معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعداد شاغلین در مجارستان در بالاترین حد تاریخی

تعداد شاغلین در مجارستان با 4.755 میلیون نفر در ماه‌های پاییز سال گذشته در بالاترین سطح تاریخی خود باقی مانده است. این امر نشان دهنده افزایش قابل‌توجه در هر دو شکل سالانه و فصلی اشتغال است که حاکی از وضعیت مطلوب اشتغال در اقتصاد مجارستان است. البته افزایش مشارکت نیروی کار، منجر به افزایش نرخ بیکاری مجارستان به 4.3 درصد شده است. اگرچه این نرخ بالا نیست، اما نشان می‌دهد که هنوز ذخایری در بازار کار مجارستان وجود دارد که بهره برداری از آنها چالش برانگیز است.

https://hungarytoday.hu/employment-rate-at-a-historic-high-with-over-4-million-people-working

هدف‌گذاری دولت مجارستان برای قرار گرفتن در بین ده کشور برتر نوآور اتحادیه اروپا

یانوش چاک، وزیر فرهنگ و نوآوری مجارستان گفت که شورای ملی سیاست علمی (NKFI)، برنامه صندوق توسعه تحقیقات و نوآوری این کشور را برای سال 2024 تصویب کرده است. وی گفت که هدف دولت این است که مجارستان تا سال 2030 با بهره‌گیری از تخصص دانشمندان، معلمان و سازمان‌های برجسته کشور، در بین ده کشور برتر نوآور اتحادیه اروپا قرار گیرد. وزیر فرهنگ و نوآوری مجارستان افزود: بودجه قابل توجهی (60 میلیارد فورینت) برای حمایت از شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) و شرکت‌های فرعی که نوآوری‌ها و پتنت‌های توسعه‌یافته در دانشگاه‌ها را ترویج می‌کنند و همچنین برای استارت‌آپ‌هایی که راه‌حل‌های جدید و نوآورانه را توسعه می‌دهند، اختصاص داده می‌شود. وی گفت که این صندوق همچنین از محققان در موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها حمایت خواهد کرد و به ایجاد شورای عالی پژوهشی به رهبری فرانس کراوس، برنده جایزه نوبل مجارستانی اشاره کرد. چاک گفت که برای حمایت از دو برنامه دانشگاهی جدید که شامل برنامه پانونیا برای تبادل دانشجو و معلم بین‌المللی و برنامه HU-rizont برای ارتقای همکاری تحقیقاتی بین‌المللی می‌شود نیز بودجه تامین خواهد شد.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/governments-aim-is-for-hungary-to-be-among-eus-top-ten-innovative-countries-by-2030

تلاش پارلمان اروپا برای ادامه تعلیق بودجه مجارستان

پارلمان اروپا به نفع تعلیق بودجه مجارستان و بررسی مجدد درخواست رفع تعلیق این کشور رای داد. همچنین مقرر شد کمیته پارلمانی در خصوص انجام اقدامات لازم برای بررسی تصمیم آزادسازی بخشی از بودجه تعلیق شده از سوی کمیسیون اروپا اقدام نماید. بنا به گزارش‌ها شماری از نمایندگان پارلمان اروپا نیز در تلاش هستند تا در خصوص نحوۀ آزادسازی بخشی از بودجه معلق مجارستان در کمیسیون اروپا به رغم اقدامات ناکافی دولت این کشور، در دادگاه عدالت اروپا شکایت ارائه نمایند. لازم به ذکر است دلیل آزادسازی بخشی از بودجه از سوی کمیسیون، تلاش دولت مجارستان برای اصلاحات قضایی در کشور عنوان شده است.

https://telex.hu/kulfold/2024/01/18/ep-allasfoglalas-hetes-cikk-per-felzarkoztatasi-tamogatas

افزایش مجدد قیمت سوخت در مجارستان

قیمت سوخت در مجارستان مجددا افزایش خواهد یافت. مجارستان بیشترین قیمت سوخت در منطقه را دارد و با اعمال افزایش مجدد قیمت‌ها، اکنون سوخت‌گیری از کشورهای همسایه برای صاحبان خودرو در مجارستان به‌صرفه‌تر خواهد بود. لازم به ذکر است مقایسه قیمت سوخت در مجارستان با کشورهای همسایه با در نظر گرفتن حداقل حقوق و یا میانگین حقوق ماهانه دریافتی محاسبه شده است؛ یعنی به عنوان مثال در اتریش قیمت سوخت مشابه با مجارستان است، اما میانگین حقوق در اتریش بسیار بیشتر ازمجارستان می‌باشد.

https://dailynewshungary.com/one-of-the-regions-most-expensive-fuel-prices-is-in-hungary-rising-again-on-wednesday

وضعیت حاد اجاره‌بها در مجارستان

از آنجایی که بسیاری از قراردادهای اجاره شامل افزایش قیمت در ابتدای سال می‌شود، اجاره‌بها در بوداپست دوباره شروع به افزایش کرده است. با کاهش تورم، صاحبخانه‌ها ممکن است احساس کنند می‌توانند اجاره‌بها را بیشتر افزایش دهند، که به قیمت‌های فوق العاده بالای اجاره در بوداپست، پایتخت مجارستان منجر می‌شود. بر اساس شاخص اجاره اداره مرکزی آمار مجارستان، میانگین قیمت اجاره در این کشور و بوداپست در آخرین ماه سال 2023 ماه به ماه کاهش یافته است. با این حال، در دو هفته اول ژانویه، بوداپست شاهد افزایش در بازار عرضه بود. سایت ingatlan.com در بیانیه‌ای می‌نویسد: در دسامبر سال گذشته، اجاره‌بها افزایش سالانه 13 درصدی در سطح ملی و 12 درصدی در بوداپست داشت، اما اجاره‌بها در مقایسه با میانگین سطوح در سال 2015، به ترتیب 95 و 85 درصد افزایش داشته است. لازلو بالوگ، اقتصاددان ارشد سایت انگاتلان گفت: در عین حال، اجاره واقعی یا اجاره‌های تعدیل‌شده بر اساس تورم، همچنان پایین‌تر از سطح اوج مشاهده شده در ژانویه 2020 است. با این حال، در سه هفته اول سال 2024، اجاره‌کنندگان اکنون می‌توانند از بین بیش از 14 هزار آگهی در سراسر کشور که 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است، خانۀ موردنظر خود را انتخاب کنند؛ یعنی افزایش عرضه و قیمت همزمان صورت گرفته است.

https://dailynewshungary.com/unbelievable-rental-prices-sky-high-in-budapest-here-is-why

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما