معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۱:۵۲

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته دوم بهمن ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شیوع بیماری «چشم قرمز» به 17 منطقه

شیوع ویروسی که بین عموم به «چشم قرمز» مشهور است 17 منطقه تانزانیا را درگیر خود کرده است. این بیماری برای اولین بار در اوایل ماه جاری در دارالسلام گزارش شد. وزیر بهداشت اعلام کرده که بیمارستان­های این شهر با هجوم بیماران مبتلا به این ویروس مواجه هستند. طبق آمار منتشرشده تاکنون بیش از 5 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده ­اند و تنها ظرف دو هفته در دارالسلام تعداد مبتلایان از 869 نفر به 4792 نفر افزایش یافته است. طبق اعلام پروفسور پاسکال روگاجو مدیر خدمات درمانی، مردم باید اقدامات احتیاطی را انجام داده تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود و درخواست نموده تا مکرراً دست­های خود را بشویند، دست به چشمانشان نزنند و از استفاده حوله مشترک خودداری نمایند. ایشان همچنین افزود معمولا 6 هفته تا 2 ماه زمان می­برد تا ویروس به اوج خود برسد و پس از آن روند نزولی می­یابد. در این بیماری، فرد درد زیاد و مداومی را تحمل می­کند، پلک­ها متورم می­شود و از یک یا هردو چشم ماده زرد رنگی خارج می­شود. وفق بیانیه وزارت بهداشت، درمان بخوصی برای این بیماری وجود ندارد و چشم­ها پس از 4 تا 6 هفته خوب می­شوند. (منبع روزنامه سیتیزن)

 

بحران دلار، موجب حداقل 300 میلیارد شیلینگ هزینه برای شرکت­های بازاریابی نفتی گردیده است.

داده­ های تلفیقی حاکی از آن است که 22 شرکت­ بازاریابی نفت از فوریه 2023، متحمل بیش از 300 میلیارد شیلینگ بدلیل بحران دلار شده­ اند. رافائل ام­گایا، مدیر اجرایی انجمن شرکت­های بازاریابی نفت تانزانیا گفت که این شرکت­ها بابت سود وام­های پسا واردات و هزینه ­های اضافه برداشت متحمل زیان­ شده ­اند. بانک­ها، سواپ­ها و سایر ابزارهای مالی ایجاد شده ­اند تا ظاهراً به این شرکت­ها برای خروج از بحران کمبود ارز کمک کنند ولی این موضوع بیشتر موجب کسب سود بسیار زیاد این وام ­دهندکان شده است. این زیان­ها به ویژه از فوریه 2023 تا به امروز انباشته شده ­اند و دلیل آن قیمت­گذاری پایین فرآورده­های نفتی عنوان شده است. همچنین برخی از شرکت­های بازاریابی نفت برای تضمین بقای بلند مدت خود، مجبور به تعدیل نیروهای­شان شده­ اند. این موضوع می­تواند موجب پدیدار شدن کمبود سوخت و بدنبال آن افزایش قابل توجه نرخ­ها شود. همچنین با اخراج نیروهای کار، درآمد دولت از طریق مالیات بر درآمد (PAYE) کاهش می­ یابد. از همه مهم­تر آنکه، بیکاری جوانان هنوز یک مشکل بزرگ برای جامعه تانزانیا تلقی می­شود و از دست دادن مشاغل، چیزی جز یک فاجعه اجتماعی نیست. وی افزود، ذینفعان صنعت خواستار مداخلات قانونی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به اقتصاد هستند. امانوئل توتوبا، رئیس بانک تانزانیا اعلام نموده که دولت برای علاج این شرایط اقدامات جامعی را انجام داده تا دلار در سال 2024 در مقایسه با 2023، بهتر در دسترس باشد. وی افزود تانزانیا 5 میلیارد دلار در ذخایر ارزهای خارجی خود دارد و این میزان برای 5 ماه واردات کالا و خدمات کافی می­باشد. (منبع روزنامه سیتیزن)

 

نگرانی تاجران نسبت به بحران دلار و شکل­ گیری بازار سیاه پررونق

تاجران نسبت به بازار سیاه پررونق ناشی از بحران دلار در تانزانیا ابراز نگرانی کردند. کشور از سال پیش، درگیر کمبود دلار بوده و آن را به عوامل خارجی همچون تاثیر جهانی پاندمی‌کووید 19، جنگ بین روسیه و اکراین، تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره و تغییرات اقلیمی نسبت داده ­اند. این بحران­ها زنجیره تامین را مختل نموده و منجر به  افزایش قیمت کالاهای جهانی و افزایش تقاضا برای دلار شده است. در حال حاضر بازار معاملات ارزی در بازار سیاه بسیار پررونق است و موسسات مالی متهم به سوء­استفاده از بحران پیش ­آمده برای فروش دلار با قیمت بالاتر از نرخ رسمی اعلامی از سوی بانک­ها هستند. یک تاجری در مصاحبه با سیتیزن اعلام کرده که موسسات مالی ارزها را می­خرند ولی در زمان فروش ادعا می­کنند که به اندازه کافی دلار ندارند. ایشان افزود: «من اخیرا 150 هزار دلار برای پرداخت واردات لازم داشتم ولی چندین بانک به من اطلاع دادند که حداکثر می­توانند 5 هزار دلار در روز پرداخت کنند که این بسیار ناچیز است. »  (منبع روزنامه سیتیزن)

 

جامعه شرق آفریقا بار دیگر بر احیای صلح در جمهوری دموکراتیک کنگو تاکید نمود.

جامعه شرق آفریقا بار دیگر بر تعهد خود برای ادامه تلاش­ها جهت احیای صلح در جمهوری دموکراتیک کنگو تاکید کرد. دبیرکل این سازمان اظهار داشت که تجارب گذشته از استقرار  نیروهای منطقه­ ای جامعه شرق آفریقا بیانگر آن است که این امر فرصت­هایی را برای این بلوک فراهم می­آورد تا از طریق نهادینه­ سازی دستاوردها و موفقیت­های نیروها، نقش خود را بعنوان حافظ اصلی صلح و امنیت در منطقه تقویت نماید. وی افزود که با طرح ریزی سیاست­ها، دستورالعمل­ها، چارچوب­ها و ابزارهای مناسب مطابق با بهترین رویه­ های جهانی، جامعه شرق آفریقا بدنبال تقویت توانایی پاسخگویی به چالش­های صلح و امنیت کشورهای شریک خود، خواهد بود. این تجربه اثبات کرده است که می­توان به این سازمان برای رسیدگی و حل چالش­های امنیتی پیچیده و­ اثرگذار بر منطقه تکیه کرد. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

 

چگونگی جهش 7 تریلیون شیلینگ سرمایه ­های بانکی در یک سال

 تجزیه و تحلیل 27 بانک تجاری نشانگر آن است که سرمایه نهایی آن­ها از 44.2 تریلیون شیلینگ در سال 2022 به 51.2 تریلیون در سال 2023 افزایش داشته است. 10 بانک بالاترین رشد در پرتفوی سرمایه خود را تجریه کرده ­اند که در صدر آن بانک پی بی زی است که رشد سرمایه 44 درصدی از 1.4 تریلیون شیلینگ در سال 2022 به 2 تریلیون شیلینگ در سال گذشته داشته است. رئیس امور مالی این بانک علل آن را افزایش پرداخت وام­ها بواسطه افزایش نقدینگی بانک از طریق سپرده ­ها و توسعه شبکه بانکی و نظم در اجرای برنامه راهبردی 5 ساله بانک عنوان کرده است. ایشان افزود کیفیت بهبود یافته سرمایه بانکی منجر به کاهش 2.4 درصدی وام­های غیرجاری شد. در رتبه دوم، بانک ملی تجارت قرار دارد که با 28 درصد رشد، سرمایه 3.6 تریلیون شیلینگی را در سال 2023 ثبت نموده است و در رتبه سوم و چهارم این جدول به ترتیب بانک کِی بی سی تانزانیا با سرمایه 1.4 تریلیونی (رشد تقریبا 28 درصدی) و بانک اکسیم با سرمایه 3 تریلیون شیلینگی (رشد 24 درصدی) در سال 2023 قرار دارند. همچنین بالاترین سود خالص در سال 2023 را بانک ان ام بی با 542 میلیارد و بانک سی آر دی بی با 424 میلیارد شیلینگ داشته ­اند. (منبع روزنامه سیتیزن)

 

تانزانیا بدنبال جذب سرمایه­ گذاری بیشتر در بخش انرژی:

طبق اعلام مقام مسئول برق و انرژی تجدیدپذیر وزارت انرژی تانزانیا، فرصت­های زیادی برای سرمایه­ گذاری در بخش انرژی کشور وجود دارد و با افزایش تقاضا و مصرف، نیاز این حوزه به سرمایه­ گذاری سالیانه از 10 به 15 درصد افزایش پیدا کرده است. ما اقدامات خوبی برای حمایت از انگیزه سرمایه­ گذاری انجام داده ­ایم. ایشان همچنین به تشریح فرصت­های متفاوتی که برای بخش خصوصی جهت سرمایه­ گذاری در بخش انرژی وجود دارد پرداخت که شامل ساخت خط لوله نفت، ذخایر نفت و مخازن ذخیره­ سازی گاز مایع در بخش فرعی نفت و سرمایه­ گذاری در تولید برق از طریق انرژی­های تجدیدپذیر می­باشد. (منبع روزنامه سیتیزن)

 

صادرات 417 میلیون دلاری محصولات باغبانی تانزانیا در سال 2023:

طبق آمار بانک تانزانیا، ارزش محصولات باغبانی صادراتی از 290 میلیون دلار در سال 2022، به 417 میلیون دلار در سال 2023 جهش یافت و رشد 127 میلیون دلاری داشته است. طبق اعلام رئیس اجرایی انجمن باغبانی تانرانیا، این رشد در راستای برنامه دولت برای صادرات 2 میلیارد دلاری محصولات باغبانی تا سال 2030 می­باشد. ایشان در ادامه به تبیین راهبردها برای تحقق هدف تعیین شده پرداخت که شامل همکاری با دولت برای ایجاد محیط کسب و کار مناسب از طریق برداشتن موانع بر سر راه شکوفایی تجاری است. ایشان افزود: ما در حال تسهیل سرمایه­ گذاری از طریق ارائه اطلاعات برای آنکه تانزانیا را به مقصد اول سرمایه گذاران خارجی تبدیل نماییم. ما همچنین سخت در حال کار برای بهبود صادرات سرمایه­ گذاران داخلی هستیم و داریم با دولت هماهنگی و همکاری می­کنیم تا بازارهای کارآمدی را برای فروش محصولات باغبانی افتتاح نماییم. (منبع روزنامه سیتیزن)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما