معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۱:۲۸ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تأکید سرپرست وزارت احیاء و توسعه‌ای دهات به اجرای ده‌ها پروژه عمرانی در نورستان

سرپرست وزارت احیاء و توسعه‌ای دهات می‌گوید امارت اسلامی در پی اجرا پروژه‌های توسعه‌ای در سرتاسر افغانستان به ویژه مناطق دورافتاده و محروم است. مولوی محمد یونس آخندزاده هنگام کلنگ‌زنی یک کانال آب‌رسانی در نورستان گفت که در پی اجرا پروژه‌های توسعه‌ای در نورستان هستند و این کانال با هزینه سه میلیون افغانی در جریان دو ماه و  نیم ساخته می‌شود. مولوی آخندزاده می‌گوید با ساخت این کانال صدها جریب کشتزار مجال آب‌رسانی می‌یابد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/تاکید-سرپرست-وزارت-احیا-وانکشاف-دهات-ب/

 افزایش هشتاد میلیون افغانی در درآمد ریاست برشنای لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته ریاست برشنای (برق) لغمان نسبت به سال گذشته هشتاد میلیون افغانی افزایش یافته است. مولوی عمرگل نایب، رئیس برشنای استان لغمان گفته درآمد ریاست برشنا، نسبت به سال گذشته ۸۰ میلیون افغانی افزایش یافته است.

نامبرده اظهار داشت در ۹ ماه اول سال گذشته ۱۴۰۱مبلغ ۱۳۷ میلیون افغانی و در ۹ماه اول سال جاری ۲۱۷ میلیون افغانی جمع‌آوری گردیده است، درآمد امسال ۸۰ میلیون افغانی افزایش یافته است. نامبرده دلیل افزایش را پرداخت مصارف برق به وقت مشخص آن و حصول نمودن پول از بدهکاران به‌ طور اقساط عنوان کرد و گفته که در طول سال جاری ترمیم امور شبکه‌های برق به طور مرتب انجام شد که با نصب ترانسفورماتورهای جدید، برق به صدها خانواده رسیده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر حدود ۲۳۰۰۰ خانواده در لغمان از برق بهره‌مند شده‌اند و تلاش می‌شود تا برای سایر خانواده‌ها نیز برق تأمین شود.

https://www.bakhtarnews.af/dr/افزایش-هشتاد-میلیون-افغانی-درعایدات-ر/

 ساخت یک بیمارستان ده تختخوابه در شهرستان شلتن استان کنر

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته،‌قرار است یک بیمارستان ده تختخوابه در شلتن کنر ساخته شود سنگ بنای این بیمارستان گذاشته شد قاری مظفر مخلص رئیس بهداشت استان گفت این بیمارستان بیش از هجده میلیون افغانی هزینه دارد که با هماهنگی وزارت بهداشت از سوی نهاده‌ای وابسته به سازمان در ۹ ماه ساخته می‌شود. این بیمارستان بیست اتاق و سایر ملحقات را با خود خواهد داشت. لازم به ذکر است که یک هفته پیش، کار ساخت یک کلینیک با هزینه ۲۳.۵ میلیون افغانی در شهرستان مانوگی این استان آغاز شده است.

https://www.bakhtarnews.af/dr/در-شلتن-کنر-یک-شفاخانه-یی-ده-بستر-ساخته/

تقدیر از تلاش‌های معاون استاندار ننگرهار در جمع بازرگانان

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار از سوی تجار، صنعت‌کاران و سرمایه‌گذاران این استان طی مراسمی‌به خاطر ارائه خدمات خوب و رسیدگی به مشکلات مردم تقدیر شد. حاجی گلمراد عرب، به نمایندگی از بازرگانان اظهار داشت که معاون استاندار ننگرهار همواره به مشکلات و پیشنهادهای آن‌ها را گوش فرا داده و در چارچوب قانون در حل آن همکارهای لازمی خود را نیز انجام داده است. نامبرده اظهار داشت که اخیراً تجار در بخش حمل و نقل دچار مشکلاتی جدی شده بودند که بر اساس شفقت و مدیریت خوب معاون استاندار در اسرع وقت حل و تجار از خسارات مالی نجات یافتند.

مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار از اقدامات تاجر، صنعت‌کاران و سرمایه‌گذاران تشکر کرد که از خدمات وی خرسند هستند و مولوی استاندار ننگرهار اظهار داشت، تجار یکی از قشر مهم جامعه می‌باشند و به‌ عنوان مسئول مکلف است تا برای مشکلات آن‌ها رسیدگی‌های لازمی را انجام دهند.

https://t.me/nmic96/106463

گذرگاه تورخم به روی ماشین‌های باربری بسته شد

منابع در گمرک پاکستان گفتند این کشور و طالبان تردد کامیون‌ها از مرز تورخم را منع کرده‌اند. به گفته منابع، نخست پاکستان ورود کامیون‌ها با رانندگان بدون گذرنامه را منع کرد، پس از آن طالبان هم کامیون‌های پاکستانی را اجازه ورود به افغانستان ندادند. به گفته منابع، جلوگیری دو طرف از تردد کامیون‌ها از تورخم، منجر به ایجاد اختلال در این مسیر تجارتی شده است. منابع گفتند که بامداد امروز شنبه ۲۳ دی، صف طویلی از کامیون در دو طرف گذرگاه تورخم شکل گرفته که منتظر عبور از این گذرگاه‌اند. منابع رسمی طالبان و پاکستانی تاکنون درباره منع تردد کامیون‌ها از گذرگاه تورخم چیزی نگفته‌اند. این منابع در گمرک پاکستان به افغانستان اینترنشنال گفتند که این کشور سال گذشته ورود رانندگان وسایل نقلیه باری به پاکستان را مشروط به داشتن ویزا کرده بود، اما رانندگان در به دست آوردن ویزا با مشکلات مواجه بودند. به گفته منابع، به نظر می‌رسد پس از آن‌که این طرح موفقیت‌آمیز نبود، طرف پاکستان داشتن گذرنامه معتبر را برای رانندگان افغان الزامی اعلام کرد. با این حال، منابع گفتند که بسیاری از رانندگان افغان کامیون‌هایی که از گذرگاه تورخم رفت‌وآمد می‌کنند، حتی گذرنامه ندارند.

https://www.afintl.com/202401136968

 ساخت یک مجتمع زراعتی و دامپروری در سطح زون مشرق استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، باز محمد فیضان، معاون وزارت زراعت، دامپروری و آب‌رسانی در سفر به ننگرهار در دیدار با رئیس زراعت و کارکنان ریاست زراعت ننگرهار گفت که قرار است در زون شرق در پانصد جریب زمین یک مجتمع زراعت و دامپروری ساخته شود. که در آن خدمات در زمینه‌های کشاورزی، باغداری، بذرها، شناسایی خاک، آب‌رسانی، خدمات بهداشت به دامداران ارائه خواهد شد.  نامبرده اظهار داشت که هدف آن‌ها از ایجاد این مجتمع کمک به کشاورزان، باغداران و دامداران و تقویت بخش خصوصی کشاورزی می‌باشد، به گفته نامبرده همچنان قرار است به‌زودی برنامه ساخت 22 سد کوچکی ذخیره آب در این استان آغاز شود. مولوی عبدالستار محمد رئیس زراعت، آب‌رسانی و دامپروری ننگرهار از رهبری وزارت زراعت و مقاماتی که به این استان آمدند تشکر کرد و از هرگونه همکاری به آن‌ها اطمینان داد.

https://t.me/nmic96/106588

 افزایش گردشگران به استان ننگرهار

مقامات محلی طالبان در ننگرهار می‌گویند که ورود گردشگران داخلی و خارجی به این استان در زمستان امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش‌یافته است. صدیق الله قریشی، آمر اطلاعات، ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار می‌گوید در زمستان امسال جاری تاکنون حدود 100 هزار گردشگر داخلی که ساکن استان‌های مختلف افغانستان می‌باشند برای بازدید به استان ننگرهار سفر کرده‌اند به گفته قریشی، دلیل توجه گردشگران به ننگرهار را آب و هوای معتدل در فصل زمستان، امنیت، وجود اماکن تاریخی و ارائه امکانات لازم به گردشگران عنوان کرد. به گفته نامبرده،‌ گردشگران به شهرستان‌های دره نور، کامه، خوگیانی، لعل پور، بتی کوت و شینواری از شهرستان‌های بودند که گردشگران به خانواده‌های خود به این مناطق سفر کرده‌اند. شهرستان کامه، در شمال شرقی ننگرهار به خاطر هوای پاک، امواج هموار رودخانه کنر، ماهی، شیریخ و مناظر زیبا شهرت دارد و مردم از مناطق مختلف بازدید به این شهرستان میایند. از سوی دیگر مقامات امربه‌معروف طالبان در استان ننگرهار می‌گوید از رفتن زنان به پارک‌های عمومی جلوگیری می‌کنند، زیرا به گفته آن‌ها، زنان موازین اسلامی و سنت‌ها و فرهنگ افغانستان را در نظر نمی‌گیرند.

https://www.etilaatroz.com/ps/24326

طالبان: در تلاش برای بازگشایی گذرگاه تورخم هستیم

مسئولین وزارت صنعت و تجارت طالبان از تلاش‌ها برای حل بنیادی مشکل گذرگاه تورخم خبر می‌دهند. اخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، می‌گوید، هر دو طرف به‌طور جدی تلاش دارند تا مشکلی که در تورخم پیش‌آمده است  را به گونه‌ بنیادی حل کنند.  مسئولین محلی طالبان نیز می‌گویند، طرف پاکستانی در استان ننگرهار، به دلیل این‌که رانندگان ماشین‌های کالا افغانستان گذرنامه و ویزا نداشتند، از ورود آنان به پاکستان جلوگیری و مسئولین مرزی افغانستان نیز ماشین‌های باربری پاکستان را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که از چهار روز به این‌طرف انتقال اموال بازرگانی میان افغانستان و پاکستان یک‌بار دیگر متوقف‌شده است. گفتنی است به دلیل ایجاد موانع از سوی پاکستان، صادرات افغانستان به آن کشور در یک سال گذشته نسبت به سال پیش آن کاهش داشته‌ است.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i237156-طالبان_در_تلاش_برای_بازگشایی_گذرگاه_تورخم_هستیم

تکمیل یک پروژه تولید برق خورشیدی به ارزش 143 میلیون افغانی در استان ننگرهار

مسئولین محلی در استان ننگرهار می‌گویند یک پروژه تولید برق آفتابی که ظرفیت تولید 1.2 مگاوات برق را دارد با هزینه 143 میلیون افغانی به بهره‌برداری رسیده است. مسئولین در مراسم افتتاح این پروژه برق‌رسانی می‌گویند این پروژه به خاطر انتقال آب و با هزینه مالی 143 میلیون افغانی ساخته شده است. به گفته مسئولین محلی این پروژه در 30 جریب زمین کانال ننگرهار با همکاری مالی بانک آسیایی تکمیل‌شده است.

مولوی باز محمد فیضان، معاون آب‌رسانی و منابع طبیعی وزارت زراعت می‌گوید که کار روی این پروژه از سه سال پیش آغازشده بود امروز تمام‌شده است. در همین حال، مولوی غلام رحمان کظیم، رئیس کانال ننگرهار می‌گوید این پروژه توانایی انتقال 500 لیتر آب را در یک ثانیه دارد. به گفته آقای کظیم، این پروژه در بخش انتقال آب سودمند است. قابل‌ذکر است که با تکمیل این پروژه، 20 هزارجریب زمین کانال ننگرهار آب‌رسانی خواهد شد.

https://www.avapress.com/fa/news/284240/تکمیل-یک-پروژه-تولید-برق-خورشیدی-ارزش-143-میلیون-افغانی-استان-ننگرهار

 بهره‌برداری از دو دیوار ضدسیل در ننگرهار به ارزش ۱۰ میلیون افغانی

وزارت رفاه اعلام کرده که دو دیوار ضدسیل با هزینه بیش از ۱۰ میلیون افغانی، از سوی این وزارت در استان ننگرهار به بهره‌برداری سپرده شده است.

در خبرنامه این وزارت آمده که یکی از آن دیوارها در منطقه عطا خان شهرستان کوت ننگرهار با هزینه هفت میلیون افغانی با طول ۱۲۰ متر، ارتفاع ۷.۲ متر و عرض حدوداً سه متر در مدت سه ماه تکمیل‌شده است. وزارت رفاه می‌افزاید، کار ساخت دیوار استنادی دیگری در منطقه راغه فرماندار ده بالا ننگرهار با هزینه سه میلیون افغانی به طول ۲۵ متر و ارتفاع هفت در مدت ۴۰ روز تکمیل گردیده است. این وزارت همچنین می‌گوید، دیوارهای استنادی یادشده به هدف جلوگیری از تخریب جاده حلقوی ننگرهار از آبخیزی‌ها ساخته‌شده است.

https://www.avapress.com/fa/news/284348/بهره-برداری-دو-دیوار-استنادی-ننگرهار-ارزش-۱۰-میلیون-افغانی

آغاز کار تعدادی از پروژه‌های زیربنایی به ارزش بیش از 51 میلیون افغانی در گمرک ننگرهار

مسئولین در وزارت دارایی می‌‌گویند کار ساخت تعدادی از پروژه‌های زیربنایی به ارزش 51.5 میلیون افغانی در گمرک کابل کمپ مربوط گمرک ننگرهار آغاز شده است. وزارت دارایی در صفحه ایکس نوشته است، پروژه‌های ساختمانی شامل ساخت (۶۷۰۰) متر دیوار چهار اطراف گمرک کابل کمپ مربوط گمرک ننگرهار و (۷) باب تاور در گمرک ننگرهار که کار آن تا ده ماه آینده تکمیل خواهد شد. ملا عبدالقاهر ادریس، معاون درآمد و گمرکات وزارت دارایی در مراسم افتتاحیه این پروژه‌ها گفت که قرار است در سایر گمرکات کشور نیز چنین پروژه‌های توسعه‌ای عملی گردد. وی اضافه کرد که این کار در رشد بیشتر تجارت در کشور و ایجاد تسهیلات برای تجار نتایج خوبی را به بار خواهد آورد. رئیس عمومی‌گمرکات از شرکت‌های قراردادی خواست تا موارد و شرایط قرارداد را جدی در نظر گرفته و کارها را معیاری و در زمان تعیین‌شده تکمیل نماید. قابل‌ذکر است که بودجه پروژه‌های ساختمانی مذکور از بودجه توسعه‌ای وزارت دارایی پرداخته می‌گردد.

https://www.avapress.com/fa/news/284337/آغاز-کار-تعدادی-پروژه-های-زیربنایی-ارزش-بیش-51-میلیون-افغانی-گمرک-ننگرهار

تکمیل 58 پروژه به ارزش بیش از 62 میلیون افغانی در نورستان

مقامات محلی حکومت در استان نورستان می‌گویند 58 پروژه توسعه‌ای به ارزش بیش از 62 میلیون افغانی در این استان تکمیل‌شده است. مولوی احسان الله احمد، رئیس احیاء و دهات توسعه‌ای نورستان می‌گوید این پروژه‌های توسعه‌ای توسط موسسه (UNOPS) آغاز شده بود که  25 دی تکمیل شد. در ادامه این مطلب آمده که ارزش مجموعی این پروژه‌ها 62265700 گفته‌شده است. این پروژه‌ها شامل 43 جاده جدید و آسیب‌دیده و 15 شبکه آب‌رسانی است. به گفته آقای احمد، این پروژه‌ها در شهرستان دوآب نورستان پس از چندین ماه تکمیل‌شده است. این در حالی است که پیش‌ازاین نیز چندین پروژه عام‌المنفعه از سوی سازمان ملل متحد به ارزش 100 میلیون افغانی در شهرستان واما این استان تکمیل‌شده بود.

 https://www.bakhtarnews.af/په-نورستان-کې-۵۸-بېلابېلې-پراختیایی-پر/

 ریاست کانال ننگرهار 350 میلیون افغانی درآمد دریافت کرده است

مسئولین ریاست کانال ننگرهار می‌گویند از آغاز سال روان تاکنون 350 میلیون افغانی درآمد جمع‌آوری و به خزانه دولت سپرده‌اند. مولوی عبدالرحمن کظیم رئیس کانال مذکور در یک نشست خبری گفت این کانال یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زراعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور است که دارای امکانات و 86 جریب زمین در مرکز شهر جلال‌آباد و 7 شهرستان است. 4 مزرعه مکانیزه کشاورزی فعال، کارخانه‌های فرآوری زیتون، ساختمانی، نجاری، کارگاهی، دامداری، انبار عرضه، حفاظت و نظارت، نیروگاه سنگین، کارخانه فرآوری و درجه‌بندی شکر و روستاهای مسکونی می‌باشد. کظیم افزود، آب‌رسانی اراضی دورافتاده و بیابان‌ها با سیستم آب‌رسانی نوین در اولویت است.

به گفته نامبرده می‌خواهیم از این کانال برای پرورش زیتون و شترمرغ استفاده کنیم، سیستم کشاورزی مکانیزه را در منطقه راه‌اندازی کنیم و اجاره کوتاه‌مدت و بلندمدت زمین کانال را به مردم بی زمین به‌صورت عادلانه اجرا کنیم. به گفته مولوی کظیم، برای اولین بار در مزرعه عبدالخیلو با هماهنگی یک شرکت، کشت بذر سبزی‌ها آغاز شده است که برای هم‌وطنان جدید و مفید خواهد بود. رئیس کانال ننگرهار علاوه بر زراعت، توسعه توسعه‌ای دامداری را نیز ذکر کرد و علاوه بر مزرعه دولتی، در مزرعه‌های دوم و سوم، در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش دامپروری، یک مزرعه 500 رأس گاو ایجاد شد. در مزرعه دوم در حال ساخت است. به گفته آقای کظیم، درآمد ریاست کانال به‌طور شفاف صرف پروژه‌های ساختمانی می‌شود، زیرا تمام قسمت‌های کانال در دست توسعه است.

https://www.bakhtarnews.af/د-ننګرهار-کانال-ریاست-۳۵۰-میلیونه-افغا/

به بهره‌برداری سپردن بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی استان ننگرهار

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است که ملاعبدالغنی برادر آخند، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا طی سفر همراه به هیأت از مقامات دولتی به استان ننگرهار از روند کار ساختمان بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی شهر جلال‌آباد دیدن کردند.

دفتر مطبوعاتی معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرا با ارسال خبرنامه‌ای نوشته است،‌ معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا هنگام بازدید از بیمارستان مذکور اظهار داشت به ادارات ذی‌ربط هدایت خواهد داد تا کار باقیمانده این بیمارستان را به‌وقت مشخص تکمیل و به بهره‌برداری بسپارند. به گفته منبع:‌ کار ساختمانی بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی ننگرهار ۷۰ درصد انجام‌شده و با تکمیل کار باقیمانده آن مشکلات مردم زون شرق از ناحیه بهداشتی تا حدی حل خواهد شد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/معاون-اقتصادی-ریاست-الوزرا-کارباقیم/

ساخت جاده دوم بزرگ‌راه کابل – جلال‌آباد از اولویت‌های معاونت اقتصادی است

ملابرادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا در جلسه‌ای که به تعدادی از بزرگان قومی، تاجر و سایر مسئولین استان ننگرهار داشت گفته است به‌منظور افزایش سطح تجارت و ترانزیت، پروژه ساخت جاده دوم بزرگ‌راه کابل – جلال‌آباد را در اولویت‌های کاری خویش قرار داده است. در این نشست که ملا محمد عیسی ثانی، سرپرست وزارت رفاه و تعداد دیگری از مسئولین حکومتی شرکت داشتند، ملا برادر آخند افزود که سرپرست وزارت رفاه این موضوع را در آینده نزدیک مقام رهبری امارت اسلامی‌شریک و منظوری آن را اخذ خواهد کرد. ملا بردار آخند، همچنان اظهارداشت کرد که امارت اسلامی در نظر دارد تا جهت حمایت از تاجر ننگرهار، در آینده نزدیک تعرفه گمرکی تعیین‌شده بر صادرات تالک را کاهش دهد. وی به مردم ننگرهار نیز اطمینان می‌دهد که امارت اسلامی‌با مساعد شدن امکانات به‌تدریج به مشکلات و خواسته‌هایشان رسید‌گی خواهد کرد و از آنان می‌خواهد تا نسبت به امنیت تأمین‌شده در کشور شکرگزار باشند و از امارت اسلامی حمایت کنند. معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا گفت که به‌منظور پیشرفت و صنعتی شدن افغانستان، تمامی تلاش‌ آنان این بود که برق موردنیاز را در داخل کشور تولید کنند و با آن راه را برای توسعه کشور هموار کنند. وی بار دیگر از همه مهاجرین افغان مقیم کشور‌های بیرونی خواست تا به کشور برگردند، امارت اسلامی از آنها استقبال و حمایت می‌کند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/ساخت-سرک-دوم-شاهراه-کابل-جلال-آباد-از/

 جلسه ارزیابی و هماهنگی سالانه برنامه فلج کودکان آغاز شد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، نشست ارزیابی و هماهنگی برنامه فلج کودکان در سال 2023 با شرکت دکتر قلندر عباد، وزیر بهداشت، الحاج دکتر عبدالقدوس بریالی، رئیس مرکز ملی عملیات اضطراری ریشه‌کنی ویروس فلج کودکان، آغاز شد. دکتر عباد وزیر بهداشت در سخنانش در این نشست اظهار داشت که آن‌ها سال 2024 را به‌عنوان آخرین سال برای ریشه‌کن ساختن ویروس فلج کودکان تعیین کرده‌اند و همه ما باید شبانه‌روز باهم کار و تلاش کنیم که تا پایان امسال به این هدف خود برسیم.

مولوی امین‌الله شریف، رئیس بهداشت ننگرهار نیز در این دیدار گفت، برای از بین بردن ویروس فلج کودکان در ننگرهار از همه منابع دست داشته خود دست‌به‌کار است و در این بخش با مقام استان ننگرهار و سایر ادارات ذی‌ربط هماهنگ بوده و در کنار اجرای واکسینه دو قطره‌ای نیاز به کار در سایر بخش‌های نیز نیاز است. در ادامه این مطلب آمده که در این نشست مسئولین ریاست‌های بهداشت همه استان‌ها، مسئولین معافیت کتلوی (ایمن‌سازی)، مسئولین منطقه‌ای و استانی مرکز عملیات ملی برنامه ریشه‌کن ساختن فلج کودکان و نمایندگان سازمان یونیسف و سازمان جهانی بهداشت شرکت کرده دارند. الحاج دکتر عبدالقدوس بریالی، رئیس مرکز عملیات ملی برنامه‌های فلج کودکان گفت، الحمدلله! در حال حاضر در تمامی‌کشور امنیت کامل در تأمین بوده و ما باید واکسینه فلج کودکان را به همه کودکان در تمامی‌کشور رسانیده شود. در پایان این مطلب آمده که این نشست به مدت دو روز ادامه خواهد داشت و شرکت‌کنندگان در مورد کارزارهای واکسیناسیون فلج کودکان، تحولات، مشکلات و راه‌حل‌های سال 2023 بحث‌های مفصل و جامعی خواهند داشتند.

https://t.me/nmic96/106815

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما