معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۷:۳۱ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ دوم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عملکرد ضعیف صندوق ثروت نروژ برای اولین بار در پنج سال اخیر

صندوق دارایی 1.6 تریلیون دلاری نروژ اولین شکست خود را در رسیدن به معیار خود در پنج سال گذشته تجربه کرد که عمدتا به دلیل زیان در املاک و مستغلات غیر بورسی علیرغم بازگشت مجدد در بازارهای سهام بود. این صندوق که در سال گذشته با افزایش 16.1 درصدی به سوددهی بازگشت، 18 واحد پایه از معیار خود فاصله گرفت. نیکولای تانگن، مدیر اجرایی این صندوق، چالش‌های موجود در املاک و مستغلات را به شرایط سخت بازار و سطوح بالای بدهی نسبت داد. سرمایه‌گذاری‌های صندوق در دارایی بر عملکرد کلی آن تأثیر گذاشت و بازده سهام و درآمد ثابت را کاهش داد. مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مرکزی نروژ که بر صندوق نظارت می‌کند، بر اساس یک دستور دقیق تعریف شده توسط وزارت دارایی سرمایه‌گذاری می‌کند و آزادی عمل محدودی در تخصیص دارایی‌های خود دارد. با وجود عقب ماندگی، تانگن از ترکیب دارایی‌های جاری صندوق ابراز رضایت کرد و بر نیاز به احتیاط در یک محیط اقتصادی در حال تغییر که با افزایش هزینه‌های استقراض و تورم مشخص می‌شود، تاکید کرد.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-01-29/norway-s-1-5-trillion-wealth-fund-boosted-tech-stock-holdings

موافقت نروژ با استخراج منابع بستر دریا

سرمقاله منتشر شده در روزنامه نیچر از تصمیم نروژ برای صدور مجوز استخراج از بستر دریا انتقاد کرده و بیان می‌کند که این اقدام تلاش‌ها برای حفاظت از اقیانوس‌ها را تضعیف می‌کند و با اهداف پانل تخصصی و سطح بالای Ocean Panel به رهبری نروژ در تضاد است. این مقاله بر نقش نروژ در این پانل تاکید می‌کند و بر تعهد نخست‌وزیر این کشور، یوناس گار استور بر حفاظت از اقیانوس‌ها تاکید می‌کند. روزنامه نیچر از پارلمان نروژ می‌خواهد که تصمیم خود را لغو کند و هشدار می‌دهد که عدم انجام این کار موجب می‌شود که نروژ رهبری خود در حفاظت از اقیانوس‌ها را از دست خواهد داد. این سرمقاله به نگرانی‌های مشاوران علمی اشاره می‌کند و پیشنهاد می‌کند که کشورهای دیگر ممکن است برای رهبری پانل اقیانوس مناسب‌تر باشند. با وجود انتقادات، نروژ از تصمیم خود دفاع می‌کند و بیان می‌کند که با اصول مدیریت منابع اقیانوسی پایدار همسو است. این مقاله همچنین مخالفت محققان، سازمان‌های زیست‌محیطی و پارلمان اتحادیه اروپا را مورد بحث قرار می‌دهد که از پیامدهای زیست‌محیطی هراس دارند و با نقش رهبری نروژ در پنل اقیانوس مخالفند.

https://www.sciencenorway.no/business-climate-policy-ineralogy/norway-strongly-criticised-in-nature-editorial-for-approving-seabed-mining/2317159

درس‌های نروژ برای توسعه و پایداری اقتصادی

امارات متحده عربی به طور فزاینده‌ای به نروژ به عنوان الگویی برای تنوع اقتصادی و توسعه پایدار نگاه می‌کند. با وجود تفاوت‌هایشان، هر دو کشور به عنوان کشورهای کوچک تولیدکننده نفت شباهت‌های مشترکی دارند و از منابع نفتی خود برای رشد اقتصادی استفاده کرده‌اند. موفقیت نروژ در ایجاد بزرگترین صندوق ثروت دولتی در جهان و تعهد آن به پایداری محیط‌زیست توجه سیاست گذاران امارات را به خود جلب کرده است. امارات متحده عربی در حال مطالعه و اجرای بهترین شیوه‌های مشاهده شده در مدیریت صندوق ثروت دولتی نروژ است که بر تنوع، سرمایه‌گذاری‌های اخلاقی و پایداری بلندمدت تاکید دارد. تخصص نروژ در انرژی‌های تجدیدپذیر و شیوه‌های دریایی نیز توسط امارات متحده عربی با همکاری در زمینه‌هایی مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشتیرانی و ترویج شیلات پایدار مورد توجه است. علاوه بر این، امارات متحده عربی پتانسیل همکاری با نروژ را در اکتشاف و استخراج مواد معدنی حیاتی از قطب شمال می‌بیند. به طور کلی، امارات متحده عربی در حال تطبیق مدل نروژی با زمینه خود برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

https://agsiw.org/uae-norways-lessons-for-economic-development-and-sustainability

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما