معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* تاکید وزیر نفت کویت بر پایبندی این کشور به تصمیم «اوپک پلاس»

کمیته وزارتی مشترک نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک در نشست خود ، بر تداوم سیاست تولید نفت بدون اعمال هیچ گونه تغییر تاکید کرد و در عین حال از پایبندی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به منشور همکاری قدردانی نمود. دکتر عماد العتیقی معاون نخست وزیر و وزیر نفت و رئیس هیات مدیره شرکت نفت کویت ، ضمن شرکت در این نشست از طریق ویدئو کنفرانس ، نتایج پنجاه و دومین نشست کمیته وزارتی مشترک را ستود و تاکید کرد تصمیم «اوپک پلاس» به کاهش داوطلبانه تولید نفت از ابتدای ماه ژانویه 2024 تا پایان ماه مارس 2024 ، تعادل در بازار نفت را تقویت کرده است. وی از همکاری و هماهنگی جمعی در اوپک پلاس و تمایل آنان برای ادامه پیگیری و نظارت بر تحولات بازار و تضمین پایبندی به تصمیمات اتخاذ شده جهت حفظ تعادل در بازار نفت ، قدردانی و بر تعهد کویت به کاهش داوطلبانه 130 هزار بشکه نفت خود در چارچوب تصمیم «اوپک پلاس» از ابتدای ماه ژانویه لغایت پایان ماه مارس 2024 تاکید کرد.

منبع: القبس

* 5 مناقصه شرکت نفت کویت برای سال مالی 2025-2024

شرکت نفت کویت در برنامه سال مالی جدید 2025-2024 ، پنج مناقصه بزرگ ویژه عملیات طراحی و تاسیس واحدهای تصفیه آب چاه‌های ساحلی با هدف کاهش مصرف آب شیرین تولیدی کشور ، تامین ، نصب و بهره برداری از چیلرهای مرکزی با هدف جایگزین کردن کولرهای فرسوده با هدف تامین فضای کار ایده آل برای کارکنان همچنین تعمیرات عمرانی مجتمع نفت شامل (رنگ آمیزی ، عایق بندی ، تعمیرات جاده ای ، بتن کاری ، حفاری و غیره با هدف حفظ املاک و دارایی‌های بخش نفت و حفظ ایمنی کارکنان مطرح خواهد کرد. اجرای برخی از این مناقصه‌ها یک ساله و برخی دیگر نیز سه ساله خواهد بود.

منبع: الانباء

* اختصاص مبلغ 85. 1 میلیارد دینار به هزینه‌های سرمایه ای در بودجه سال جدید کویت

براساس داده‌های پیش نویس بودجه سال مالی 2025-2024 کویت ، پشتوانه یارانه مواد غذایی و مصالح ساختمانی با حدود 13 درصد کاهش به ارزش 3. 59 میلیون دینار در مقایسه با سال قبل ، در سال مالی جدید بالغ بر 400 میلیون دینار اعلام شده است این در حالی است که این رقم در سال گذشته بالغ بر 3. 459 میلیون دینار بوده است . وزارت دارایی اعلام کرد این کاهش مطابق با نرخ هزینه‌های واقعی در سال مالی جاری صورت گرفته است . وزارت بازرگانی و صنایع کویت پس از انجام مطالعات لازم ، به حذف 42 قلم مواد غذایی از فهرست یارانه‌ها به خاطر عدم اقدام شرکت ها به کاهش 25 درصدی قیمت اقلام مذکور به علاوه عدم تقاضای برخی اقلام مندرج در فهرست یارانه‌ها، تصمیم گرفته است. طبق این داده‌ها هزینه‌های سرمایه ای در بودجه جدید کویت در مجموع بالغ بر 85. 1 میلیارد دینار خواهد بود که 80 درصد از آن به ارزش 48. 1 میلیارد دینار به 4 دستگاه دولتی اختصاص یافته است به طوری که 61 درصد از آن (13. 1 میلیارد دینار) مربوط به وزارت مشاغل عمومی و آب و برق خواهد بود . این در حالی است که هزینه‌های سرمایه ای مربوط به وزارت دفاع در سال مالی 2025-2024 حدود 9. 243 میلیون دینار ، وزارت بهداشت 114 میلیون دینار و سازمان هواپیمایی کشوری 16. 46 میلیون دینار خواهد بود.

منبع: الانباء

* فعالیت پالایشگاه «الزور» کویت با حداکثر ظرفیت تولید

شرکت صنایع نفت یکپارچه کویت «کیپیک» از تحقق هدف استراتژیک خود مبنی بر دستیابی به حداکثر ظرفیت تولید پالایشگاه «الزور» به میزان 615 هزار بشکه نفت خام صادراتی در روز خبر داد و آن را دستاوردی تاریخی در عملیات این شرکت و یک جهش مهم در زمینه افزایش قابلیت های پالایش بخش نفت کویت و بیانگر تعهد شرکت به تحقق اهداف استراتژیک 2040 شرکت نفت کویت و شرکت های وابسته آن در چارچوب برنامه توسعه دولتی عنوان کرد. عبدالله فهد العجمی سخنگوی رسمی و معاون اجرایی شرکت در امور اداری و بازرگانی گفت : شرکت پترولیوم کویت ، بهره برداری کامل از سه فاز پالایشگاه «الزور» را در ماه دسامبر سال گذشته جشن گرفت و اخیرا نیز از دستیابی به حداکثر ظرفیت پالایش 615 هزار بشکه در روز را اعلام کرد. این دستاورد به منزله یک چالش بزرگ و در چارچوب تعهدشان به پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای فرآورده‌های نفتی با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست در بازارهای جهانی می‌باشد. وی اضافه کرد : از طریق این دستاورد تاریخی ، مشتاقانه در انتظار گشودن افق های جدید برای همکاری با شرکت هیا بین المللی و افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بخش انرژی کویت برای هموار کردن آینده ای بهتر برای نسل های آینده می‌باشند. العجمی خاطرنشان کرد : این پالایگشاه قبلاً محموله‌های تجاری نفت سفید ، نفتا ، سوخت جت با کیفیت بالا ، نفت کوره ، گازوئیل و محصولات کم گوگرد را به بازارهای جهانی صادر کرده است.

منبع: القبس

* 9. 3 میلیارد دینار سود خالص شرکت نفت کویت در 3 سال گذشته

بودجه جدید شرکت نفت کویت و شرکت های وابسته آن برای سال مالی آینده 2025-2024 ، حاکی از آن است که شرکت در سال مالی آینده ، حدود 56. 1 میلیارد دینار سود خالص محقق خواهد کرد . در بودجه سال مالی جدید شرکت ، درآمدها حدود 11. 25 میلیارد دینار و هزینه‌ها نزدیک به 55. 23 میلیارد دینار برآورد شده است. در بودجه شرکت نفت و شرکت های وابسته به آن ، تولید نفت خام کشور به 54. 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته و هر بشکه نفت خام حدود 70 دلار احتساب و کسری بودجه نیز در آن بالغ بر 8. 5 میلیارد دینار پیش بینی شده است. ارقام مندرج در بودجه عمومی دولت بر بودجه بخش نفت این کشور نیز انعکاس داشته به طوری که درآمدها در سال مالی 2025-2024 با حدود 777 میلیون دینار کاهش به 11. 25 میلیارد دینار رسیده است این در حالی است که درآمدهای مصوب در سال مالی جاری 2024-2023 بالغ بر 89. 25 میلیارد دینار بوده است. شرکت نفت کویت درآمدهای خود را در سال مالی آینده به خاطر کاهش حدود یک میلیارد دینار درآمدهای نفت خام ، در سطح 9. 9 میلیارد دینار ثبت کرده است حال آنکه درآمدهای مصوب در سال مالی 2024-2023 در سطح 11 میلیارد دینار بوده است. در مقابل درآمدهای شرکت حاصل از فرآورده‌های نفتی با حدود 444 میلیون دینار افزایش ، بالغ بر 7. 11 میلیارد دینار ثبت شده است و این رقم در سال مالی 2024-2023 بالغ بر 3. 11 میلیارد دینار بوده است . درآمدهای گاز شرکت نیز با حدود 6. 29 میلیون دینار افزایش حدود 18. 2 میلیارد دینار برآورد شده است حال آنکه این رقم در سال مالی جاری بالغ بر 15. 2 میلیارد دینار بوده است. شرکت نفت کویت درآمدهای حاصل از محصولات پتروشیمی را با 2. 82 میلیون دینار کاهش در سطح 3. 16 میلیون دینار و حمل و نقل دریایی و دیگر طرف ها را در سطح 49. 5 میلیون دینار ثبت کرده است . داده‌های شرکت نفت کویت نشان می دهد که درآمدهای واقعی شرکت طی 3 سال مالی 2023-2022 ، 2022-2021 و 2021-2020 بالغ بر 76 میلیارد دینار بوده به طوری که بیشترین حجم این درآمدها را درآمدهای نفت خام به ارزش 5. 45 میلیارد دینار و فرآورده‌های نفتی به ارزش  2. 21 میلیار دینار تشکیل داده است. شرکت نفت کویت هزینه‌ها را در سال مالی 2025-2024 با حدود 645 میلیون دینار کاهش در سطح 5. 23 میلیارد دینار تخمین زده است این در حالی است که کل هزینه‌ها را در سال مالی جاری بالغ بر 1. 24 میلیارد دینار بوده است . هزینه‌های شرکت در سال مالی آینده به ارزش 2. 21 دینار بر هزینه‌های متغیر مستقیم متمرکز خواهد بود و هزینه‌های عملیاتی بالغ بر 7. 4 میلیارد دینار تخمین زده شده است. سود خالص شرکت در سه سال گذشته 2023-2022 ، 2022ـ 2021 و 2021ـ2020 به میزان 96. 3 میلیارد دینار بوده که بیشترین آن مربوط به سال مالی 2023-2022 به مبلغ 6. 2 میلیارد دینار بوده است.

منبع: الانباء

* 13 میلیارد دلار استرالیا، حجم کل سرمایه گذاری کویت در استرالیا

میلیسا کیلی سفیر استرالیا در کویت طی کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور ، ضمن اشاره به سفر تاریخی شیخ جابر الاحمد امیر فقید کویت در سال 1992 به کشورش ، آن را نقطه عطفی در تاریخ روابط دوجانبه توصیف کرد . سفیر استرالیا ضمن اشاره به همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت غذایی ، سرمایه گذاری و آموزش ، نسبت به برگزاری کمیته مشترک میان دو کشور در سال جاری ابراز امیدواری کرد و گفت : هنوز تاریخی برای برگزاری آن مشخص نشده است. وی تعداد شهروندان استرالیایی مقیم کویت را بالغ بر 800 نفر اعلام کرد که در بخش های مختلف نفت و گاز فعالیت می‌کنند. نامبرده در خصوص سرمایه گذاری‌های کویت در کشورش گفت : سرمایه گذاری‌های گسترده و متنوعی در زمینه مختلف به ویژه در حوزه انرژی سبز وجود دارد و حجم سرمایه گذاری‌های کویت در استرالیا به حدود 13 میلیارد دلار استرالیا رسیده است . وی نسبت به افزایش حجم سرمایه گذاری‌ها متناسب با ظرفیت های موجود در دو کشور دوست ابراز امیدواری کرد . وی در مورد پایان تدریجی صادرات گوسفند زنده از طریق دریا توسط استرالیا توضیح داد که در سال 2022، دولت استرالیا اعلام کرد که قصد دارد به تدریج صادرات گوسفند زنده از طریق دریا را متوقف کند.

منبع: الانباء

* 685 میلیون دلار حجم سرمایه گذاری مستقیم آمریکا در کویت

براساس داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا ، حجم سرمایه گذاری مستقیم آمریکا در کویت با ثبت رکورد بی سابقه در سال 2022 ، به 685 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با سال 2021 بالغ بر 621 میلیون دینار ، 3. 10 درصد افزایش سالانه داشته است. سرمایه گذاری آمریکا در کویت ظرف سال های گذشته افزایش چشم گیر داشته است در مقابل حجم سرمایه گذاری مستقیم کویت در آمریکا در سال 2022 با حدود 4. 2 درصد کاهش به 4. 1 میلیارد دلار رسیده است این در حالی است که این رقم در سال 2021 بالغ بر 43. 1 میلیارد دلار بوده است. حال آن که حجم سرمایه گذاری‌های کویت در آمریکا از سال 2013 همواره شاهد افزایش مستمر بوده و در سال 2018 با 46. 1 میلیارد دلار به اوج خود رسیده بود. سازمان تشویق سرمایه گذاری مستقیم این کشور موفق به جذب سرمایه گذاری‌های خارجی جدید به ارزش 37. 195 میلیون دینار (02 .632 میلیون دلار) در سال مالی 2023-2022 شد و حجم سرمایه گذاری‌های انباشته شده مستقیم را به حدود 466. 1 میلیارد دینار (73. 4 میلیارد دلار) رساند.

منبع: الانباء

* بازدید 7 هزار گردشگر کویتی از روسیه در سال گذشته

ولادیمیر ژلتوف سفیر روسیه در کویت با تاکید بر اهمیت تقویت روابط گردشگری میان دو کشور دوست ، گفت روابط میان روسیه و کویت در زمینه‌های مختلف در حال توسعه است و روابط گردشگری دوجانبه بیشترین رشد را داشته است. وی در مراسمی‌کمپین تبلیغاتی برای سفر به مسکو ، با اشاره به اینکه کویت از لحاظ نرخ رشد تعداد گردشگرانی که به روسیه سفر می‌کنند ، عملکرد بهترین نسبت به سایر کشورهای شورای همکاری دارد ، خاطرنشان کرد : سال گذشته 7 هزار گردشگر کویتی از طریق شرکت هواپیمایی «الجزیره» از مسکو بازدید کردند. وی با اشاره به افزایش 6 برابری سفر گردشگران کویتی به کشورش در سال گذشته، افزود : راه اندازی پروازهای مستقیم شرکت هواپیمایی «الجزیره» به مسکو در دستیابی به این نتایج شگفت انگیز کمک کرد کما این که صدور روادید الکترونیکی برای شهروندان کویتی نیز سفر به روسیه را آسان تر کرده است.

منبع: القبس

* مذاکرات کویت و چین برای احداث نیروگاه انرژی خورشیدی

یک هیات از چین در چارچوب سفر خود به کویت در دیدار با مسئولان وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور ، جزئیات مربوط به پروژه احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در منطقه «الشقایا» در کویت را بررسی کرد. منابع مطلع در وزارت آب و برق کویت اعلام کردند : در دو جلسه جداگانه که در ساختمان وزارتخانه برگزار شد طرفین درباره بندهای توافقنامه که در آینده میان دو کشور امضا خواهد شد همچنین اقدامات صورت گرفته توسط سازمان تشویق سرمایه گذاری در این راستا گفت و گو کردند. منابع خاطرنشان کردند حتی در صورت امضای توافقنامه دوجانبه ، اجرای این پروژه قبل از سال 2027 محقق نخواهد شد بنابراین برای مقابله با کمبود انرژی مورد انتظار در فصل تابستان آینده به ایجاد راه حل های فوری دیگر نیاز دارند.

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما