معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۳:۳۸ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ چهارم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نااطمینانی در مورد اقتصاد نروژ

نروژی‌ها نگاهی تاریک به اقتصاد خود دارند و از تضعیف قدرت خرید در سال آینده می‌ترسند. یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثریت مردم همچنین نسبت به کاهش نرخ بهره تردید دارند. تنها دو نفر از هر ده نروژی (21 درصد) معتقدند که قدرت خرید و یا وضعیت مالی آنها در دوازده ماه آینده بهبود خواهد یافت. 33 درصد معتقدند که اوضاع کاملا بدتر خواهد شد، در حالی که 39 درصد می‌گویند که فکر می‌کنند بدون تغییر باقی می‌ماند. همچنین 40 درصد از پرسش شوندگان بر این باورند که نرخ بهره کلیدی بانک مرکزی که در حال حاضر 4.5 درصد است، در پایان سال پایین‌تر خواهد بود، در حالی که 23 درصد معتقدند که افزایش خواهد یافت و 26 درصد معتقدند که در همان حد باقی خواهد ماند.

https://nettavisen.us17.list-manage.com/track/click?u=3944176f7e9f9a1f746009e7b&id=50b8770914&e=b49de43738

کاهش نگرانی‌ها در مورد نرخ تورم

وزیر دارایی نروژ می‌گوید که اقتصاد این کشور به سمت ثبات حرکت می‌کند، این وضعیتی است که بازار کار خوب در کشور در شرایط تورم بالا فرودی نرم داشته است. اقتصاد سرزمین اصلی کشور در سال گذشته نسبتاً بهتر از همتایان خود بود و بانک مرکزی انتظار دارد که این کشور در سال 2024 دچار رکود اقتصادی نگردد. برای مقابله با تورم بالا، بانک مرکزی مجموعه‌ای از افزایش نرخ بهره را آغاز کرد که این احتمال را ایجاد می‌کند که نروژ آخرین کشور از کشورهای گروه 10 باشد که برای کاهش نرخ بهره اقدام کند. علی‌رغم چالش‌های موجود در ساخت‌وساز و خرده‌فروشی، عملکرد قوی بخش‌های نفت و گاز، همراه با کاهش ارزش پول، از اقتصاد حمایت کرده است. وی همچنین تاکید کرد که در حالی که تورم همچنان یک نگرانی است، بازار کار قوی است و تقاضا برای نیروی کار در بخش‌های مختلف ادامه دارد.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-02-13/norway-has-worst-behind-it-in-war-on-inflation-minister-says

تاکید بر اهداف مالی صندوق ثروت نروژ

ایدا ولدن باچه، رئیس بانک مرکزی نروژ در سخنرانی سالانه خود در مورد صندوق ثروت نروژ می‌گوید که این صندوق نباید برای دستیابی به اهدافی به جز اهداف صرفا مالی استفاده شود. با این حال، در سال 2022، دولت به صندوق ثروت (نفت) دستور داد تا اطمینان حاصل کند که شرکت‌ها مطابق با توافق پاریس رفتاری سازگار با اصل انتشار خالص صفر جهانی (Global Net Zero Emissions) داشته باشند. باچه در سخنرانی سالانه خود هشدار می‌دهد که مدیریت مالی بانک مرکزی چالش‌ها و معضلاتی در رابطه با مالکیت خود دارد که احتمالا افزایش خواهند یافت. وی می‌گوید: ما نمی‌خواهیم صندوق به عنوان یک بازیگر سیاسی تلقی شود و بدنبال تأثیرگذاری بر شرکت‌ها هستیم.

https://www.ft.com/content/311760de-4e66-11ea-95a0-43d18ec715f5

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما