معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۲:۰۷ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آمار گمرکات هرات افزایش داشته است

به گزارش خبرگزاری وطن24 (3بهمن)، مسئولان گمرگ هرات اعلام نمودند که در سه ماه گذشته، صادرات و واردات از گمرکات تجاری هرات افزایش قابل توجهی داشته است. مولوی محمدحامد احمد، رئیس گمرک هرات گفت: در سه ماه گذشته در واردات حدود 90 درصد و در صادرات حدود 60 درصد افزایش داشته ایم و عمده کالاهای صادراتی محصولات کشاورزی بوده است.

گمرک تورغندی هرات توسعه یابد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (4بهمن)، معاون وزارت عدلیه در سفرش به هرات از توسعه گمرکات استان نیمروز و تورغندی استان هرات خبر داد. او در سفر خود به هرات اظهار نمود که فرمان رهبری (ملا هبت الله آخوندزاده) حکومت سرپرستی را هم در این جهت اخذ نموده است.

 استخراج 11 چاه نفتی هرات آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری وطن24 (11بهمن)، سرپرست وزارت معادن و پترولیم اعلام کرد که به زودی استخراج 11 چاه نفتی هرات توسط شرکت های خصوصی پیمانکاری آغاز می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی: برای کشت فراسرزمینی در افغانستان آمادگی داریم

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)(2بهمن)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی ایران از اعلام آمادگی این کشور برای عقد قرارداد کشت فراسرزمینی محصول چغندر قند با افغانستان خبر داد. مهدی جعفری گفت: «در تلاش هستیم با کشور افغانستان قرارداد کشت فراسرزمینی برای محصول چغندرقند ببندیم که در کشور آن‌ها و چه با استفاده از کشاورزان افغانستانی و یا کشاورزان خراسان جنوبی، محصول چغندرقند کشت و به ایران نیز صادر شود».

وزارت معادن: افغانستان به زودی در زمینه نفت و گاز به خودکفایی می رسد

به گزارش خبرگزاری آرزو نیوز (11بهمن)، افغانستان پنج میدان  نفت و گاز دارد که بیش از 200 هزار کیلومتر مربع مساحت آن است. شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم با بیان این موضوع اعلام کرد: براساس ارزیابی‌ها، افغانستان تا سه سال آینده در بخش نفت و گاز به خودکفایی خواهد رسید. 60 هزار تُن نفت استخراج شده از حوزه آمو دریا از سوی وزارت معادن و پترولیم به ارزش 26 میلیون دلار از طریق مزایده به یک شرکت داخلی فروخته شد. به گفته آقای دلاور مبالغ این فروش در ساخت بیمارستان‌های ویژه بیماران سرطانی و قلبی استفاده می‌گردد.

اتاق مشترک تجارت پاکستان و افغانستان پیشنهاد صدور جواز ویژه سفر رانندگان را پیشنهاد داد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) (15بهمن)، به نقل از اکسپرس تربیون رسانه پاکستانی، ضیاء‌الحق سرحدی، هماهنگ‌کننده اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان پیشنهاد جواز ویژه سفر به جای روادید برای هزار نفر از رانندگان ترانزیت دو کشور پاکستان و افغانستان را داد.

گفتنی است که مهلت داشتن روادید پاکستان برای رانندگان افغانستانی در ناوگان باربری تا پایان ماه فوریه می‌باشد. حکومت پاکستان به رانندگان افغانستانی تا پایان فوریه مهلت داده است تا گذرنامه و روادید بگیرند، اما رانندگان می‌گویند که اخذ گذرنامه در افغانستان ماه‌ها طول می‌کشد.

سوئیس دارایی‌های صندوق امانی افغانستان را تضمین کرد

به گزارش خبرگزاری فارس (13بهمن)، صندوق امانی افغانستان در سوئیس و شورای فدرال این کشور توافق‌نامه «امتیازات و مصونیت‌ها» را امضا کردند. این توافق‌نامه ۱۲ بهمن میان دو طرف امضا شده  که براساس آن حفاظت از دارایی‌های افغانستان که به این صندوق منتقل شده است، تضمین می‌شود. عقد این توافق‌نامه که اجرای آن از ۱ فوریه سال جاری آغاز شد، بر‌اساس قانون دولت میزبان این امکان را فراهم می‌کند که استقلال و کارکرد صندوق تضمین و از دارایی‌های آن محافظت شود. طبق این توافق، هیأت اداری صندوق امانی افغانستان تضمین کرده‌ است که وجوه فقط در صورتی به بانک مرکزی افغانستان تحت اداره طالبان منتقل می‌شود که این بانک بتواند استقلال خود را از نفوذ سیاسی نشان دهد. علاوه بر این، بانک مرکزی طالبان باید تضمین کند که اقدامات مناسب را برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم اتخاذ کرده است. انعقاد این توافق‌نامه در مورد امتیازات و مصونیت‌ها، موقعیت صندوق امانی افغانستان در ژنو را تقویت می‌کند و سبب همکاری اساسی بین سهام‌داران مختلف می‌شود. صندوق امانی افغانستان که در سپتامبر ۲۰۲۲ بر‌اساس قوانین سوئیس تأسیس شد، وظیفه حفظ ۳.۶ میلیارد دلار دارایی‌های افغانستان را به نفع مردم این کشور برعهده دارد. دارایی‌ موجود در این صندوق، بخشی از پول‌های مسدود شده افغانستان است که سال گذشته به این صندوق انتقال یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما