اخبار اقتصادی اتریش
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ دوم دی ماه 1402 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
بالا بودن نرخ تورم در اتریش
همزمان با آغاز سال نو، همچنان نرخ تورم در اتریش بیشتر از پیشبینیهاست. به نقل از رییس سازمان آمار اتریش، هزینههای زندگی در این کشور در سال گذشته به صورت میانگین 7.8 درصد افزایش یافته است و این روند در سال پیش رو نیز ادامه خواهد یافت. رسیدن به آمار 8.6 درصدی نرخ تورم در سال 2023 که در ماههای ابتدای آن سال ثبت شد، بالاترین میزان تورم در این کشور از زمان بحران نفتی در دهه 70 میلادی به شمار میآید. بانک مرکزی اتحادیه اروپا هدفگذاری نرخ تورم برای اتریش در جهت عبور از موج گرانی را 2 درصد اعلام کرده که اکنون این نرخ عملا چهار برابر آن میباشد. میانگین نرخ تورم سالانه در حوزه یورو 5.4 درصد و نرخ تورم دسامبر 2.9 درصد بود که نشان دهنده تفاوت عمده با آمار در اتریش است.
https://www.derstandard.at/story/3000000203407/inflation-lag-im-jahr-2023-bei-78-prozent
نیاز کشورهای اروپایی به یک میلیون مهاجر کاری در سال
کمبود نیروی کار در بسیاری از حوزهها مساله مهاجرت را به امری ضروری تبدیل کرده است. این ضرورت هماکنون بیش از هر زمانی در گذشته است. کمیسیون اتحادیه اروپا تلاش میکند تا با قوانینی هماهنگ نیروی کار آموزشدیده و باکیفیت وارد کشورهای اتحادیه اروپا کند. اروپا هر سال بیش از یک میلیون نفر نیروی کار به واسطه تغییرات جمعیتی از دست میدهد که این مساله میتواند به بحران شدید در تامین منابع انسانی منجر شود. بر اساس گزارش سالانه کمیسیون اتحادیه اروپا در خصوص اشتغال در سال 2023، بخش ساختمان و عمران، سلامت و فناوری اطلاعات و کامپیوتر و مخابرات در وضعیتی بحرانی هستند. مقامات در بروکسل ارزیابی میکنند که جمعیت شاغل در کشورهای اتحادیه از 334 میلیون نفر در سال 2024 به 238 میلیون نفر در سال 2060 کاهش خواهد داشت. اداره آمار اتحادیه اروپا هم ارزیابی میکند تا سال 2070 تنها 55 درصد از شهروندان اروپایی مشغول به کار خواهند بود.
https://www.diepresse.com/17981136/eu-braucht-eine-million-mehr-migranten-pro-jahr
بررسی عملکرد یورو در اتریش؛ 22 سال پس از جایگزینی با شلینگ
22 سال پیش یورو به عنوان واحد مشترک پولی بخش عمده اتحادیه اروپا در اتریش جایگزین شلینگ شد. در آن زمان نرخ برابری شلینگ در برابر یورو 13.76 بود که این مساله در اتریش امری بسیار نامطلوب تلقی میشد و عموم مردم از این مساله راضی نبودند. اما این جایگزینی با وعده ثبات، قدرت، صلح و رفاه انجام پذیرفت. اما بررسیهای امروزی نشان میدهد که طی این 22 سال قدرت یورو کاهش چشمگیر داشته است. یک اسکناس 100 یورویی سال 2002 اکنون 58.86 یورو قدرت خرید دارد. قیمت بسیاری از کالاها در این دوره بیش از دو برابر شده است. به عنوان نمونه یک کیلو آرد سفید برای مصرف کننده از 99 سنت به 1.99 یورو رسیده و یا یک لیتر شیر از 79 سنت به 1.65 یورو رسیده است. قیمت نمک 154 درصد رشد داشته است. یک باک بنزین از 36.1 یورو به 82.50 یورو رسیده است. ارزیابیها نشان میدهد که قدرت خرید با یورو 41.14 درصد کاهش یافته است. در مقابل قیمت طلا در این دوره 458 درصد رشد داشته است.
https://www.krone.at/3217218
درآمد 103 میلیون یورویی دولت اتریش از محل مالیات دیجیتال در سال 2023
دولت اتریش در سال 2023 در مجموع حدود 103 میلیون یورو درآمد از محل مالیات دیجیتال داشته است که نسبت به سال قبل آن، 7 میلیون یورو معادل 7.4 درصد رشد داشته است. این نوع مالیات یعنی مالیات دیجیتال از سال 2020 در اتریش برقرار شد و شامل موارد اینترنتی مانند تبلیغات برای کاربران اینترنتی اتریش از طریق موتورهای جستجو و غیره میشود که مالیات معمول را در اتریش پرداخت نمیکنند. هنوز در سطح اتحادیه اروپا و کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) هیچ قانون تعیین مالیات مشخصی برای اقتصاد دیجیتال تعیین نشده و اخذ این نوع مالیات نوعی راهحل موقت دولت اتریش تا زمان تعیین قوانین است که تنها در اتریش اجرا میشود. شرکتهایی که در داخل اتریش درآمد بیش از 25 میلیون یورو در سال دارند و گردش مالی آنها در مجموع در کل جهان بیش از 750 میلیون یورو است، مشمول این نوع مالیات میشوند که نرخ این مالیات، 5 درصد است.
https://kurier.at/politik/inland/103-millionen-euro-einnahmen-mit-digitalsteuern/402741133
عواقب عدم اجرای اصلاحات محیطزیستی و اقلیمی در اتریش
براساس نتایج تحقیقی که موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش انجام داده و وزارت انرژی، محیطزیست و فناوری آن را منتشر کرده است، عدم اجرای اصلاحات محیطزیستی و اقلیمی در این کشور میتواند هزینهای بالغ بر 5.4 الی 7 میلیارد یورو در سال را به همراه داشته باشد. بر اساس این گزارش، اتریش در سال 2023 توانست در مقایسه با سال پیش از آن میزان تولید گازهای آلاینده را حدود 7 درصد کاهش دهد، اما این میزان برای دستیابی به اهداف کلی اقلیمی اتحادیه اروپا کافی نیست. در این گزارش تصریح شده است که عدم اجرای اصلاحات در این بخش و عدم مبارزه با تغییرات آب و هوایی که هزینهای بالغ بر 1.7 میلیارد تا سال 2023 را برای دولت به همراه خواهد داشت، میتواند خسارتی تا حدود 5.7 میلیارد یورو در سال را بر اقتصاد تحمیل کند.
https://www.bmk.gv.at/service/presse/gewessler/2024/0109_klimakosten.html
کاهش چشمگیر مصرف انرژی در اتریش
مصرف انرژی طی سال گذشته در اتریش کاهش یافته است. همچنین در بازه زمانی 2017 تا 2022 مصرف برق در اتریش در مقایسه با دوره پیش از آن 1.5 درصد کاهش را نشان میدهد. اوج این کاهش اما در سال 2023 بوده که مصرف برق در مقایسه با سال 2022 حدود 8 درصد کاهش را نشان میدهد. در مورد گاز اما موضوع بنا بر گفته وزارت انرژی مطلوبتر است و در بازه پنج ساله مورد اشاره، مصرف گاز 8 درصد کاهش را نشان داده و تنها در سال 2023 در مقایسه با 2022 آمارها حاکی از کاهش 19 درصدی مصرف گاز است. در تحلیل این آمار آمده که کاهش مصرف انرژی در اتریش به ویژه گاز، عمدتا به تغییر منابع انرژی مانند انرژیهای تجدیدپذیر مربوط نیست، بلکه قیمت بسیار بالای آن در سال گذشته باعث شد که مردم در مصرف گاز و تا حدودی برق صرفهجویی شدیدی داشته باشند. وزارت انرژی اما از این آمار استقبال کرده و آن را عاملی مثبت در جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی عنوان کرد.
https://www.derstandard.at/story/3000000202431/oesterreicher-haben-im-vorjahr-deutlich-energie-gespart
افزایش چشمگیر آمار مثبت فرودگاه وین
براساس گزارش رسمی فرودگاه وین که در رسانهها بازتاب داشت، سال گذشته حدود 30 میلیون مسافر از خدمات این فرودگاه استفاده کردند که رشد 25 درصدی را نسبت به آمار سال 2022 نشان میدهد. کشورهای آلمان، ایتالیا و اسپانیا نیز اصلیترین مقاصد پروازی از فرودگاه وین در سال 2023 بودند. در این گزارش پیشبینی شده که این روند در سال 2024 نیز ادامه یافته و رکورد تراکنش مالی 970 میلیون یورو با سود خالص 210 میلیون یورو حاصل شود. فرودگاه وین قصد دارد تا با احداث باند سوم خود تا سال 2027، سهم بیشتری از بازار منطقهای پرواز و مسافر را از آن خود کند.
https://kurier.at/wirtschaft/flughafen-wien-mit-fast-30-millionen-passagieren-2023/402745639
ممنوعیت پرداخت نقدی بالاتر از 10 هزار یورو توسط اتحادیه اروپا
نمایندگان پارلمان اروپا و کشورهای عضو به توافق رسیدند که مقررات جدید در سطح اتحادیه برای مبارزه با پولشویی و خلاءهای موجود در قوانین ملی موردنیاز است و بر این اساس، پرداخت بیش از ده هزار یورو به صورت نقدی در این اتحادیه ممنوع خواهد شد. همچنین فروشندگان کالاهای لوکس باید هویت مشتری خود را احراز کنند و مبادلات سنگین خود را به ادارات مسئول گزارش دهند و بر این اساس، قوانین سختتری در خصوص تجارت جواهرات و کالاهای لوکس و هواپیماهای شخصی و قایقها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این از سال 2029 به بعد، باشگاههای فوتبال بزرگ مشمول قوانین جدید خواهند شد، زیر عموما فوتبال حرفهای با میلیاردها یورو سرمایهگذاری یکی از راههای پولشویی در اروپا محسوب میشود.
https://www.derstandard.at/story/3000000203668/eu-verbietet-barzahlungen-von-ueber-10000-euro
گزارش رقابتپذیری اقتصاد اتریش
بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای اقتصادی اتریش، شاخصهای اقتصاد این کشور در حوزه رقابتپذیری اندکی بهبود یافته است و اقتصاد اتریش از این حیث در بین ده کشور برتر اروپایی است. در آخرین گزارش موسوم به «رصد رقابتپذیری» که توسط این پژوهشگاه انجام میشود، اتریش در توزیع منطقهای و تجارت خارجی به نسبت رشد داشته است اما همچنان در حیطه اشتغال تمام وقت و اشتغال زنان، بین کشورهای اروپایی در سطح متوسط است. این پژوهشگاه رقابتپذیری را به عنوان توانایی در تضمین درآمد واقعی بالا و بهبود مستمر کیفیت زندگی اجتماعی و اقتصادی در مقایسه با کشورهای اروپایی تعریف میکند. بر اساس این گزارش، شاخص رقابتپذیری اقتصاد اتریش با 1.9 درصد بهبود به 64.4 درصد رسیده است. اتریش بیشترین پیشرفت را در «درآمد واقعی، بهرهوری و توزیع منطقهای» داشته است. همچنین در «تجارت بینالملل به خصوص در «گردشگری» و «مدیریت منابع طبیعی» خوب عمل کرده است. اما در حیطه «بازار کار و زندگی اجتماعی» با 49.6 درصد در میانه کشورهای اروپایی است، به خصوص اختلاف بین زنان و مردان در نرخ اشتغال در اتریش خوب نیست. لازم به ذکر است در سال 2022 در اتریش نرخ استغال زنان نسبت به مردان 20.3 درصد کمتر بوده است.
https://orf.at/stories/3346394
افزایش تعداد کامیونهای برقی در اتریش
تصور عمومی از خودروهای برقی عموما محدود به خودروهای سواری است، اما کار فشردهای برای برقی کردن خودروهای تجاری و کامیونها در حال انجام است و تا سال 2035 باید 70 درصد از کل کامیونهای موجود در اروپا الکتریکی شوند. در حال حاضر، تولیدکنندههای خودروهای سنگین نظیر مان، وولو، رنو و اسکانیا کامیونهای برقی به مشتریان خود تحویل میدهند. میزان شارژ این کامیونها متفاوت است و بین 300 تا 560 کیلومتر است. با استفاده درست از شارژ، با اتصال 45 دقیقهای کامیون به برق میتوان بین 600 تا 800 کیلومتر با آن رانندگی کرد. در سال 2023 در اتریش 3308 کامیون برقی به نظام حملونقل اضافه شد که البته بسیار پایینتر از تعداد خودروهای شخصی برقی اضافه شده یعنی 47621 دستگاه است. تعداد کامیونها و ماشینهای سنگین برقی جدید در سال 2021 نیز 2379 و در سال 2022 هم 2124 کامیون بوده است.
https://www.derstandard.at/story/3000000203504/e-umstellung-bald-fluestern-auch-lkws-und-muellautos-in-oesterreich