معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۰:۱۲ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته چهارم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

دعوت PSO از سینوپک چین برای مشارکت با آرامکو در پاکستان

منابع آگاه گفتند که شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) با شرکت انرژی چینی M/s Sinopec تماس گرفته تا با آرامکو عربستان سعودی در یک مجتمع پیشرفته پالایشگاهی و پتروشیمی در پاکستان شریک شود. دولت همچنین پروژه 10 میلیارد دلاری پالایشگاه آرامکو عربستان را در چارچوب کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) قرار خواهد داد. در نامه ای به رئیس سینوپک، یو بائوکای، مدیر عامل/مدیر اجرایی PSO، سید محمد طاها، علاقه PSO را برای دعوت از سینوپک، یک رهبر جهانی در بخش انرژی، برای مشارکت در یک پروژه بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی در فیلد سبز اعلام کرد. به گفته رئیس PSO، این پروژه یک فرصت منحصر به فرد برای سینوپک است تا از تخصص و منابع گسترده خود در بازاری با رشد بالا و پتانسیل قابل توجه استفاده کند.

این یک پروژه مشترک بین PSO و عربستان سعودی آرامکو است که هدف آن ایجاد یک مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی‌پیشرفته در پاکستان است. بر اساس مطالعات پیش امکان سنجی، این پروژه ظرفیت فرآوری بیش از 300 هزار بشکه در روز خواهد داشت و مجموعه ای از فرآورده‌های نفتی با ارزش بالا از جمله بنزین، گازوئیل، سوخت جت با تامین مواد پتروشیمی‌تولید خواهد کرد. به گفته مدیر عامل PSO، این پروژه توسط دولت پاکستان برای بهبود وضعیت اقتصادی خود تشویق شده است که شامل 20 سال معافیت مالیاتی، 7.5 درصد عوارض در نظر گرفته شده برای 25 سال تولید بنزین و گازوئیل معاف از کلیه مالیات ها می‌شود. واردات هر گونه تجهیزات و مواد برای پروژه خواهند بود. وی اظهار داشت که پاکستان یک سرمایه گذاری قانع کننده ای برای سینوپک ارائه می‌کند و افزود که با جمعیت رو به رشد بیش از 220 میلیون نفر و اقتصاد به سرعت در حال گسترش پاکستان، انتظار می رود تقاضای این کشور برای انرژی تا سال 2035 دو برابر شود. این فرصت قابل توجهی را برای سینوپک برای تضمین یک سرمایه گذاری مناسب در یک بازار مهم استراتژیک خواهد بود  وی ادامه داد ما و آرامکو، معتقدیم که سینوپک به دلیل سابقه اثبات شده آن، شریک ایده آلی برای این پروژه است.

دولت  چارچوب سیاست جدیدی را برای تسهیل سرمایه‌گذاری غول انرژی عربستان سعودی M/s Aramco، که اکنون علاقه‌مند به ایجاد مجتمع‌های نفت خام تا مواد شیمیایی/پلاستیکی نشان داده است، تهیه کند. این تصمیم در نشست اخیر کمیته اوج شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC) به ریاست انورالحق کاکار، نخست وزیر موقت، اتخاذ کرده است.

به گفته منابع، بخش نفت و وزارت صنایع و تولید (MOI&P) به طور مشترک چارچوب سیاستی را برای جذب سرمایه گذاری M/s Aramco با همکاری شرکت چینی Sinopec Engineering Group (SEG) توسعه خواهند داد. معاون سفارت پاکستان در چین اخیراً با نمایندگان شرکت چینی دیدار کرده و در مورد مزایا و معایب پروژه 10 میلیارد دلاری صحبت کرده است. عربستان سعودی اشاره می‌کند که آرامکو چندین پروژه مشترک با سینوپک در چین و همچنین در عربستان سعودی انجام می دهد و بنابراین انتظار دارد سینوپک به عنوان سرمایه گذار سهام همراه با EPC به علاوه O&M باشد.

https://www.brecorder.com/news/40289711/refinery-petrochemical-complex-pso-taps-chinas-sinopec-for-partnership-with-aramco

سند، طرح فدرال برای ایجاد منطقه صادراتی جدید در سایت PSM را تایید کرد

دولت سند با پیشنهاد دولت فدرال برای ایجاد یک منطقه پردازش صادرات (EPZ) در زمین کارخانه فولاد پاکستان (PSM) موافقت کرده است. دبیر ارشد سند موظف شده است تا تأییدیه لازم را از کابینه استان برای تغییر هدف کمک مالی/اجاره اخذ کند و راه را برای وزارت صنایع و تولید برای آغاز کار بر روی EPZ هموار کند. این اقدام پس از تلاش طولانی مدت برای خصوصی سازی کارخانه‌های فولاد پاکستان صورت می‌گیرد، فرآیندی که چهار سال به طول انجامید و شامل همکاری گسترده بین نهادهای مختلف از جمله کمیسیون خصوصی سازی، وزارت صنایع و تولید و مدیریت و هیئت مدیره فولاد پاکستان بود.

علیرغم سرمایه گذاری قابل توجه از نظر منابع و تلاش، ابتکار خصوصی سازی نتایج مورد نظر را به همراه نداشت و منجر به خسارات مالی قابل توجهی شد و بر روحیه جامعه و ملی تأثیر منفی گذاشت. کمیسیون خصوصی سازی تاخیر در خصوصی سازی را ناشی از شرایط چالش برانگیز اقتصادی از جمله عوامل دیگر دانست. اینها شامل وضعیت دارایی در زمان فروش، مشکلات ساختاری، تغییر استراتژی از مشارکت دولتی خصوصی به فروش قطعی، بی توجهی به تسویه بدهی و مسائل مربوط به ظرفیت و توانایی کمیسیون خصوصی سازی و مشاوران آن بود.

مشکلات مالی کارخانه فولاد پاکستان با بدهی‌های آن به سه طلبکار اصلی تشکیل شده است: SSGC، دولت پاکستان و بانک ملی پاکستان. انباشت سود این بدهی‌ها، با نرخ های بالا، به طور قابل توجهی به زیان سالانه شرکت کمک کرده است، با هزینه‌های بهره تقریباً روپیه اضافه می‌شود. هر سال 20 میلیارد علیرغم تلاش‌ها برای مذاکره برای تسویه حساب و کاهش بار بهره از زمان بسته شدن میلز در سال 2015، این تعهدات مالی تا حد زیادی حل‌نشده باقی مانده‌اند. طبق آخرین آمار، PSM 102 میلیارد روپیه به عنوان اصل و 48 میلیارد روپیه به عنوان بهره به دولت پاکستان بدهکار است.

بانک ملی پاکستان 38 میلیارد روپیه به عنوان اصل و به همان میزان بهره بدهکار است، در حالی که مطالبات SSGC شامل 23 میلیارد روپیه اصل و 40 میلیارد روپیه اضافه پرداخت در مبلغ اصلی است. استقرار EPZ در زمین PSM نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در تلاش برای تغییر کاربری سایت و تحریک فعالیت های اقتصادی، پس از سال ها چالش های مالی و توقف تلاش های خصوصی سازی است.

https://customstoday.media/sindh-endorses-federal-plan-for-new-export-zone-on-psm-site/

تاکید نخست وزیر  برای استفاده موثر از منابع انسانی و معدنی

انوارالحق کاکار، نخست وزیر موقت، ضمن اطمینان سرمایه گذاران از حمایت کامل دولت، گفت که استفاده مؤثر از منابع انسانی و معدنی به پاکستانی باثبات، مرفه و رو به رشد منجر می‌شود. «منابع انسانی ما مهمتر از منابع معدنی ما است. نخست وزیر در مراسم امضای قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین شرکت توسعه معدنی پاکستان (PMDC) و شرکت میراکل سالت ورکز مستقر در ایالات متحده گفت: منابع انسانی همراه با منابع معدنی منجر به یک پاکستان باثبات، شکوفا و رو به رشد خواهد شد. Collective Inc برای ایجاد تاسیساتی برای خرد کردن و بسته بندی نمک صورتی برای مقاصد صادراتی  است.

مدیر عامل PMDC اسد احمد و رئیس شرکت Miracle Saltworks Collective Inc احمد ندیم خان این قرارداد را امضا کردند. نخست وزیر گفت: اکنون باید رویه صادرات مواد خام پایان یابد زیرا صادرات محصولات پس از ارزش افزوده به شدت مورد نیاز است.

https://www.dawn.com/news/1815896/pm-kakar-for-effective-utilisation-of-human-mineral-resources

معرفی  پروژه‌های آب و هوایی به سرمایه گذاران خارجی  

یک نمایشگاه جاده ای با بودجه بریتانیا پس از یک رویداد دو روزه که اخیراً به پایان رسید، توانست هشت پروژه آب و هوایی را با سرمایه گذاران بالقوه مرتبط کند. این نمــایــشگــاه تــحت نظارت (Climate Finance Accelerator (CFA، یک سازمان غیردولتی، با هدف حمایت از پروژه‌های قابل بانکی از طریق خدمت به عنوان پلی بین راه حل ها و سرمایه گذاران بالقوه، برگزار می‌شود. خرم لالانی، رهبر این تیم در پاکستان، تأکید کرد که CFA، با این حال، مستقیماً در پروژه‌ها سرمایه گذاری نمی‌کند و نتیجه آن را تضمین نمی‌کند.

جیمز ناتون، نماینده DAI انگلستان، که یک مشاور توسعه بین المللی است، اظهار داشت که بخش خصوصی نقش حیاتی در قابل اجرا کردن پروژه‌های آب و هوایی دارد. آقای ناتون گفت که اگرچه سال گذشته میلیاردها روپیه توسط دولت برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی سرمایه‌گذاری شد، اما صدها میلیارد روپیه از این سرمایه‌گذاری کوتاهی کرد. او افزود که DAI می‌تواند با حمایت از پروژه‌ها در بخش خصوصی، تلاش های دولت را تکمیل کند.

پروژه‌هایی که توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کردند از کشاورزی، جنگلداری و مدیریت پسماند تا تحرک الکترونیکی را شامل می‌شود. اینها از بین 70 پیشنهاد ارائه شده در سال گذشته انتخاب شدند. پروژه‌هایی که در فهرست نهایی قرار می‌گیرند به سرمایه گذاری تا سقف 4 میلیون دلار نیاز دارند. از جمله آنها PACT Capital AD بود که یک پروژه اعتباری کربن را از طریق جنگل کاری انجام داد. هدف PACT Capital کاشت درخت در آزاد جامو و کشمیر، گیلگیت-بالتستان، خیبر پختونخوا و پنجاب بود.بر اساس یک برآورد، این شرکت می‌تواند 10 اعتبار کربن در هر هکتار از طریق طرح پیشنهادی کسب کند. سپس سازمان‌ها می‌توانند این اعتبارات کربن را خریداری کنند تا به اهداف صفر خالص خود دست یابند. فاطمه خشنود، مدیر عملیاتی PACT Capital گفت که یک اعتبار کربن به قیمت 6 تا 10 دلار فروخته می‌شود، اما تا سال 2030 به 20 دلار و تا سال 2050 به 50 دلار خواهد رسید. این شرکت تاکنون بیش از چهار میلیون درخت در بیش از 2000 هکتار در AJK، GB و KP کاشته است.

پروژه پیشنهادی دیگر Ecodost توسط Nova Mobility Pvt Ltdt بود که خودروهای برقی دو و سه چرخ را راه اندازی کرده است. در این ارائه مزایای صرفه جویی از طریق دوچرخه‌های الکترونیکی و تاکید شرکت بر خدمات پس از فروش بیان شد. به گفته Danish Diwan، مدیر پروژه، در حالی که یک دوچرخه الکترونیکی 80000 روپیه بیشتر از هوندا CD70 قیمت دارد، مصرف برق آن به 1 روپیه در هر کیلومتر می رسد، در حالی که دوچرخه معمولی سوختی به ارزش 5 روپیه در هر کیلومتر مصرف می‌کند. یک موتورسیکلت Ecodost را می‌توان با استفاده از آداپتور AC در حدود سه ساعت شارژ کرد. با توجه به اینکه گران ترین جزء یک دوچرخه الکترونیکی باتری آن است، Ecodost در حال همکاری با ORKO، پروژه دیگر CFA، برای ایجاد نرم افزار ردیابی در صورت سرقت است.

شرکتهای SustainAgro، FACE، 8ridgeLinx، Charged Vehicles و Dawaam Life نیز پروژه‌هایی را برای بررسی توسط سرمایه گذاران ارائه کردند.

https://www.dawn.com/news/1815914/show-connects-climate-projects-with-investors

تفاهم نامه در مورد تشکیل کنسرسیوم برای خط لوله نفت ازکراچی به پیشاور امضا شد

یادداشت تفاهمی را در مورد تشکیل کنسرسیوم برای ساخت 427 کیلومتر پروژه خط لوله نفت از کراچی به پیشاور امضا شد که تامین روان نفت را تضمین می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می دهد و میلیاردها روپیه صرفه جویی را برای کشور ملی به ارمغان می آورد.  در یک دستاورد مهم، مراسم امضای تفاهم نامه بین ذینفعان در مورد تشکیل کنسرسیوم برای پروژه خط لوله نفت سفید Machike-Thallian-Tarujabba در کراچی برگزار شد. این مراسم با حضور محمدعلی وزیر نیرو و نفت، مومن آقا دبیر (بخش نفت) و جمیل قریشی دبیر SIFC برگزار شد. رؤسای نهادهای کنسرسیوم مانند MD پاکستان نفت دولتی (PSO) سید محمد طه، DG سازمان کار مرزی (FWO) سرلشکر عبدالسامی، MD Inter State Gas Systems Pvt. Ltd (ISGS) ندیم باجوا یادداشت تفاهم را امضا کرد.

پروژه خط لوله، گواهی بر تعهد بخش نفت و شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC) است. هدف خط لوله نفت سفید Machike-Thallian-Taru Jabba (MTT-WOP) تکمیل ستون فقرات خط لوله نفت از کراچی به پیشاور جدا از دستیابی به حرکت کارآمد انرژی فرآورده‌های نفتی و همچنین جلوگیری از تقلب و افزایش ایمنی است. پنجاب را از Machike در نزدیکی لاهور به Tarujabba در نزدیکی پیشاور متصل می‌کند. خط لوله از سه بخش تشکیل شده است: ماچیکه-چکپیرانا، چاکپیرانا به روات و روات به تاروجبا. این زنجیره تامین زیرساخت از کراچی تا پیشاور را تکمیل می‌کند. این را می‌توان یک پروژه شاخص نامید که توسط FWO رهبری می‌شود و به طور مشترک توسط PSO و ISGS پشتیبانی می‌شود. این خط لوله به طول 427 کیلومتر با هدف تضمین زنجیره تامین روان فرآورده‌های نفتی از کراچی تا پیشاور با ظرفیت حمل اولیه 6 MTPA است. خط لوله باید به طور قابل توجهی به کاهش تراکم ترافیک، آلودگی زیست محیطی و هزینه حمل و نقل کمک کند. این پروژه باعث صرفه جویی قابل توجهی در خزانه دولت و کاهش هزینه برای مصرف کنندگان نهایی در طول عمر پروژه در مقایسه با حمل و نقل جاده ای رایج خواهد شد. این خط لوله تامین روان نفت از کراچی به پیشاور، پایان دادن به باج خواهی مافیای نفتکش ها، کاهش تصادفات جاده ای تانکرها و کاهش آلودگی زیست محیطی را تضمین می‌کند.

https://www.nation.com.pk/15-Feb-2024/mou-signed-on-consortium-formation-for-karachi-to-peshawar-white-oil-pipeline

 SSGC کار روی پروژه خط لوله کاتور-سورجانی  5.1 میلیارد روپیه را آغاز می‌کند

برای بهبود عرضه گاز طبیعی به منطقه غرب، شرکت گاز جنوبی سوئی (SSGC) کار توسعه پروژه خط لوله گاز به طول 31 کیلومتر را از آغاز کرد. خط لوله گاز 24 اینچی از ایستگاه متره فروش (SMS) کاتور به پیامک سورجانی با هزینه تخمینی روپیه گذاشته خواهد شد. بر اساس بیانیه ای که در اینجا منتشر شده است، 5.1 میلیارد دلار است و قرار است این پروژه تا ژوئن 2024 تکمیل شود.

مدیرعامل SSGC، عمران مانیار، در مراسمی‌که در محل مونتاژ شیر اصلی Attock Cement Pvt Ltd (ACPL) برگزار شد، مقدمات پروژه را انجام داد. این پروژه برای بهبود راندمان عملیاتی سیستم توزیع SSGC و کاهش مشکلات فشار کم در خطوط توزیع ACPL 12 اینچی و 20 اینچی با قطر ACPL پیشنهاد شده است و در عین حال به برآورده کردن تقاضای فزاینده SITE Area و Hub town نیز کمک خواهد کرد. در مراسم کلنگ زنی، سعید رضوی، خدمات فنی ASGM، غلام معین بات، انتقال ASGM، جمشید نثار، غلامعلی مهار، مسئول پروژه‌ها و ساخت و ساز DGM و سایر مدیران، تکنسین‌ها و کارگران شرکت DMD Operations حضور داشتند.

 https://www.nation.com.pk/22-Feb-2024/ssgc-starts-work-on-rs5-1-billion-kathore-surjani-pipeline-project

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما