همچنین از طریق تنوع اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری‌های استراتژیک در بخش های رشد کلیدی، افزایش مصرف عمومی و خصوصی و همچنین تحولات مثبت در بازارهای کلیدی صادراتی حاصل شده است. وی بر این باور است که تا زمانی که اقتصاد جهانی سر پا بماند، کاهش تورم ادامه داشته باشد، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی پایدار شود، پیشرفت در بازسازی بدهی و تلفیق مالی ادامه یابد، انتظار می‌رود رشد اقتصادی آفریقا به حالت متوسط بازگردد. از سوی دیگر تا جایی که به غرب آفریقا مربوط می‌شود، رشد باید به 4 درصد در سال 2024 و 4.4 درصد در سال 2025 برسد. رشد قوی ثبت شده در اکثر کشورهای منطقه باید جبران شود. همچنین کاهش سرعت رشد در نیجریه و غنا دیده می‌شود. خروج اعلام شده بورکینافاسو، مالی و نیجر از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) بر پایداری دستاوردها در شرایط عدم اطمینان فزاینده سایه افکنده است. گزارش بیان می‌کند که در کوتاه‌ مدت، مبارزه با تورم پایدار به ترکیبی از سیاست‌های پولی محدودکننده همراه با تحکیم مالی و نرخ‌های ارز پایدار نیاز دارد. گزارش همچنین اصلاحات ساختاری و سیاست های استراتژیک صنعتی را به عنوان کلیدی برای تسریع تنوع اقتصادی و تقویت بخش صادرات معرفی می‌کند. این گزارش توصیه می‌کند که کشورها باید بیشتر در سرمایه انسانی سرمایه‌گذاری کنند و استراتژی صنعتی‌سازی و تنوع‌ بخشی مبتنی بر منابع را دنبال نمایند که این امر قاره را قادر می‌سازد از مزیت‌های نسبی خود بهره ‌برداری کند و در برابر شوک‌ها انعطاف‌پذیری داشته باشد.

لوکوتیدین   19  فوریه 1402

کمک بانک توسعه آفریقا برای توسعه اتحاد زیر ساخت سبز در آفریقا

بانک توسعه آفریقا (AfDB) در نظر دارد مبلغ 10 میلیون دلار ( معادل 6 میلیارد فرانک  CFA) به صندوق توسعه پروژه اتحاد زیر ساخت سبز در آفریقا اختصاص دهد. این اولین سرمایه گذاری از طریق سهام در هفته‌های اخیر بوده که توسط هیئت مدیره این موسسه مالی توسعه چند ملیتی تصویب شده است. صندوقAgia-Pd  بخشی از اتحاد زیر ساخت سبز در آفریقا (Agia) یک طرح ده میلیارد دلاری است که توسط بانک رهبری می‌شود و به طور مشترک با کمیسیون اتحادیه آفریقا، صندوق سرمایه گذاری آفریقا و 50 پلت فرم پان آفریقایی ایجاد شده است. هدف این پروژه کمک به تسریع گذار سبز قاره با همکاری  کشورهای آفریقایی و بخش خصوصی بین‌المللی و محلی، آماده‌سازی و توسعه پروژه‌ها و برنامه‌های زیرساختی سبز و انعطاف‌پذیر است. این پروژه برای دستیابی به اهداف خود از طریق سه رکن اجرا خواهد شد که اولین آن، آماده سازی پروژه‌ها با هدف بسیج 100 میلیون دلار کمک های مالی برای فعالیت های هدفمند بالادستی است. دوم توسعه پروژه است که هدف آن بسیج 400 میلیون دلار سرمایه مختلط برای تبدیل مفاهیم پروژه زیر ساخت سبز به فرصت های قابل اجرا توسط بانک است. در نهایت رکن سوم، سرمایه گذاری و تامین مالی شامل ایجاد چارچوبی برای تسهیل بسیج ده میلیارد دلاری تامین مالی ( صاحبان سهام، وام ها و ابزارهای کاهش ریسک) است تا امکان تامین مالی در مقیاس بزرگ پروژه‌های زیر ساخت سبز تهیه و توسعه یافته در چارچوب فراهم شود. صندوق Agia-Pd با سررسید 15 ساله دارای ساختار سرمایه مختلط ترکیبی از کمک های مالی و حقوق صاحبان سهام ردیف اول و دوم به مبلغ کل 400 میلیون دلار است و هدف سرمایه گذاری آن باید طی سه سال محقق شود. دسامبر گذشته، در جریان Cop28 در دبی، حدود 175 میلیون دلار تعهد به این ابتکار اعلام شد، از جمله مشارکت بالقوه 40 میلیون دلار آمریکا از بانک توسعه آفریقا، شامل سرمایه گذاری تجاری به مبلغ ده میلیون دلار که توسط هیئت مدیره بانک تأیید شده که این مبلغ امروز به 215 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. همچنین چشم انداز Agia تسریع استقرار پروژه‌های زیر ساخت سبز متحول کننده با ایجاد یک چارچوب مشارکتی محکم بین ذینفعان مختلف و هدف قرار دادن کل اکوسیستم آماده سازی پروژه، توسعه و تامین مالی است. زیر ساخت سبز شامل بازیگران نوظهور و مستقر خواهد بود. آمادو هات، فرستاده ویژه رئیس گروه بانک توسعه آفریقا و سفیر جهانی اتحاد برای زیر ساخت های سبز در آفریقا در این راستا گفت: هدف نهایی تسریع گذار سبز قاره و در عین حال کاهش شدید کسری اجرای طرح های زیر ساختی است.

لوکوتیدین   19  فوریه 1402

امضای قرارداد همکاری بین شرکت نفت سنگال و دفتر عملیاتی نظارت بر طرح سنگال در حال ظهور برای ساخت کارخانه کود شیمیایی

شرکت نفت سنگال (PETROSEN) و دفتر عملیاتی نظارت بر طرح سنگال در حال ظهور (BOS/PSE) روز دوشنبه در داکار قرارداد همکاری با هدف ساخت کارخانه کود شیمیایی امضا کردند. فاری ندائو، زمین شناس و رئیس پروژه پتروشیمی‌گفت: این پروژه از نظر سرمایه گذاری بیش از 600 میلیارد فرانک CFA هزینه خواهد داشت. به گفته وی، این کارخانه در ندایان  در منطقه تیس ساخته می‌شود و فعالیت تولیدی خود را از سال 2028 آغاز می‌کند. آقای ندائو در هنگام امضای این قرارداد گفت: پروژه توسط دولت سنگال، از طریق پتروسن و شرکای خصوصی تامین مالی خواهد شد. او اطمینان می دهد که این کارخانه کود با ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال تا حد زیادی نیازهای کشور را برآورده می‌کند. وی تاکید کرد: این کارخانه عمدتا اوره تولید خواهد کرد که برای بهبود عملکرد بخش کشاورزی مهم است. به گفته فاری ندائو، کارخانه کودهای تولیدی خود را به چندین کشور غرب آفریقا از جمله مالی، بورکینافاسو، گینه و گامبیا صادر خواهد نمود. وی افزود: در جایی که ما در هر هکتار زمین کشاورزی 10 کیلو اوره مصرف می‌کنیم، برخی کشورها از جمله هند حدود 110 کیلو، آمریکا 80 کیلو، برزیل 70 یا 80 کیلو مصرف می‌کنند. آقای کین  هماهنگ کننده دفتر عملیاتی مذکور نیز گفت که دفتر مذکور به پتروسن در انجام مطالعات امکان سنجی کمک خواهد کرد. وی اطمینان داد: این پروژه بسیار مهم برای سنگال نه تنها تولید کشاورزی ما را تضمین می‌کند، بلکه امنیت غذایی را نیز تقویت می نماید.

  APS  19  فوریه 2024

برگزاری نشست هماهنگی جهت حضور سنگال در سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در امارات متحده عربی

با حضور عبده کریم فوفانا وزیر بازرگانی و صنایع کوچک و متوسط  نشستی درباره آماده ‌سازی برای شرکت سنگال در سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی (WTO) که قرار است از 26 تا 29 فوریه در ابوظبی (امارات متحده عربی) برگزار شود در سومون مبور برگزار شد. این نشست دو روزه توسط کمیته ملی مذاکرات تجارت بین المللی (CNNCI) برگزار می‌گردد. در این جلسه وزیر بازرگانی یادآور شد: به عنوان یک چارچوب مشاوره فراگیر، کمیته از زمان تاسیس خود در 14 دسامبر 2001 با ایجاد امکان تعریف مواضع سنگال، نقش استراتژیکی در آماده سازی مذاکرات تجاری ایفا کرده است. وی تاکید کرد که شرکت کنندگان در این نشست تلاش خواهند کرد تا ضمن تثبیت دستاوردهای دوازدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی (MC12) در مورد موضوعات باقی مانده به اجماع دست یابند. وی افزود: کمیته مذکور از بدو تأسیس تاکنون کارهای متعددی را انجام داده که امکان مشارکت مطلوب کشورمان را در مذاکرات بین المللی به ویژه در چارچوب  WTO، موافقتنامه‌های مشارکت اقتصادی (EPA) یا منطقه آزاد تجاری فراهم کرده است. آنسو سوبا باجی، مدیر تجارت خارجی و مذاکره کننده ارشدZLECAF  نیز اشاره کرد که ماموریت های CNNCI مبین اهداف مذاکرات تجاری بین المللی، تدوین و هماهنگ کردن مواضع مذاکره چندجانبه، منطقه ای و دوجانبه، تسهیل مدیریت و اجرای توافقات تجاری و غیره است. CNNCI  از هشت کمیته فرعی تشکیل شده است که به موضوعات خاص مرتبط با تجارت مانند کالاها، خدمات، جنبه‌های تجاری مربوط به حقوق مالکیت معنوی و غیره می‌پردازد. وزیران مسئول تجارت از 166 کشور عضو سازمان تجارت جهانی سیزدهمین کنفرانس خود را برای بررسی عملکرد سیستم تجاری چند جانبه و اتخاذ تدابیری برای کار آینده WTO برگزار خواهند کرد.

  APS  19  فوریه 2024

ایجاد یک سیستم کنترل عملیات گمرکی در مورد بهره برداری آتی از ذخایر نفت و گاز

اداره گمرک سنگال اعلام کرد که یک سیستم کنترل مربوط به اخذ درآمدهای گمرکی از ذخایر هیدروکربنی را برای اطمینان از رفتار گمرکی ویژه در طول بهره برداری آتی از منابع نفت و گاز سنگال ایجاد کرده است. در این خصوص نشریه Échos Finances فصلنامه وزارت دارایی در آخرین شماره خود گزارش می دهد: داشتن رویه‌های کنترلی جدید برای این نوع کالاها به منظور مدیریت صحیح و ایجاد یک سیستم نهادی که قادر به پاسخگویی به چالش ها باشد مهم است. سرهنگ پاپا آمادو گامبی دیوپ در همین رابطه نوشت: روشن است که گمرکات سنگال در اعمال اختیارات خود بر مدیریت کارآمد بر بخش هیدروکربن‌ها، مطابق با مقررات قانون اساسی مربوط به منابع طبیعی سنگال تأکید دارند. به گفته این بازرس اصلی گمرک، یک فرمان وزیر در تاریخ 15 مارس 2021 به اداره کل گمرک (DGD)  و مأموران گمرک اجازه داد تا برای کنترل درآمدهای حاصل از ذخایر هیدروکربنی آینده کشور عمل نمایند. بر این اساس یک اداره منطقه ای هیدروکربن‌ها در اداره گمرک ایجاد شد. پاپا آمادو گامبی دیوپ اضافه کرد که این امر چندین نوع هیدروکربن را در بر می‌گیرد که شامل محصولات نفت و گاز، پتروشیمی از جمله قیر، پارافین و روغن‌های روان کننده خواهد بود. در این راستا سه تیم بازرسی گمرک نیز در سن لوئی و داکار برای مراقبت از کنترل و نظارت بر عملیات نفت و گاز در میدان  GTAواقع در میان موریتانی و سنگال تشکیل شد. آقای دیوپ گفت: به همه پیمانکاران برای اعلام همه محصولات تولیدی مربوط به عملیات نفتی به اداره گمرک اطلاع رسانی شده است. سنگال در حال آماده شدن برای بهره برداری از ذخایر نفت و گاز خود می‌باشد.

  APS  19  فوریه 2024

احیای 3000 هکتار از جنگلهای حرا واقع در دلتای سالوم و منطقه کازامانس

طی برگزاری جلسه ای نتایج اجرای پروژه احیای جنگلهای حرا سنگال در کازامانس به اشتراک گذاشته شد. این پروژه شامل احیای کل جنگل حرا به مساحت 7000 هکتار در دلتای سالوم و خور کازامانس است. هدف این پروژه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از جنگل زدایی و تخریب جنگل و همچنین بهبود تولید شیلات و تقویت عملکردهای اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی اکوسیستم های حرا است. برای دستیابی به این اهداف، اقدامات مقدماتی از جمله ارزیابی راهبردی زیست محیطی در 4 ماه پیش انجام شده است. وضعیت اجتماعی و اقتصادی اکوسیستم های حرا نشان می دهد فعالیت های درآمدزایی در بخش حرا، به ویژه در بخش های کشاورزی، ماهیگیری و زنبورداری انجام شده است. مودو تیام، مسئول پروژه جنگلداری این منطقه توضیح داد که برای پروژه مهم است که بداند چه چیزی در زمین این منطقه وجود دارد تا بتواند فعالیت های اجرایی را برای حمایت از مردم جهت بهبود شرایط زندگی آنها انجام دهد. این پروژه در 24 شهرداری، از جمله 16 شهر در زیگنشور انجام می‌شود و تمام بخش های منطقه را پوشش می دهد. وی افزود: مهم است که بتوانیم سرمایه گذاری‌هایی با تأثیر قوی بر جوامع ساکن در منطقه انجام دهیم، تواناییهای آنها را برای توسعه فعالیت های درآمدزا تقویت کنیم و ایشان را قادر به انجام فعالیت های پایدار برای مدیریت اکوسیستم های جنگلی و همچنین برای بهبود شرایط زندگی خود نمایم. منطقه پروژه، متشکل از زمین‌های بایر می‌باشد که با کاشت 5000 درخت در هکتار احیا خواهد شد. سایت های احیای جنگل زمین‌هایی که حداقل برای 10 سال دست نخورده باقی مانده اند را در بر می‌گیرد. این سایت ها حاوی هیچ گونه پوشش گیاهی نیستند و توسط مردم یا حیوانات محلی استفاده نمی‌شوند. اکوسیستم‌های حرا و دلتای سالوم و کازامانس تحت یک فرآیند شدید تخریب قرار گرفته‌اند که ناشی از علل طبیعی و انسانی به ‌ویژه تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و قطع چوب برای پخت و پز می‌باشند.

لوکوتیدین   21  فوریه 1402

بخش گردشگری در آزمون وضعیت سیاسی قرار گرفته است

در تفرجگاه ساحلی Cap Skirring افزایش ناگهانی تنش سیاسی ناشی از اعلام به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری در 25 فوریه منجر به کاهش ورود گردشگران شده که این امر موجب بسته شدن فرودگاه زیگنشور و توقف خدمات دریایی که معمولاً توسط قایق های تفریحی صورت می‌گیرد شده است. در این خصوص مدیران هتل ها، رستوران‌ها و فروشندگان آثار هنری از کاهش سرعت فعالیت های خود از زمان اعلام تعویق انتخابات ریاست جمهوری ابراز تاسف می‌کنند .آنها می‌گویند که این وضعیت تأثیر قابل توجهی بر فعالیت های توریستی به ویژه فروش اشیاء هنری و خدمات هتلداری گردیده است. یکی از مدیران هتلها اظهار می‌کند که به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی متشنج در کشور، اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سنگال منتظر بمانند تا بعداٌ به این مکان سفر کنند. وی همچنین گفت: امسال وضعیت گردشگری در کازامانس اصلاً مطلوب نیست. دودو تامبا، رئیس انجمن فعالان اقتصادی کمون دیمبرینگ نیز به کاهش سرعت فعالیت‌های گردشگری اشاره کرد و گفت : ما از اخراج گسترده کارگران و کارمندان در هتل‌هایی که تحت تأثیر کاهش فعالیت‌های توریستی به دلیل شرایط سیاسی سنگال قرار گرفته‌اند بیم داریم. او معتقد است که مشاغل زیادی مانند دوران کووید-19 از دست خواهد رفت. او با ابراز تأسف می افزاید: کازامانس در این فصل حداقل پذیرای 50 هزار گردشگر بود، اما امروز این رقم به 10 هزار گردشگر رسیده که بسیار وضعیت فاجعه باری است. وی می‌گوید اگر اوضاع بهبود نیابد، آسیب‌های جانبی بیشتری به این بخش وارد می‌شود. لمینه بیایی، منشی اداری و سخنگوی دهکده گردشگری کپ اسکیرینگ، البته معتقد است که قبل از به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری، بخش گردشگری تحت تأثیر قرار گرفته بود و وضعیت سیاسی کشور آنرا تشدید کرده است.

 APS  22  فوریه 2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما