معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۴:۴۳ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته چهارم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صادرات برنج پاکستان در شش ماه اول بیش از 76.5 درصد افزایش یافت

صادرات برنج پاکستان در نیمه اول سال مالی جاری به دلیل افزایش محصول و تقاضای بین‌المللی قوی، بیش از ۷۶ درصد افزایش یافته است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان (PBS)، از جولای تا دسامبر 2023، این کشور برنج به ارزش 1.63 میلیارد دلار صادر کرده است که نسبت به 927 میلیون دلار در مدت مشابه در سال 2022 افزایش قابل توجهی داشته است که نشان دهنده رشد 76.5 درصدی است. صادرکنندگان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به افزایش فعلی در انواع مختلف برنج، صادرات کلی برنج می‌تواند به رقم تاریخی 3.5 میلیارد دلار برسد. ارقام صادراتی شامل 2,570,727 تن برنج در مقایسه با 1,732,884 تن در مدت مشابه در سال 2022 است که نشان دهنده افزایش قابل توجه 48.35 درصدی در حجم است. برنج باسماتی 318284 تن را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده کیفیت برتر است، در حالی که 2252442 تن دیگر انواع برنج را شامل می‌شود. بخش برنج در پاکستان از نظر درآمدهای صادراتی، اشتغال داخلی، توسعه روستایی و کاهش فقر اهمیت قابل توجهی دارد. برنج یک محصول حیاتی غذایی و نقدی است که 3.0 درصد به ارزش افزوده کشاورزی و 0.6 درصد به تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند و آن را به دومین محصول اصلی غذایی پس از گندم تبدیل می‌کند. اما دلیل این افزایش ناگهانی صادرات برنج چیست؟

پاکستان در حال حاضر 1.4 میلیارد دلار برنج در سطح جهان صادر می‌کند، در حالی که کل واردات برنج جهان به 19.2 میلیارد دلار می رسد. قابل ذکر است، برنج نیمه آسیاب شده یا کاملا آسیاب شده فرصتی قابل توجه برای صادرات اضافی به ارزش 715.3 میلیون دلار است. از نظر جغرافیایی، تقاضا برای برنج پراکنده است و واردکنندگان عمده آن در آسیا، خاورمیانه و آفریقا قرار دارند. چین به‌عنوان واردکننده قابل توجهی است که یک چهارم کل تجارت را به خود اختصاص می‌دهد و تقاضای فزاینده‌ای برای برنج در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه وجود دارد. تجارت جهانی برنج عمدتاً حول دو محصول اصلی می چرخد: برنج معطر و برنج غیر معطر. برنج باسماتی که تقاضای زیادی در اتحادیه اروپا و خاورمیانه دارد، عمدتاً توسط هند و پاکستان تولید و صادر می‌شود.

در حالی که تولیدکنندگان برنج سودآوری بالا را جشن می‌گیرند، دولت برای نگرانی بزرگ دیگری آماده می‌شود. تورم سالانه مواد غذایی در دسامبر 2023 به رقم خیره کننده 27.5 درصد رسید. جالب تر، تورم لازم در برنج است. بر اساس داده‌های تورم منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان (PBS)، تورم سالانه قیمت برنج در ماه دسامبر در مناطق شهری 45.6 درصد و در مناطق روستایی بالاتر از 50.68 درصد ثبت شده است.

از آنجایی که پاکستان قصد دارد رکوردهای صادراتی قبلی را بشکند، سیاستگذاران با چالش متعادل کردن دستاوردهای اقتصادی فوری در برابر تأثیرات تورمی‌کوتاه مدت بالقوه روبرو هستند. با این سؤال که آیا افزایش صادرات یکباره ارزش درد فوری تورم کوتاه مدت را دارد یا خیر، دولت موقت باید با در نظر گرفتن امنیت غذایی و ذخایر ارزی کشور، از این تعادل ظریف عبور کند.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/01/20/pakistans-rice-exports-surge-by-over-76-5-in-first-six-months/

بازتعریف روابط اقتصادی دوجانبه آمریکا با پاکستان

کراچی: خانم شلی ساکسن، رئیس سیاسی و اقتصادی سرکنسولگری ایالات متحده، اظهار داشت که روابط دوجانبه ایالات متحده با پاکستان قوی است و همچنان در حال گسترش است و علاقه ما به کمک به پاکستان برای رشد اقتصاد آن است. او افزود که بخش خصوصی باید برای حل مشکل برندینگ پاکستان فعال تر شود. او در جمع اعضای هیئت مدیره فدراسیون کارفرمایان پاکستان سخنرانی می‌کرد.

وی افزود هیئت‌های تجاری به ایالات متحده تأثیر مثبت زیادی دارند و برای سازمان‌های تجاری مهم است که از ایالات متحده بازدید کنند و نه تنها با همتایان خود بلکه با مقامات دولتی نیز تعامل داشته باشند. این جامعه تجاری است که می‌تواند حمایت عملی و لابی در ایالات متحده انجام دهد. خانم ساکسن از EFP به خاطر چشم اندازش و شروع و کار بر روی پروژه‌های چشمگیر برای رسیدگی به معلولیت، ایمنی و بهداشت شغلی، برابری جنسیتی، توانمندسازی زنان، توسعه مهارت ها، پاسپورت ملی مهارت ها و رعایت استانداردهای کار قدردانی کرد. او EFP را به خاطر نقش رهبری اش در این ابتکارات تحسین کرد. او خواستار سرمایه گذاری بر روی افراد و تبدیل کارگران برای تبدیل شدن به ماهر و توانمند با آخرین فناوری و محیط کاری شد.

الیجا جاتوفسکی، افسر سیاسی سرکنسولگری ایالات متحده، گفت که به تازگی وارد کراچی شده است. او همچنین از کار سختی که توسط EFP انجام می‌شود قدردانی کرد. او به طور خاص علاقه مند به دانستن تلاش های مثبت کارگران معلول در افزایش بهره وری سازمان‌ها بود. او می خواست از تلاش های انجام شده توسط EFP در مورد کارگران کشاورزی و اینکه آیا تلاش هایی برای ثبت رسمی آنها در حال انجام است یا خیر. او مایل بود دیدگاه EFP را در مورد معرفی توافقنامه پاکستان بداند.

سید نظرعلی، دبیرکل EFP، پاورپوینت مفصلی در مورد EFP، نقش، ابتکارات و دستاوردهای آن ارائه کرد. او به تفصیل به اهمیت EFP در ارتقای برابری جنسیتی، توسعه مهارت ها، OSH، گنجاندن معلولیت و غیره پرداخت و جوایز مختلف تعالی را که به شرکت های عضو برای مشارکت مثبت آنها اعطا می‌شود، برشمرد. او همچنین ویدئوهایی را در مورد پاسپورت ملی مهارت و شبکه ملی معلولیت پاکستان ارائه کرد که برای اولین بار در پاکستان راه اندازی شده است و برای کارگران، کارفرمایان و دولت اهمیت زیادی دارد. اعضای هیئت مدیره EFP که در آن حضور داشتند عبارت بودند از خالد جونجو، همایون نظیر، محسن تابانی، حسنین مظهر، صدف حاتف، محمود ارشد و مصطفی دیوان، فهد زیدی و قاسم سعید از بخش اقتصادی و بازرگانی USCG نیز حضور داشتند.

https://theazb.com/us-redefining-bilateral-relations-with-pakistan/

با اوراق قرضه سرمایه گذاری پاکستان 157 میلیارد روپیه جذب می‌شود

بانک مرکزی پاکستان (SBP) با موفقیت 157.529 میلیارد روپیه در حراج اخیر اوراق قرضه سرمایه گذاری پاکستان (PIBs) جمع آوری کرده است، هرچند که از هدف 190 میلیارد روپیه خود فاصله گرفته است. در طول این حراج، SBP اوراق قرضه به ارزش 460 میلیارد روپیه عرضه کرد. نتایج نشان دهنده ترجیح سرمایه گذاران برای اوراق قرضه کوتاه مدت است: 81.1 میلیارد روپیه برای اوراق قرضه سه ساله، 40.574 میلیارد روپیه برای اوراق قرضه پنج ساله و مبلغ کمتری 1.521 میلیارد روپیه برای اوراق قرضه ده ساله جذب شده است. بر اساس پیشنهادات رقابتی علاوه بر این، بانک مرکزی 34.333 میلیارد روپیه از طریق مناقصه‌های غیررقابتی به دست آورد که مجموع آن را به 157.529 میلیارد روپیه رساند. مشخصه این مزایده عدم فروش کوتاه مدت بود و مشخصاً هیچ پیشنهادی برای PIB های 15، 20 و 30 ساله طولانی تر دریافت نشد.

بازده یا بازدهی که سرمایه گذاران دریافت خواهند کرد، برای اوراق سه ساله 16.8 درصد، برای اوراق پنج ساله 15.5 درصد و برای اوراق ده ساله 14.5 درصد تعیین شد. این نرخ ها نشان دهنده کاهش 50 واحدی در ثانیه نسبت به حراج های قبلی است. در مقایسه با آخرین حراج PIB که در 20 دسامبر 2023 برگزار شد، بازدهی این اوراق کاهش یافت: 40 واحد برای اوراق سه ساله، 30 واحد پایه برای اوراق قرضه پنج ساله و 50 واحد پایه برای اوراق قرضه ده ساله. . این کاهش بازدهی توسط تحلیلگران بازار به عنوان نشانه ای از انتظار سرمایه گذاران برای کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک تفسیر می‌شود.

در مقابل، در آخرین حراج PIB، SBP 396.57 میلیارد روپیه افزایش داده بود که بیش از دو برابر هدف 190 میلیارد روپیه بود. بازدهی در آن زمان نیز کاهش یافته بود، اما با حاشیه کمتری تا 19 واحد پایه.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/01/16/pakistans-investment-bonds-draw-rs157-5bn-yields-show-notable-decrease/

RIDB، توافق جوهر Euronet برای ترویج پرداخت های دیجیتال

کراچی: بانک دیجیتال اسلامی راقامی (RIDB) و یورو نت پاکستان Pvt با مسئولیت محدود یک قرارداد انحصاری برای ترویج پرداخت های دیجیتال در کشور منعقد کرده اند. RIDB که قصد دارد اولین بانک خرده فروشی دیجیتال اسلامی‌پاکستان شود، در ژانویه 2023 گواهی عدم اعتراض از بانک دولتی پاکستان (SBP) و تأییدیه اصولی مجوز بانک دیجیتال در سپتامبر 2023 را به همراه چهار متقاضی دیگر دریافت کرد.

این بیانیه افزود: این بانک در حال توسعه آمادگی عملیاتی خود برای اجرای آزمایشی و به دنبال آن راه اندازی تجاری است. یورو نت پاکستان خدماتی مانند سوئیچ پرداخت، مدیریت کارت، کارت های اعتباری، کنترلر خودپرداز، خرید POS/تجارت الکترونیک، مدیریت تقلب و توکن کارت را به RIDB ارائه خواهد کرد. در بیانیه آمده است که هدف از این توافق ایجاد کارایی عملیاتی، کاهش هزینه‌ها، بهبود در دسترس بودن خدمات و تضمین تجربه بانکداری دیجیتال یکپارچه برای مشتریان RIDB است.

کاشف گایا، مدیر عامل یورو نت پاکستان گفت: «ما هیجان زده هستیم که توسط راقامی‌به عنوان شریک فناوری آنها برای صدور کارت، مدیریت کلاهبرداری و پردازش تراکنش انتخاب شده و نقشی محوری در راه اندازی اولین بانک دیجیتال اسلامی در پاکستان ایفا کنیم. .عمیر ایجاز، مدیر عامل RIDB، گفت که این بانک متعهد به نوآوری، گنجاندن و توانمندسازی اقتصادی در عصر دیجیتالی شدن در سطح صنعت است. او گفت: «این قرارداد انحصاری بین رقمی و یورو نت یک مشارکت کلیدی است که به ایجاد پایه‌ای برای اولین بانک دیجیتال اسلامی‌کشور کمک می‌کند.»

https://customstoday.media/ridb-euronet-ink-accord-to-promote-digital-payments/

فراخوان سیاست جداگانه  (بنگاه‌های کوچک و متوسط)SME برای زنان کارآفرین

کراچی : شرکت کنندگان در اولین جلسه مشورتی بخش خصوصی به اتفاق آرا از تدوین یک سیاست SME جداگانه برای زنان کارآفرین در پاکستان حمایت کردند. سازمان توسعه شرکت های کوچک و متوسط (SMEDA) و سازمان سرمایه گذاری شده توسط FCDO ReMIT به طور مشترک این جلسه را در یک هتل محلی برگزار کردند.

دکتر شهلا جواد اکرم، موسس رئیس اتاق بازرگانی و صنعت زنان در این جلسه به عنوان سخنران اصلی سخنرانی کرد. خانم نادیا جهانگیر، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی GM SMEDA و آقای عثمان خان، کارشناس سرمایه‌گذاری و تامین مالی اقلیم REMIT نیز در این مناسبت سخنرانی کردند. ذینفعان و شرکت کنندگان در این نشست خواستار ایجاد زمینه‌های لازم و برابر برای زنان کارآفرین پاکستانی شدند تا آنها را به مشارکت فعال در اقتصاد ملی تبدیل کنند. سخنرانان بر این عقیده بودند که توسعه یک سیاست انحصاری کارآفرینی زنان (WEP) و برنامه اقدام، تغییر دهنده بازی در توسعه اقتصادی پاکستان خواهد بود.

در این جلسه زنان کارآفرین از بخش های مختلف تجاری، شرکای توسعه و نمایندگان دولتی گرد هم آمدند تا در مورد مهمترین چالش های پیش روی زنان کارآفرین در پاکستان بحث کنند. پیش از این، جلسه یک مرور کلی از چشم‌انداز فعلی کارآفرینی زنان توسط تیم‌های SMEDA و ReMIT ارائه شد که پس از آن یک فعالیت گروهی با موضوعات دسترسی به امور مالی، دسترسی به بازار، مجوز مقررات و مالیات، و خدمات توسعه کسب‌وکار دنبال شد. این جلسات بحث های پر جنب و جوش و تبادل ایده‌ها را تسهیل کرد و به توصیه‌های عملی برای شکل گیری خط مشی منجر شد. این فعالیت رهنمودهای سازنده ای را برای توسعه زنان جامع و حمایت کننده ارائه کرد

سیاست و برنامه اقدام کارآفرینی. این جلسه تعهد قوی همه ذینفعان را به ایجاد محیطی مناسب برای زنان کارآفرین در پاکستان نشان داد. SMEDA GM برای سیاست و برنامه ریزی خانم نادیا جهانگیر ست از همه شرکت کنندگان و شرکا به خاطر مشارکت های ارزشمندشان تشکر کرد و مشتاقانه منتظر ادامه همکاری در پیشبرد کارآفرینی زنان در کشور بود.

https://dailytimes.com.pk/1161575/call-for-separate-sme-policy-for-women-entrepreneurs/

فرصت‌های برابر برای هر صنعت صادراتی ضروری است

کراچی: اسماعیل ستار، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لزبلا (LCCI)، نگرانی‌های خود را در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت در پرتو سناریوی اقتصاد جهانی ابراز کرده است. وی تاکید انحصاری بر تنها پنج بخش صادراتی با رتبه صفر و اولویت بندی سیاست ها را از موانع مهم توسعه اقتصادی و صنعتی عنوان کرد. اسماعیل ستار از دولت درخواست کرده است که در موضع خود تجدید نظر کند و پیشنهاد تمدید تسهیلات با نرخ صفر فراتر از پنج بخش موجود را ارائه دهد. او با تاکید بر نیاز به رویکرد فراگیرتر، ارائه امتیازات یکسان در مالیات و عوارض را به همه بخش‌های صادراتی توصیه می‌کند.

رئیس LCCI بر این واقعیت تأکید کرد که پایه‌های صنعتی پاکستان توسط شرکت‌های کوچک و متوسط پایه‌گذاری شده است و امروز، این صنایع به دلیل سیاست‌های نادرست که تنها از تعداد کمی از تأسیسات پشتیبانی می‌کند، ضربه جدی می‌خورند. برنامه‌های غیرعملی آنها به ریشه‌های ترتیبات صنعتی کوچک تا متوسط در کشور آسیب زده است. ما خوش شانس هستیم که کشوری مانند پاکستان با تنوع منطقه ای قابل توجه داریم. هر استان دارای مجموعه ای منحصر به فرد از مهارت ها و مزیت های نسبی در صنایع مختلف است. به عنوان مثال، پنجاب به دلیل خاک حاصلخیز و قطب منسوجات، بلوچستان به دلیل زمین‌های ناهموار و سرشار از منابع معدنی، سند برای خط ساحلی ایده آل برای صنعت شیلات، و شمال پاکستان به دلیل پتانسیل آن در گردشگری و خشکبار زمستانی مشهور است. در حال حاضر، تنها پنجاب به عنوان مظهر صنایع در پاکستان در نظر گرفته می‌شود، در حالی که بقیه مناطق مورد غفلت قرار گرفته اند. این نشان می‌دهد که کشور فرصت‌های رشد متعددی را در مناطقی که می‌توانست به راحتی با استفاده از قدرت‌ها و منابع منطقه‌ای شکوفا شود، از دست داده است.»

اسماعیل سوتر بر این عقیده بود که زمان آن فرا رسیده است که دولت پاکستان پتانسیل هر صنعت صادرات محور را درک کند و آنها را در موقعیتی برابر قرار دهد تا رشد اقتصادی را تجربه کنند. من مطمئن هستم که بسیاری از صنایع که در زیر پنج صنعت برتر سرکوب شده‌اند، می‌توانند به تنهایی درآمد صادراتی موجود را چهار برابر افزایش دهند. بنابراین، در حال حاضر از دولت می‌خواهم که به اقدامات گذشته توجه کند و فرصت‌های برابر را برای همه بخش‌ها فراهم کند. این به آنها اجازه می دهد تا شکوفا شوند و رونق آنها را در اقتصاد منعکس کنند.»

https://theazb.com/equal-opportunities-essential-for-every-export-industry-not-just-5-sectors-says-ismail-suttar

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما