معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۹:۳۱ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

*افزایش حجم واردات کویت در سه ماهه سوم به 2.8 میلیارد دینار

داده‌های اداره مرکزی آمار کویت نشان می دهد حجم واردات کویت در سه ماهه سوم حدود 142 میلیون دینار افزایش یافته و به 2.8 میلیارد دینار رسیده است حال آن که این رقم در سه ماهه سوم سال 2022 بالغ بر 2.6 میلیارد دینار بوده است. کما اینکه تراز تجاری کویت در سه ماهه مذکور با حدود 28.3 درصد کاهش بالغ بر 3.5 میلیارد دینار بوده است این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 5.3 میلیارد دینار بوده است. واردات گوشی تلفن در سه ماهه سوم سال 2023 به کویت با 24.3 درصد افزایش به 92.8 میلیون دینار رسیده در مقابل واردات طلا به این کشور با 36.4 درصد کاهش به ارزش 78 میلیون دینار رسیده است. حال آن که ارزش کل واردات طلای کویت در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر  122.5 میلیون دینار بوده است.

سایر واردات کویت در بخش های مختلف بدین ترتیب بوده است: 349 میلیون دینار ارزش واردات وسایل نقلیه،  23.2 میلیون دینار ارزش واردات برنج، 18.6 میلیون دینار ارزش واردات عطر . داده‌های اداره مرکزی آمار همچنین حاکی از آن است که ارزش کل صادرات کویت در سه ماهه سوم سال 2023 بالغ بر 6.64 میلیارد دینار بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 که بالغ بر 8.01 میلیارد دینار بوده است در واقع 17.1 درصد کاهش یافته است.

مجموع صادرات نفت کویت در سه ماهه سوم سال 2023 بالغ بر 6.2 میلیارد دینار بوده حال آن که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 7.5 میلیارد دینار بوده است. صادرات روغن‌های نفتی و روغن‌های حاصل از مواد معدنی کویت حدود 2.3 میلیارد دینار و صادرات پروپان به ارزش 106 میلیون دینار بوده است. چین در فهرست کشورهای صادرکننده کالا به کویت در سه ماهه سوم سال 2023 قرار گرفته و حجم واردات کویت از این کشور بالغ بر 589 میلیون دینار بوده و امارات با صادرات به ارزش 254 میلیون دینار به این کشور در رتبه دوم و پس از آن آمریکا با صادرات به ارزش 235 میلیون دینار در رتبه سوم قرار گرفته اند.

در مقابل امارات با حجم واردات به ارزش 83 میلیون دینار از کویت در رتبه نخست ، هند با واردات به ارزش 81 میلیون دینار از کویت در رتبه دوم و عربستان با واردات به ارزش 53 میلیون از کویت در رتبه سومین بزرگ ترین واردت کنندگان از کویت قرار گرفته اند.

منبع: السیاسه

 

* 758.6 میلیون دلار حجم صادرات کویت به ژاپن در ماه نوامبر 2023

براساس داده‌های رسمی دولت ژاپن ، حجم صادرات کویت در ماه نوامبر 2023 بالغ بر 758.6 میلیون دلار بوده است حال آنکه این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 845.42 میلیون دلار بوده است. در مقابل واردات کویت از ژاپن در ماه نوامبر گذشته حدود 187.96 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که حجم واردات این کشور از ژاپن در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 148.2 میلیون دلار بوده است. طبق داده‌های مذکور حجم صادرات عربستان ، امارات ، کویت ، قطر و عمان در ماه نوامبر گذشته به ژاپن در مجموع بالغ بر 8.392 میلیارد دلار بوده است و کویت از لحاظ ارزش صادرات در رده سوم کشورهای صادرکننده مذکور به ژاپن قرار گرفته است. 

منبع: الرای

* یک تریلیون دلار؛ سرمایه حاکمیتی کویت

براساس گزارش اخیر موسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی (Global SWF)، مجموع دارایی‌های حاکمیتی کویت نزدیک به مرز تریلیون دلاری رسیده است و در حال حاضر حدود 984 میلیارد دلار می‌باشد.

طبق گزارش مذکور، کویت از لحاظ سرمایه حاکمیتی در رتبه دوازدهم جهانی و در میان کشورهای شورای همکاری و عربی پس از امارات و عربستان در رده سوم قرار گرفته است و حجم این دارایی‌ها معادل 5.3 برابر تولید ناخالص داخلی کویت است.

بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی کویت و دارایی‌های حاکمیتی کویت شامل دارایی‌های متعلق به سازمان کل سرمایه گذاری کویت، موسسه دولتی بیمه اجتماعی و بانک مرکزی کویت است و بیشترین این دارایی‌ها مربوط به سازمان کل سرمایه گذاری می‌باشد که بخشی از این دارایی‌ها مربوط به صندوق نسل های آینده به ارزش کل 801 میلیارد دلار معادل حدود 81.4 درصد از کل دارایی‌های حاکمیتی دولتی در نهادهای مختلف آن است. این در حالی است که دارایی‌های مدیریت شده توسط موسسه تامین اجتماعی بالغ بر 137 میلیارد دلار است.

این گزارش همچنین توضیح داده است: دولت کویت به دنبال فعال کردن صندوق «حاکمیت» است که دولت در نظر دارد به عنوان بخشی از برنامه بلندپروازانه 4 ساله دولت تحت عنوان «برنامه توانمندسازهای رشد اقتصادی پایدار» تأسیس کند و تابستان گذشته اعلام کرد: این صندوق حاکمیت با هدف پیشبرد رشد اقتصادی کویت، بهبود کیفیت زندگی و ارتقای تحول و پیشرفت در حوزه‌های مختلف توسعه از طریق برنامه ریزی استراتژیک و اجرای موثر پروژه‌های توسعه بزرگ از طریق مشارکت ثمربخش با رهبران صنعت فناوری پیشرفته در بخش خصوصی به صورت محلی و جهانی خواهد بود و همه اینها در چارچوبی مبتنی بر حکمرانی و شفافیت برای دستیابی به پیشرفت و شکوفایی انجام خواهد شد.

منبع: الانباء

 

* 12.9 میلیارد دینار حجم ذخایر ارزی کویت در خارج تا پایان سال 2023

براساس داده‌های رسمی‌بانک مرکزی کویت حجم ذخایر ارزی کویت تا پایان ماه دسامبر سال 2023 به حدود 12.98 میلیارد دینار رسیده است که نسبت به 13.12 میلیارد دینار در پایان سال 2022، به میزان 1 درصد، کاهش ناچیز را ثبت کرده است.

ذخایر ارزی کشور مجموع موجودی‌های نقدی، حساب ها، اوراق قرضه ، اسناد خزانه و سپرده‌های ارزی نزد بانک مرکزی کویت را شامل می‌شود و با محاسبه ذخایر نقدی در واقع نیازهای وارداتی کویت را برای بیش از یک سال پوشش می دهد.

اعداد و ارقام نشان می دهد که موجودی نقدی، حساب ها ، اوراق قرضه ، سپرده ، اسناد خزانه و سپرده‌های ارزی در بانک مرکزی کویت 97 درصد از کل دارایی‌های این بانک را تشکیل می دهد و به ارزش 13.3 میلیارد دینار است.

ذخایر طلای کویت طبق معمول سال های گذشته تغییری نکرده و بنا بر اعلام شورای جهانی حجم ذخایر طلای این کشور در سطح 79 تن تثبیت شده که ارزش دفتری و نه ارزش فعلی بازاری این مقدار طلا براساس قیمت ها در کویت بالغ بر 31.7 میلیون دینار است این در حالی است که سایر دارایی‌ها 305.9 میلیون دینار ثبت شده است.

منبع: الانباء

 

* هزینه مبلغ 253 میلیون دینار برای اجرای پروژه‌های عمرانی کویت

در بخش اخبار اقتصادی روزنامه القبس آمده است: در پایان سه ماهه سوم سال مالی 2024-2023، مجموعاً مبلغ 253 میلیون دینار طی 9 ماه گذشته از ماه آوریل لغایت دسامبر برای اجرای پروژه‌های عمرانی در کویت هزینه شده است حال آن که مجموع هزینه در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه‌ها در سال مذکور بالغ بر 1.035 میلیارد دینار بوده و این نشان می دهد که تنها 24 درصد آن هزینه شده است.

قابل توجه است برنامه سالانه کویت برای اجرای پروژه‌ها در سال 2024ـ2023 شامل 124 پروژه بوده است که از این تعداد تنها دو پروژه عملاً تکمیل شده، اجرای 14 پروژه به دلایل مختلف هنوز آغاز نشده، 44 پروژه در مرحله آماده سازی، 60 پروژه در مرحله اجرا و 6 پروژه در مرحله تحویل می‌باشند.

این پروژه‌ها براساس 7 رکن اساسی و به منظور بهبود بخشیدن به جایگاه کویت در سطح رقابت جهانی و در نتیجه آن دستیابی به چشم انداز این کشور مبنی بر تبدیل آن به یک مرکز مالی و تجاری جذاب برای سرمایه گذاری مشخص شده اند. علی رغم اتخاذ تصمیمات و اقدامات گسترده به منظور افزایش سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی اما همچنان میانگین هزینه‌ها پایین تر از حد مطلوب است چرا که اجرای پروژه‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تنها حدود 0.9 درصد افزایش یافته است.

 

منبع: القبس

 

* مناقصه فروش فوری نفت کوره کم سولفور پالایشگاه «الزور»

پالایشگاه «الزور» کویت، برای نخستین بار ظرف سه ماه گذشت ه، فروش فوری نفت کوره کم سولفور را به مناقصه می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری (رویترز)، در این مناقصه 130 هزار تن نفت کوره کم گوگرد با حداکثر میزان 0.5 درصد مطرح شده است.

پالایشگاه «الزور» با ظرفیت تولید 615 هزار بشکه در روز به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه از شهرت و آوازه جهانی و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است زیرا برای پردازش انواع مختلف نفت خام کویت از جمله نفت خام سنگین مطابق با استراتژی موسسه نفت این کشور در زمینه اکتشاف و تولید طراحی شده و عمدتاً نفت کوره تمیز را برای نیروگاه‌ها فراهم می‌کند.

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما