معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

گنجاندن برنامه توسعه مالی خرد اسلامی در برنامه‌های آموزشی دانشگاه شیخ آنتادیوپ داکار

هماهنگ کننده ملی برنامه توسعه مالی خرد اسلامی (PROMISE)، آمیناتا دیائو بالده، معاون رئیس دانشگاه شیخ آنتا دیوپ داکار، آمیناتا نیانگ داین، روز پنجشنبه یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند که بر اساس آن گنجاندن امور مالی اسلامی در برنامه‌های آموزشی این دانشگاه فراهم می‌گردد. آمیناتا دیائو بالده اظهار داشت: این اقدام گام مهمی در تمایل مشترک ما برای ارتقای مالی اسلامی از طریق آموزش، تحقیق و نوآوری است. خانم بالده  گفت که متقاعد شده که اتحاد بین این دو نهاد نقطه عطفی تعیین کننده در ارتقا و توسعه مالی اسلامی در سنگال است  .وی افزود: در عین حال، این دو ساختار می خواهند این امر را به ستون توسعه پایدار برای سنگال تبدیل کنند. معاون دانشگاه شیخ آنتودیوپ نیز خرسندی خود را از همکاری با این برنامه توسعه مالی خرد اسلامی‌که به یک نیاز اساسی پاسخ داده است ابراز کرد. به گفته خانم داین، خدمات مالی متعارف همیشه پاسخ کافی را ارائه نمی دهند و مکانیسم های تامین مالی را برای گروه‌های آسیب پذیر از جمله جوانان و زنان ایجاد نمی‌کنند. او در مورد مشکلات تامین مالی که توسط استارت آپ ها و کارآفرینان تحت حمایت دانشگاه  با آن روبرو هستند، صحبت کرد. وی خاطر نشان کرد که دانشگاه شیخ آنتودیوپ با شبکه بین المللی گسترده مقام اول را در آفریقای زبان فرانسه به خود اختصاص داده است که این امر این نهاد آموزشی را به یک شریک معتبر و ارزشمند تبدیل می‌کند.

APS  8 فوریه 2024

 

همکاری آذربایجان و سنگال در زمینه‌های نفت و گاز

ناظم صمدوف سفیر جمهوری آذربایجان در سنگال (اکرودیته) روز جمعه در داکار تمایل مقامات کشورش را برای تقویت روابط همکاری خود با سنگال به ویژه در زمینه نفت و گاز ابراز کرد. وی افزود: موارد زیادی وجود دارد که می‌توان در زمینه‌های اقتصادی با یکدیگر همکاری نمایم. سفیر آذربایجان در سنگال و رباط، یادآوری می‌کند که کشورش تجربه زیادی در زمینه هیدروکربن دارد. وی گفت: سنگال نیز در حال آماده شدن برای بهره برداری از ذخایر نفت و گاز کشف شده در قلمرو خود در ده سال گذشته است. به گفته ناظم صمدوف، آذربایجان یکی از پیشگامان صنعت نفت و گاز بوده و به گفته وی اولین نفتکش جهان در پایتخت این کشور باکو ساخته شده است. وی در ادامه گفت: ما می‌توانیم به سنگال کمک و مشاوره تخصصی در این زمینه‌ها ارایه کنیم. سفیر آذربایجان خاطر نشان کرد بخاطر اینکه این میادین فرا ساحلی هستند و آذربایجان تجربه استخراج نفت از دریا را دارد لذا می‌تواند در این زمینه‌ها با سنگال همکاری کند. وی گفت که کشورش همچنین آماده است تا همکاری پایدار با سنگال را در زمینه آموزش حفظ کند و قول اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان سنگالی را داد. آقای صمدوف یادآور شد: ما یک آکادمی نفت در باکو داریم که بیش از صد سال است فعالیت می‌کند و افزود که دانشجویان سنگالی در زمان اتحاد جماهیر شوروی (1991-1917) در این موسسه حضور داشتند. وی همچنین تمایل کشورش برای مشارکت در تحقق پروژه‌های مشترک بزرگ در سنگال و سایر کشورها را ابراز کرد. آذربایجان بیستمین کشور جهان از نظر ذخایر اثبات شده نفت (0.4 درصد کل) و بیست و پنجمین کشور از نظر ذخایر گاز (0.5 درصد از کل) است. بخش زیادی از تولید نفت و گاز آذربایجان از دریای خزر، به ویژه میدان چراغ گونشلی تامین می‌شود  که 75 درصد از تولید نفت و 45 درصد از تولید گاز این کشور را تشکیل می دهند.

APS  9 فوریه 2024

ورود شناور تولید، ذخیره و تخلیه نفت « سدار سنگور » به میدان نفتی سنگمار

شرکت نفت سنگال (پتروسن)  اعلام کرد شناور متحرک تولید، ذخیره و تخلیه « سدار سنگور »  LSS FPSO در میدان نفتی سنگومار مستقر شده است. این سازه دریایی پس از ده‌ها روز سفر در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس از طریق سنگاپور وارد محل میدان گردید و مستقر شد. گروه پتروسن تأکید می‌کند که ورود  FPSO  LSS به آب های سنگال گامی مهم به سوی آغاز تولید نفت در سنگال است که برای اواسط سال 2024 برنامه ریزی شده است. این شناور با طول 372 متر و عرض 58 متر با ظرفیت ذخیره سازی 1300000 بشکه در میدان سنگمار در عمق تقریبی 780 متری لنگر انداخته است و حدود 100000 تا 125000 بشکه نفت خام در روز تولید خواهد کرد.

APS  12  فوریه 2024

برگزاری دومین دوره مجمع بین المللی توسعه سرزمینی در رباط

دومین دوره مجمع بین المللی توسعه سرزمینی  (FIATERR) روز سه شنبه در رباط با هدف بحث در مورد چالش های بسیاری که مقامات محلی آفریقا  با آن مواجه هستند، افتتاح می‌شود. اولین دوره این مجمع  که موضوع آن محملی برای تأمل و تبادل تجربه بود در ورسای در سال 2022 به ابتکار انجمن مناطق مراکش، دانشگاه علم و فناوری آفریقا - داکار و دانشگاه بین المللی رباط برگزار گردید. در این مجمع بین‌المللی بازیگران اصلی درگیر در مسائل توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف آفریقا به مدت دو روز گرد هم می‌آیند تا راه ‌حل‌های واقع ‌بینانه برای چالش‌های متعددی که مقامات محلی آفریقا در حال حاضر با آن روبه‌رو هستند پیشنهاد کنند. در این نشست علاوه بر کارشناسان در امور مالیاتی، تمرکززدایی و دانشگاهیان، انجمن‌های منتخب محلی از سنگال، بورکینافاسو، مالی و مراکش و همچنین سازمان‌های درگیر در توسعه سرزمینی و همکاری‌های غیرمتمرکز، به ویژه صندوق‌های سپرده مالی شرکت می‌کنند. پس از اجلاس 2022 که بر روی «دیجیتالی شدن سرزمین‌ها» متمرکز بود، نشست امسال بر موضوع «تامین مالی توسعه سرزمینی» متمرکز خواهد شد. در این اجلاس تأمین مالی توسعه سرزمینی با هدف «دسترسی مستقیم مقامات محلی و بازیگران سرزمینی به تأمین مالی عمومی ملی شامل (نقل و انتقالات دولتی، مالیات‌های محلی) و تأمین مالی بین‌المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این نشست همچنین بر جاه طلبی شرکت کنندگان برای تحقق راه اندازی ابتکاری با هدف ایجاد "مکانیسم آفریقایی برای توسعه سرزمینی" تاکید می‌کند. نبود سازمان‌هایی که به تأمین مالی مقامات محلی در جنوب صحرای آفریقا اختصاص دارند، ارتباط و فوریت راه‌اندازی یک وسیله قانونی و نهادی جدید سازمان ‌دهی شده در قالب یک بانک منطقه‌ای را نشان می‌دهد و توجیه می‌کند.

APS  12  فوریه 2024

راه اندازی دومین برنامه چند ملیتی برای تقویت تاب‌آوری در برابر غذا و نا امنی غذایی در نواحی ساحل

طی مراسمی سامبا ندیوبنه کا، وزیر کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی، دومین پروژه برنامه چند ملیتی برای تقویت انعطاف پذیری در برابر غذا و ناامنی غذایی در ساحل را راه اندازی کرد. اقدامات  P2-P2rs   با بودجه بیش از 20 میلیارد فرانک CFA ، دسترسی به 45000 خانوار آسیب پذیر را طی پنج سال آینده (2029-2024) ممکن می سازد. سنگال به عنوان بخشی از برنامه چند ملیتی برای تقویت تاب آوری در برابر ناامنی غذایی و تغذیه ای در ساحل (P2rs)، دومین پروژه خود را با هزینه 20.400 میلیارد فرانک CFA توسط دولت سنگال و شرکای آن، به ویژه بانک توسعه آفریقا (Bad) ، بانک توسعه آفریقای غربی (Boad) و همکاری کانادا افتتاح نمود. P2P2rs  قصد دارد به بهبود تولید مواد غذایی و امنیت غذایی و شرایط زندگی مردم در نواحی ساحل کمک کند. به طور خاص، هدف آن افزایش بهره ‌وری و تولیدات کشاورزی و دامی، بالا بردن درآمد حاصل از زنجیره‌های ارزش کشاورزی و شیلات، تقویت ظرفیت‌های سازگاری جمعیت‌ها از طریق کنترل بهتر مخاطرات اقلیمی و کاهش تغییرات آب و هوایی است. منطقه پروژه بخش های Matam، Kanel، Bakel، Fatick  و Foundiougne را پوشش می دهد.  هماهنگ کننده، یونسا امبالو امیدوار است که در دراز مدت 108000 تن غلات، 86400 تن تولیدات دامی و  20 هزار تن شیلات اضافی تولید گردد و 2500 شغل ایجاد شود.P2rs  یک ابتکار چند ملیتی است که مربوط به کشورهای عضو کمیته دائمی‌بین ایالتی برای مبارزه با خشکسالی در ساحل (Cilss) است که در طول بیست سال گذشته گسترش یافته است و هر پروژه پنج سال طول می‌کشد. پروژه سنگال 1 از سال 2015 تا 2020 در 6 منطقه اداری اجرا شد. آقای مبالو به اطلاع می رساند که با اقدامات حمایتی مستقیم از آسیب پذیرترین اقشار، تقویت عوامل تولید و تقویت فرصت های اقتصادی، تقویت معیشت بیش از 60 هزار خانوار را ممکن ساخته است.   P1P2rs نرخ تعهد تقریباً 100 درصد و نرخ اجرای فیزیکی 100 درصد داشته است. دولت سنگال مطابق با طرح سنگال در حال ظهور (PSE) در نظر دارد به سرمایه گذاری‌های آغاز شده در مرحله 1 ادامه دهد و به جهت گیری‌های جدید استراتژی ملی برای حاکمیت غذایی کمک کند.

لوکوتیدین 13 فوریه 2024

برگزاری اولین همایش پلتفرم منطقه ای حمایت از ترویج شیر محلی در غرب آفریقا و ساحل

پلت فرم منطقه ای حمایت از ترویج شیر محلی در غرب آفریقا و ساحل دیروز به مدت سه روز اولین همایش   خود را افتتاح کرد که این امر فرصتی برای ارزیابی اولین سال اجرای برنامه اقدام سه ساله طی سالهای 2023 تا 2025 خواهد بود. در این نشست که در مرکز اداره کشاورزی تیس برگزار می‌شود، علاوه بر اعضای هفت گانه کمیته راهبری، نمایندگان سایر سازمان‌ها و موسسات ملی و منطقه ای، سازمان‌های غیردولتی ملی و بین المللی شرکت می‌کنند. کشورهای شرکت کننده نیز از بورکینافاسو، کامرون، مالی، موریتانی، نیجر، نیجریه و سنگال هستند. به گفته دستیار فنی اداره کشاورزی و توسعه روستایی ECOWAS، این پلت فرم به ابتکار منطقه‌ای برای ترویج زنجیره‌های ارزش محلی شیر در بین کشورهای اکواس کمک می‌کند تا سیاست کشاورزی منطقه‌ای خود را که از سال 2005 به تصویب رسیده است، عملیاتی کنند. هدف کلی این سیاست کاهش وابستگی غذایی به محصولات لبنی و مهمتر از همه استفاده حداکثری از پتانسیل این منطقه است که از چاد تا موریتانی با داشتن 515 میلیون رأس دام امتداد دارد. او خاطرنشان کرد گوشت و شیر در این مناطق به اندازه کافی مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرند. این ابتکار قصد دارد تولید فعلی شیر در این منطقه را از حدود شش میلیارد لیتر در سال به 10 میلیارد لیتر تا سال 2030 افزایش دهد. فامارا سار که ریاست افتتاحیه این نشست را بر عهده داشت به نمایندگی از وزیر گفت که سنگال از سال 2019 در تمام مراحل فرآیندی که به این سطح منتهی شد شرکت کرده و تمام تلاش خود را برای اجرای فعالیت های برنامه ریزی شده در برنامه اقدام تدوین شده در سال 2023 انجام داده است. وی در این راستا راه اندازی مزارع کشاورزی و دامداریها، حمایت از بازاریابی فروش شیر، خرید تجهیزات سردخانه ای، جمع آوری و فرآوری و همچنین تجهیزات تولید علوفه را برشمرد. او گفت که بخش لبنیات در غرب آفریقا با مشکلات زیادی مواجه است و افزود: سنگال 280.8 میلیون لیتر شیر در سال تولید می‌کند که تقریباً 10 درصد آن فرآوری شده و در بازار توزیع می‌شود. وی ادامه داد: تاکنون ما به شدت به وارداتی که بیش از 53 درصد نیاز شیر ما را پوشش می‌دهد وابسته هستیم. دولت از طریق اجرای  برنامه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، تمام تلاش خود را برای معکوس کردن این روند انجام می‌دهد. لذا نقشه راه آینده اجرای برنامه ملی توسعه یکپارچه تولید دام و پروژه تاب آوری غذایی غرب آفریقا است.

لوکوتیدین 14 فوریه 2024

اجرای پروژه توسعه و تاب‌آوری در دره رودخانه سنگال (Pdrvfs)

195 میلیون دلار ( 117 میلیارد فرانک سیفا ) مبلغی است که انجمن توسعه بین‌المللی (IDA)، شاخه‌ای از گروه بانک جهانی، قصد دارد به پروژه توسعه و تاب‌آوری دره رودخانه سنگال (Pdrvfs) تزریق کند. این ابتکار جدید که روز گذشته توسط هیئت مدیره این موسسه برتون وودز تصویب شد، طبق یک بیانیه مطبوعاتی اعلام شد. بر اساس این بیانیه از این پروژه تقریباً 2.9 میلیون نفر از ساکنان این دره در موریتانی و سنگال به ویژه زنان سود خواهند برد. هدف این پروژه بهبود دسترسی این افراد به زیر ساخت ها و خدماتی است که فراگیر، منطقه ای یکپارچه و مقاوم در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی در جوامع مرزی مورد هدف پروژه هستند. این بیانیه خاطر نشان می‌کند که اگر چه بیشتر زمین‌های آبی در موریتانی (90٪) و سنگال (80٪) را شامل می‌شود، جوامع ساکن در هر دو طرف رودخانه فقیر و آسیب پذیر هستند. شهرهای واقع در این مناطق فاقد زیر ساخت ها و خدمات اولیه می‌باشند و به طور فزاینده ای با مشکلات مرتبط با تغییرات آب و هوایی از قبیل افزایش دما، بارندگی‌های نامنظم، خشکسالی، سیل، افزایش سطح دریاها، شور شدن خاک و آب، بیابان زایی و تخریب زمین‌ها مواجه هستند. مدیر بانک توسعه پایدار در غرب و مرکز آفریقا گفت: با سرمایه گذاری در جهت تاب آوری جوامع، اتصال و توسعه اقتصادی محلی، این پروژه جدید به ایجاد مشاغل با کیفیت در مناطق مذکور کمک می‌کند و تغییرات متحول کننده ای را در این منطقه مرزی بسیار مهم ایجاد می نماید. در بیانیه مطبوعاتی ذکر شده است که تلاش‌های مشترک، ذینفعان را قادر می‌سازد تا بر چالش‌های پیچیده تغییرات اقلیمی غلبه کنند و توسعه فراگیر را برای جوامع محلی تقویت نمایند. بیانیه یادآور می‌شود که در جریان یک مجمع منطقه‌ای که ژانویه گذشته در سن لوئی سنگال برگزار شد، وزیر دارایی و بودجه سنگال، مامادو مصطفی با، بر لزوم مبارزه با اثرات تغییرات آب‌ و هوایی برای توانمندسازی منطقه برای تحقق پتانسیل‌های خود تاکید کرد. وی به همین مناسبت اعلام کرد: امروز جاه‌طلبی‌های توسعه‌ای ما برای دره رودخانه سنگال تنها با کنترل پیامدهای تغییرات اقلیمی محقق می‌شود که اثرات آن باعث اختلال در اقتصاد اطراف رودخانه شده است. شرکت پدروف بعنوان مجری این طرح جدید از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اجتماعی، بهبود زیرساخت‌های آبیاری، کمک به کشاورزان برای سازگاری با تغییرات الگوی بارندگی، معرفی محصولات مقاوم به خشکی و افزایش بهره‌وری کشاورزی، با این مشکلات مقابله می‌کند. این پروژه همچنین با هدف حفاظت از تنوع زیستی و انعطاف پذیری اکوسیستم ها انجام می‌شود. همچنین جوامع و موسسات از توسعه ظرفیت و ابتکارات به اشتراک گذاری دانش برای کمک به درک بهتر و رسیدگی به اثرات تغییرات آب و هوا بهره مند خواهند شد. این پروژه جدید بخشی از گفت ‌وگوی جهانی و اقدامات انجام شده پس از Cop27 است که فوریت اقدامات انطباق و کاهش آب و هوا را تقویت می‌کند.

لوکوتیدین 15 فوریه 2024

دعوت بخش خصوصی از مقامات سیاسی برای اولویت قرار دادن منافع عمومی

سازمان‌های بخش خصوصی سنگال که نگران تنش‌های سیاسی در کشور هستند از مقامات سیاسی دعوت کردند تا با یکدیگر گفتگو کنند و منافع مردم را در اولویت قرار دهند. در این راستا رهبران سازمان‌های مربوطه روز چهارشنبه در داکار برای گفتگو در مورد وضعیت سیاسی کشور  با یکدیگر ملاقات کردند. این تشکل ها شامل اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی داکار، شورای ملی کارفرمایان، جنبش تجاری سنگال،  کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال و باشگاه سرمایه‌گذاران سنگال بودند. آنها اعلام نمودند باید همه کسانی  که برای حفظ صلح اجتماعی، اتحاد و همبستگی شهروندان تلاش می‌کنند مورد تشویق قرار گیرند. شورای ملی کارفرمایان، جنبش تجارت سنگال و سایر سازمان‌های مرتبط هشدار می‌دهند که آنها نمی‌خواهند  کشور  وارد یک بحران سیاسی شود که ابعاد آن می‌تواند بی‌سابقه باشد. آنها نگرانی عمیق خود را ابراز می‌کنند و تسلیت صمیمانه خود را به همه کسانی که در درگیریها یکی از والدین، یک دوست یا یکی از عزیزان خود را از دست داده اند ابراز می‌کنند. در این خصوص کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال، باشگاه سرمایه گذاران سنگالی و سایر سازمان‌ها بر لزوم حفظ سرمایه گذاری‌های خصوصی و فعالیت های اقتصادی اصرار داشتند. این سازمان‌ها به این نکته اشاره کردند که شرکت‌های بخش خصوصی به شدت از هر رویداد غم‌انگیز و خشونت‌آمیز ناشی از تنش‌های سیاسی آسیب می‌بینند. آنها عنوان کردند که ما این خشونت ها را که اقتصاد کشور را از طریق اقدامات خرابکارانه، تخریب اموال خصوصی و قطع اینترنت فلج می‌کند محکوم می‌کنیم و در باره عواقب فاجعه ‌بار چنین اقداماتی هشدار می دهیم. بخش خصوصی در عین حال می‌گوید از طریق مدیریت دولتی محلی از سلامت کسب‌ وکارها باید اطمینان حاصل شود.

APS  13 فوریه 2024

 

مقامات دولتی خواهان بهبود ضریب نفوذ بیمه در جامعه هستند

طی برگزاری کارگاه ملی بررسی چگونگی نفوذ بیمه بصورت فراگیر در سنگال،  مسئول بخش بیمه در وزارت دارایی و بودجه گفت این وزارتخانه در تلاش است تا صنعت بیمه را در کشور عمومی نماید. ممدو دمم، توضیح داد: در وحله اول باید به مواردی که با نیازهای خانوارها، به ویژه درآمد آنها سازگار است فکر کنیم. او گفت که دولت سنگال یک سیاست بیمه فراگیر را برای بهبود ضریب نفوذ بیمه که بسیار پایین بوده اتخاذ کرده است. وی خاطر نشان کرد که تعداد بسیار کمی از سنگالی‌ها بیمه هستند و ضریب نفوذ بیمه تنها 1.5 درصد می‌باشد. وی  افزود: بیمه‌های کلاسیک افرادی با درآمد بالا را هدف قرار می دهد. وی پیشنهاد می‌کند که باید برای رواج بیمه‌ها تلاش شود و سالی یک میلیون نفر بیمه شوند. به گفته وی، دیجیتالی شدن خدمات اکنون در بخش بیمه اعمال می‌شود که احتمالاً بیمه را رایج کرده و آن را فراگیر می‌کند.

APS  14 فوریه 2024

در حال انجام اقدامات متعددی برای بخش خصوصی است

دولت روز پنجشنبه چندین اقدام اقتصادی انجام داد. این اقدامات در دیدار برخی از اعضای دولت با تشکل های کارفرمایی انجام شد. در این دیدار نخست وزیر متعهد شده است که هر شش ماه یک بار با کارفرمایان درباره "نگرانی‌ها و محدودیت های" آنها برای "تثبیت" مشارکت دولت با کارفرمایان در بخش خصوصی صحبت کند. وزیر اقتصاد، دودو کا نیز گفت : دولت مسئول اتخاذ تدابیر مناسب برای تسریع روند تصویب کد سرمایه گذاری می‌باشد. او این کار را با همکاری آژانس حمایت از سرمایه گذاری‌ها و کارهای بزرگ دولتی انجام خواهد داد. آقای کا همچنین مسئول اتخاذ "تدارکات لازم برای اجرای استراتژی جایگزینی واردات" است. مامادو مصطفی با، وزیر دارایی و بودجه، به همراه سایر وزرای ذیربط و بخش خصوصی، "راه‌ها و ابزارهای گسترش محتوای محلی" را در چندین بخش از جمله انرژی، زیر ساخت ها و فناوری دیجیتال بررسی خواهند کرد. این شامل مشارکت نیروی کار محلی و شرکت های خصوصی در پروژه‌هایی است که توسط دولت و شرکای خارجی آن در این بخش ها اجرا می‌شود. وی همچنین برای عملیاتی کردن سیستم پرداخت الکترونیکی واحد و رویه اداری اظهارنامه الکترونیکی "اقدامات جدی" اتخاذ خواهد کرد و نیز وی تلاش می‌کند در اسرع وقت بدهی داخلی شرکت ها را پرداخت کند. از سوی دیگر وزیر اقتصاد و همکارانش در امور بازرگانی و صنعت، مسئول تقویت رایزنی بین ادارات دولتی و بخش خصوصی برای نهایی‌سازی اصلاح قانون کار، توسعه کارآفرینی و تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط خواهند بود. وزیر کار نیز با همکاری شورای عالی گفتگوی اجتماعی (HCDS) "به طور منظم یک چارچوب مشاوره با بخش خصوصی را رهبری خواهد کرد." یک شورای بین‌ وزارتی به عنوان مقدمه‌ای برای شورای سرمایه‌گذاری آینده ریاست جمهوری هم برگزار می‌شود. نشست دولت با سازمان‌های کارفرمایی بخشی از یک سری رایزنی بین نخست وزیر و چندین شریک دولتی است. در این جلسه رئیس شورای ملی کارفرمایان، رئیس کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال، باشگاه سرمایه گذاران سنگال، اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی داکار و سایر سازمان‌های بخش خصوصی حضور داشتند.

APS  16 فوریه 2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما