معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 روند صعودی نرخ تورم

نرخ تورم دانمارک در ژانویه به 1.2 درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از 2.4 درصد در ماه اوت 2023 بود. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف کننده در ژانویه، 1.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این افزایش بدنبال رشد 0.7 درصدی در ماه دسامبر گزارش شده است. هزینه‌های خدمات در ژانویه نسبت به سال گذشته 4 درصد گران‌تر بود که عمدتا به دلیل افزایش قیمت در رستوران‌ها و کافه‌ها و همچنین افزایش اجاره‌بها بود.

منبع: www.dst.dk

رشد اقتصادی مناسب دانمارک به لطف نوونوردیسک

رشد اقتصادی دانمارک در پایان سال گذشته قابل توجه بود، اما بدون موفقیت جهانی نوونوردیسک، اقتصاد این کشور به رکود می‌رفت. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه چهارم سال 2023 به میزان 2 درصد رشد داشته که عمدتا به دلیل رشد بخش داروسازی و به ویژه، تقاضا برای محصولات کاهش وزن/دیابت تولیدی نوونوردیسک بود. بر اساس ارقام جدید، رشد 1.8 درصدی دانمارک در سال 2023، بدون صنعت داروسازی به منفی 0.1 درصد سقوط می‌کرد. مرکز آمار اعلام کرد ارزش افزوده ناخالص صنعت داروسازی (GVA) در سال 2023 بیش از 50 درصد افزایش یافته زیرا سهم آن در تولید ناخالص داخلی، 1.8 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرده است. توره استرامر، اقتصاددان ارشد در اتاق بازرگانی دانمارک گفت: این ارقام نشان دهنده یک رشد فوق‌العاده برای اقتصاد در سال 2023 است و انتظار می‌رود امسال رشد بیشتری داشته باشد، زیرا شرکت‌های دارویی به افزایش ظرفیت تولید ادامه می‌دهند.

لازم به ذکر است مرکز آمار دانمارک سال گذشته انتشار ارقام تولید ناخالص داخلی بدون لحاظ صنعت داروسازی را آغاز کرد، زیرا این نگرانی وجود داشت که نوونوردیسک در حال تحریف اعداد و پوشاندن نقاط ضعف در سایر نقاط اقتصاد است. بر اساس گزارش صندوق سرمایه‌گذاری دولتی نروژ، فروش پررونق داروهای این شرکت می‌تواند منجر به تبدیل شدن نوونوردیسک به یکی از اولین شرکت‌های داروسازی شود که به ارزش بازار 1 تریلیون دلاری دست می‌یابد که تنها هفت شرکت در جهان، از جمله اپل، مایکروسافت و انویدیا به آن رسیده‌اند.

منبع: مرکز آمار دانمارک

سرمایه‌گذاری سالانه 50 میلیارد کرونی نوونوردیسک در پی افزایش فروش

شرکت هلدینگ نوونوردیسک با افزایش سود هنگفت از محصولات محبوب دیابت/کاهش وزن، اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2030 سالانه 50 میلیارد کرون (7 میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری کند. فایننشال تایمز بریتانیا گزارش می‌دهد که نووهولدینگ که 77 درصد سهام این غول دارویی و با ارزش‌ترین شرکت اروپایی را در اختیار دارد، با انتظار درآمد دائمی در حال افزایش، امیدوار است بتواند سالانه 5 میلیارد دلار در پنج سال آینده و 7 میلیارد دلار پس از آن سرمایه‌گذاری کند. کسیم کوتای، مدیر اجرائی شرکت گفت: ما یک سبد سرمایه‌گذاری در حال رشد داریم که بازدهی بسیار جذابی را ایجاد می‌کند و به لطف رشد فروش، بیش از هر زمان دیگری پول برای سرمایه‌گذاری داریم. این خبر پس از آن منتشر شد که نوونوردیسک هفته گذشته سه کارخانه پرکننده را در یک معامله 76 میلیارد کرونی (11 میلیارد دلار) خریداری کرد تا به برآورده ساختن تقاضای رو به رشد برای محصولاتش کمک کند. این بزرگترین خرید در تاریخ بخش تجاری دانمارک بود. اوایل این ماه، این شرکت همچنین اعلام کرد که در حال سرمایه‌گذاری در بیمارستان‌های زنجیره‌ای خصوصی منیپال در هند است، زیرا به دنبال بهره‌برداری از پتانسیل رو به رشد بازار در آسیا است. درآمد نوونوردیسک در سال 2023 با 31 درصد افزایش به 232.3 میلیارد کرون (32 میلیارد دلار) رسید، در حالی که سود سالانۀ آن به 83 میلیارد کرون (12.1 میلیارد دلار) افزایش یافت که بالاترین میزان درآمد شرکت از زمان تأسیس آن در بیش از 100 سال پیش بود.

منبع: بی تی

بیشترین افزایش دستمزد بخش خصوصی در 15  سال گذشته

بر اساس داده‌های انجمن کارفرمایان دانمارک، دستمزدها در بازار کار خصوصی طی یک سال گذشته به طور متوسط 4.9 درصد افزایش یافته است که این میزان، بزرگترین افزایش در 15 سال اخیر به شمار می‌رود. ژپه یول بور، اقتصاددان ارشد در آربدرینس لاندسبانک، گفت که این رشد قابل توجه با کاهش تورم به حدود یک درصد مطابقت دارد که منجر به افزایش قابل توجه دستمزدهای حقیقی برای بخش خصوصی شده است. صنعت ساخت‌و‌ساز بیشترین استفاده را برده است و دستمزدها در این بخش 5.6 درصد افزایش یافته است. این روند مثبت در دستمزدهای واقعی با چالش‌های سال 2022 در تضاد است، یعنی زمانی که تورم به 10 درصد افزایش یافت در حالی که دستمزدها تنها 3.5 درصد افزایش یافتند. در همین حال، در بخش دولتی، مذاکرات برای قراردادهای جمعی همچنان در جریان است و کارکنان دولت به تازگی افزایش 8.8 درصدی را طی دو سال اخیر به دست آورده‌اند.

منبع: برلینسکه

رکورد جدید برای اشتغال

در ماه دسامبر بیش از 3 میلیون نفر در بازار کار دانمارک حضور داشتند که خود یک رکورد جدید در اشتغال در این کشور به شمار می‌رود. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که 1300 نفر بیکار قبل از کریسمس شغل پیدا کردند که ادامه روند صعودی 36 ماهه بود که از ژانویه 2021 آغاز شده است. بخش خصوصی 2900 حقوق بگیر جدید جذب کرد، در حالی که بخش دولتی کاهش جزئی 1600 نفری را تجربه کرد. علیرغم ارقام مثبت اشتغال در سال 2023، اقتصاددانان نسبت به چالش‌های پیش رو، مانند رشد کم رونق، نرخ بهره بالا و کاهش سرمایه‌گذاری که ممکن است بر روند استخدام در آینده تأثیر بگذارد، هشدار داده‌اند. آنتون تورل استاینو، اقتصاددان گفت: اگر صنعت داروسازی را که در حال رونق است نادیده بگیریم، اقتصاد تا سال 2023 رشد ضعیفی را تجربه کرد. با این حال، آنه‌هالسبو-یورگنسن، وزیر اشتغال، خوشبین است و به تقاضای مداوم برای نیروی کار در هر دو بخش و احتمال ورود 43 هزار جوان بیکار به بازار کار اشاره می‌کند.

منبع: بی تی

خوشبینی مصرف کنندگان نسبت به چشم انداز اقتصادی

با پیشی گرفتن افزایش دستمزدها از تورم و افزایش اشتغال، مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای خوش‌بین شده‌اند. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص اعتماد مصرف‌کننده همچنان منفی است، اما از منفی 8.4 درصد در سال قبل به منفی 7.4 درصد در ژانویه رسیده است و اکنون در بالاترین سطح خود از اوایل سال 2022 قرار دارد، زیرا خانوارها وضعیت اقتصادی فعلی و انتظارات از وضعیت مالی خود در 12 ماه آینده را روشن ارزیابی می‌کنند. با این حال، مقداری بدبینی همچنان وجود دارد. این نظرسنجی همچنین نشان داد که مصرف‌کنندگان همچنان خریدهای بزرگ را به تعویق می‌اندازند و انتظار دارند که بیکاری در سال آینده افزایش یابد.

منبع: مرکز آمار دانمارک

رکورد تعداد جوانان متقاضی مستمری از کارافتادگی

آمارهای جدید مرکز کار دانمارک نشان می‌دهد که نزدیک به 23 هزار نفر بین 20 تا 34 ساله، در ژانویه مستمری از کار افتادگی دریافت کردند که افزایش 38 درصدی نسبت به سال 2019 را نشان می‌دهد که در این میان، تعداد زنان جوان زیر 40 سال از کار افتاده در 20 سال گذشته نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است. مس موبرگ رومرت، اقتصاددان ارشد دنیکا پانسیون می‌گوید: زمانی که به یک فرد بازنشستگی پیش از موعد اعطا شود، بسیار بعید است که دوباره به بازار کار بازگردد و بزرگترین نگرانی این است که در آینده نزدیک، شاهد تعداد بیشتری از جوانان باشیم که ادعای ناتوانی دارند. در مجموع در حال حاضر، 244405 نفر در دانمارک مستمری از کارافتادگی دریافت می‌کنند

منبع: بی تی

تعویق خرید توسط متقاضیان بالقوه خرید مسکن

تقاضای خریداران برای خانه‌های نوساز به طرز چشمگیری کاهش یافته است. بنگاه‌های معاملات ملکی در ماه ژانویه کمتر از 2 هزار پیشنهاد برای خرید خانه‌های خانوادگی یا تفریحی دریافت کردند که نسبت به دسامبر 45 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش نشان می‌دهد. پیتر جایاسوال، مدیر بخش اعتبارات واقعی و تامین مالی املاک در Finans Danmark، این کاهش را به رکود زمستانی در جستجوی خانه، افزایش نرخ بهره و افزایش قیمت مسکن نسبت داده است. منطقه کپنهاگ بیشترین کاهش را با کاهش 66 درصدی نسبت به دسامبر 2023 تجربه کرده است. این کاهش همچنین با سیستم جدید مالیات بر املاک مرتبط است که خریداران خانه را به اقدام قبل از اجرای آن در اول ژانویه تشویق می‌کرد، که به ویژه خریداران آپارتمان در کپنهاگ و خانه‌های شمال شهر را تحت تاثیر قرار داد.

منبع: finansdanmark.dk

کاهش زمان انتظار در بیمارستان به کمک هوش مصنوعی

بیمارستان دانشگاهی آلبورگ با ادغام هوش مصنوعی (AI) در مراقبت از بیماران، تحولی پیشگامانه ایجاد کرده است. هوش مصنوعی که با دقت 98 درصد عمل می‌کند، اکنون نقش کلیدی در تحلیل تصاویر اشعه ایکس و ارائه تشخیص در کمتر از یک دقیقه دارد. این کارایی باعث کاهش یک ساعته زمان انتظار شده است که برای بیمارانی که به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارند، بسیار مفید است. دکتر کریستین پیدرسن، پزشک ارشد، نقش ارزشمند هوش مصنوعی در پیشگیری از نادیده گرفتن شرایط و توانایی آن در شناسایی سریع مشکلات احتمالی و اطمینان از مراقبت جامع بیمار را تأیید کرد. هوش مصنوعی با آزمایش دقیق روی مجموعه داده عظیمی از 14 میلیون اشعه ایکس، توانایی خود را در تشخیص ناهنجاری‌هایی که ممکن است در ابتدا بدان توجه نشده باشد، نشان داده است. با این حال، او در عین حال تأکید کرد که متخصصان پزشکی همچنان به بررسی همه اشعه‌های ایکس برای اطمینان از دقت و کامل بودن ادامه می‌دهند. این بیمارستان اکنون قصد دارد نقش هوش مصنوعی را فراتر از تحلیل اشعه X گسترش دهد و به طور بالقوه در سایر اسکن‌های تشخیصی و روش‌های پزشکی به کار گیرد.

منبع: DR

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما