معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۲:۳۱ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مازاد تراز تجاری فنلاند در نوامبر

بر اساس آخرین آمار تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری این کشور در نوامبر 2023، به میزان 1.7 میلیارد یورو مازاد داشت. ارزش صادرات فنلاند در ماه نوامبر برابر با 8.1 میلیارد یورو بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 0.3 درصد افزایش یافته است، اما ارزش واردات این کشور در ماه نوامبر 6.4 میلیارد یورو بوده است که نسبت به سال گذشته، 17.8 درصد کاهش داشته است.

https://www.dailyfinland.fi/business/35803/Trade-balance-posts-%E2%82%AC1.7b-surplus-in-Nov

افزایش تورم در منطقه یورو

ادارۀ آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat)، داده‌های اولیه‌‎ای را منتشر کرد که نشان می‌دهدر سطح اتحادیۀ اروپا، قیمت‌های مصرف کننده در دسامبر به صورت میانگین، 2.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. بر اساس این داده‌ها، نرخ تورم در فنلاند به 1.5 درصد رسیده است. اسلواکی و اتریش به ترتیب با نرخ تورم 6.6 و 5.7 درصدی بیشترین افزایش قیمت مصرف کننده را نسبت به سال گذشته شاهد بودند و در مقابل، در بلژیک و ایتالیا، نرخ تورم 0.5 درصد بوده است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24730-inflation-reared-its-head-in-eurozone-in-december.html

نتایج نظرسنجی از شرکت‌های بزرگ فنلاندی

بر اساس نظرسنجی اخیر گروه OP، شرکت‌های بزرگ فنلاندی از انتظارات رشد خود دست کشیده‌اند و اکنون عمدتا بر روی کاهش ریسک فعالیت‌های خود متمرکز شده‌اند. طبق این نظرسنجی، شرکت‌های بزرگ، شتاب تورم، افزایش هزینه‌های تامین مالی و مشکلات دسترسی به نیروی کار را بزرگترین تهدیدهای خود می‌دانند. غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت انرژی نیز به عنوان یک نگرانی جدید در این مطالعه ظاهر شد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، وضعیت مالی شرکت‌ها پایدار است، اما وضعیت اقتصادی ضعیف فنلاند و عدم اطمینان محیط عملیاتی در انتظارات رشد آنها منعکس شده است و شرکت‌های بیشتری نسبت به قبل محتاط‌تر شده‌اند، خصوصا اینکه رکود اقتصادی و عدم اطمینان مربوط به نرخ‌های بهره، تمایل به سرمایه‌گذاری را کاهش داده است.

در نظرسنجی دو سال پیش، از هر سه شرکت بزرگ، یک شرکت به دنبال رشد بود، سال گذشته 19.4 درصد از شرکت‌ها و در حال حاضر تنها 12.1 درصد مایل به توسعه بودند. نظرسنجی گروه OP از شرکت‌های بزرگ، برای دوازدهمین بار انجام شد. این تحقیق با همکاری اندیشکده Nibs که توسط اساتید دانشگاه آلتو تأسیس شده است، انجام شده است. این نظرسنجی در پاییز 2023 انجام شد و 176 عضو تیم مدیریت از مجموع 141 شرکت بزرگ فنلاندی یا شرکت‌های تابعه بزرگ فعال در فنلاند به این نظرسنجی پاسخ دادند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010106012.html

مقایسۀ قیمت دارو در سوئد و فنلاند

بر اساس مطالعه جدید شرکت مشاوره کپنهاگ اکونومیکس، در سوئد به طور متوسط داروهای بدون نسخه 37 درصد و داروهای نسخه‌ای حدود 11 درصد ارزان‌تر از فنلاند هستند. این مطالعه داروها را بر اساس دسته‌بندی محصول مقایسه نموده و سطوح مختلف مالیات بر ارزش افزوده دو کشور شمال اروپا را نیز در نظر گرفته است. بیشترین تفاوت قیمت برای داروهای بدون نسخه در فروشگاه‌های آنلاین داروخانه‌های سوئد آشکار شد، جایی که برخی از داروها تا 48 درصد ارزان‌تر از فنلاند بودند.

این مطالعه نشان می‌دهد که این تفاوت به این دلیل است که در سوئد رقابت بیشتری وجود دارد، جایی که حاشیه سود داروخانه‌ها به طور قابل توجهی کمتر از فنلاند است. در نهایت، برخلاف فنلاند، داروهای بدون نسخه در سوئد برای خرید در فروشگاه‌های مواد غذایی و کیوسک‌ها موجود است که رقابت را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، دولت فنلاند در حال بررسی اصلاحاتی است که فروش داروهای بدون نسخه را در مکان‌هایی غیر از داروخانه‌ها امکان‌پذیر می‌کند.

https://yle.fi/a/74-20068566

کاهش ارزش سفارشات جدید در صنعت

طبق داده‌های مرکز آمار فنلاند، ارزش سفارش‌های جدید در صنعت در نوامبر گذشته تقریبا 19 درصد کمتر از یک سال قبل بوده است و بین ژانویه و نوامبر نیز، سفارشات بیش از 12 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. سفارشات جدید صنعت، به مدت ده ماه متوالی است که به طور مداوم کاهش یافته است. آمار فنلاند گزارش می‌دهد که در ماه نوامبر، شرکت‌ها سفارش‌های جدید کمتری نسبت به یک سال قبل در تمام صنایع اصلی مورد بررسی دریافت کردند. بیشترین کاهش سفارش در صنایع فلزی بود که ارزش سفارش‌های جدید 21 درصد کمتر بود. همچنین در صنایع شیمیایی، سفارشات کمتر از 17 درصد و در تولید محصولات کاغذ و مقوا بیش از 11 درصد کاهش داشته است.

          https://www.hs.fi/talous/art-2000010109672.html

درخواست اتحادیه مصرف‌کنندگان از دولت برای مداخله در قیمت برق

به گفته اتحادیه مصرف‌کنندگان فنلاند، پس از افزایش اخیر قیمت برق، باید اقدامات اصلاحی برای بازگرداندن اعتماد مصرف‌کننده به سیستم انرژی انجام گیرد. Juha Beurling-Pomoell، دبیر کل اتحادیه مصرف‌کنندگان در این خصوص گفت که سیستم انرژی فنلاند باید به گونه‌ای اصلاح شود که اطمینان حاصل شود مصرف‌کنندگان با قیمت‌های سرسام‌آور برق مواجه نمی‌شوند، موردی که اخیرا در نتیجه هوای سرد و اختلال در تعدادی از نیروگاه‌های فنلاند اتفاق افتاد. بسیاری از مصرف‌کنندگان از این که قیمت‌های نقطه‌ای افزایش عجیبی (مانند بیش از دو یورو در هر کیلووات ساعت) پیدا می‌کنند، شوکه می‌شوند، زیرا برق اساسا با هزینه‌های بسیار پایین‌تری تولید می‌شود. وی یادآور شد تولید برق فنلاند اخیرا به حدی افزایش یافته است که از نظر تئوری خودکفا شده است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24736-consumers-union-urges-government-to-intervene-in-outrageous-electricity-prices.html#google_vignette

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما