معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته چهارم بهمن ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

درخواست پارلمان برای انجام اقدامات موثر جهت کنترل تورم

مجلس ملی از دولت درخواست نموده، اقدامات موثرتری برای کنترل توم انجام دهد و همچنین به کمبود شکر و روغن پخت و پز رسیدگی نماید. رئیس کمیته پارلمان در حوزه صنایع، تجارت، کشاورزی و دام در ارائه گزارش کمیته مربوط به سال 2023، بیان نمود که اگر تورم بدرستی کنترل نشود منجر به تاثیرات بزرگی در رفاه مردم خواهد شد و قیمت اجناس ضروری همچون برنج،گندم، شکر، حبوبات، گوشت و ماهی افزایش داشته است. مواردی که ذکر شد کالاهای مصرفی است که تاثیر مشتقیم بر مردم، اقتصادی ملی و رفاه اجتماعی عموم مردم داشته است. پارلمان به این نتیجه رسیده که دولت باید دخالت فوری برای مهار نرخ تورم داشته باشد و راهبرد بلند مدتی برای کنترل افزایش­ها داشته باشد. نرخ تورم سالیانه تانزانیا در سال 2023، 3.8 درصد بوده که نسبت به سال 2022 که نرخ آن 4.3 بوده، کاهش داشته است. تانزانیا در آفریقای شرقی دومین کشور بعد از اوگاندا با کمترین نرخ تورم در سال 2023 بوده است. نرخ تورم اوگاندا 2.8 درصد در ژانویه بوده که نسبت به دسامبر (2.6 درصد) افزایش داشته است.نرخ نورم سالیانه کنیا 6.9 درصد، رواندا 5 درصد، جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی 7.5 درصد بوده است. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

جامعه شرق آفریقا بدنبال ارتقای تجارت و سرمایه­ گذاری

اعضای جامعه شرق آفریقا موافقت نمودند تا همکاری­های خود را در زمینه تجارت و سرمایه ­گذاری برای ارتقای تجارت و  رقابت در بازار جهانی تقویت نمایند. معاون وزیر صنعت و تجارت آقای کیگاهه، در مصاحبه­ ای اعلام نمود که جدای از همکاری­ها، کشورهای عضو موافقت کرده ­اند که با حذف موانع تجاری از جمله موانع مالیاتی و غیرمالیاتی و همچنین بهبود زیرساخت­ها در مناطق مرزی به رشد بخش خصوصی کمک کنند تا این بخش که نقش مهمی در توسعه اقتصادی جامعه شرق آفریقا دارد را تقویت نماید. بعلاوه موافقتنامه­ های دیگری برای اطمینان از انجام عادلانه تجارت است. به همین دلیل است که ما کمیسیون رقابت منصفانه داریم که تضمین می­کند کسب و کارها، در کشورمان و دیگر کشورهای عضو، آزادانه و منصفانه تجارت می­کنند. ما همچنین  از کالاهای با کیفیت حمایت می­کنیم تا مطمئن شویم هیچ کالایی با کیفیت پایین وارد بازار نمی­شود چرا که همه محصولاتی که در جامعه شرق آفریقا تولید و فروخته می­شود براساس کیفیت است. وی افزود که تانزانیا انتظار دارد در سال 2024/2025 محصولات بیشتری را به خارج از کشور بفروشد زیرا سرمایه گذاری زیادی در حوزه کشاورزی انجام شده که برهمین اساس انتظار می­رود تولید محصولات افزایش یابد و متعاقباً بر صادرات کشور تاثیرگذار باشد. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

گفتگوی رئیس جمهور تانزانیا با پاپ فرانسیس:

سامیا صولوحو حسن روز دوشنبه گفتگوی صمیمانه­ ای با پاپ فرانسیس داشت و به روابط خوب تانزانیا با واتیکان پرداخت.گفتگوهای دوجانبه با واتیکان نشانگر تعهد مشترک هردو برای بهبود صلح جهانی است، همزمان که با همکاری­های دوجانبه، توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی را ارتقا می­بخشند. در نشست خبری واتیکان، آن­ها نقش مهمی را که کلیسای کاتولیک به نفع جامعه به ویژه در حوزه ­های خیریه­ ای، آموزشی و بهداشتی ایفاد می­کند را یادآور شدند. آن­ها همچنین درخصوص وضعیت منطقه ­ای و امور جاری بین­ المللی گفتگو کردند. رئیس جمهور تانزانیا پس از این دیدار با کاردینال پیترو پارولین، وزیر کشور و اسقف اعظم پل ریچارد گلِگر، وزیر روابط با دولت­ها و سازمان­های بین­ المللی واتیکان دیدار نمود. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

درخواست از دولت برای دوبرابر نمودن بودجه جاده ­های روستایی:

کمیته امور فرمانداری محلی پارلمانی[1] از دولت درخواست نموده برای رسیدن به هدف 70 درصدی در هموارسازی جاده ­ها، بودجه اختصاص داده شده به بهبود جاده ­های روستایی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. رئیس کمیته آقای دنیس لوندو، پیشنهاد داده تا بودجه از 710 میلیارد شیلینگ به 1.64 تریلیون شیلینگ به مدت 4 سال متوالی، افزایش یابد. برای اجرای موثر پروژه­ های آژانس جاده­ های روستایی و شهری تانزانیا (تارورا[2])، افزایش اساسی بودجه آن ضروری است. این در حالی است که طبق اعلام آقای لوندو این آژانس تاکنون، تنها 12 درصد بودجه ­اش را دریافت نموده است. بیشتر جاده ­های سرویس شده معادل 63 درصد، خاکی است. شبکه جاده ­ای منطقه ­ای که مسئولیتش با آژانس تارورا است بیش از 144 هزار کیلومتر است که تنها بیش از 3 هزار کیلومتر معادل تقریبا 2 درصد آن آسفالت است و 41 هزار کیلومتر معادل 28 درصد آن از شن بوده و 100 هزار کیلومتر معادل 69 درصد جاده­ ها خاکی هستند. این شرایط منجر به این شده که به هنگام بارندگی­های سنگین، جاده­ های تحت مدیریت تارورا بطور مداوم خراب می‌شوند. (روزنامه سیتیزن)

[1] Parliamentary Local Government Committee

[2] Tarura

تانزانیا شاهد افزایش حواله­ های مهاجران تانزانیایی است.

طبق اعلام بانک تانزانیا (BoT) حواله ­های تانزانیایی­های خارج کشور در سال 2022، 60 درصد افزایش داشته است و همچنین تراکنش­ها با 20 درصد افزایش به بیش از 500 هزار به ارزش 1.3 تریلیون شیلینگ در سال 2022 رسید. این در حالی است که در سال 2022، تقریبا 416 هزار تراکنش به ارزش 837 میلیارد شیلینگ ثبت گردیده بود. همچنین حجم خروجی با رشد جزئی 2 درصدی از 129 هزار به 132 هزار تراکنش و ارزش آن با 33 درصد افزایش به 640 میلیارد شیلینگ رسید. این افزایش تحت تاثیر کمپین دولت در سال اخیر برای مشارکت بیشتر شهروندان خارج از کشور در توسعه کشور بوده است. طبق این گزارش تا سال 2022، یک و نیم میلیون تانزانیایی در خارج از کشور به دلایل مختلف همچون سرمایه­ گذاری حواله­ های خود را به داخل کشور فرستادند. طبق اعلام معاون وزیر خارجه تانزانیا، این وزارت­خانه یک سیستم مرکز دیجیتال دیاسپورا راه ­اندازی نموده تا بدین طریق جمع ­آوری اطلاعات و آمار دیاسپورا را ممکن سازد. (روزنامه سیتیزن)

توصیه به دولت برای گسترش دامنه وصول مالیات:

برای تامین بودجه کافی جهت اجرای پروژه ­های عمرانی، به دولت توصیه شده که دامنه جمع ­آوری مالیات را گسترش دهد و از بکارگیری سیستم­های مناسب جمع ­آوری مالیات اطمینان حاصل نماید. طبق اعلام رئیس کمیته پارلمانی بودجه، آقای دنیلو سیلو، دولت 92.6 درصد، 98.2 درصد و 98.5 درصد به ترتیب در سال­های 2020/2021، 2021/2022 و 2022/2023 مالیات جمع ­آوری کرده است ولی علی رغم موفقیتش در این حوزه، چالش کمبود بودجه برای تامین مالی پروژه ­های عمرانی داشته است. این امر تحت تاثیر افزایش بدهی­ های انباشته به ارائه­ دهندگان خدمات، پیمانکاران، پرداخت­های آب و برق و معوقات به کارکنان بوده است. این وضعیت باعث شده است که منابع موجود برای اجرای پروژه­های عمرانی در سال پیش­رو ناکافی باشد. تا ژوئن 2022، دولت بدهی انباشته 3.23 تریلیون شیلینگی داشته است که بیش از 12 درصد کل هزینه­ های دولت است که برای سال­های متوالی از سطح پذیرفته شده بین ­المللی 2 درصدی، فراتر رفته است. مجلس ملی تصمیم گرفته است برای تامین اعتبارات پروژه ­های عمرانی وگسترش دامنه وصول مالیات، مخارج را مورد بازبینی قرار دهد تا مصارف غیرمولد دولت حذف شود. وی در ادامه افزود که دولت باید معافیت­های غیرمولد را نیز کاهش دهد تا به هدف یک درصدی برنامه ­ریزی شده برسد و امکان رد بدهی­ های موسسات دولتی در صورتی که موجب زیان نشوند را بررسی کند. (منبع خبر روزنامه دیلی نیوز)

سخنان رئیس جمهور تانزانیا درخصوص وضعیت خاص تانزانیایی­ های مقیم خارج کشور:

رئیس جمهور سامیا صولوحو حسن اعلام کرد که دولت قبل از اعطای وضعیت ویژه به تانزانیایی­های ساکن خارج از کشور، در حال نهایی­ سازی مراحل قانونی درخصوص مسائل مربوط به زمین و مهاجرت است. وی در سفر خود به نروژ، در مورد تانزانیایی­های مقیم نروژ و کشورهای همسایه اذعان کرد که دولت نسبت به اهمیت وضعیت ویژه برای جامعه دیاسپورا واقف و متعهد است. سال گذشته دولت از تصمیمش برای فراهم ساختن وضعیت ویژه بخصوص برای دیاسپورا، با هدف تقویت مشارکت آنان در تلاش­های توسعه ملی رونمایی کرد. اصلاحات پیشنهادی برای قوانین مهاجرتی، مزایایی مانند حقوق وراثت و مشوق­های سرمایه ­گذاری را ارائه می­دهد. در این نشست ایشان تانزانیایی­های مقیم خارج کشور را به حمایت از ابتکارات دولت در زمینه­ های جذب گردشگران، سرمایه ­گذاران و کارآفرینان تشویق کرد، که در نتیجه آن رشد اقتصادی حاصل می‌شود. همچنین ایشان با اشاره به سهم قابل توجه تانزانیایی­های مقیم خارج در توسعه کشور، آن­ها را به حمایت و برجسته نمودن جاذبه ­ها و فرصت­های سرمایه­ گذاری این کشور ترغیب نمود. علاوه بر این، او بر اهمیت حفظ فرهنگ تانرانیایی از جمله زبان سواحیلی و پایبندی بر قوانین و مقررات کشورهایی که در آن ساکن هستند، تاکید نمود. (منبع خبر روزنامه دیلی نیوز)

برگزاری مجمع تجارت و سرمایه­ گذاری نروژ- تانزانیا:

سفر خانم سامیا صولوحو حسن در روزهای 13 و 14 فوریه 2024 و به دعوت پادشاه و ملکه نروژ به مناسبت 60 سالگی روابط دیپلماتیک دو کشور صورت گرفت. این اولین سفر دولتی رئیس­ جمهوری تانزانیا به نروژ از سال 1976 به شمار می­رفت. به مناسبت این سفر، انجمن تجاری آفریقایی نروژی، یک مجمع تجاری سطح بالا با هدف تقویت همکاری­های اقتصادی عمیق­ تر و کاوش در راه­های سرمایه ­گذاری و شراکت بین نروژ و تانزانیا مورخ 13 فوریه سازماندهی نمود. رئیس جمهور سامیا صولوحو حسن در سخنرانی خود در این مجمع، از سرمایه­ گذران نروژی خواست تا به فرصت­های موجود در بخش­های کلیدی توسعه کشور همچون انرژی­های تجدیدپذیر، کشاورزی، نفت و گاز، صندوق­های سرمایه­ گذاری و زیرساخت و حمل و نقل توجه کرده و آن­ها را کشف کنند. وی اعلام نمود که تانرانیا به سرمایه­ گذارانی که علاقه­ مند به آوردن سرمایه خود به بخش­هایی همچون غذا، برق، نفت و حمل و نقل که تاثیر قابل توجهی بر زندگی شهروندان دارد، نیازمند است و با توضیح اینکه دولت چندین قانون سرمایه­ گذاری را بهبود بخشیده، اظهار داشت که تانزانیا مقصد امنی برای سرمایه ­گذاران نروژی می­باشد. وزیر تجارت و صنعت نروژ نیز در سخنان خود اعلام کرد که کسب و کارهای نروژی علاقه­ مند به شراکت با تانزانیا در بخش­های مختلف همچون کشاورزی، بهداشت و انرژی پایدار است. (منبع خبر روزنامه سیتیزن و دیلی نیوز)

کمبود دلار و زیان شرکت­های نفتی:

نامه­ای فاش شده که نشان می دهد تامین کنندگان نفت، از طریق انجمن، بدنبال مسئولی در وزارت انرژی هستند تا شرایطی را که در آن شرکت­ها سوخت را به زیان به فروش می­رسانند را بحث و گفتگو کنند. آن­ها نگرانی­ هایی را درخصوص پایداری کسب و کارها مطرح کردند و فاش کردند که در حال حاضر با ضررهای قابل توجهی دست و پنجه نرم می­کنند که ناشی از کمبود دلار و گسترش بازار سیاه است. آن­ها دلار را بالاتر از نرخ بانک مرکزی می­خرند که منجر به زیان قابل توجه­­ ای برای کسب و کارشان و به نفع بازار سیاه شده است. طبق نامه مورخ 8 فوریه 2024، شرکت­های نفتی اظهار داشته ­اند که سقف نرخ تعیین شده دلار (2574 شیلینگ به ازای یک دلار) توسط سازمان تنظیم مقررات آب و برق منعکس کننده شرایط حاکم بر بازار نیست. در خصوص این نامه و سوال خبرنگار روزنامه سیتیزن، مقام مسئول وزارت انرژی به یک پاسخ کوتاه بسنده کرده و گفته است که در حال کار روی این موضوع هستیم و بانک تانزانیا نیز واکنش نشان داده و اعلام کرده که این بانک تنها مسئول رسیدگی به نرخ­های بین بانکی است و بازارهای خرده فروشی به آن مربوط نمی­شود. لازم بذکر است از سال 1992 بعد از اتخاذ بازار آزاد و شروع اجرای آن در سال 1994، بانک تانزانیا (BoT) هرگز در روند بازار خرده فروشان دخالت نکرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما