معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته اول اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امبوبا: از فرصت رونق اقتصادی در حال ظهور استفاده کنید

رئیس‌جمهور نامیبیا آقای نانگولو امبوبا از مردم محلی خواسته است تا از فرصت‌های ارائه شده توسط تولید ناخالص داخلی (GDP) که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 3.4 درصد رشد کند، در کنار اکتشافات نفتی و انتقال امیدوارکننده هیدروژن سبز استفاده کنند.

او دیروز در مراسم افتتاحیه نشست هیئت دولت گفت: «ما از مردم نامیبیا می خواهیم که فعالانه مشارکت کنند و از رونق اقتصادی در حال گسترش بهره ببرند.

نامیبیا از سال 2015 با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، بحرانی که با خشکسالی فلج کننده و تأثیر مخرب همه گیری کووید-19 ترکیب شده است. با این حال، طبق گزارش بانک مرکزی نامیبیا، اقتصاد از سطح قبل از همه گیری فراتر رفته است و نرخ رشد 7.2 درصدی را در سه ماهه سوم سال 2023 میلادی نشان می دهد.

آقای امبوبا بیان داشت که این ارقام نشان می‌دهد که کشور در مسیر مثبت بهبود اقتصادی در بخش‌های مختلف، به‌ویژه کشاورزی، معدن، شیلات، گردشگری، نفت و گاز و انرژی سبز بازگشته است. در طول فصل جشن، بسیاری از ما مستقیماً شاهد بودیم که نامیبیا یکی از بهترین مقصدها برای گردشگران داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای با تعداد زیادی از منطقه جامعه توسعه ای جنوب آفریقا بوده است.

در بخش انرژی، هیدروژن سبز قرار است نقش مهمی در تحول اقتصاد نامیبیا ایفا کند. انتظار می رود توسعه آن موجب رشد بیشتر در صنایع مجاور از جمله تدارکات و حمل و نقل، کشاورزی و تولید پایدار شود.

در سال جاری، سه پروژه آزمایشی هیدروژن سبز قرار است عملیات اجرایی را آغاز نمایند.

ما همچنین منتظر اعلام نهایی در مورد بلوک های نفتی ونوس-1، شل، گراف-1 و جانکر-IX هستیم. به ما اطلاع داده شده است که ذخیره این سه بلوک مجموعاً 2.5 میلیارد بشکه نفت برآورد می‌شود.

امبوبا همچنین به اکتشافات نفتی جدید Galp Energeia از پرتغال، Custos Energy و Namcor در حوضه نارنجی پربار در اوایل سال جاری افتخار کرد.

او گفت: «صندوق ثروت دولتی Welwitschia که ما برای بهره مندی شهروندان خود، از جمله نسل های آینده تأسیس کردیم، نقشی حیاتی در تضمین عدالت بین نسلی ایفا خواهد کرد.

رئیس‌جمهور گفت: تلاش‌های جمعی کشور در سال‌های گذشته با هدف دستیابی به بهبود اقتصادی، رشد فراگیر و شکوفایی مشترک تحت برنامه اول و دوم شکوفایی‌هارامبی، نتایج مطلوب را به همراه داشته است.

طرح رفاه‌هارامبی اول و دوم، زاییده افکار رئیس جمهور فقید آقای‌هاگه گینگوب، با هدف رسیدگی به چالش های اقتصادی-اجتماعی و تسریع توسعه در بخش های مختلف مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی، زیرساخت ها و ایجاد شغل است.

جانشین او، آقای امبوبا، از اعضای کابینه خواست توجه داشته باشند که کشور به آنها مأموریت رشد اقتصاد، بهبود معیشت، و افزایش رفاه فراگیر برای همه شهروندان، صرف نظر از منشاء قومی، نژاد، و جنسیت آنها را واگذار کرده است.

وی تاکید کرد: از این رو از وزارتخانه‌های دولتی می‌خواهم که اجرای همه برنامه‌های معلق را برای تسریع توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم ما به‌ویژه جوانان آغاز کنند.

رئیس دولت همچنین افزود که با وجود پیشرفت ها و چشم اندازهای خوب اقتصادی، باید کارهای زیادی انجام شود.

وی گفت: «وزرا باید به دفاتر خود بازگردند و در همکاری با معاونان، مدیران اجرایی و کارکنان خود تلاش مضاعف کنند تا اطمینان حاصل شود که همه مسائل و وظایف در وزارتخانه‌های شما بدون تأخیر رسیدگی و به نتیجه می‌رسد».

در حالی که وی بر مشارکت ملت در فعالیت های اقتصادی تاکید کرد، نگرانی‌هایی را در مورد فساد در بخش انرژی در حال رشد نیز مطرح کرد و گفت: «در راستای عزم روشن دولت ما برای ارتقای پاسخگویی و شفافیت، ما به تقویت اقدامات سیاستی با هدف مبارزه با فساد ادامه خواهیم داد. بنابراین، من می‌خواهم از سازمان‌های مجری قانون، نیروی انتظامی نامیبیا، کمیسیون مبارزه با فساد، مرکز اطلاعات مالی، قوه قضائیه، پارلمان، رسانه‌ها و همه شهروندانمان بخواهم که به ایفای نقش‌های خود برای شفاف نگه‌داشتن نامیبیا و شفاف‌سازی آن ادامه دهند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 1/2

 

مرکز سرمایه گذاری حامی امبوما برای حفظ میراث گینگوب

هیئت ترویج و توسعه سرمایه گذاری نامیبیا (NIPDB) متعهد شده است که از آقای نانگولو امبوبا رئیس جمهور حمایت و  با او همکاری نمایند تا اطمینان حاصل شود که نامیبیا در رویدادها و سکوهای کلیدی مرتبط با سرمایه گذاری و همچنین افزایش فعالیت های بازاریابی در سکوهای سرمایه گذاری مربوطه به خوبی حضور فعال دارد.

رئیس‌جمهور سابق آقای‌هاگه گینگوب چشم‌اندازی برای نامیبیا داشت. خانم نانگولا اوآنجا، مدیرعامل هیئت ترویج و توسعه سرمایه گذاری نامیبیا طی مصاحبه اخیر با نشریه نیو ارا (عصر جدید)، معتقد بود که رونق پایدار تنها با توسعه اقتصاد تحت رهبری بخش خصوصی و تمرکز استراتژیک بر جذب سرمایه گذاری مستقیم داخلی و خارجی با کیفیت و همچنین تقویت حضور جهانی کشور به عنوان مقصد سرمایه گذاری امکان پذیر است.

آقای امبوبا رئیس جمهور جدید نامیبیا ، در 4 فوریه 2024، ساعاتی پس از درگذشت رئیس جمهور گینگوب، در همان روز سوگند یاد کرد.

گینگوب در دوران تصدی خود، از تلاش‌های نامیبیا برای توسعه و حفظ یک محیط سرمایه‌گذاری مساعد با ویژگی‌های صلح و ثبات، حاکمیت قانون، و همچنین سیستم‌ها، فرآیندها و نهادهای کارآمد حمایت کرد

بر اساس داده‌های بانک مرکزی نامیبیا در مجموع، نامیبیا در سال‌های 2022 و 2023 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بی‌سابقه‌ای دریافت کرد. جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سه ماهه دوم (آوریل تا ژوئن) سال 2023 به 13.5 میلیارد دلار نامیبیا رسید که بالاترین میزان در بیش از یک دهه است.

طی ماه دسامبر سال گذشته میلادی، FDI Intelligence گزارش داد که نامیبیا در بین 50 کشور در رتبه پنجم قرار دارد که رشد قوی در سال 2024 میلادی نشان می دهد.

خانم اونجا گفت که این امر نامیبیا را در موقعیتی سودمند برای جذب سرمایه گذاران جدی قرار می دهد زیرا سرمایه گذاری مستقیم خارجی قوی همراه با چشم انداز کلان اقتصادی، برخی از عوامل افزایش جذابیت کشور برای سرمایه گذاری است.

مدیر عامل هیئت ترویج و توسعه سرمایه گذاری نامیبیا تضمین کرد: «نامیبیا برای تجارت باز است و مأموریت نهاد سرمایه گذاری برای ترویج و تسهیل سرمایه‌گذاری‌های پایدار در این کشور، تعهد پایدار ما و ادای احترام مناسب برای ارج نهادن به میراث رئیس‌جمهور فقیدمان است».

منبع: روزنامه نیو ارا 9

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما