معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۸

معرفی برخی پارک‌های علم و فناوری در ایالت برلین

پارک علم و فناوری، سازمانی است که با هدف افزایش ثروت در جامعه توسط متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود و جریان دانش و فناوری را میان دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت می‌اندازد.

پارک­‌های علم و فناوری به عنوان یکی از نهاد­های اجتماعی و حلقه­‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری شکل‌گرفته‌اند. به عبارتی پارک علم و فناوری، سازمانی است که با هدف افزایش ثروت در جامعه توسط متخصصان حرفه­‌ای مدیریت می­‌شود و جریان دانش و فناوری را میان دانشگاه‌­ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌­های خصوصی و بازار به حرکت می­‌اندازد. تعمیق ارتباط بین دانشگاه‌­ها، سازمان‌­های تحقیقاتی، واحد­های تولیدی و مراکز تصمیم­‌گیری دولتی در جهت توسعه فناوری و علوم کاربردی، از جمله اهداف ایجاد و توسعه پارک‌­های علم و فناوری است. این پارک‌ها، به‌ عنوان ابزار جلب و جذب شرکت‌­های مبتنی بر فناوری پیشرفته در سطح بین­‌المللی شناخته می­‌شوند و علاوه بر آن، محملی برای جذب متخصصان و دانشمندان و توسعه فعالیت کارآفرینان می­‌باشند. در ایالت برلین نیز پارک‌های علم و فناوری وجود دارد که به موارد مهم به شرح زیر اشاره می‌گردد:

الف) پارک علم و فناوری Adlershof

این پارک علم و فناوری (adlershof.de) در بین 15 پارک علم برتر جهان قرار دارد و مهمترین مکان علمی و تجاری‌سازی فناوری در پایتخت آلمان (برلین- براندنبورگ) است که شامل موسسات تحقیقاتی غیردانشگاهی و 6 موسسه وابسته به پارک علمی و دانشگاه Humboldthain برلین می‌باشد. این پارک علم دارای 1270 شرکت و موسسه و حدود 28 هزار پرسنل با گردش مالی بیش از 3.6 میلیارد یورو است و بر 5 بخش فناوری تمرکز دارد:

1- فوتونیک/اپتیک (شامل تمامی طیف الکترومغناطیسی مانند برهمکنش ماده نور، تحقیق و فناوری لیزر، تابش سنکروترون، فناوری UV و اشعه ایکس، فناوری نوری در حمل‌ونقل و هوا فضا، میکروالکترونیک و اپتیک، فوتونیک و اپتوالکترونیک)

2- میکروسیستم/مواد (زنجیره تامین و فناوری نیمه‌هادی‌ها، MEMS، بسته‌بندی، کالیبراسیون و یکپارچه‌سازی سیستم، ذخیره مغناطیسی، مواد مولکولی، نانو مواد، رشد کریستال، تجزیه و تحلیل شیمیایی و کاتالیزور)

3- فناوری اطلاعات/رسانه (فناوری اطلاعات WISTA، استانداردهای هوش محیطی، چندرسانه‌ای، ترافیک و تدارکات، امنیت، فناوری سلامت و صنعت دیجیتال)

4- بیوتکنولوژی/محیط زیست (فناوری بیوتکنولوژی، داروسازی، فناوری زیست‌محیطی و علوم زیستی)

5-انرژی‌های تجدیدپذیر/فتوولتائیک (فناوری فتوولتائیک، توسعه پیشرفته سلول‌های سوختی، تولید هیدروژن، یکپارچه‌سازی شبکه و فناوری ذخیره‌سازی انرژی).

قابل ذکر است پارک علمی آدلرشوف همچنین در زمینه تحقیقات بنیادی، بینش جدیدی را در مورد فرآیندهای هسته‌ای و مولکولی در شیمی، فیزیک، مواد و علوم زیستی ارائه نموده است. همچنین پارک آدلرشوف، آزمایشگاه‌های مجهز و متعددی را در حوزه‌های ریاضیات، علوم کامپیوتر، علوم طبیعی و فناوری در اختیار دانش‌آموزی، نوجوانان و جوانان قرار داده و استعداد یابی می‌نماید (اطلاعات تکمیلی در فایل پیوست).

ب ) پارک علم و فناوری Humboldthain

این پارک فناوری در برلین مستقر است (tph-berlin.net) و یکی از اولین پارک‌های فناوری در آلمان می‌باشد که قبلا توسط شرکت معروف AEG اداره می‌شده و توانسته سنت صنعتی قرن نوزدهم را با تکنولوژی‌های قرن 20 و هزاره سوم در هم آمیزد و مکانی برای شرکت‌های فناوری پیشرفته در برلین و آلمان باشد. این پارک علمی‌با حدود 150 شرکت در حوزه‌های فناوری، تولید، تحقیقات، خدمات و صنایع خلاق و همچنین با 22 موسسه تحقیقاتی و به ویژه با شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در فناوری‌های پیشرفته و حمل‌ونقل در ارتباط است و مساحتی حدود 10 هزار متر مربع در اختیار دارد و علاوه بر آن، زیرساخت‌های مطلوب و کاربردی را نیز دارد.

لازم به ذکر است پردیس ریاضیات و علوم پارک فناوری Humboldthain در زمینه شیمی، جغرافیا، علوم کامپیوتری، ریاضیات، فیزیک، روانشناسی و تحقیقات بین‌رشته‌ای با پارک علمی آدلرشوف همکاری می‌کند. این مجموعه به همراه سازمان‌های تحقیقاتی غیردانشگاهی بین‌المللی، پردیس علمی منحصر به فردی را تشکیل می‌دهند که بیش از 10 هزار دانشمند، همکار پژوهشی و دانشجو در اختیار دارد (اطلاعات تکمیلی در فایل پیوست).

ج ) پارک علم و فناوری Potsdam

این پارک علمی در برلین واقع شده (potsdam-sciencepark.de) و بیش از 40 موسسه تحقیقاتی و بیش از 12500 محقق کارمند، شرکت و دانش‌پژوه دارد. پارک علمی‌ پوتسدام، 148 هکتار مساحت داشته و در زمینه‌های صنعتی و علمی فعالیت می‌کند و پردیس‌های فناوری رو به گسترشی دارد. به عنوان نمونه، شرکت فناوری ردیابی ماهواره‌ای (DIGOS) که توسط یکی از فارغ‌التحصیلان این پارک علمی ایجاد شده، می‌خواهد علاوه بر ساختن اپلیکیشن‌های متنوع، ابتکاری نو عرضه نماید. شرکت DIGOS در سال 2014 تأسیس شده و در حال حاضر 425 کارمند داشته و قصد دارد تا سال 2026 به مرکز جدید در پردیس فناوری منتقل و حدود 60 هزار نفر را به کار گیرد. پارک علمی‌ پوتسدام در حوزه نجوم، فیزیک، علوم کامپیوتر و علوم زمین‌شناسی فعالیت می‌نماید. تا زمستان 2022، بیش از 21400 دانشجو در دانشگاه پوتسدام ثبت‌نام کردند که بیش از 5 هزار دانشجو در برنامه‌های علمی و بیش از 3100 دانشجو از 121 کشور جهان بودند (اطلاعات تکمیلی در فایل پیوست).

لازم به ذکر است همه ساله مسابقات منطقه‌ای توسط این پارک‌های علمی‌برای دانش‌آموزان ساکن ایالت برلین برگزار می‌شود تا ایده‌های خلاقانه خود را به پروژه‌های تحقیقاتی تبدیل کنند. سپس هیات مدیره مجرب و ناظران باتجربه از قشر جوان و مستعد برای انجام پروژه‌هایشان پشتیبانی و حمایت می‌نمایند. متعاقبا شبکه‌هایی برای جذب این افراد مستعد در حوزه‌های مخلتف صنعتی، تجاری، علمی، دانشگاهی و غیره تشکیل و افراد ماهر و متخصص در اولویت استخدام شرکت‌ها و موسسات آلمانی قرار می‌گیرند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما