معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

افزایش 15 درصدی مستمری ماهانه بازنشستگی در غنا (13 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای جوزف پوکو، رئیس صندوق تامین اجتماعی و بیمه ملی (SSNIT)، هفته گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اکرا اعلام کرد که از تاریخ 18 ژانویه 2024، به درخواست سازمان تنظیم مقررات بازنشستگی ملی (NPRA)، پرداخت مستمری ماهانه بازنشستگان به میزان 15 درصد افزایش خواهد یافت.

آقای پوکو افزود: این اقدام به منظور تنظیم حقوق بازنشستگی برای کمک به حفظ قدرت خرید بازنشستگان صورت گرفته است و همه مستمری بگیران که از 31 دسامبر 2023 در لیست واریز حقوق بازنشستگی SSNIT هستند، مستمری ماهیانه آنها با نرخ ثابت 10٪ به اضافه مبلغ ثابت 79.10 سدی افزایش می یابد.

 

تغییر زمان برگزاری جلسه هیئت مدیره صندوق بین المللی پول برای تصویب برنامه کمک مالی غنا به 19 ژانویه(15 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، صندوق بین المللی پول (IMF)، طی بیانیه ای اعلام کرده است که جلسه هیئت مدیره خود را به منظور ارزیابی برنامه غنا و تصویب پرداخت مبلغ 600 میلیون دلار به عنوان بخش دوم از تسهیلات 3 میلیارد دلاری برای این کشور را به تاریخ 19 ژانویه 2024 موکول کرده است.

بر اساس بیانیه منتشر شده در ابتدا قرار بود این جلسه در تاریخ 18 ژانویه 2024 برگزار گردد، اما پس از درخواست مدیران اجرایی صندوق بین المللی پول برای بررسی دقیق اسناد ارائه شده توسط غنا به تاریخ 19 ژانویه سال جاری تغییر پیدا کرد.

اگر این کشور با موفقیت به اهداف تعیین شده در طول این بررسی دست یابد، انتظار می رود تا هیئت اجرایی مجوز پرداخت 600 میلیون دلار را به عنوان بخش دوم تسهیلات مالی 3 میلیارد دلاری تصویب نماید که در این صورت مبلغ مذکور طی چهار روز کاری به حساب بانک مرکزی غنا واریز خواهد شد.

 

توافق دولت غنا با طلبکاران رسمی‌به منظور دریافت بخش دوم تسهیلات مالی صندوق بین المللی پول(15 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، وزارت دارایی غنا، طی یک بیانیه مطبوعاتی در تاریخ 12 ژانویه، اعلام کرد که به دنبال تکمیل موفقیت آمیز برنامه تبادل بدهی داخلی (DDEP) در سال 2023، دولت این کشور با طلبکاران رسمی خود تحت چارچوب مشترک گروه G20، در مورد یک طرح جدید به منظور رفع تعلیق پرداخت بدهی‌های معوق خود به توافق رسیده است و راه را برای تصویب هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول در مورد اولین بررسی برنامه حمایت شده توسط صندوق باز خواهد کرد و اجازه می دهد تا بخش دوم طرح تامین مالی صندوق بین المللی پول به مبلغ 600 میلیون دلار پرداخت شود.

در این بیانیه آمده است که این برنامه، امکان تخصیص منابع مالی اضافی به سمت سرمایه گذاری‌های عمومی حیاتی، به ویژه در بخش های مختلف شامل: مراقبت های بهداشتی، آموزش و توسعه زیرساخت ها را فراهم می‌کند.

همچنین بر اساس این بیانیه، تصویب هیئت مدیره صندوق بین المللی پول باعث می‌شود که بانک جهانی مبلغ 300 میلیون دلار دیگر را به منظور تأمین مالی عملیات سیاست توسعه (DPO) در نظر بگیرد؛ علاوه بر این، انتظار می‌رود بانک جهانی با 250 میلیون دلار از صندوق ثبات مالی غنا حمایت کند تا به تأثیر برنامه تبادل بدهی داخلی (DDEP) بر بخش مالی کمک کند و باعث بهبود شرایط اقتصادی و در نتیجه پیش برد برنامه اصلاحات بلند پروازانه غنا شود.

 

استقبال صندوق بین المللی پول از توافق برنامه درمان بدهی‌های معوق بین غنا و OCC(15 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، خانم کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF)، طی بیانیه ای از توافق ‌نامه حل و فصل بدهی بین غنا و کمیته اعتبار دهندگان رسمی (OCC)، استقبال کرد و گفت، هدف از این اقدام بازگرداندن ثبات اقتصاد کلان و پایداری بدهی، ایجاد انعطاف ‌پذیری و پی ‌ریزی پایه ‌های رشد قوی‌ تر و فراگیرتر غنا بوده است و این توافق با اهداف برنامه مورد حمایت صندوق بین‌المللی پول سازگار است.

در بیانیه مذکور، ایشان ضمن تشکر از کمیته اعتباردهندگان رسمی (OCC)، به ‌ویژه روسای مشترک کشورهای چین و فرانسه بخاطر تمام تلاش ‌هایشان در رسیدن به این توافق، افزوده است که با این اقدام، راه را برای اولین ارزیابی از برنامه تسهیلات تمدید شده سه ساله غنا در چند روز آینده برای هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول هموار خواهد کرد.

 

پیش بینی آژانس رتبه بندی Fitch در خصوص خروج کشورهای غنا و زامبیا از بحران بدهی‌های خارجی در سال 2024 (16 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آژانس رتبه بندی Fitch، در گزارش چشم انداز حاکمیت های منطقه ای کشورهای زیر صحرای آفریقا (SSA) در سال 2024،  بیان کرده است که انتظار می رود دو کشور غنا و زامبیا در سال 2024 از بحران بدهی با ارزهای خارجی خارج شوند.

 Fitch افزوده است که چشم انداز کلان برای کشورهای زیر صحرای آفریقا (SSA) در سال 2024 از جمله غنا، به رشد متوسط تولید ناخالص داخلی واقعی و متوسط نرخ تورم پایین تر اشاره دارد که با این وجود در چندین کشور این منطقه، بالا باقی می ماند.

با این حال، Fitch انتظار دارد که چالش‌ های تامین مالی همچنان ادامه داشته باشد، زیرا اکثر کشورهای زیر صحرای آفریقا بدون افزایش اعتبار، دسترسی مقرون به صرفه‌ای به بازارهای مالی بین‌المللی ندارند.

 

آغاز مذاکرات غنا با دارندگان اوراق قرضه یورویی در لندن در تاریخ 22 ژانویه 2024(17 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای کن افوری آتا، وزیر دارایی غنا هفته جاری اعلام کرد که دولت، روز دوشنبه مورخ 22 ژانویه 2024، مذاکرات خود را با دارندگان اوراق قرضه یورویی و طلبکاران تجاری در لندن آغاز خواهد کرد.

وزیر دارایی به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای نهایی سازی در دستیابی به توافق با همه طلب کاران در بازسازی بدهی خارجی غنا، امیدوار است، پس از توافقی که هفته گذشته با طلبکاران دوجانبه بر سر شرایط بازسازی حدود 5.3 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی حاصل شد، توافق با طلبکاران دوجانبه و دارندگان اوراق قرضه یورویی نیز تا پایان مارس 2024، نهایی گردد.

لازم به ذکر است که در تاریخ 16 اکتبر 2023، وزیر دارایی غنا در مذاکرات اولیه در لندن با دارندگان اوراق قرضه یورویی و طلبکاران تجاری در خصوص حدود 13 میلیارد دلار اوراق قرضه یورویی معوق، پیشنهاد کاهش 40 درصدی اصل و نرخ بهره دارندگان این اوراق را ارائه داد که با مخالفت روبرو گردید.

 

تقویت ذخایر ارزی غنا با برنامه خرید طلای داخلی در سال 2023(17 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای دکتر ارنست آدیسون، رئیس بانک مرکزی غنا (BoG)، طی مصاحبه ای اعلام کرده است که برنامه خرید طلای داخلی برای افزایش ذخایر ارزی، اقدام مناسبی برای تثبیت نرخ ارز این کشور در سال گذشته بوده است و این برنامه امسال نیز ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به میزان ذخایر ناخالص بین‌المللی غنا در پایان اکتبر سال گذشته که به 2.5 میلیارد دلار افزایش یافته است اشاره نمود و افزود که این مقدار معادل 1.1 ماه پوشش واردات است.

شایان ذکر است که بانک مرکزی غنا  از زمان شروع این برنامه در سال 2021 بیش از 17 کیلوگرم طلا برای ایجاد ذخایر خود خریداری کرده است.

 

پیش بینی موسسه اعتبار سنجی Fitch Solutions در مورد کاهش 8 درصدی نرخ سیاست پولی غنا در سال 2024(17 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، موسسه اعتبار سنجی Fitch Solutions در گزارشی بر اساس تعدیل قابل توجه نرخ تورم در غنا، پیش‌ بینی کرده است که بانک مرکزی این کشور در سال جاری یک چرخه تسهیل پولی قابل توجه را آغاز خواهد کرد و نرخ سیاست پولی را در مجموع 800 واحد پایه (bps) کاهش می‌دهد تا در پایان سال  به 22 درصد برسد.

بانک غنا نرخ سیاستی معیار را در سال 2021 به میزان 1150 واحد پایه، معادل 30 درصد افزایش داد که در نتیجه آن، دسترسی به اعتبارات مالی شرکت ها با مشکل مواجه گردید.

در همین حال، کمیته سیاست پولی بانک مرکزی غنا در یکصد و شانزدهمین جلسه عادی خود که قرار است در هفته آینده از سه شنبه 23 ژانویه تا جمعه 26 ژانویه برگزار شود، تحولات اقتصادی این کشور را بررسی خواهد کرد.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

اختصاص بودجه 53 میلیاردی دولت توگو به منظور بازسازی و توسعه راه‌های روستایی در سال 2024(13 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، دولت توگو در نظر دارد امسال بودجه ای بالغ بر 53 میلیارد CFA به وزارت راه‌های روستایی خود اختصاص دهد تا بخشی از این بودجه را صرف اجرای 21 پروژه جاده ای و ارتباطی در حال ساخت مناطق روستایی در سراسر کشور کند و بخش دیگر آن را نیز برای ساخت و بازسازی 4550 کیلومتر از مسیرهای روستایی دیگر تا سال 2025 هزینه نماید.

در راستای این ابتکار عمل، دولت هم اکنون در حال مذاکره با شرکت هایی سازنده پل های فلزی مدولار می‌باشد، قرار است با اجرای این پروژه، دسترسی مردم روستایی توگو به خدمات اولیه اجتماعی، اقتصادی و فروش محصولات کشاورزی تسهیل گردد.

 

اختصاص نیمی از بودجه توگو در سال 2024 به پنج وزارتخانه(13 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، دولت توگو بیش از نیمی از کل بودجه اختصاص داده شده به 31 وزارتخانه خود در سال جاری را در اختیار پنج وزارتخانه شامل: وزارت آموزش ابتدایی و متوسطه، وزارت دفاع، وزارت صحت، وزارت فواید عامه و وزارت معادن و انرژی قرار داده شده است.

قرار است این پنج وزارتخانه از کل بودجه 1030 میلیارد CFA، مبالغ زیر را در سال جاری دریافت نمایند:

1- وزارت آموزش ابتدایی و متوسطه با اختصاص 175 میلیارد CFA در سال جاری در مقابل 191 میلیارد CFA در سال 2023، به منظور پیگیری اصلاحات و برنامه‌های خود از جمله جذب و آموزش معلمان جدید و داوطلب، توزیع شیر در مدارس و همچنین بهبود زیرساخت های مدارس در سراسر کشور استفاده خواهد کرد.

2- وزارت دفاع با اختصاص 118 میلیارد CFA در سال جاری در مقابل 167 میلیارد CFA در سال 2023، در جهت حفظ صلح و امنیت مردم توگو، به ویژه در منطقه شمال که از نوامبر 2021 مورد حملات تروریستی قرار گرفته است استفاده خواهد کرد.

3- وزارت بهداشت با اختصاص 110 میلیارد CFA در سال جاری در مقابل 138 میلیارد CFA در سال 2023، در جهت دو برابر کردن توان بیمه درمانی همگانی (UHI) و تکمیل پروژه  (SSEQCU)تحت حمایت بانک جهانی برای ساخت و بازسازی مراکز بهداشتی در کشور و همچنین مبارزه با بیماری‌هایی مانند مالاریا و سل استفاده خواهد کرد.

4- وزارت فواید عامه با اختصاص 85 میلیارد CFA در سال جاری به منظور اجرای پروژه‌های بزرگ از جمله توسعه شبکه راه‌های کشور استفاده خواهد شد و قرار است به طور اختصاصی، 180 کیلومتر جاده (شامل جاده‌های در حال ساخت) تکمیل گردد.

5- وزارت معادن و نیرو با اختصاص 59 میلیارد CFA در سال جاری در مقابل 52 میلیارد CFA در سال 2023، صرف پروژه‌هایی خواهد شد که به هدف توگو برای دستیابی به دسترسی جهانی به انرژی تا سال 2030 کمک می‌کند. گسترش نیروگاه خورشیدی Blitta، شروع کار ساخت و ساز در نیروگاه فتوولتائیک Sokodé، و نصب چراغ های روشنایی خیابانی، به عنوان تنها بخشی از پروژه‌های در دستور کار این وزارتخانه است.

توگو در آستانه تصویب کنوانسیون یارانه شیلات سازمان تجارت جهانی WTO(15 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، شورای وزیران توگو در تاریخ 10 ژانویه سال جاری، به وزارت شیلات اجازه داده است تا اقدامات لازم برای تصویب سند کنوانسیون یارانه شیلات سازمان تجارت جهانی  (WTO)در این کشور را آغاز نماید.

با تصویب این سند، توگو می‌تواند به منظور کاهش یارانه‌های مضر در بخش شیلات و حفاظت از ذخایر جهانی آبزیان، اقدامات قانونی بیشتری انجام دهد و همچنین اجازه خواهد یافت با افزایش فرآیند صید ماهی تن به صورت صنعتی، به ایجاد اشتغال در کشور کمک نماید.

در حال حاضر، این کشور قوانین بسیاری را برای اجرای سیاست های مفید ماهیگیری و آبزی پروری تصویب کرده است. به عنوان مثال، در ماه مه سال گذشته، پارلمان این کشور، کنوانسیون بین المللی برای حفاظت از گونه‌های خاص جانوران و گیاهان وحشی در اقیانوس اطلس را تصویب کرد.

 

حضور وزیر اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال توگو در مجمع جهانی اقتصاد در داووس(17 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای سینا لاوسون وزیر اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال توگو برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به سر می‌برد.

قرار است در این نشست، آقای لاوسون دستاورد های توگو در تحول دیجیتال را به نمایش گذاشته و از این فرصت برای ایجاد همکاری‌های جدید در جهت حرکت به سمت تحول دیجیتال در این کشور استفاده نماید.

مجمع داووس که هر ساله برگزار می‌شود، رهبران تجاری چند ملیتی، بانک داران، سیاستمداران و روشنفکران با نفوذ از سراسر جهان را گرد هم می آورد. این برنامه که در سال 1971 راه اندازی شد، عمدتاً با هدف تقویت همکاری جهانی برای مقابله با مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

این اجلاس با حضور بیش از 2800 شرکت کننده از سراسر جهان شامل حدود 50 رئیس جمهور، از 15 ژانویه آغاز و تا 19 ژانویه سال جاری ادامه خواهد داشت.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما