معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم دی‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بنگلادش در سال مالی 2024-2023 ششمین رشد تولید ناخالص داخلی در آسیا را به خود اختصاص خواهد داد

رشد اقتصادی امسال پایین‌تر از میانگین رشد اقتصادی سال های اخیر و هدف تعیین ‌شده توسط دولت خواهد بود. بر اساس گزارش بانک جهانی با عنوان "چشم‌انداز اقتصاد جهانی" پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی بنگلادش در سال‌ 2024-2023 به 5.6 درصد کاهش یابد. این رشد بسیار پایین‌تر از میانگین رشد اقتصادی سال های اخیر وهدف تعیین‌شده توسط دولت خواهد بود.

بدون مد نظر قرار دادن دوران کوید 19 طی سال های 2020-2019 که این رشد به پایین ترین میزان 30 سال اخیر خود یعنی 3.4 درصد رسید، پایین‌ترین رشد تولید ناخالص داخلی در بیش از یک دهه گذشته در سال مالی جاری رخ خواهد داد.

منبع: روزنامه دیلی استار

با وجود به کاهش تورم مواد غذایی در دسامبر، تورم محصولات غیرخوراکی افزایش یافت

در حالیکه تورم مواد غذایی در ماه دسامبر اندکی کاهش یافت، اما تورم قیمت غیرخوراکی افزایش داشته است. بر اساس آخرین آمار «اداره آمار بنگلادش» (BBS)، تورم کلی مواد غذایی در دسامبر 2023، 9.58 درصد بوده است. این تورم در ماه نوامبر 10.76 درصد و در ماه اکتبر 12.56 درصد بود که بالاترین نرخ  12 سال گذشته بود. از سوی دیگر، تورم محصولات غیر خوراکی در دسامبر گذشته 8.52 درصد بود که در ماه نوامبر 8.16 درصد اعلام شد.

منبع: روزنامه پروتوم آلا

واردات خرما به دلیل عوارض بالای گمرکی با چالش مواجه است

واردکنندگان میوه ابراز نگرانی کرده اند که به دلیل اعمال عوارض بالای گمرکی بر واردات خرما، عرضه خرما در ماه مبارک رمضان با اختلال مواجه گردد.

آقای سراج الاسلام رئیس انجمن میوه فروشان بنگلادش گفت: با تعرفه‌های گمرکی موجود بر واردات خرما، تامین و عرضه خرمای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان بعید به نظر می رسد. دولت روی واردات خرما مانند کالاهای لوکس مالیات تعیین کرده است. وی با اشاره به مشکلات جاری عنوان نمود: بنده پارسال در همین زمان برای واردات 21 هزار تن خرما ال سی افتتاح کرده بودم، اما امسال هنوز موفق نشده ام ال سی  واردات 7 هزار تن را افتتاح کنم. چرا که برای اخذ ال سی باید مبلغ زیادی را در حساب بانکی فریز نمایم ، برای مثال برای همین مقدار خرما باید  15 تا 16 کرور تاکا ( حدودا یک میلیون و 465 هزار دلار)  تامین اعتبار نمایم.

منبع: روزنامه ساموکال

دولت بنگلادش قصد دارد با اصلاح قوانین بانکی در مسیر همگام سازی با سیستم مالی بین المللی حرکت کند

ریاست مؤسسات مالی وزارت دارایی ضمن انتشار پیش نویس قوانین جدید بانکی خاطر نشان کرد این قوانین به منظور اصلاح مقررات مربوط به تراکنش های برون مرزی بانکی و اجرای صحیح فعالیت‌های بین المللی تهیه شده است. در همین رابطه آقای حسن ح. منصور، مدیر اجرایی پژوهشکده سیاست و اقتصاد گفت: باید قوانینی برای عملکرد صحیح بانکداری برون مرزی اعمال گردد. امروزه تمامی‌بانک های بزرگ دارای واحدهای بانکداری برون مرزی هستند. تعداد زیادی از بانک های بنگلادشی دارای فعالیت های خارجی می‌باشند که با اجرای صحیح این قوانین منتفع خواهند شد. این قوانین تامین و ارائه وام ها و اعتبارات بین المللی و همچنین مسیر سرمایه گذاری بخش خصوصی را تسهیل خواهد نمود.

منبع: روزنامه کالرکانتها

«کراون سیمان» به سومین کارخانه بزرگ سیمان در بنگلادش تبدیل شده است

ششمین واحد شرکت سیمان کراون، یکی از بزرگترین شرکت های صنعت سیمان در بنگلادش، تولید تجاری خود را از 5 ژانویه آغاز کرده است. در نتیجه این شرکت به سومین شرکت تولید کننده سیمان در بنگلادش تبدیل شده است. مسئولان کارخانه «کراون سیمان» اعلام کردند که ششمین واحد این شرکت ظرفیت تولید روزانه 8240 تن سیمان دارد. پنج واحد قبلی ظرفیت تولید روزانه 11 هزار تن را داشت. پس از راه اندازی واحد ششم، ظرفیت تولید سیمان در این کارخانه روزانه به بیش از 19 هزار تن افزایش یافته است.

روزنامه : پروتوم آلا

نمایشگاه بین المللی تجارت داکا از 21 ژانویه آغاز به کار می‌کند

نمایشگاه بین المللی تجارت یک ماهه داکا از 21 ژانویه آغاز می‌شود. این رویداد در «مرکز نمایشگاه دوستی بنگلادش و چین» واقع در منطقه پورباچال داکا آغاز خواهد شد. شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، قرار است بیست و هشتمین دوره این نمایشگاه تجاری را افتتاح کند. نمایشگاه امسال در مجموع 330 غرفه داخلی و خارجی خواهد داشت. از این تعداد 18-15 غرفه خارجی وجود خواهد داشت. مانند همیشه امسال نیز بازرگانانی از کشورهای مختلف از جمله هند، پاکستان، ایران، ترکیه، تایلند در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. علاوه بر این، کارآفرینان محلی نیز محصولات خود را به نمایش گذاشته و به فروش خواهند رساند.

روزنامه : بانیک بارتا

جریان حواله‌های خارجی در سال جدید رو به افزایش است

به گفته منابع بانک مرکزی بنگلادش، جریان حواله در آغاز سال جدید در حال افزایش است. در 12 روز اول ژانویه، اتباع بنگلادشی مقیم در کشورهای خارجی حواله‌هایی به مبلغ حدود 920 میلیون دلار از طریق کانال های بانکی ارسال کردند. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در ماه دسامبر سال 2023، حواله‌های خارج از کشور حدود دو میلیارد دلار بوده است.

منبع: روزنامه بنگلا تریبیون

وزیر دارایی جدید برای مقابله با چالش های اقتصاد وقت خواست  

با وجود پیشرفت چشمگیر در بخش های مختلف بنگلادش در سه دوره متوالی دولت خانم شیخ حسینه، این کشور اکنون با چالش های متعددی اقتصادی روبرو است. ابوالحسن محمودعلی، وزیر دارایی جدید نیز در موافقت با این موضوع گفت که در حال حاضر در مورد چالش ها و بحران‌های اقتصادی کشور اختلاف نظر وجود ندارد. با این حال، این مشکلات یک شبه از بین نخواهد رفت. برای حل اینها من به وقت نیاز دارد.

منبع روزنامه:  نیادیگانتا

عبید القادر: توطئه ای برای به خطر انداختن اقتصاد وجود دارد

عبید القادر، وزیر حمل و نقل جاده ای و پل های بنگلادش، گفت که پس از انتخابات دوازدهمین پارلمان فشار داخلی و خارجی بر دولت همچنان وجود دارد، اما دولت نیز توانایی مقابله با این فشارها را دارد. وی با بیان اینکه توطئه‌هایی برای به خطر انداختن اقتصاد کشور وجود دارد، گفت: ما نباید بترسیم بلکه باید بر آنها غلبه کنیم.

منبع: روزنامه جوگنتار

تجاوز رژیم صهیونیستی بر تجارت بین المللی تأثیر منفی خواهد داشت

اتاق بازرگانی بین المللی بنگلادش (ICCB) در سرمقاله فصلنامه خود با بیان تاثیرات منفی تجاوز رژیم صهیونیستی بر اقتصاد جهانی، خاطر نشان کرد این درگیری‌ها منجر به اختلال و ایجاد وقفه در فعالیت های اقتصادی در منطقه خاورمیانه و حتی کل دنیا شده است و در صورت عدم توقف تجاوزگری این رژیم این روند چالش بزرگی برای زنجیره تامین کالاهای اساسی از جمله نفت، گاز، غلات و مواد غذایی ایجاد خواهد کرد.

منبع: روزنامه ساموکال

سیاست پولی انقباضی در جهت ثبات بازار و کاهش تورم

بانک مرکزی در تلاش مستمر برای مقابله با فشارهای تورمی، عرضه پول در بازار را کاهش می دهد، سیاست پولی محتاطانه و تطبیقی برای نیمه دوم سال مالی جاری با یک افزایش دیگر در نرخ بهره، اعلام شده است. در نتیجه این تغییر، نرخ سود روز شمار (قرارداد بازخرید) با افزایش 25 درصدی از 7.75 درصد به 8 درصد رسیده است. پیش از این، در ماه نوامبر گذشته، بانک بنگلادش نرخ بهره را با 50 واحد افزایش و به 7.75 درصد رسانده بود.

منبع: روزنامه جوگنتار

نصرالحمید : برنامه تامین گاز کشور تا سال 2026 نهایی شده است

نصرالحمید وزیر مشاور در امور انرژی و منابع معدنی گفت: ما یک برنامه زمانی برای عرضه بی وقفه گاز تعیین کرده ایم. بنگلادش تا سال 2026 عرضه بدون وقفه گاز خواهد داشت. در حال حاضر فقط 20 درصد گاز مورد نیاز کشور وارداتی است و 80 درصد گاز از منابع داخلی تامین می‌گردد. وی ادامه داد: هم اکنون  از وجود میادین گازی درشهرستان بولا اطمینان داریم و در حال بررسی اطلاعات جدید واصله در رابطه با کشف گاز در دیگر مناطق کشور هستیم که به بخش انرژی کشور کمک شایانی خواهد کرد. طرح جامع مدیریت و توزیع گاز برای 50 سال آینده در دست تدوین است، طرح مذکور هر 5 سال یکبار به روز رسانی خواهد شد.

روزنامه : پروتوم آلا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما