معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۰۹:۵۲

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تثبیت نرخ بهره معیار توسط بانک مرکزی صربستان

بانک مرکزی صربستان (NBS) اعلام کرد که تصمیم گرفته است نرخ بهره معیار خود را بدون تغییر در سطح 6.5 درصد نگه دارد و در اتخاذ این تصمیم، کاهش بیشتر فشارهای تورمی جهانی و همچنین سیر نزولی تورم داخلی تاثیر داشته است. بانک مرکزی صربستان همچنین نرخ تسهیلات سپرده و نرخ تسهیلات وام را به ترتیب در 5.25 درصد و 7.75 درصد بدون تغییر باقی گذاشت. بانک مرکزی آخرین بار در ماه جولای نرخ بهره معیار خود را تغییر داد و برای مقابله با فشارهای تورمی، آن را با 0.25 واحد افزایش به 6.5 درصد رساند. آخرین داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار صربستان نشان می‌دهد که نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در صربستان پس از کاهش به 8.5 درصد در ماه نوامبر، در ماه دسامبر 20232 نیز به 8 درصد کاهش یافته است.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/nbs-zadrzala-kamatnu-stopu-na-65-odsto-2

متاثر شدن صربستان از تغییر مسیر حمل‌ونقل دریایی

پس از ایجاد ناامنی در تنگۀ باب المندب، شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به جای دریای سرخ، تمام کشتی‌های باری خود را از طریق دماغه امید‌نیک هدایت می‌کنند که باعث تاخیر ده روزه و افزایش حدود 70 درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل در این مسیر شده است. صربستان نیز مثل هر کشور اروپایی، از این اختلالات متاثر شده و هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های صرب افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های آماری، چین پس از آلمان دومین شریک تجاری صربستان است، همچنین نفت خام عراق از این مسیر به صربستان می‌رسد. شرکت‌های کشتیرانی اصلی، رسما وضعیت غیر‌عادی اعلام کرده و کشتیرانی را از طریق تنگه باب المندب متوقف نموده‌اند؛ بدین ترتیب کشتی‌های باری از کانال سوئز عبور نمی‌کنند و به مسیر اطراف دماغه امید نیک روی آورده‌اند. این تصمیم باعث شده است زمان ترانزیت کالا از آسیا به اروپا حداقل 10 روز و از اروپا به آسیا تقریبا 15 تا 20 روز افزایش یابد.

https://www.novosti.rs/c/ekonomija/vesti/1323273/rat-huta-poskupeo-fakture-srbiji-cena-transporta-skocila-70-odsto

افزایش ارسال حواله‌های ارزی به صربستان

بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط بانک مرکزی صربستان (NBS)، در 10 ماه اول سال 2023 (ژانویه تا پایان اکتبر)، شهروندان صربستان حدود 4.3 میلیارد یورو حوالۀ ارزی از خارج دریافت کرده‌اند که حدود 2 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است. لازم به ذکر است حواله‌های ارسالی به صربستان در کل سال 2022 حدود پنج میلیارد یورو بود که در این زمینه رکورد به حساب می‌آید. در سال 2021 نیز، حواله‌ها در حدود 3.6 میلیارد یورو بود.

بانک مرکزی صربستان توضیح می‌دهد که یکی از دلایل رشد میزان حواله‌ها، شیوع ویروس کرونا بوده است؛ یعنی بعد از همه‌گیری، زمانی که جابجایی جمعیت در کشورهایی که اکثر مهاجران صرب در آن زندگی می‌کنند، محدود بود، رشد حواله‌ها در سال 2022 اتفاق افتاد و این رشد به صورت ملایم‌تر در سال 2023 نیز ادامه یافت. لازم به ذکر است حواله‌های خارجی معمولا یک ویژگی ضد چرخه‌ای دارند که به این معناست که آنها در دوره‌های بحران، افزایش عدم اطمینان جهانی و تنش‌های ژئوپلیتیکی رشد می‌کنند. به عموان یک عامل دیگر، رشد تورم در سال 2022 در اکثر کشورها به این واقعیت منجر شد که همه شاخص‌های کلیدی اقتصاد کلان، از جمله حواله‌ها، به صورت اسمی افزایش یابد. در نهایت رشد شدید حواله‌های خارجی در سال 2022 نیز تحت تأثیر افزایش تعداد شهروندان سایر کشورها که در صربستان اقامت داشته‌اند، بوده است.

بانک مرکزی صربستان خاطرنشان کرد با در نظر گرفتن کاهش تورم و کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان، انتظار می‌رود که جریان حواله‌های ارسالی به صربستان نیز تثبیت شود. حواله‌های خارجی شکاف‌های تولید ناخالص داخلی صربستان را پر می‌کند و تا حدودی کسری تجارت خارجی صربستان را نیز کاهش می‌دهد.

https://forbes.n1info.rs/novac/priliv-doznaka-dostigao-rekord-da-li-ce-nam-gastarbajteri-slati-sve-manje-novca/

صدور بیش از 50 هزار مجوز کار برای خارجی‌ها در صربستان در سال 2023

اتحادیه‌های کارگری مستقل صربستان با استناد به آمار منتشر شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی صربستان، اعلام کرد که سال گذشته بیش از 50 هزار مجوز کار برای کارگران خارجی در صربستان صادر شده است. به گفته این سازمان، اتباع روسیه با 19645 مجوز کار در صدر فهرست قرار دارند و پس از آن کارگران چینی (با 10198 مجوز)، اتباع ترکیه‌ای (با 4946 مجوز) و اتباع هندی (با 4914 مجوز) در رتبه‌‎های بعدی قرار دارند.

هیچ سوابق رسمی از مشاغل کارگران خارجی در کشور وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که اکثریت آنها در کارگاه‌های ساختمانی و مزارع میوه و سبزیجات، به عنوان فروشنده در کیوسک‌های مواد غذایی و رانندگان اتوبوس کار می‌کنند. به دنبال این افزایش چشمگیر تعداد کارگران خارجی در صربستان، دولت اصلاحیه فوری قانون استخدام اتباع خارجی را به منظور تسریع و بهبود روند صدور مجوزهای کار و اطمینان از دسترسی کارآمدتر به بازار کار تصویب کرد.

https://www.ekapija.com/news/4525266/u-2023-izdato-vise-od-50000-radnih-dozvola-strancima-ko-dolazi-u

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما