معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۱:۰۳ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان نیمه دوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزیر راه و شهرسازی ایران: روزانه 300 کامیون می‌توانند از روی پل آستاراچای تردد داشته باشند

پل جاده ای جدید ساخته شده بین ایران و آذربایجان بر روی آستاراچای موجب توسعه روابط تجاری و ترانزیتی دو کشور و رشد اقتصادی خواهد شد. به گزارش «آذرتاج»، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران این سخنان را در جلسه دولت بیان کرد.

وی گفت: پل جدید امکان تردد روزانه 300 کامیون از گذرگاه مرزی را فراهم کرده است. تنها 200 کامیون می‌توانستند در طول روز از پل قدیمی عبور کنند.

وزیر خاطرنشان کرد: مذاکرات با روسیه و آذربایجان برای ساخت راه‌آهن رشت - آستارا نتیجه مثبتی داشت. روسیه برای ادامه ساخت راه آهن رشت - آستارا 1.3 میلیارد یورو وام می دهد و قرار است این راه آهن در سال 2027 به بهره برداری برسد. راه اندازی این مسیر سیستم های ریلی ایران، آذربایجان و روسیه را به هم متصل می‌کند.

https://azertag.az/xeber/iranli_nazir_astarachay_korpusu_ile_1_gunde_300_yuk_avtomobili_serhed_menteqesinden_keche_bilir-2874832

 درآمدهای صندوق نفت از «شاه دنیز» بیش از 9 درصد افزایش یافت

درآمدهای صندوق دولتی نفت آذربایجان از میدان میعانات گازی شاهدنیز (از گاز و میعانات گازی) در سال گذشته به میزان 1 میلیارد و 308 میلیون دلار آمریکا بوده که نسبت به سال گذشته 9.4 درصد کاهش داشته است. به گزارش «آپا اقتصاد» به نقل از صندوق دولتی نفت آذربایجان، این رقم در سال 2022 میلادی، به میزان یک میلیارد و 443 میلیون دلار آمریکا بود.

درآمد صندوق از فروش میعانات گازی در میدان «شاه دنیز» در سال 2023 حدود 396.324 میلیون دلار آمریکا بوده که به معنای کاهش 1.3 درصدی است.

لازم به ذکر است که در سال 2022 صندوق دولتی نفت آذربایجان از فروش میعانات گازی 328 میلیون و 567هزار دلار کسب کرده است.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/neft-fondunun-sahdenizden-elde-etdiyi-gelirleri-9-den-cox-artib-809849

 بانک ملی ایران شعبه باکو میزان اعطای وام خود را بیش از 5 میلیون منات کاهش داد

شعبه باکوی «بانک ملی ایران» سال 2023 را با سود خالص 3.87 میلیون منات به پایان رساند. این 2.1 برابر بیشتر از سال قبل است. به گزارش «آپا اقتصاد» به نقل از گزارش مالی این بانک، این شعبه در سال گذشته 3.99 میلیون منات سود کسب کرده است که نسبت به سال قبل 328 هزار منات یا 9.6 افزایش داشته است. با احتساب هزینه‌های بهره 40.15 هزار منات، سود خالص بانک معادل 3.6 میلیون منات بوده است. به عبارت دیگر در سال گذشته هزینه بهره 5.8برابر و درآمد خالص بهره 136.6 هزار منات معادل 4.3 درصد کاهش داشته است.

دارایی‌های «بانک ملی ایران» شعبه باکو در سه ماهه پایانی سال گذشته 26 درصد افزایش یافت و به 121.7 میلیون منات رسید. اما میزان اعطای وام بیش از 2 برابر (5.4میلیون منات) کاهش یافت و به 4.1 میلیون منات رسید. در سال 2022، این رقم 9.47 میلیون منات بود.

بدهی‌های بانک تا اول ژانویه سال جاری با 21.3 میلیون منات معادل 36درصد افزایش به 80.6 میلیون منات رسید. کل سرمایه این شعبه در این مدت با 3.9 میلیون منات معادل 10.4 درصد افزایش به 41.16 میلیون منات رسید.

https://apa.az/maliyye/iran-bankinin-baki-filiali-kredit-portfelini-5-milyon-manatdan-cox-azaldib-810345

 

ساخت خط ریلی «هورادیز – آغبند» 45 درصد تکمیل شده است

45 درصد از عملیات ساخت خط ریلی «هورادیز – آغبند» تکمیل شده است. به گزارش «رپورت»، این مطلب را صنوبر نظراوا رئیس بخش مطبوعاتی شرکت «راه آهن آذربایجان» (ADY) بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه 72 کیلومتر راه آهن «هورادیز – آغبند» احداث شده است، خاطرنشان کرد: بر خلاف پروژه «برده – آغدام»، منطقه ای که خط ریلی «هورادیز – آغبند» در آن احداث می‌شود صعب العبور است.

لازم به ذکر است طول محور خط ریلی «هورادیز – آغبند» که توسط رئیس جمهور آذربایجان در ماه فوریه سال 2021 پایه گذاری شد، 110.4 کیلومتر است.

در چارچوب این پروژه، ساخت 9 ایستگاه (هورادیز، مرجانلی، محمودلو، سلطانلی، قملاق، هکری، منجیوان، بارتاز، آغبند)، 3 تونل، 41 پل، 3 گالری، 7 روگذر و در مجموع حدود 500 واحد مهندسی مصنوعی برنامه ریزی شده است.

https://report.az/infrastruktur/horadiz-agbend-demir-yolu-xettinin-tikintisi-45-tamamlanib/

جلال علی اف: در 5 سال گذشته، دارایی‌های موسسات اعتباری غیر بانکی دو برابر شده است

در 5 سال گذشته، دارایی‌های موسسات اعتباری غیربانکی در آذربایجان دو برابر شده و تا پایان سه ماهه سوم سال 2023 به 682 میلیون منات رسیده است. به گزارش «رپورت»، جلال علی اف رئیس هیئت مدیره اتحادیه عمومی «انجمن تامین مالی خرد» آذربایجان، این مطلب را در مجمع مالی آذربایجان که با موضوع «دستاوردها و چالش ها» در باکو برگزار شد، بیان کرد. به گفته وی، 80 درصد از دارایی‌های موسسات اعتباری غیربانکی وام هایی است که به مشتریان اعطا می‌شود. وی گفت: تا پایان سپتامبر، وام های اعطا شده به مشتریان بیش از نیم میلیارد منات بود. این شاخص 2 برابر بیشتر از مدت مشابه سال 2019 است.

جلال علی اف با بیان اینکه طی این سال ها، پرداخت مالیات موسسات اعتباری غیربانکی نیز افزایش یافته است، اضافه کرد: در 9 ماه سال 2023، این رقم 10.7 میلیون منات بوده است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/celal-eliyev-son-5-ilde-bokt-larin-aktivleri-2-defe-artib/

سرکنسول جدید ایران در نخجوان فعالیت خود را آغاز کرد

سرکنسول جدید ایران در نخجوان فعالیت خود را آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری «آپا»، عزیز منصوری سرکنسول جدید ایران در نخجوان از باکو دیدار کرد. سرکنسول جدید ایران با اکرم زیناللی رئیس اداره سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در باکو دیدار و عازم نخجوان شد.

https://apa.az/xarici-siyaset/iranin-naxcivandaki-yeni-bas-konsulu-fealiyyete-baslayib-810615

پل آستاراچای دسترسی کشورهای همسود و اروپای شرقی به خلیج فارس را تامین خواهد کرد

پل جدید ساخته شده بر روی آستاراچای بین ایران و آذربایجان، دسترسی کشورهای همسود و اروپای شرقی به خلیج فارس و دریای عمان را تامین خواهد کرد.  به گزارش خبرگزاری «آذرتاج»، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی ایران این مطلب را در نشستی که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، بیان کرد. وی با بیان اینکه 95 درصد از عملیات اجرایی 138 کیلومتری جاده «قزوین – رشت» انجام شده است، گفت: 8.2 کیلومتر باقیمانده این جاده همچنان در حال ساخت است. این جاده روابط تجاری بین مناطق مرکزی و جنوبی ایران و مناطق آذربایجان و روسیه را گسترش خواهد داد.

خیراله خادمی جاده «قزوین – رشت» را بخش مهمی از کریدور حمل‌ و نقل بین‌المللی شمال - جنوب ارزیابی کرد و گفت که جاده جدید و حمل و نقل بار ترانزیت منجر به افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و همسایگانش خواهد شد. این جاده روابط تجاری بین مناطق مرکزی و جنوبی ایران و مناطق آذربایجان و روسیه را گسترش خواهد داد.

https://azertag.az/xeber/astarachay_korpusu_mdb_ve_serqi_avropa_olkelerinin_korfeze_chixisini_temin_edecek-2877115

صادرات غیرنفتی آذربایجان رکورد زد

در ژانویه تا دسامبر سال گذشته، بالاترین شاخص در صادرات غیرنفتی آذربایجان ثبت شد. به این ترتیب که در سال 2023، 3 میلیارد و 348 میلیون دلار محصولات غیرنفتی از آذربایجان صادر شده است که این 9.8 درصد بیشتر از سال 2022 است.

به گزارش کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» به نقل از آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری (آذپرومو)، ارزش کالاهای غیرنفتی صادراتی تنها در ماه دسامبر سال گذشته بیش از 314.2 میلیون دلار بوده است که این 3.8 درصد بیشتر از سال گذشته است.

همچنین، در سه ماهه چهارم سال 2023 حدود 914.2 میلیون دلار کالای غیرنفتی از کشور صادر شد که این رقم 7.9 درصد بیشتر از سه ماهه مشابه سال قبلتر است.

https://t.me/economy_az/14684

راه آهن آذربایجان: باربری ترمینال آستارا 3 برابر شده است

در پایانه ریلی آستارا (آستارای ایران) که یکی از واحدهای سازه ای مهم کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال- جنوب» است، طی سال 2023 حدود 700 هزار تن بار جابه جا شد که سه برابر بیشتر از دوره ای است که در سال 2018 شروع به کار کرد. خبرگزاری «رپورت» به نقل از شرکت راه آهن آذربایجان (ADY) این اطلاعات را منتشر کرد.

هم اکنون ساخت یک پل بزرگراه تک دهانه، یک پل کمربندی سه دهانه، 4 پل راه آهن تک دهانه، 10 ساختمان خدماتی و 2 سکو در پایانه در حال انجام است. پس از اتمام ساخت ترمینال در سال 2024، قرار است ظرفیت بارگیری به 3.5 تا 4 میلیون تن در سال افزایش یابد.

محموله‌های بارگیری شده شامل چوب و محصولات چوبی، مصالح ساختمانی (کلینکر، سیمان، گرانیت و سنگ های مرمر، کاشی)، محصولات شیمیایی، غلات (جو، غلات، گندم و عدس)، میوه‌ها و سبزیجات، کنسروها، محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی است.

لازم به ذکر است، بر اساس توافقی که بین دولت های جمهوری آذربایجان و ایران در چارچوب کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» صورت گرفت، ساخت پایانه آستارا در سال 2017 به منظور ارتقای تجارت جهانی آغاز شد. این پایانه در آستارا ایران در زمینی به مساحت 35 هکتار در 1.4 کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان و ایران واقع شده است. قلمرو ترمینال که ساخت آن توسط ADY انجام شده است برای مدت 25 سال به آذربایجان اجاره داده شد. عملیات بارگیری در ترمینال آستارا از سال 2018 و از سپتامبر سال 2022 توسط «ترمینال آستارا» یکی از شرکت‌های تابعه ADY انجام می‌شود.

https://report.az/infrastruktur/ady-astara-terminalindan-yuk-asirimi-3-defe-artib/

آذربایجان حق داشتن مدار در فضا را کسب کرد

باکو حق داشتن مدار در فضا را کسب کرده است. به گزارش سایت «بیگ آذ» به نقل از وزارت توسعه دیجیتالی و حمل نقل آذربایجان، با ثبت باندهای فرکانس «C» و «Q» که ماهواره «آذر اسپیس-1» آذربایجان بر روی آن قرار دارد، به نام این کشور، باکو حق داشتن مدار در فضا را کسب کرده است. بر این اساس، این موضوع توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات نیز به تایید رسیده است.

https://big.az/522424-azerbaycan-kosmosda-orbite-cixmaq-huququ-qazanib.html

عملیات بازسازی بزرگراه «الت - آستارا – ایران» ادامه دارد

عملیات بازسازی بزرگراه یئنی‌کند - بیله سوار (از کیلومتر 32 تا 103) بزرگراه الت - آستارا - مرز ایران توسط شرکت راهسازی  آذربایجان ادامه دارد. به گزارش «آپا اقتصاد» به نقل از شرکت راهسازی آذربایجان، طول مسیر بهبود یافته بر اساس درجه فنی دوم 71 کیلومتر است. بزرگراه دارای 2 باند ترافیکی است که عرض بستر زمین تا 15 متر توسعه یافته که شامل یک باند 7.5 متری می‌باشد. در جریان بازسازی، ساخت تمامی سازه‌ها و پل های جاده ای در مسیر ادامه دارد.

لازم به ذکر است، بر اساس فرمان رئیس جمهوری آذربایجان، تعمیرات اساسی بزرگراه الت - آستارا - مرز دولتی جمهوری اسلامی ایران (ام-۳) نیز از 217 تا 243 کیلومتری توسط اداره دولتی بزرگراه آذربایجان در حال انجام است. قطعه مذکور به طول 26 کیلومتر طبق درجه فنی 3 در حال بهسازی است. عرض جاده به 12 متر افزایش یافته است. در حال حاضر عملیات خاکی، حفاری، تعریض جاده در حال انجام است. ساخت پایه جاده و اجرای سطح آسفالت جدید انجام خواهد شد.

عملیات بازسازی علاوه بر ایجاد بستر ایمنی رفت و آمد شهروندان، تردد راحت و تسهیل حمل و نقل کالا و مسافر در طول جاده را فراهم می‌کند.

https://apa.az/infrastruktur/elet-astara-iran-magistral-avtomobil-yolunda-yenidenqurma-isleri-davam-edir-foto-812487

میکائیل جباروف: آذربایجان به عنوان کشور میزبان  COP29 متوجه وجود انتظارات خاص می‌باشد

آذربایجان به عنوان کشور میزبان بیست و نهمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا (COP29) متوجه وجود انتظارات خاص می‌باشد. به گزارش «رپورت»، میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان این مطلب را طی سخنانی در مذاکرات درباره  " COP28 و راه پیش رو" در مجمع جهانی اقتصاد که در داووس برگزار شد، بیان کرد.

وی  اهمیت  COP28 برای تمرکز بر افزایش حجم بهره وری انرژی، منابع انرژی تجدیدپذیر و سایر نکات در این حوزه را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: "پیاده سازی موفقیت آمیز فرآیند به همان شکل یک مسئولیت است. موضوع اصلی در اینجا تامین سازوکارهای تامین مالی است که بسیار مهم است."

به گفته جباروف، از مذاکرات قبلی، به ویژه از COP28، دریافت شده است که انزوا بی فایده است: "ما قبلاً درباره درست یا غلط بودن جداسازی بحث هایی داشته ایم. موفقیت در کاهش انتشار جهانی کربن و همچنین تعهدات شرکت های انرژی و تولیدکنندگان سوخت فسیلی، حاکی از آن است که مصرف کنندگان نیز باید به بحث بپیوندند.

لازم به ذکر است که تصمیم برای برگزاری COP29 در آذربایجان در سال جاری در جلسه عمومی COP28 برگزار شده 11 دسامبر سال گذشته در دبی،  اتخاذ شد. COP بسیار مهم و یکی از مهمترین برنامه‌های جهان در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. انتخاب آذربایجان به عنوان میزبان این برنامه با تصمیمی متفق القول از میان کشورهای گروه اروپای شرقی، نشان دهنده اعتماد بالا به آذربایجان است. باکو به مدت دو هفته مرکز جهان خواهد بود و این شهر پذیرای حدود 70 تا 80 هزار مهمان خارجی خواهد بود.

https://report.az/cop29/mikayil-cabbarov-azerbaycan-cop29-un-ev-sahibi-kimi-gozlentilerin-oldugunu-anlayir

جباروف: آذربایجان تا سال 2028 میلادی 30 درصد انرژی مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند

میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان گفت: آذربایجان می‌تواند تا سال 2028 به هدف تامین 30 درصد انرژی مورد نیاز خود از منابع تجدیدپذیر دست یابد. وزیر اقتصاد آذربایجان طی سخنانی در مذاکرات با موضوع "  COP28 و راه پیش رو" در مجمع جهانی اقتصاد که در داووس برگزار شد، افزود: آذربایجان هدف گذاری کرده است تا سال 2030 میلادی  30  درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند. ما در حال حاضر خیلی جلوتر از این هدف هستیم. اگر با این سرعت ادامه دهیم، می‌توانیم زودتر به هدف خود - تا سال 2028  برسیم.

بر اساس گزارش وزارت انرژی آذربایجان، پتانسیل فنی منابع انرژی تجدیدپذیر آذربایجان 135 گیگاوات در خشکی و 157 گیگاوات در دریا است. پتانسیل اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر 27 گیگاوات شامل 3 هزار مگاوات انرژی بادی، 23 هزار مگاوات انرژی خورشیدی، پتانسیل بیوانرژی 380 مگاوات است. پتانسیل رودخانه‌های کوهستانی 520 مگاوات برآورد شده است.

https://report.az/energetika/nazir-azerbaycan-2028-ci-iledek-enerji-ehtiyaclarinin-30-ini-berpa-olunan-menbelerden-temin-edecek/

آذربایجان اهداف میان مدت خود برای تبدیل شدن به تامین کننده "انرژی سبز" را در داووس اعلام کرد

در چارچوب مجمع اقتصادی داووس، گزارشی درباره اهداف میان مدت آذربایجان برای تبدیل شدن به تامین کننده «انرژی سبز» ارائه شد. به گزارش «رپورت»، میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان این موضوع را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» بیان کرد. وی نوشت: در نشست" COP28 و راه پیش رو" که در چارچوب مجمع اقتصادی داووس برگزار شد، از اقدامات انجام شده در راستای اهداف میان مدت آذربایجان برای تبدیل شدن به تامین کننده انرژی "سبز" و پتانسیل انرژی پایدار کشورمان گزارش دادیم. ما بر اهمیت هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به حوزه‌های که از محیط زیست با کیفیت بالا حمایت می‌کنند، تاکید کردیم.

جباروف افزود: در چارچوب نشست COP29 که در آذربایجان برگزار می‌شود، انتظارات اولیه در مورد کمک از راهبردهای سرمایه گذاری موثر و مشارکت در ارتقای کاهش انتشار کربن به صفر در چالش های تغییرات آب و هوایی بیان شد.

https://report.az/energetika/azerbaycan-davosda-yasil-enerji-techizatcisina-cevrilmek-ucun-ortamuddetli-hedeflerini-aciqlayib

کسری بودجه عمومی  آذربایجان 34 درصد کاهش یافت

درآمدهای بودجه دولتی آذربایجان در سال 2023 به میزان 35 میلیارد و 574.8 میلیون منات و هزینه‌های آن 36 میلیارد و 458.5 میلیون منات بوده است. به گزارش «رپورت» به نقل از کمیته دولتی آمار، این ارقام به ترتیب 16 درصد و 13.7 درصد بیشتر از سال 2022 است.

در نتیجه، سال گذشته 883.7 میلیون منات کسری در بودجه ایجاد شد. این میزان نسبت به سال قبلتر 34.4 درصد کمتر است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanin-dovlet-budcesinin-kesiri-34-azalib/

در 20 سال گذشته درآمد سالانه حمل و نقل مسافر و بار در آذربایجان 10 برابر افزایش یافته است

در 20 سال گذشته درآمد سالانه حمل و نقل مسافر و بار در آذربایجان 10 برابر افزایش یافته است. به گزارش «رپورت»، آژانس حمل و نقل زمینی آذربایجان (AYNA) وابسته به وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل اطلاعاتی در این باره منتشر کرده است.

بر اساس این اطلاعات، درآمد سالانه حمل و نقل مسافر و بار در سال 2003، 171.4 میلیون منات بوده است که این رقم در سال 2022 به یک میلیارد و 692.6 میلیون منات رسیده است.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycanda-son-20-ilde-sernisin-ve-yuk-dasimalari-uzre-illik-gelir-10-defe-artib/

بیش از 7 هزار دانشجوی خارجی در آذربایجان تحصیل می‌کنند

علاوه بر شهروندان آذربایجان، 7.7 هزار دانشجو از 93 کشور خارجی در موسسات آموزش عالی این کشور تحصیل می‌کنند. به گزارش «رپورت» به نقل از کمیته دولتی آمار، اکثریت دانشجویان خارجی را شهروندان ترکیه، ایران، روسیه، گرجستان، هند، پاکستان، سوریه، عراق و نیجریه تشکیل می دهند.  علاوه بر این، تا ابتدای سال تحصیلی 2024-2023، تعداد دانشجویانی که با بورسیه دولتی مشغول به تحصیل در کشورهای خارجی هستند، 997 نفر بود.

33.1 درصد از جوانانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند از مدارس باکو و 66.9 درصد نیز از مدارس واقع در مناطق مختلف آذربایجان فارغ التحصیل شده اند. اغلب دانشجویان آذربایجان در موسسات آموزش عالی ترکیه، مجارستان، روسیه و چین تحصیل می‌کنند.

https://report.az/elm-ve-tehsil-xeberleri/azerbaycanda-7-minden-cox-xarici-telebe-tehsil-alir/

جاده مواصلاتی آذربایجان به نخجوان در حال ساخت است

اتصال بزرگراه بخش اصلی جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان با جمهوری اسلامی ایران و احداث پل بر روی رودخانه آراز در حال انجام است. به گزارش «آپا اقتصاد» به نقل از آژانس دولتی راهداری آذربایجان، بر اساس فرمان رئیس جمهوری آذربایجان در خصوص اقدامات مربوط به اتصال بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - آغبند با جمهوری اسلامی ایران و ادامه عملیات ساخت پل بر روی رودخانه ارس در منطقه توسط آژانس دولتی راهداری آذربایجان ادامه دارد.

جاده ارتباطی بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - آغبند با جمهوری اسلامی ایران و پروژه پل روی رودخانه ارس از کیلومتر ۱۱۱.۸ بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - آغبند جدا می‌شود.

ساخت سازه‌های مصنوعی (دیوارهای حائل، لوله‌های با قطرهای مختلف، لوله‌های مستطیلی، گذرگاه‌ها و وان‌های بتنی) و بستر خاک در بزرگراه اتصال درجه یک به طول 7.2 کیلومتر که در قالب پروژه مذکور احداث شده است ادامه دارد. پیشرفت فیزیکی در کارها 80 درصد است.

در چارچوب این پروژه، ساخت پل خودرویی به طول 374 متر و عرض 27.6 متر بر روی رودخانه ارس نیز آغاز شده است. احداث پیاده روهایی به عرض 2.8 متر بر روی پل در هر جهت شامل 4 باند حرکتی، 2 خط ایمنی و جداسازی نیز در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر نصب شمع های تکیه گاه پل در محل ادامه دارد. پیشرفت در این کارها 10 درصد است.

پل جاده ای که در چارچوب یادداشت تفاهم ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان با عبور از خاک جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شود به افزایش حمل و نقل ترانزیت بار عبوری از خاک دو کشور و تسهیل تردد به جمهوری خودمختار نخجوان کمک خواهد کرد. ظرفیت تردد روزانه پل جاده ای که قرار است ساخته شود 1100 کامیون خواهد بود.

https://apa.az/infrastruktur/azerbaycanin-esas-hissesini-naxcivanla-birlesdiren-yol-tikilir-foto-video-813061

آذربایجان صادرات گاز مایع را بیش از 53 درصد کاهش داد

آذربایجان در ژانویه تا نوامبر سال گذشته 9945.5 تن گاز مایع صادر کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 2022، 53.3 درصد کاهش داشته است. به گزارش «آپا اقتصاد» به نقل از کمیته دولتی آمار، ارزش صادرات گاز مایع در دوره مورد گزارش 477.6 هزار دلار بوده که نسبت به سال گذشته 91.6 درصد کاهش داشته است.

لازم به یادآوری است که در سال 2022، آذربایجان 22834.7 تن گاز مایع صادر کرده است که نسبت به سال گذشته 67 درصد کاهش داشته است. ارزش صادرات گاز مایع در دوره مورد گزارش 5749 هزار دلار آمریکا بوده که نسبت به سال گذشته 74.7 درصد کاهش داشته است.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-maye-qazin-ixracini-53-den-cox-azaldib-812919

تراز مثبت تجارت خارجی آذربایجان 30 درصد کاهش یافت

حجم مبادلات تجاری آذربایجان با کشورهای خارجی در سال 2023 به ارزش 51 میلیارد و 184 میلیون دلار بوده است. به گزارش «رپورت» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این میزان 2.9 درصد کمتر از سال 2022 است.

33 میلیارد و 899 میلیون دلار از مبادلات تجارت خارجی به صادرات و 17 میلیارد و 285 میلیون دلار به واردات اختصاص داشت. در یک سال گذشته حجم صادرات 11.1 درصد کاهش و حجم واردات نیز 18.9 درصد افزایش داشته است.

در نتیجه تراز مثبت 16 میلیارد و 613 میلیون دلاری در مبادلات تجاری خارجی ایجاد شد. این رقم 29.6 درصد کمتر از سال قبل است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanin-xarici-ticaret-dovriyyesinde-musbet-saldo-30-azalib/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما