معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش صادرات مجارستان در سال 2023

براساس داده‌های اداره مرکزی آمار مجارستان، صادرات این کشور از ماه ژانویه تا اکتبر سال 2023 با 6.6 درصد افزایش نسبت به بازۀ زمانی مشابه سال قبل، به 125.635 میلیارد یورو و واردات با 6.1 درصد کاهش به 117.706 میلیارد یورو رسید. تجارت خارجی مجارستان با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه اکتبر سال گذشته 77 درصد از صادرات و 70 درصد از واردات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که شرایط تجارت مجارستان در این دوره 9.7 درصد بهبود یافته است، زیرا فورینت 7.9 درصد نسبت به یورو و 14 درصد در برابر دلار تقویت شد.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/ksh-hungarys-trade-surplus-reached-1-003-billion-euros-in-october

رکورد سال 2023 برای گردشگری مجارستان

زولتان گولر، رئیس آژانس گردشگری مجارستان (MTÜ) گفت که عملکرد بخش گردشگری مجارستان در سال گذشته از سال 2022 بالاتر بود و با رکورد سال 2019 مطابقت داشته یا از آن فراتر رفت. گولر با استناد به داده‌های اولیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که حدود 16 میلیون گردشگر در سال گذشته 41 میلیون شب را در مجارستان سپری کردند. وی گفت: رشد درآمد اقامتگاه‌های گردشگری و پذیرایی دو رقمی‌شد و از نرخ تورم پیشی گرفت. وی افزود که اقامتگاه‌های تجاری در سال گذشته 1.3 میلیون شب مهمان بیشتر از سال 2022 ثبت کردند و درآمد اقامتگاه‌های گردشگری 860 میلیارد فورینت (2.2 میلیارد یورو) بود که 23 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داشته است. رئیس آژانس گردشگری مجارستان گفت که از حدود 16 میلیون گردشگر، 7.1 میلیون نفر خارجی بودند که 18 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داشته است.

https://abouthungary.hu/news-in-brief

افزایش سرمایه‌گذاران خارجی در بازار مسکن

بنا به تحولات اخیر و تغییراتی که در مقررات مجارستان به وجود آمده، فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در بازار مسکن مجارستان افزایش یافته است. بنا به تحلیل‌های آماری در ماه ژانویه، بازه قیمتی املاکی که توسط سرمایه‌گذاران خارجی مورد بررسی و خرید قرار گرفته 200 الی 500 میلیون فورینت بوده و شمار این سرمایه‌گذاران نسبت به شاخص خریداران سال گذشته میلادی رشد 16 درصدی داشته است. این سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل مقررات (موقت) جدید دولت مبنی بر ارائه ویزای سرمایه‌گذاری به شهروندان خارجی در صورت خرید ملک با ارزشی بیش از 500 هزار یورو می‌باشد.

https://telex.hu/gazdasag/2024/01/31/lakasarak-ingatlan-ingatlanpiac-kulfoldi-vasarlo-befekteto

قیمت بالای گاز در مجارستان

بنا به آمارها قیمت پرداخت شده گاز مصرفی در مجارستان چندین برابر قیمت بازار است. در حال حاضر قیمت گاز در اروپا پایین است و هزینه پرداخت شده گاز مصرفی (به طور میانگین) 5 برابر قیمت گاز در بازار آزاد می‌باشد. لازم به ذکر است دولت مجارستان پیش‌تر اعلام کرده بود که محدودیت کاهش قیمت انرژی مصرفی تاثیر منفی بر زندگی خانواده‌ها ندارد چرا که از هر 10 خانوار 9 خانواده نسبت به قیمت‌های گذشته مبلغ بیشتری پرداخت نمی‌نمایند. این درحالی است که منتقدین کاهش مصرف گاز و برق در خانواده‌های مجاری را دلیل عدم تغییر در پرداختی خانوارها می‌دانند.

https://dailynewshungary.com/hungarian-gas-prices-five-times-the-market-value/#google_vignette

توافق مجارستان با قطر برای خرید گاز مایع

وزیر امورخارجه مجارستان آقای پیتر سیارتو در خصوص مذاکره خود با همتای قطری گفت: مجارستان به توافق سیاسی برای خرید گاز مایع از قطر دست پیدا کرده است. وی ضمن اشاره به اهمیت خرید انرژی از منابع مختلف برای تضمین امنیت تامین انرژی کشور، افزود: قطر تمایل به افزایش صادرات ال ان جی خود از سال 2026 دارد و در خصوص همکاری مذاکرات اولیه صورت گرفته است. راه‌های متفاوتی برای ترانزیت انرژی به کشور دارد و یکی از آنها ترمینال ترکیه، یونان و یا لهستان میباشد.

https://dailynewshungary.com/hungary-to-buy-lng-from-persian-gulf-country

آغاز فعالیت شرکت کاتل از سال 2025

شرکت باطری سازی چینی کاتل در شهر دبرسن مجارستان اقدام به جذب نیروی کار کرده است. این شرکت اعلام کرده از سال 2025 قصد آغاز فعالیت تولیدی خود را دارد. در اعلامیه استخدام این شرکت به جذب نیروهای کار محلی در زمینه مهندسی، تولید، پشتیبانی و ... اشاره شده است. آموزش نیروهای کاری جدید این شرکت بر عهده متخصصین چینی خواهد بود که به مجارستان سفر خواهند نمود.

https://hungarytoday.hu/chinese-battery-factory-catl-starts-recruitment-around-debrecen

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما