معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تضعیف اقتصاد جهانی در سال 2024

گزارش چشم‌انداز مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، طی پنجاه و چهارمین نشست سالانۀ این مجمع که با موضوع «بازسازی اعتماد» از 15 تا 19 ژانویه در داووس سوئیس برگزار شد، منتشر گردید. طبق این گزارش، چشم‌انداز اقتصاد جهانی مملو از عدم قطعیت است و بیش از نیمی از اقتصاددانان ارشد (56 درصد) انتظار دارند که اقتصاد جهانی در سال 2024 ضعیف شود. در این گزارش آمده است: اگرچه انتظارات تورم بالا در همه مناطق کاهش یافته است، اما چشم‌انداز رشد مناطق به طور گسترده‌ای متفاوت است و هیچ منطقه‌ای برای رشد بسیار قوی در سال 2024 برنامه‌ریزی نشده است. این گزارش تاکید می‌کند که اقتصاد جهانی همچنان با بادهای معکوس ناشی از شرایط سخت مالی، شکاف‌های ژئوپلیتیکی و پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی مولد، دست و پنجه نرم می‌کند. بانک جهانی نیز در جدیدترین گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهانی» هشدار داده است که برای سال 2024، اقتصاد جهانی در مسیر بدترین رشد نیم دهه خود در 30 سال گذشته قرار دارد، زیرا هزینه‌های استقراض بالاتر و تنش‌های ژئوپلیتیکی بر تولید تاثیر می‌گذارد.

https://www.dailyfinland.fi/worldwide/35901/Chief-economists-forecast-weaken-global-economy-in-2024

کاهش نیروی کار فنلاند

شاخص اقتصادی ایلمارینن، ابزاری برای سنجش وضعیت اقتصاد فنلاند است. این شاخص اقتصادی که از سال 2013 منتشر می‌شود، منعکس کننده تغییرات بیش از 60 هزار شرکت و حدود  هزار کارمند در بخش‌های مختلف است که اطلاعات حقوق و دستمزد خود را به ثبت درآمد گزارش می‌دهند. این شاخص، تغییرات تعداد کارکنان را در مقایسه با سال قبل منعکس می‌کند و شرکت‌هایی را در نظر می‌گیرد که مشتریان ایلمارینن در طول دوره مشاهده بوده‌اند. بر اساس اده‌های منتشر شده، فنلاند شاهد کاهش قابل توجهی در تعداد نیروی کار است، به طوری که شاخص اقتصادی ایلمارینن در ماه دسامبر نسبت به سال قبل نزدیک به 3 درصد کاهش یافته است. فنلاند با تورم بالا در کشورهای عمده اتحادیه اروپا و انباشت سریع بدهی عمومی مواجه است و کاهش سفارشات صنعتی و صادرات، این وضعیت را بدتر می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24752-finnish-workforce-shrinks-ilmarinen-s-latest-economic-index-reveals-downturn.html

 تقویت نوآوری با کمک‌های دولتی

تجارت فنلاند، در یک حرکت استراتژیک برای تقویت مزیت رقابتی و رشد پایدار کشور، در سال گذشته مجموعا 726 میلیون یورو بودجه اختصاص داد که 416 میلیون یورو از آن، به طور خاص برای نوآوری در نظر گرفته شده است. این سرمایه‌گذاری قابل توجه نشان دهنده تعهد فنلاند به ایجاد محیطی پررونق برای ایده‌ها و فناوری‌های نوآورانه است. از مجموع بودجه، 599 میلیون یورو به طور مستقیم به مشاغل اعطا شد که تمرکز کشور را بر پرورش نوآوری شرکت‌ها برجسته می‌کند. علاوه بر این، طرح‌های تحقیقاتی 127 میلیون یورو دریافت کردند که بر اهمیت تحقیق و توسعه در پیشبرد پیشرفت ملی تأکید می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24762-business-finland-boosts-innovation-with-416-million-in-funding-to-companies.html

رشد گردشگری هلسینکی در سال گذشته

بر اساس اطلاعات اولیه، در سال 2023، بیش از 4 میلیون اقامت شبانه در هلسینکی ثبت شده است. قبل از همه‌گیری کرونا در سال 2019، تقریبا 4.5 میلیون اقامت در هلسینکی در سال ثبت می‌شد. سال گذشته تعداد مسافران خارجی نسبت به سال 2022، حدود 20 درصد افزایش یافت. بیشترین تعداد گردشگران خارجی از ایالات متحده، آلمان، سوئد و بریتانیا به هلسینکی وارد شده‌اند. اگرچه تعداد گردشگران از ژاپن، چین و هنگ کنگ بیشترین رشد را داشته است، اما تعداد گردشگران از این مناطق هنوز به سطح قبل از همه گیری نرسیده است.

سهم گردشگران داخلی در سال 2023 نیز بیشتر از گردشگران خارجی بوده است و از بیش از 4 میلیون شب اقامت در سال گذشته، 57 درصد از گردشگران، داخلی و 43 درصد از خارج از کشور بوده‌اند. در ماه دسامبر، هلسینگین سانومات در مورد مقایسه گردآوری شده توسط Mara، سازمان ذینفع صنعت گردشگری و رستوران، گزارش داد که هلسینکی در زمینه گردشگری از همتایان شمال اروپائی خود عقب‌تر است و در ماه‌های ژانویه تا آگوست 2023، اقامت کمتری در هتل توسط گردشگران خارجی در هلسینکی نسبت به استکهلم، کپنهاگ یا اسلو ثبت شد. از میان این چهار پایتخت، کپنهاگ و اسلو موفق به افزایش اقامت در هتل‌های گردشگران خارجی از زمان قبل از ویروس کرونا شده‌اند، اما در هلسینکی و استکهلم، سهم گردشگران خارجی همچنان کمتر از ژانویه تا آگوست 2019 بوده است.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010129995.html

افزایش قیمت بلیط هواپیما در فنلاند

Finnair اذعان می‌کند که قیمت پروازها در نتیجه اقدامات سخت‌تر اقلیمی افزایش خواهد یافت. مدیرعامل Topi Manner در تابستان گذشته به روزنامه هلسینگین سانومات اعلام کرد که کاهش انتشار دی اکسید کربن از سفرهای هوایی مستلزم هزینه و سرمایه‌گذاری زیادی است که در نهایت هزینه‌ها به قیمت بلیط پرواز منتقل می‌شود. هلسینگین سانومات یادآوری کرد که اتحادیه اروپا در ابتدای سال جاری کاهش تعداد مجوزهای انتشار رایگان توزیع شده بین خطوط هوایی را با هدف لغو تقریبا به طور کامل مجوزها در سال 2026 آغاز کرد. طبق برآورد دولت مرکزی، در نتیجۀ این اقدام، هزینه‌های Finnair برای تجارت آلاینده‌ها، از حدود 38 میلیون یورو در سال 2023 به 100 میلیون یورو در سال 2026 افزایش خواهد یافت.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24788-finnair-confirms-era-of-cheap-flights-is-over.html

سرمایه‌گذاری‌های جدید نوکیا

شرکت نوکیا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که قصد دارد 360 میلیون یورو در نرم افزار، سخت افزار و طراحی تراشه در سایت‌های اولم و نورنبرگ در آلمان سرمایه‌گذاری کند. نوکیا در حال اجرای پروژه چهار ساله IPCEI اروپایی (پروژه‌های مهم منافع مشترک اروپایی) است که علاوه بر این شرکت، توسط وزارت اقتصاد فدرال آلمان و ایالت‌های بادن-وورتمبرگ و بایرن تامین مالی می‌شود. این پروژه بر توسعه یکپارچه نرم‌افزار، سخت‌افزار و سیستم‌ تراشه‌های با کارایی بالا مبتنی بر دیجیتال متمرکز خواهد بود که در محصولات رادیویی و نوری در سیستم‌های ارتباطات سیار آینده بر اساس استانداردهای G5-Advanced و G6 استفاده خواهند شد. یک نقطه عطف مهم نه تنها برای نوکیا، بلکه برای آینده صنعت مخابرات در آلمان و اروپا این است که انتظار می‌رود این پروژه قدرت رقابت و نوآوری اروپا را به ویژه در زمینه میکروالکترونیک برای فناوری‌های آینده مانند G6 و هوش مصنوعی تقویت کند.

در خبری دیگر، شرکت نوکیا در اواسط ماه دسامبر اعلام کرده بود که در حال خرید Fenix مستقر در ایالات متحده است که به طور خاص در راه حل‌های ارتباطی برای صنایع دفاعی تخصص دارد. محصولات کلیدی که نوکیا به دنبال فروش آنها به دولت فدرال است شامل روترهایIP، شبکه‌های نوری، لینک‌های مایکروویو، فناوری شبکه سلولی نسل پنجم و شبکه‌های خصوصی است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010120867.html

https://www.dailyfinland.fi/business/35948/Nokia-to-invest-%E2%82%AC360m-in-German-chip-design-operations

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما