معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

تجهیزات نظارتی جدید در گمرکات و مبادی ورودی امارات

نوشتار پیش رو به بررسی هرچند اجمالی روند به روز رسانی تجهیزات و ادوات نظارتی در گمرکات و مبادی ورودی امارات متحده عربی خواهد پرداخت.

به روزرسانی تجهیزات گمرکز و نظارتی در امارات از سال 2020 رشد قابل توجهی داشته است، گمرک دبی تنها در سال 2021  هشت پروژه نظارتی و بازرسی برای افزایش کیفیت و سرعت بخشی روند بازرسی در بنادر دبی راه اندازی کرد.

این سیستم ها دارای فناوری‌های پیشرفته ای از جمله تصویربرداری سه بعدی، کنترل از راه دور و اتصال الکترونیکی با سایر سیستم های گمرک دبی مانند Smart Risk Engine و Mirsal هستند. این پروژه‌ها شامل موارد زیر بود؛

- دستگاه اسکن سریع کانتینر: دارای ویژگی‌های غربالگری متعدد از جمله امکان اسکن 150 کانتینر در ساعت با دقت بالا در خواندن شماره شناسایی کانتینر و تبدیل آنها به فرم های دیجیتال برای پیوند با سیستم Mirsal.

- اتاق کنترل هوشمند: روشی جدید برای کارکرد اتاق‌های کنترل گمرک دبی در مناطق اسکن بندر، که از یکپارچه‌سازی پیشرفته اینترنت اشیا (IoT) برای شناسایی پیشگیرانه هرگونه اختلال بالقوه کسب‌وکار به دلیل شرایط اضطراری و حوادث استفاده می‌کند.

- اسکنر بسته سه بعدی: دستگاه را می‌توان از راه دور کنترل کرد و اولین در نوع خود در خاورمیانه و دومین دستگاه در سراسر جهان است. این دستگاه در زمان ساخت در سال 2019 جوایزی را از Ideas America  و Ideas UK  دریافت کرد.

- ردیاب تشعشع؛ دستگاهی هوشمند و پیچیده برای تشخیص و شناسایی منابع تشعشع و مواد رادیواکتیو

- دزیمتر تشعشع شخصی؛ این PRD با اندازه جیبی و با خواندن مستقیم به طور دقیق میزان قرار گرفتن در معرض تشعشعات را برای بازرسان و پرسنل شاغل در محیط های بالقوه خطرناک تشخیص می دهد و اندازه گیری می‌کند.

- بوروسکوپ؛ یک ابزار نوری طراحی شده برای کمک به بازرسی بصری حفره‌های باریک و صعب العبور.

- میز بازرسی هوشمند؛ یک پلت فرم بازرسی هوشمند و نوآورانه که شامل یک سیستم یکپارچه برای ردیابی و مستندسازی فرآیند بازرسی است.

- مگا اسکنر وسایل نقلیه مسافربری؛ که از دو دستگاه اسکن اشعه ایکس تشکیل شده است که به طور همزمان برای اسکن انواع وسایل نقلیه مسافربری عبوری از صلیب مرزی‌هاتا عمل می‌کنند. قابلیت نمایش 150 خودرو در ساعت و پلاک خوانی با دقت 98 درصد را دارد.

بر اساس گفته عبدالله بسناد، مدیر اجرایی بخش بازرسی گمرک دبی، این گمرک با توسعه سیستم های امنیتی و ترکیب فناوری‌های پیشرفته، توانایی‌های خود را در بازرسی و کنترل بار و مسافر به سطح بی سابقه ای رسانده است.وی گفت پروژه سیاج (حصار) برای نظارت و کنترل بنادر گمرک در دبی با استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته برای شناسایی مواد مخدر و منفجره و سایر اقلام غیرقانونی با کمک پهپادها و واحد 9K راه‌اندازی شده است.

«سیاج» با استفاده از فناوری پیشرفته پریسکوپ طراحی شده برای بررسی فضاهای محدود، کشتی را تحت بازرسی دقیق قرار می دهد. این دستگاه تصاویری با وضوح بالا در تاریکی ارائه می دهد که تشخیص کالای قاچاق را تسهیل می‌کند. "سیاج" یک سیستم امنیتی هوشمند و جامع است که برای نظارت بر پست های بازرسی گمرک دبی مستقر شده است. این ابتکار ضمن استفاده از فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی، فناوری پریسکوپ و پهپادها و تجهیزات هوشمند، با استقرار سگ‌های آموزش دیده نیز تقویت شده است.

بنابر گزارش های موجود، گمرک دبی همچنین بر روی استراتژی خدمات گمرکی هوشمند بدون کاغذ دبی سرمایه گذاری کرده است که در نتیجه آن، 99.6 درصد تراکنش ها در سال 2021 از طریق کانال های هوشمند و الکترونیکی انجام شده است.

دولت دبی استراتژی تجارت الکترونیک خود را در سپتامبر 2019 با هدف تبدیل دبی به یک مرکز تجارت الکترونیک در سطح جهانی آغاز کرد. در راستای این استراتژی، یک پلتفرم تجارت الکترونیک فرامرزی با استفاده از فناوری بلاک چین ایجاد نمود. بلاک چین پتانسیل اتصال شرکت های تجارت الکترونیک محلی و خارج از امارات، شرکت های تدارکات و حمل و نقل و مناطق آزاد را دارد که آن را به فناوری ایده آلی برای خدمت به تمام بازیگران کلیدی در اکوسیستم تجارت الکترونیک تبدیل می‌کند. کل فرایند سفارش، پرداخت، حمل و دریافت کالا در یک چارچوب واحد در این پلتفرم انجام می‌شود، مرحله آزمایشی این پلت فرم در سال 2019 آغاز شد پلتفرم مبتنی بر بلاک چین به کاهش 20 درصدی هزینه‌های عملیاتی کمک کرده و راه اندازی این پلتفرم تا پایان سال 2023  حدود 12 میلیارد درهم به تولید ناخالص داخلی امارات کمک کرده است.

گمرک دبی، مرکز گمرک جبل علی و TECOM[1] را به اولین سیستم پیشرفته در نوع خود در جهان برای بازرسی وسایل نقلیه سنگین و سبک، تجهیزات و قایق‌های تفریحی از طریق اسکن اشعه ایکس مجهز کرده است. این سیستم به مرکز اجازه می دهد تا مدت زمان عملیات بازرسی و روندهای نظارتی را تا یک چهارم زمان معمول کاهش دهد و ضمن افزایش کیفیت بازرسی، از جریان روان تجارت حمایت کند و موقعیت بندر جبل علی را در منطقه و جهان ارتقاء دهد. این سیستم برای پاسخگویی به الزامات گمرک دبی سفارشی شده است و به آن امکان می دهد وسایل نقلیه و تجهیزات سنگین را با حداکثر ابعاد 5.9 متر در 5.5 متر اسکن کند. این سیستم در دو حالت کار می‌کند:

1- حالت ثابت (گانتری) که خودرو در حالت ساکن است

2- حالت متحرک که در آن خودرو در حین عبور از دستگاه اسکن می‌شود.

 این سیستم می‌تواند مواد رادیواکتیو را شناسایی و شناسایی کند، مکان آنها را تعیین کند، اظهارنامه‌های گمرکی را از طریق شماره کانتینر شناسایی کند و تجزیه و تحلیل تصویر را از راه دور امکانپذیر نماید. پیاده سازی این طرح و تجهیز سیستم های نظارتی و بازرسی مبادی ورودی و گمرک دبی در راستای برنامه اقتصادی دبی33 D برای همگامی روند رشد زیرساخت های تجاری دبی با تحولات جهانی انجام شده است.

احمد محبوب مصبیح، مدیر کل گمرک دبی و مدیر عامل شرکت بنادر، گمرک و منطقه آزاد، تأیید کرد که سیستم پیشرفته ای که به طور خاص برای گمرک دبی طراحی شده است، با افزایش ظرفیت، تسریع در بازرسی خودروهای سنگین و سبک و همچنین تجهیزات بزرگ مورد استفاده در بخش های مختلف ساختمانی و صنعتی، از عملیات تجاری قانونی پشتیبانی می‌کند.

مهندس عادل السویدی، مدیر بخش پشتیبانی فنی گمرک دبی، اظهار داشت: «این سیستم پیشرفته کیفیت عملیات امنیتی را در امارات متحده عربی و دبی افزایش می‌دهد و با اتخاذ بهترین مشخصات فنی، افزایش کنترل مرزها و توسعه دستگاه‌های پشتیبانی، به حفاظت از جامعه کمک می‌کند. این امر تضمین می‌کند که دبی یکی از امن‌ترین شهرهای جهان باقی می‌ماند. دستیابی به این سیستم منحصربه‌فرد با توجه به توانایی استثنایی آن در تشخیص محتویات وسایل نقلیه، کانتینرها، ماشین آلات، تجهیزات سنگین و همچنین شناسایی مواد ممنوعه و محدود گام مهمی در جهت تأیید استراتژی گمرک دبی در رهبری عملیات گمرکی امن در منطقه و جهان است.

راشد سیف السویدی، سرپرست مدیریت مراکز گمرک دریا، تأیید کرد که مراکز گمرک دریا و همه مراکز وابسته در چارچوب استراتژی گمرک دبی2026 در حال تشدید تلاش ها و همکاری نزدیک با شرکای استراتژیک خود برای ارتقای جایگاه دبی به عنوان یک مرکز جهانی تجارت بین المللی و یک پیوند کلیدی بین شرق و غرب است. همچنین هدف آن به حداکثر رساندن نقش بندر جبل علی در زنجیره تامین، لجستیک و خدمات در منطقه است. مرکز گمرک جبل علی و دی پی ورلد در سال گذشته میلادی 208.9 هزار عملیات بازرسی برای محموله‌های تجاری انجام داده و 326 توقیف گمرکی را با موفقیت انجام داده اند.

در فوریه 2023 گمرک دبی یک سیستم باری جدید را برای تقویت اقدامات امنیتی، مبارزه با تجارت غیرقانونی و سرعت بخشیدن به آزادسازی کالاها راه اندازی کرد. سیستم هشدار اولیه محموله که با مشارکت اداره دیجیتال دبی راه اندازی شده است، "اولین در نوع خود" در امارات محسوب می‌شود. این سیستم با ارائه اطلاعات پیشرفته در یک سیستم هوشمند و کارآمد با نظارت بر جابجایی محموله‌ها، شناسایی و ردیابی محموله‌ها را انجام می دهد و نیاز به بازرسی فیزیکی را کاهش می دهد، ترخیص کالا را تسریع می‌بخشد و ورود محموله‌ها را بهبود می‌بخشد.

بر این اساس سیستم هشدار اولیه نقش مهمی در شناسایی محموله‌ها و مواد غیرقانونی دارند و مرکز ریسک گمرک دبی تخصص فنی مورد نیاز برای رسیدگی به چالش های امنیتی مرتبط با معاملات شبانه روزی گمرک را در اختیار سیستم هشدار اولیه گمرک قرار می دهد، این سیستم در سال گذشته میلادی 25.8 میلیون تراکنش بازرسی و کنترل محموله‌های گمرکی را به انجام رساند.

شایان ذکر است اتاق کنترل گمرک دبی از 25 سیستم امنیتی و 564 دوربین نظارتی برای نظارت بر عملیات بازرسی در تمام بنادر دبی استفاده می‌کند. سیستم ارزیابی ریسک گمرک دبی محموله‌های مشکوک را قبل از تخلیه آنها بازرسی می‌کند. در نتیجه 97 درصد از محموله‌های بدون خطر به طور خودکار بدون دخالت انسان در کمتر از دو دقیقه تایید و ترخیص می‌شوند.

بنابر اظهار مدیران گمرک دبی دیجیتالی شدن فرآیندها در گمرک این امکان را فراهم کرده است که بیش از 93 درصد از تراکنش های تجاری را در مدت زمان دو ساعت انجام دهند. راه اندازی سیستم 2Mirsal بعنوان یک ابزار مدیریت ریسک، گمرک دبی را  قادر ساخته است بیشتر محموله‌ها را به صورت خودکار و بدون دخالت انسان ترخیص نماید.

گمرک دبی همچنین یک شورای مشورتی و سازوکاری برای جمع آوری و بررسی نظرات و ایده‌های مراجعین به بنادر و مبادی ورودی امارات و ارتباط مستقیم با ذینفعان راه اندازی کرده است، این شورای داخلی مسئول فیلتر کردن، انتخاب و تبدیل ایده‌ها به راه حل های واقعی است.

منابع؛

https://tdra.gov.ae

https://zone.jafza.ae

https://www.thenationalnews.com

https://www.dubaicustoms.gov.ae

پاورقی‌ها:

[1] TECOM Group PJSC یک شرکت سهامی عام مستقر در دبی است و در بازار مالی دبی (DFM) با نماد TECOM معامله می‌شود. از سال 2023، مجموعه TECOM شامل 10 منطقه تجاری است که به شرکت هایی که در زمینه طراحی، آموزش، تولید، رسانه، علم و فناوری فعالیت می‌کنند، ارائه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما