معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۸

گزارش سفر شهروندان روسیه در سال 2023

بر اساس گزارش های منتشره توسط انجمن مجریان تور روسیه ( از سال 2009 عضو سازمان جهانی گردشگری ) در خصوص تعداد گردشگران روسیه، شهروندان این کشور در سال 2023 حدود 26 میلیون سفر به خارج از کشور را به ثبت رساندند که از این تعداد حدود 8.1 میلیون سفر توسط آژانس های مسافرتی سازماندهی شده بود یعنی 16.4 درصد بیشتر از سال قبل (6.9 میلیون نفر) توسط این آژانس ها انجام شده است.

 این گزارش می افزاید که علاقه سفر به خارج از کشور در روسیه افزایش یافته است، لذا تورگردانان روسیه به گردشگران توصیه می‌کنند که سفرهای خود را برای سال 2024 از قبل رزرو کنند. بر اساس برآوردهای اولیه، 14.4 میلیون نفر از سراسر دنیا در سال گذشته به 20 کشور مهم گردشگری سفر نمودند که در مقایسه با سال 2022 در حدود 41.2٪ رشد داشته است. افزایش اصلی سفرها به کشورهایی همچون تایلند، چین، سریلانکا، هند، اندونزی، ویتنام و ترکیه بود. سهم گردشگران روسی برای سفر به این 20 کشور بالغ بر 8.1 میلیون اعلام گردید. در عین حال، جریان خروجی سازمان‌یافته توسط شرکت های تورگردان هنوز یک سوم ( منفی 32.5٪) از شاخص‌های پیش از همه‌گیری سال 2019 عقب تر است ( در آن زمان، اپراتورهای تورگردان روسیه به 12 میلیون گردشگر در مقاصد خارجی خدمات ارائه کردند).

بر اساس برآوردهای اولیه در سال 2023، روس ها حدود 26 میلیون سفر به خارج از کشور برای همه مقاصد انجام دادند که با توجه به آمار سال گذشته، این رقم 13 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 بود زیرا در آن سال روس ها 23.2 میلیون سفر به خارج از کشور داشته اند که شاید علت این رشد را  بتوان به این موضوع، که در سال 2023 تعداد کشورهای دارای پرواز مستقیم از 32 به 40 کشور افزایش یافت ( که از این تعداد 28 کشور کم و بیش برای گردشگری جذاب هستند ) مرتبط دانست. نکته مهم آنکه قبل از همه گیری و در سال 2019 حدود 48 میلیون سفر خارج از کشور در گزارش ها ثبت شده است. بنابراین، کل جریان خروجی ( نه تنها برای اهداف گردشگری ) اگرچه در سال 2023 در طول سال، طبق داده‌های اولیه، 13 درصد افزایش یافته است، اما در مقایسه با سال 2019 هنوز 46 درصد کمتر است. این آمار بر اساس داده‌های فروش تور توسط اپراتورها و داده‌های سرویس مرزی FSB است. بصورت قطعی در نه ماه سال 2023، 21 میلیون سفر به خارج از کشور برای همه اهداف سفری انجام شده است.

پنج مقصد برتر سفر برای روس‌ها در سال گذشته شامل ترکیه ( افزایش 20.4 درصدی تعداد سفرها )، امارات ( افزایش 24.1 درصدی )، تایلند ( افزایش 240 درصدی )، آبخازیا ( افزایش 13 درصدی ) و مصر ( 26.7 درصدی ) می‌باشد. بر این اساس، تورگردانان برای سال 2024 افزایش 10 درصدی برای سفرهای خارجی را پیش بینی می‌کنند.

سال گذشته سفرهای داخلی شهروندان روس نیز افزایش یافت که از جمله عوامل بازدارنده برای سفر به خارج از کشور، نرخ ارز بالا و همچنین محدودیت سفرهای هوایی در مسیرهای مختلف اعلام گردید. در سال 2023 شهروندان روسیه از شهرهای مختلف 80 میلیون تور در سراسر کشور انجام داده اند که بیش از 50 درصد آن توسط اپراتورهای تور سازماندهی شده است. قابل توجه ترین افزایش در سال تعداد سفر به مسکو، سن پترزبورگ، داغستان، قفقاز، منطقه آب های معدنی و منطقه کراسنودار ( سوچی ) بود. پیش بینی می‌شود که در سال 2024، جریان توریستی سازمان یافته داخلی می‌تواند 10 تا 15 درصد رشد کند و به 44 تا 46 میلیون سفر برسد.

نحوه سفر گردشگران خارجی به روسیه نیز در مقایسه با سال های قبل تغییراتی داشته است و سازمان‌های مربوطه اینگونه اعلام می دارند که اگر چه در سال 2023، تعداد گردشگران ورودی به روسیه از خارج از کشور تا حدودی افزایش داشته است اما جریان گردشگری سازمان یافته خارجی‌ها توسط تورهای گردشگری، هنوز 90 درصد کمتر از سال 2019 است. این آمار می افزاید که در پایان سال گذشته میلادی، حدود 580 هزار خارجی به روسیه آمدند که هدف از سفر آنها "گردشگری" اعلام شده است. با این حال، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که بسیاری از آنها  یعنی تا 80٪ ،  برای مسائل شخصی یا برای اهداف تجاری آمده اند.

تضعیف روبل در برابر ارزهای اصلی جهان، ممنوعیت سفرهای گروهی برای شهروندان چینی به اکثر کشورهای اروپایی و ارائه ویزای الکترونیکی از جمله عوامل موثر در رشد گردشگران ورودی به روسیه اعلام شده است. تورهایی که در سال 2023 بصورت سازمان یافته به روسیه سفر داشتند شامل کشورهای چین، ویتنام، هند، اندونزی، ایران و امارات متحده عربی بودند. همچنین گروه‌های کوچک مجردی نیز از کشورهای آمریکای لاتین، بلغارستان، قطر و کویت وارد روسیه شدند.

منبع :  انجمن مجریان تور روسیه ( از سال 2009 عضو سازمان جهانی گردشگری )

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما