معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۸:۵۶ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جریان پول در بازار پایین است ( جوگنتار)

بر اساس گزارش روزنامه‌های محل، در گذشته و در آستانه انتخابات جریان پول در بازار افزایش می یافت. اما این بار با سرعت بسیار پائین در حال افزایش است. به نوشته این منابع در گذشته، قبل از انتخابات، پول نقد بیشتری از بانک ها خارج می‌شد و به دست مردم می رفت. اما این بار این اتفاق صورت نمی افتد. برعکس، پولی که در دست مردم است به بانک می رود. البته بانک مرکزی سیاست پولی انقباضی را برای جلوگیری از افزایش تورم بالا در پیش گرفته است. به گفته کارشناسان به همین دلیل، جریان پول در حال کاهش است.

سینوپک به عمق مشخص شده نرفت؛ امکان هدر رفت گاز ( کالرکانتا)

بر اساس این گزارش، شرکت چینی سینوپک به دلیل فشار بالای گاز در شماره دهم چاه سیلهت، حفاری را تا عمق مقرر انجام نداده است.

به گفته دست اندرکاران بخش انرژی، طبق هنجارهای بین المللی، ابتدا باید گاز سطح پایین تر استخراج شود. بعدا گاز لایه بالایی باید به تدریج استخراج شود. اما از آنجایی که شرکت چینی سینوپک نتوانست به عمق مشخص شده حفر کند، امکان استخراج گاز سطح پایین تر وجود ندارد. در این صورت، بنگلادش ممکن است مقدار زیادی گاز زیر چاه را از دست بدهد.

درآمد صادراتی بنگلادش در ماه دسامبر 5.31 میلیارد دلار است ( بیجنس استاندارد)

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط دفتر توسعه صادرات، درآمد صادرات کالای بنگلادش در ماه دسامبر به 5.31 میلیارد دلار رسید که 1.06 درصد کمتر از دسامبر 2022 است.

این آمار همچنین می‌گوید مجموع درآمد صادراتی بنگلادش طی ماه‌های ژوئیه تا دسامبر سال مالی جاری 27.54  میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 0.84 درصد افزایش داشته است.

در ماه دسامبر از حواله‌ها 1.99 میلیارد دلار عاید کشور شد ( بیجنس استاندارد)

به دلیل انعطاف پذیری بانک مرکزی بنگلادش از نظر قیمت جمع آوری دلار، جریان حواله ورودی در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 17.06 درصد افزایش یافت.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، بانک ها در آخرین ماه سال 2023 1.99 میلیارد دلار حواله دریافت کرده اند. در حالی که در دسامبر سال 2022، میزان دریافت حواله‌ها 1.7 میلیارد بود. بر اساس محاسبات بانک مرکزی، بنگلادش از ژوئیه تا دسامبر 10.8 میلیارد دلار حواله دریافت کرده است.

گزارش بانک جهانی: 71 درصد خانواده‌ها نگران افزایش قیمت مواد غذایی هستند (پروتوم آلا)

بر اساس گزارش بانک جهانی در مورد امنیت غذایی، افزایش قیمت مواد غذایی برای 71 درصد از خانوارهای بنگلادشی به نگرانی تبدیل شده است. یک سال است که تورم بالای مواد غذایی در این کشور وجود دارد. بر اساس گزارش بانک جهانی، کشورهای جهان بر اساس نرخ تورم مواد غذایی در چهار دسته طبقه بندی می‌شوند. بنگلادش در رتبه دوم بالاترین نرخ تورم مواد غذایی قرار گرفته است.

بنگلادش رکورد صادرات 1.3 میلیون نیروی انسانی در سال 2023 را به ثبت رساند  (بانیک بارتا)

بنگلادش در سال 2023 رکورد صادرات نیروی انسانی به خارج از کشور را به ثبت رساند که 15 درصد بیشتر از سال قبل است. یکی از دلایل این موفقیت افزایش سهمیه استخدام کارگران بنگلادشی در عربستان سعودی و بازگشایی بازار کار در مالزی است.

بر اساس گزارش دفتر نیروی انسانی، اشتغال و آموزش بنگلادش، در سال گذشته 1.3 میلیون کارگر در 137 کشور در سراسر جهان جذب شده اند که سال قبل این رقم 1.135 میلیون نفر بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما