معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ اول بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توصیه صندوق بین‌المللی پول به فنلاند

صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌گوید که فنلاند علاوه بر اصلاحات ساختاری، متعادل کردن درآمد و هزینه‌های مالی عمومی، مستلزم تشدید مالیات است. هیاتی از صندوق بین‌المللی پول که به فنلاند سفر کرده بود، در خلاصه گزارش خود می‌نویسد: تغییرات اخیر در مزایای اجتماعی مناسب است، اما هزینه‌های عمومی‌ باید بیش از این کاهش یابد. به همین ترتیب، اقدامات اضافی برای افزایش درآمدهای دولت باید در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است صندوق بین‌المللی پول ارزیابی خود را از وضعیت اقتصاد هر یک از کشورهای عضو خود سالی یک بار منتشر می‌کند. به گفته این هیات، هزینه‌های مالی عمومی فنلاند باید تقریبا 0.25 درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال جاری و 0.5 درصد در سال پس از آن کاهش یابد که باعث می‌شود تا در سال 2028 بودجه عمومی‌ کشور متعادل شود. صندوق بین‌المللی پول، بهبود سریع اقتصاد فنلاند از همه‌گیری ویروس کرونا را مثبت می‌داند، اما با این حال، بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، رکود اقتصادی خفیف در اقتصاد فنلاند باقی خواهد ماند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010138240.html

کاهش 8 درصدی فروش سالانه نوکیا

شرکت فنلاندی مخابرات نوکیا در سال 2023 مجموعا 22.3 میلیارد یورو فروش داشته است که نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش داشته است. به گفته این شرکت، فروش خالص آن در سه ماهه چهارم سال گذشته، 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به 5.7 میلیارد یورو رسیده است. با توجه به اینکه سودآوری نوکیا بیش از انتظارات تحلیلگران بود، سهام این شرکت در بازار معاملات بورس هلسینکی 7 درصد افزایش یافت و به 3.37 یورو رسید. با این حال، پکا لوندمارک، مدیر عامل شرکت گفت که انتظار می‌رود محیط چالش برانگیز سال 2023 در نیمه اول سال 2024 به ویژه در سه ماهه اول ادامه یابد.

https://www.dailyfinland.fi/business/36062/Nokia-reports-8-decline-in-annual-sales

نگرانی فزاینده در میان کارگران فنلاندی در مورد امنیت شغلی در سال 2024

نتایج نظرسنجی اخیر  صندوق باز بیکاری Avoin työttömyyskassa در فنلاند نگرانی فزاینده‌ای را در میان کارگران در مورد وضعیت شغلی آنها در سال 2024 نشان داده است. این نظرسنجی که در ژانویه در بین بیش از  3 هزار عضو این صندوق انجام شد، نشان دهنده تغییر محسوس احساسات در کارگران نسبت به سال گذشته است. در ژانویه، تنها 33 درصد از پاسخ دهندگان وضعیت شغلی خود را امیدوارکننده توصیف کردند، که نسبت به 41 درصدی که در سپتامبر 2023 همین احساس را داشتند، کاهش یافته است. جالب‌تر اینکه درصد کسانی که نگران وضعیت شغلی خود هستند از 19 درصد در سپتامبر به 24 درصد در ژانویه افزایش یافته است. این تغییر بر این واقعیت تأکید می‌کند که 29 درصد از پاسخ‌دهندگان تا ژانویه بیکار بودند و 14 درصد دیگر با از دست دادن قریب‌الوقوع شغل مواجه بودند. یک عامل مهم در ایجاد این احساس، افزایش قابل توجه اخراج‌ها در پایان سال 2023 است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24792-growing-concern-among-finnish-workers-about-job-security-in-2024.html

افزایش شدید ورشکستگی در فنلاند

تعداد شرکت‌های فنلاندی که در سال گذشته ورشکست شدند، نسبت به هر زمان دیگری در این هزاره بیشتر بوده است. در سال گذشته، تقریبا 15 هزار شغل در فنلاند از بین رفت. در بسیاری از مناطق، بزرگترین شرکت‌هائی که ورشکست شدند از صنعت ساخت‌و‌ساز بود. با این حال، شرکت‌های زیادی نیز در صنایع خدماتی از جمله رستوران‌ها ورشکست شدند. Jaakko Nors، مدیر امور مالی در Suomen Asiakastieto، ارائه‌دهنده خدمات دیجیتالی کسب‌وکار و اطلاعات مصرف‌کننده، تخمین می‌زند که موج اخیر ورشکستگی‌ها، دو میلیارد یورو از اقتصاد ملی فنلاند را از بین برده است. بیشترین تعداد مشاغل از دست رفته نیز که حدود 3800 شغل بوده در هلسینکی اتفاق افتاده است.

https://yle.fi/a/74-20070565

تاثیر کاهش مزایای اجتماعی بر جوانان

به گفته مؤسسه بیمه اجتماعی Kela، کاهش برنامه‌ریزی شده در مزایای تامین اجتماعی توسط دولت به شدت بر جوانان تأثیر خواهد گذاشت. این مؤسسه در بیانیه مطبوعاتی خود گفت که این کاهش‌ها بیشترین تأثیر منفی را بر روی افراد 16 تا 29 ساله خواهد داشت، به‌ویژه آنهایی که در گروه کم درآمد هستند و وضعیت آنها به دنبال کاهش پیشنهادی مزایای مسکن، بیکاری و تک والدین بدتر خواهد شد. این مؤسسه همچنین گفت: کاهش تامین اجتماعی بر دانشجویان جوان نیز تاثیر منفی زیادی دارد. این کاهش‌ها شامل 2.05 میلیارد یورو در خدمات اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی و 1.2 میلیارد یورو در تامین اجتماعی و مزایا است.

https://www.dailyfinland.fi/national/36039/Benefits-cut-by-govt-to-affect-youths-most

پیش‌بینی نوردیا از وضعیت اقتصادی کشورهای شمال اروپا

بر اساس پیش‌بینی Nordea Bank که بزرگترین بانک در کشورهای شمال اروپاست، اقتصاد فنلاند با رشد تولید ناخالص داخلی صفر در سال جاری و رشد یک درصدی در سال 2024 احتمالا وارد رکود خواهد شد. اقتصادهای شمال اروپا اثرات نرخ بهره بالاتر و تقاضای جهانی ضعیف‌تر را احساس می‌کنند. دانمارک و سوئد در حال حاضر در رکود به سر می‌برند و فعالیت اقتصادی در نروژ نیز کاهش یافته است. بانک نوردیا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: فنلاند نیز احتمالا از این روند پیروی خواهد کرد. نرخ‌های بهره بالاتر نیز اقتصاد فنلاند را در مسیر رکود قرار داده است، زیرا احتمالا در نیمه اول سال 2024 به کاهش مصرف خصوصی، ساخت‌وساز و صادرات ادامه خواهد داد.

https://www.dailyfinland.fi/business/36058/Finnish-economy-likely-to-fall-into-recession-Nordea

افزایش جمعیت در سن کار در فنلاند

حنا باسک ، اقتصاددان ارشد در مرکز تحقیقات اقتصادی Pellervo گزارش داده است در یک تغییر جمعیتی قابل توجه، فنلاند شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد افراد در سن کار خود بوده است که عمدتا به افزایش خالص مهاجرت نسبت داده شده است. آمار اولیه جمعیت برای سال 2023 نشان می‌دهد که نزدیک به 72 هزار نفر از خارج به فنلاند مهاجرت کرده‌اند که بالاترین تعداد ثبت شده در سال‌های متوالی است. رقم خالص مهاجرت نیز به بالاترین حد بی سابقه بیش از 58 هزار نفر رسید.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24814-rising-immigration-boosts-working-age-population-in-finland.html#google_vignette

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما