معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۱:۱۵

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ اول بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاثیر ناآرامی در دریای سرخ بر افزایش قیمت کالاها

ادامۀ درگیری‌ها در دریای سرخ منجر به افزایش تعرفه حمل‌ونقل دریایی گردیده است. این افزایش به قدری بوده است که مصرف‌کنندگان نروژی حتی ممکن است تاثیر آن در قیمت بسیاری از کالاها از جمله تجهیزات ورزشی، لوازم الکترونیکی و لباس (که عمدتا از شرق آسیا به اروپا می‌آیند) را ببینند. عدم اطمینان در مورد تحویل این کالاها در آینده وجود دارد و در حالی که بازار عرضۀ این محصولات در سه ماهه اول تحت کنترل است، عدم اطمینان بیشتر در آینده موجب نگرانی شده است و بسته به عواملی مانند نرخ ارز، حمل‌و‌نقل و قیمت قطعات، قیمت اقلام مختلف ممکن است در طول بهار افزایش یابد.

این وضعیت غیرعادی است، اما چندان وخیم نیست و اقداماتی برای هدایت این صنعت رقابتی در حال انجام است. در حالی که هیچ خطری برای فروش کاهش عرضه این گونه اقلام وجود ندارد، ممکن است مصرف کنندگان با افزایش قیمت مواجه شوند. البته مشتریان بلافاصله با عواقب کوتاه‌مدت هزینه‌ای روبرو نخواهند شد، اما در صورت تداوم وضعیت، تمامی زنجیره‌های ارزش باید این عوامل را در محاسبه کالا در نظر بگیرند.

https://e24.no/naeringsliv/i/9zRvME/uroen-i-roedehavet-forventer-prisoekning

اعلامیه جهانی لزوم اتخاذ سیاست مسئولانه جهانی توسط بخش نفت و گاز

بحث در مورد نقش نروژ به عنوان یک کشور نفتی در بحبوحه بحران آب‌و‌هوا به بن‌بست رسیده است. این اعلامیه دولت را ملزم می‌کند که بر انتشار گازهای گلخانه‌ای کنترل داشته باشد و اقداماتی را برای همسویی با اهداف توافقنامه پاریس اجرا کند. این اعلامیه از مفهوم «کنترل صادرات تسلیحات» الهام گرفته و رویکردی عملگرایانه برای مدیریت خطرات آب‌و‌هوایی مرتبط با صادرات نفت ارائه می‌دهد. البته چالش‌ها و مخالفت‌هایی نیز در این خصوص وجود دارد، اما در مجموع هدف این پیشنهاد تبدیل صادرات نفت نروژ به ابزاری برای حمایت از سیاست‌های مسئولانه آب‌و‌هوایی جهانی است.

https://www.dn.no/innlegg/energi/klima/olje-og-gass/slik-kan-vi-fa-norsk-olje-og-gass-til-a-fremme-en-ansvarlig-global-klimapolitikk/2-1-1585194

افزایش تولید گاز نروژ در ماه دسامبر

در دسامبر 2023، متوسط تولید روزانه در فلات قاره نروژ به حدود 2.1 میلیون بشکه نفت، NGL (مایعات گاز طبیعی) و میعانات رسید که بالاترین میزان تولید روزانه نفت و گاز نروژ در سال 2023 بود. فروش گاز نیز در مجموع به 11.75 میلیارد مکعب استاندارد رسید که 0.8 میلیارد مکعب استاندارد بیشتر از ماه قبل بوده است. تولید سوخت مایع در ماه دسامبر به طور متوسط شامل 1.847 میلیون بشکه نفت، 228 هزار بشکه NGL و 21 هزار بشکه میعانات گازی در روز بود. مجموع تولید نفت برای سال 2023 نیز تقریبا 234.3 میلیون مترمکعب معادل استاندارد نفت (MSm3) در فلات قاره نروژ بود که نسبت به سال 2022 افزایش اندکی داشت.

https://www.finansavisen.no/energi/2024/01/23/8086314/norge-okte-oljeproduksjonen-i-desember?internal_source=sistenytt

ترس از فروپاشی بازار مسکن در نروژ

در سال 2023، تقریبا 11 هزار خانه و اقامتگاه (ویلایی و تفریحی) در نروژ فروخته شدند که شامل 90732 خانه دست دوم، 13180 خانه نوساز و حدود 5800 اقامتگاه است. این آمار نشان دهنده کاهش فروشی به میزان 35 هزار خانه در مقایسه با سال 2021 است که بیشترین کاهش نیز در فروش خانه‌های جدید ثبت شده است. انجمن آژانس‌های املاک نروژ (NEF) رکود فعلی بازار مسکن را به افزایش سریالی نرخ بهره در دو سال اخیر پس از ثبت رکورد پایین نرخ بهره در سال 2021 نسبت می‌دهد که منجر به چالش‌های اساسی در بازار مسکن شده است.

انجمن آژانس‌های املاک نروژ همچنین نگرانی خود را در مورد عرضه کم خانه‌های جدید، پیش‌بینی رشد ناسالم بالقوه قیمت و سقوط عرضه ابراز کرده است. تأثیر افزایش تولید مسکن، که در سال 2021 آغاز شد، قبلا تا حد زیادی احساس شده است و انجمن پیش‌بینی می‌کند که تکمیل خانه‌های جدید در آینده کاهش یابد. این انجمن همچنین نگران پیامدهای اقتصادی بالقوه آن است و انتظار دارد در سال‌های آینده اشتغال کمتری در صنعت مسکن وجود داشته باشد که بر بخش عرضه بازار مسکن تأثیر بگذارد. همچنین با تاکید بر آسیب‌های اجتماعی-اقتصادی ناشی از کاهش تولید و عرضه مسکن، توجه بیشتر به بازار مسکن را از بانک مرکزی خواستار شده است. این نگرانی به دنبال آمارهای اخیر حاکی از کاهش 40 درصدی ساخت خانه‌های جدید در سال 2023 نسبت به دوره دوازده ماهه قبل ابراز شده است.

https://www.finansavisen.no/bolig/2024/01/24/8086874/frykter-kollaps-i-boligmarkedet?internal_source=sistenytt

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما