معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف: زیمبابوه

راه اندازی سیستم حراج ارز خارجی زیمبابوه در سال 2024 در جهت امید به تأثیر اقتصادی مثبت در کشور

اقتصاددانان ابراز خوش بینی کرده اند که راه اندازی سیستم حراج ارز خارجی در سال 2024 تأثیر اقتصادی مثبتی داشته باشد و به ثبات اقتصاد کمک کند. در مصاحبه ای اختصاصی با این نشریه، گوانیانیا، تحلیلگر اقتصادی نسبت به توانایی سیستم حراج برای کاهش فشار بر مشاغل ابراز خوش بینی کرد. گوانیانیا اظهار داشت: «در حال حاضر، کسب ‌وکارهای مستقر از سیستم حراج RBZ استفاده می‌کنند و از آن به عنوان یک نقطه مرجع برای قیمت‌گذاری به دلیل محدودیت‌های جایگزین استفاده می‌کنند. گوانیانیا همچنین بر نقش سیستم حراج در مهار تاثیر بازار سیاه بر نرخ ارز تاکید کرد. وی توضیح داد: مقدار معقول ارز خارجی تزریق شده از طریق سیستم حراج می‌تواند نوسانات غیرضروری ایجاد شده توسط بازار سیاه را از بین ببرد. این به نرخ ارز با ثبات تر و قابل پیش بینی تر کمک می‌کند.گوانیانیا با پیش بینی تاثیر مثبت بر ارزش دلار زیمبابوه، اظهار داشت: اگر سیستم حراج به طور موثر و با مقدار قابل توجهی ارز خارجی اجرا شود، مردم می‌توانند انتظار افزایش ارزش دلار زیمبابوه را داشته باشند. این به نوبه خود می‌تواند اعتماد سرمایه گذاران را افزایش دهد و رشد اقتصادی را تحریک کند. مورسو، بوسیسا مویو، اقتصاددان دیگر، استدلال کرد که سیستم حراج مزایای متعددی دارد که می‌تواند مسیر اقتصادی زیمبابوه را تغییر دهد و گفت که سیستم حراج کاتالیزوری برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. مویو خاطرنشان کرد: نرخ ارز پویا، همانطور که توسط سیستم حراج تسهیل می‌شود، می‌تواند اعتماد را در بین سرمایه گذاران خارجی ایجاد کند. The herald

 

ادامه کاهش ارزش  پول ملی زیمبابوه از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور

برخی از فعالان اقتصادی و تاجران در زیمبابوه اکنون دومین اسکناس بزرگ پول این کشور یعنی یکصد زیم دلاری را رد می‌کنند و در معاملات روزمره آنر را نمی‌پذیرند. زیرا ارزش پول محلی این کشور بسیار پایین بوده و همچنان در حال کاهش ارزش  می‌باشد. کاهش ارزش زیم دلار، پول ملی زیمبابوه از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور اتفاق افتاده است. طبق گفته کارشناسان مردم دیگر نمی‌توانند از اسکناس های 10 ،5 ، 20 زیم دلاری به دلیل بی ارزش بودن آنها استفاده نمایند. همچنین عموم مردم دیگر رقبتی نیز برای استفاده از اسکناس های50 و 100 زیم دلاری ندارند. در حال حاضر گفنه می‌شود 100 زیم دلاری 0.0489 یک دلار آمریکا است. در همین رابطه افیا انکیوب، رئیس انجمن ملی حقوق مصرف کنندگان زیمبابوه عنوان داشت که رد کردن و عدم پذیرش و استفاده از اسکناس های زیم دلار و روند کاهش ارزش آن نشان دهنده عدم اعتماد به پول ملی و نیز سیاست های اقتصادی دولت می‌باشد. وی تاکید کرد این روند عدم استفاده از پول ملی کشور توسط مردم منجر به کاهش بیشتر و ادامه دار ارزش زیم دلار در کشور شده است و در نتیجه قیمت کالاهایی که با ارز محلی صادر می‌شوند افزایش خواهد یافت. از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور پول ملی زیمبابوه 40 الی 55  درصد ارزش خود را از دست داده است.  Opera news

 

پرداخت غرامت به کشاورزان رکن اصلی مذاکرات بدهی‌های معوقه خارجی زیمبابوه است

نماینده بریتانیا گفت: ما در مراحل اولیه هستیم و تازه شروع کرده‌ایم و امیدوار هستیم و نشانه‌های اولیه پیشرفت در برخی از این حوزه‌های اصلاحی وجود دارد و این موضوع کاملاً فنی است، اما اصلاحات مالی در صندوق بین‌المللی پول (IMF) با وزیر دارایی زیمیابوه در حال پیگیری است که امیدواریم که آنها در ماه آوریل تصمیم بگیرند. وولز عنوان داشت من مشتاقم که به حرکت خود ادامه دهیم، ما به عنوان بریتانیا متعهد هستیم که در مورد این موضوعات تلاش خود را بکنیم تا در مورد اصلاحات سیاسی و اقتصادی که دولت به عنوان طلبکاران در حال تلاش برای آن است صحبت کنیم تا بتوانیم عملاً در آن پیشرفت کنیم زیرا اگر بتوانیم راهی برای بازسازی و حل وفصل این بدهی‌ها به طور جمعی پیدا کنیم، این امر می‌تواند برای کشور زیمبابوه و زیمبابوه‌ ای‌ها در آینده مثمر ثمر باشد. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند تجدید ساختار موفقیت آمیز بدهی‌های زیمبابوه می‌تواند شامل بخشودگی بدهی‌ها، برنامه ریزی مجدد پرداخت ها و تعدیل نرخ های بهره باشد، در حالی که تسویه بخشی از معوقات ممکن است به زیمبابوه امکان دسترسی به وام های جدید را بدهد.

  Sunday Mail

 

چین از طریق بورسیه‌ها به آموزش و فرهنگ، از زیمبابوه حمایت می‌کند

روابط زیمبابوه و چین در چندین جنبه به رشد خود ادامه می دهد و چین بر تعهد خود برای حمایت از دانش آموزان محروم تاکید می‌کند. این برنامه، بخشی از طرح بورسیه دوستی چین و زیمبابوه است که تحت نظارت مرکز تبادل چین و زیمبابوه  اجرا می‌شود و تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان محلی را تا سطح دانشگاه بهره‌مند کرده است. در این ابتکار، روابط مبتنی بر آموزش و بر مبنای فرهنگی است که تأثیر مستقیمی‌بر کشور دارد. در بیانیه ای، آقای استیوکه ژائو، رئیس مرکز تبادل گفت که این ابتکار بر هدف توسعه پایدار شماره 4 برای اطمینان از آموزش با کیفیت عادلانه فراگیر و همچنین ارتقای فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه استوار است. وی گفت که برنامه بورسیه، پل ارتباطی بین دو کشور است و روابط دو کشور به مبارزات آزادی خواهانه باز می‌گردد، زمانی که چین از روند استعمار زدایی در زیمبابوه حمایت کرد. او گفت: کشور وی علاوه بر حمایت آموزشی، از طریق تامین نیازهای اولیه نیز به خانواده‌ها کمک می‌کند.

ابتکارات در حال انجام بین زیمبابوه و چین، به عنوان پل ارتباطی بین دو کشور است. این سازمان داوطلبانه خصوصی مربوط به مرکز تبادلات اقتصادی و فرهنگی زیمبابوه است که عمدتاً بر برنامه‌های جوانان و آموزش تمرکز دارد. آینده کشور به دانش آموزان آن بستگی دارد. چین نیز مانند زیمبابوه تاکید بیشتری بر آموزش فرهنگی دارد. ما بورسیه تحصیلی می دهیم و همچنین در درجه اول برای افرادی که محروم هستند غذا و پوشاک ارائه می دهیم. ابتکار بورسیه دوستی چین و زیمبابوه، که توسط دولت چین تامین می‌شود، به دانشجویان کم برخوردار بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند.

وی همچنین گفت که دسترسی ناکافی و نابرابر به آموزش عالی با کیفیت بالا مانع توسعه اقتصادی آفریقا و ریشه کنی فقر می‌شود. او گفت که دولت چین به دانشجویانی که از نظر مالی محروم هستند کمک می‌کند تا شهریه خود را پرداخت کنند و تا کنون بیش از 500 دانش آموز از آن بهره مند شده اند. این طرح بخشی از مرکز مبادلات فرهنگی زیمبابوه چین است که در سال 2020 شروع به کار کرد و تاکنون بیش از 500 ذینفع دارد.

 

ب:  زامبیا

طبق گفته نماینده مقیم صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد زامبیا می‌بایست انعطاف‌پذیری بیشتری ازخود  نشان ‌دهد

آقای لاوتیر، در پاسخ به پرسش‌هایی درباره برنامه داخلی زامبیا که توسط صندوق بین‌المللی پول از طریق تسهیلات اعتباری 1.3 میلیارد دلاری (ECF) حمایت می‌شود، خاطرنشان کرد که اقتصاد، به طور کلی، با رشد تولید ناخالص داخلی واقعی می‌بایست  انعطاف‌پذیرتر از حد انتظار شود که در حال حاضر 3.7 درصد در سال 2024 پیش بینی شده است. وی گفت همانطور که می‌دانیم، عوامل خارجی، اصلاحات را در سال 2023 دشوارتر می‌کردند، اما مقامات سیاست پولی سخت‌تری را برای مقابله با فشارهای تورمی همراه با اقدامات مالی اساسی به اجرا گذاشتند. زامبیا نیز مانند سایر کشورها از اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی در امان نمانده است که با الگوهای آب و هوایی غیرقابل پیش بینی که در سیل، خشکسالی و دمای سوزان ظاهر می‌شود.

 در حالی که این اتفاق در بخش‌های خاصی از کشور رخ می‌دهد، مناطق دیگر با بارندگی متناوب و در برخی موارد با خشکسالی‌های شدید مواجه می‌شوند که تولید محصولات غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه باعث گرسنگی در بین مردم آسیب‌دیده می‌شود. اگرچه تغییرات آب و هوایی به شدت در نتیجه پساب های صنعتی کشورهای توسعه یافته است، کشورهای در حال توسعه به همان اندازه از طریق جنگل زدایی در گرم شدن کره زمین نقش داشته اند. در زامبیا، مردم برای منافع اقتصادی مانند برداشت چوب برای مقاصد تجاری مانند ساخت مبلمان و ساخت و ساز خانه و همچنین برای تولید زغال چوب، درختان را بی‌رویه قطع می‌کنند. این اتفاقات در قالب تخریب اراضی و متعافبا در زمان جاری شدن سیلاب ها و به راه انداختن گل و لای جریانات آبی تأثیرات شدیدی بر محیط زیست داشته است. راه حل اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی عمدتاً در حفظ محیط زیست از طریق اقداماتی مانند احیای جنگل ها، ترمیم اکوسیستم‌های آسیب‌دیده و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی خواهد بود. Africantimes

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما