معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۳:۲۸ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته سوم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 سفیر اتحادیه اروپا پاکستان را تشویق می‌کند تا از مزایای GSP plus status استفاده کند

کراچی: دکتر رینا کیونکا، سفیر اتحادیه اروپا، طی نشستی که توسط اتاق بازرگانی و صنعت کراچی برگزار شد، تاکید کرد که پاکستان باید به طور کامل از وضعیت سیستم تعمیم ترجیحات پلاس (GSP Plus) استفاده کند. سفیر کیونکا از پاکستان خواست تا صادرات خود را فراتر از منسوجات به اتحادیه اروپا گسترش دهد و از وضعیت GSP Plus که اخیراً تمدید شده است، حداکثر استفاده را ببرد. Kionka با تاکید بر اهمیت اقتصادی GSP Plus، به تاثیر مثبت آن در دهه گذشته اشاره کرد. وضعیت GSP Plus، که نه تنها به تولیدکنندگان نساجی بلکه برای کل نیروی کار در بخش نساجی سود می‌رساند، به افزایش 108 درصدی صادرات پاکستان به اتحادیه اروپا کمک کرده است.

سفیر کیونکا اطلاع داد که تمدید GSP Plus چارچوب موجود را تا سال 2027 حفظ می‌کند و ثبات را برای روابط تجاری پاکستان با اتحادیه اروپا فراهم می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات برای دستورالعمل جدید با مشارکت پارلمان جدید و شورای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به زودی آغاز شود. کیونکا با اظهار نظر در مورد پتانسیل استفاده نشده در بخش طلا و جواهرات پاکستان، از بازرگانان خواست به جای برون سپاری برش، پرداخت، و ساخت جواهرات به مناطق دیگر، از ارزش مواد خام در داخل کشور سرمایه گذاری کنند.

https://www.pakistantoday.com.pk/2024/01/10/eu-ambassador-encourages-pakistan-to-maximize-benefits-of-gsp-plus-status/

رئیس FPCCI می‌گوید که دیاسپورای پاکستانی در اسکاتلند بسیار قوی بود

کراچی: فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان (FPCCI) و اتاق‌های بازرگانی اسکاتلند (SCC) توافق کردند همکاری خود را برای تقویت تجارت، سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی افزایش دهند. عاطف اکرام شیخ، رئیس FPCCI گفت که دیاسپورای پاکستانی در اسکاتلند بسیار قوی است و پاکستان فرصت بزرگی برای تقویت منافع تجاری و تجاری خود با ملت اروپایی دارد.

ژانت فوربس سفیر SCC برای پاکستان از دفتر FPCCI در کراچی بازدید کرده و طرح خود را در مورد چگونگی ارتقای تجارت بین دو طرف به چهره‌های برجسته تجاری ارائه کرده است.

ثاقیب فیاض ماگون، معاون ارشد FPCCI گفت FPCCI مشتاق جذب سرمایه گذاری و همکاری اسکاتلندی در بخش هایی مانند زیرساخت ها، انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت آب، خدمات مالی، غذا و نوشیدنی، مراقبت های بهداشتی و خرده فروشی است. او گفت که پاکستان می‌تواند از طریق نیروی کار ماهر، فراوان و مقرون به صرفه، برون سپاری فرآیند کسب و کار و تامین محصولات و خدمات رقابتی، به اسکاتلند منفعت کاهش هزینه‌های تجارت خود را ارائه دهد.

میرزا اختیار بایگ، معاون ارشد سابق FPCCI، گفت که FPCCI متعهد به ایجاد روابط تجاری مولد و سودمند متقابل با SCC است و به قدرت اتحادهای قوی برای حمایت و ارتقای فعالیت های تجاری برای منافع مشترک هر دو ملت اعتقاد دارد.

فوربس گفت SCC که بیش از 12000 شرکت و بیش از نیمی از نیروی کار بخش خصوصی در اسکاتلند را نمایندگی می‌کند، یادداشت تفاهمی را با FPCCI در 26 سپتامبر 2022 برای تقویت همکاری تجاری امضا کرده است. او گفت که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در زمینه‌هایی مانند ارتقای صادرات، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، سرمایه گذاری مشترک و پیوندهای تجاری با تجارت وجود دارد.

https://www.thenews.com.pk/print/1146563-fpcci-scc-to-boost-trade-investment-ties

سفیر کرواسی در سفر خود به KCCI در مورد تجارت دوجانبه و ویزا صحبت کرد

کراچی: دکتر دراگو استامبوک سفیر جمهوری کرواسی گفته است که اگرچه کرواسی و پاکستان کشورهای دوست بودند، اما تبادل تجاری «آنقدر قوی نبود که بتوان به آن افتخار کرد» بنابراین سفارت کرواسی تمام تلاش خود را برای بهبود آن می‌کرد. وی در جریان سفر خود به کراچی افزود: وظیفه من این است که بازرگانان هر دو طرف را کنار هم بگذارم، بنابراین رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور را ترتیب خواهم داد تا تجارت دوجانبه بهبود یابد. اتاق بازرگانی و صنایع.

سفیر کرواسی گفت: انتصاب میرزا عمران بایگ به عنوان سرکنسول افتخاری کرواسی در کراچی دست دراز سفارت کرواسی خواهد بود. او مسئول کاوش در راه‌ها و ابزارهایی است که نه تنها تجارت را بهبود می‌بخشد، بلکه صدور ویزا را نیز تسهیل می‌کند.»

وی ضمن شناسایی تاخیر در صدور ویزا به عنوان یک گلوگاه اصلی مانع تجارت، اطمینان داد که تلاش ها برای حل این مشکل در حال انجام است. در این راستا، با سرکنسول افتخاری کرواسی در کراچی گفتگوهایی صورت گرفت که ابتکارات آن برای تسهیل روند صدور ویزا مورد حمایت کامل قرار خواهد گرفت. کرواسی که یکی از اعضای منطقه یورو است، با داشتن بنادر و شبکه راه آهن بزرگ موقعیت ژئوپلیتیک فوق العاده ای دارد، گفت، از این رو، کار برای تبدیل کرواسی به مرکز اروپای مرکزی و جنوب شرقی در جریان است. با این حال، کرواسی از نظر جمعیتی در حال سقوط است و به افراد به ویژه افراد ماهر و جوان نیاز دارد. پاکستان دارای منابع انسانی بسیار خوب، جمعیت تحصیلکرده انگلیسی زبان و تجار فداکار و باهوش است. من دوست دارم پاکستانی‌های بیشتری به کرواسی بیایند و در بخش‌های مختلف کشورمان به‌ویژه صنعت گردشگری که هر ساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر است و گاهی اوقات تحمل این تعداد بازدیدکننده بسیار دشوار می‌شود، کار کنند.»

سرکنسول افتخاری کرواسی در کراچی میرزا عمران بایگ در سخنانی در این مراسم گفت: پتانسیل تجاری پاکستانی‌ها در کرواسی که دروازه ای به اروپا در مرز اسلوونی، مجارستان، صربستان، بوسنی و مونته نگرو است، علاوه بر مرز مشترک دریایی با ایتالیا، باورنکردنی است. از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تجارت بین کرواسی و پاکستان به طور پیوسته در حال رشد بوده است زیرا صادرات پاکستان به کرواسی با سرعت 7.71 درصد در سال بهبود یافته است در حالی که صادرات کرواسی به پاکستان نیز 4 درصد افزایش یافته است. اگرچه این یک نشانه مثبت است، اما هنوز کافی نیست زیرا فضایی برای رشد فوق العاده وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با تاخیر در صدور ویزا، ما به دنبال امکان افتتاح سرویس Drop Box در پاکستان هستیم که در دسترس خواهد بود، اما چون سه کشور از جمله کرواسی، ایران و پاکستان درگیر هستند، زمان می‌برد. وی افزود: سفارت کرواسی مستقر در ایران بر روی پاکستان نیز تعیین می‌کند. وی همچنین به انتقال یک هیئت تجاری با همکاری اتاق کراچی به کرواسی تا اواسط سال جاری اشاره کرد و همچنین یک شورای تجاری را آغاز کرد تا همه انواع مسائل تجاری بین کرواسی و پاکستان تحت یک چتر بررسی شود.

افتخار احمد شیخ، رئیس KCCI، ضمن خوشامدگویی به سفیر کرواسی، اظهار داشت که علیرغم پتانسیل تجاری و صادراتی عظیم، صادرات پاکستان به کرواسی ناچیز است که در سال مالی 23 حدود 25 میلیون دلار در مقایسه با حدود 41 میلیون دلار در سال مالی 22 بوده است. اتحادیه اروپا بزرگترین مقصد صادرات پاکستان بوده است. مجموع صادرات ما به اتحادیه اروپا حدود 30 درصد از کل صادرات 27.73 میلیارد دلاری ثبت شده در سال مالی 23 بود که از این میزان کالا به ارزش 8.4 میلیارد دلار به اتحادیه اروپا صادر شد. او گفت که پاکستان بازار بزرگی با حدود 339 میلیارد دلار است و پتانسیل فوق العاده ای برای سرمایه گذاری استراتژیک در بخش هایی از جمله انرژی، نفت، نساجی، شرکت های کوچک و متوسط، بهداشت، امنیت سایبری ایمنی، هوش مصنوعی، استارت آپ ها و زیرساخت های فناوری از جمله پارک های فناوری اطلاعات و غیره دارد. پاکستان دارای منابع انسانی فراوان با هزینه‌های نیروی کار ارزان است که فرصتی عالی برای سرمایه گذاران کرواسی در زمینه توسعه فنی و مهارتی برای جوانان این کشور فراهم می‌کند تا بهره وری را افزایش دهند.  وی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود دفتر صدور روادید کرواسی در اینجا، بازرگانان پاکستانی باید برای روند درخواست ویزا به ایران سفر کنند. در نتیجه سفرهای شخصی به ایران نه تنها باعث افزایش هزینه‌های بازرگانان می‌شود، بلکه زمان زیادی را نیز تلف می‌کند. این مانع به عنوان عامل مهمی در حجم محدود صادرات بین پاکستان و کرواسی ظاهر شده است. بنابراین، مشاور کل افتخاری کرواسی در کراچی باید به توصیه KCCI اجازه صدور ویزا برای مشاغل پاکستانی را داشته باشد.»

سرکنسول افتخاری کرواسی در کراچی میرزا عمران بیگ، رئیس KCCI افتخار احمد شیخ، معاون ارشد الطاف غفار، معاون رئیس جمهور تنویر احمد بری، رئیس سابق مجید عزیز و اعضای کمیته مدیریت KCCI نیز در این جلسه حضور داشتند.

https://www.brecorder.com/news/40283112

کراچی پروژه‌های تبدیل زباله به انرژی را برای شهر پاک تر و انرژی پایدار آغاز می‌کند

شهردار کراچی، وکیل مدافع مرتضی وهاب، از آغاز سه پروژه با هدف تولید انرژی از زباله خبر داد. این پروژه‌ها نه تنها برای کمک به کراچی پاکتر بلکه برای ایجاد منابع جدید انرژی طراحی شده اند. سند به عنوان اولین استان پاکستان که انرژی را از زباله‌ها مهار می‌کند، مورد ستایش قرار می‌گیرد و تعهد خود را به راه حل های نوآورانه و پایدار نشان می دهد. شهردار بر اهمیت این پروژه‌ها در تضمین توسعه شهر تاکید کرد. وی ابراز تمایل کرد که به سرعت به چالش های شهری رسیدگی و حل و فصل شود.

در این جلسه که به ریاست شهردار کراچی برگزار شد، مقاماتی مانند نسیم الدین میرانی (مدیر عامل، هیئت مدیریت پسماند جامد سند)، زبیر احمد چنا (مدیر پروژه، SWIP)، نمایندگانی از انرژی زباله سبز، انرژی تجدیدپذیر خان، انرژی انگرو حضور داشتند. و سایر افسران مربوطه خواهد بود. شهردار کراچی انتظارات بالای مردم را برجسته کرد و از شرکت های درگیر خواست تا مطالعه امکان سنجی و فرآیند تولید زباله به انرژی را تسریع بخشند.  شهردار از اطلاع رسانی شرکت ها در خصوص جدول زمانی پروژه ابراز نارضایتی کرد. او به آنها دستور داد تا جدول زمانی تکمیل را بازبینی کنند و ظرف یک هفته گزارش رضایت‌بخش‌تری ارائه کنند.

انرژی زباله سبز از زباله گاز مصنوعی تولید خواهد کرد، شرکت تجدیدپذیر خان با هدف تولید 45 مگاوات برق از زباله‌ها، و انرژی انگرو در پروژه ای برای تولید سوخت مشتق شده از زباله (RDF) کار می‌کند. برای اجرای این پروژه‌های تبدیل زباله به انرژی به شرکت ها فضایی در محل های دفن زباله در جام چاکرو و گندپاس اختصاص داده شده است. این ابتکار بر تعهد کراچی به توسعه شهری پایدار با پرداختن به چالش‌های مدیریت زباله و مشارکت همزمان در تولید انرژی پاک‌تر تأکید می‌کند.

https://www.timesofkarachi.pk/article/karachi-initiates-wastetoenergy-projects-for-cleaner-city-and-sustainable-energy/2900

دستورالعمل های جدیدی را برای بانک ها در مورد پرداخت مالیات بر فروش صادر می‌کند

کراچی: هیئت درآمد سند (SRB) اخیراً دستورالعمل های به روز شده ای را برای بانک ها در مورد پرداخت مالیات بر فروش خدمات در استان صادر کرده است. هدف از دستورالعمل‌های جدید ساده‌سازی و شفاف‌سازی فرآیند جمع‌آوری و حواله مالیات بر فروش سند بر روی خدمات مشخص شده است.

پیش از این، SRB رویه‌ای را برای پرداخت ایجاد کرده بود و بانک‌های برنامه‌ریزی شده را به‌عنوان مأمور جمع‌آوری مسئول جمع‌آوری و پرداخت مالیات بر خدمات مشخص شده تعیین کرده بود. این امر در مورد گیرندگان خدمات (به استثنای شرکت‌های موجود در فهرست مالیات‌دهندگان فعال که توسط SRB یا هیئت فدرال درآمد (FBR) تحت قانون مالیات بر فروش نگهداری می‌شود) مستقر در سند اعمال می‌شود که از هر طریقی برای انتقال هزینه به ارائه‌دهندگان خدمات مقیم پاکستان پرداخت نمی‌کنند.

پس از صدور قوانین اولیه، SRB نمایندگی‌هایی از بانک های خاصی دریافت کرد که در آنها دستورالعمل های اضافی برای جمع آوری و پرداخت مالیات فروش سند درخواست کردند. در پاسخ به این درخواست ها، SRB اکنون دستورالعمل های جدیدی را برای تکمیل رویه موجود و تسهیل انطباق توسط بانک ها صادر کرده است.

بر اساس دستورالعمل جدید، در مواردی که پرداخت‌ها از طریق کارت‌های نقدی یا اعتباری انجام می‌شود، مؤسسه وصول (بانک‌ها) موظفند مالیات فروش سند را به میزان ۱۳ درصد از مبلغ حواله‌شده برای دسته‌های بازرگان مشخص دریافت کنند. برای خدمات تبلیغاتی نرخ مالیات 3 درصد مبلغ حواله شده تعیین می‌شود. همان نرخ 3 درصدی برای خدمات مربوط به نرم افزار یا توسعه سیستم مبتنی بر فناوری اطلاعات، از جمله خدمات پخش محتوای مبتنی بر ابر اعمال می‌شود.

برای پرداخت های خارج از بورس، نماینده مجموعه موظف است مالیات فروش سند را با نرخ 13 درصد برای خدمات تبلیغاتی و خدمات آژانس تحقیقات بازار دریافت کند. علاوه بر این، برای خدمات ارائه شده توسط مشاوران توسعه سیستم مبتنی بر نرم‌افزار یا فناوری اطلاعات، از جمله خدمات پخش محتوای مبتنی بر ابر، مالیات 3 درصدی اعمال می‌شود.

SRB تأکید کرد که بانک‌ها باید مبالغ مالیاتی را با نرخ‌های تعیین‌شده برای خدمات مشخص دریافت کنند، حتی زمانی که پرداخت‌ها تحت کدهای دسته‌بندی بازرگانان یا کدهای حواله خارجی بانک دولتی پاکستان (SBP) که به صراحت در دستورالعمل‌ها ذکر نشده است، حواله می‌شوند.

مالیات فروش وصول شده باید تا پانزدهم ماه بعد از دوره مالیاتی که مبلغ مابه‌التحریر در آن حواله شده است توسط بانک‌ها به خزانه استان واریز شود. این مهلت تسلیم به موقع درآمدهای مالیاتی به مقامات استانی، کمک به عملکرد مؤثر سیستم مالیاتی و حمایت از مسئولیت های مالی را تضمین می‌کند. صدور این دستورالعمل های جدید به عنوان گامی‌پیشگیرانه توسط SRB برای افزایش شفافیت، انطباق و کارایی در جمع آوری و حواله مالیات بر فروش خدمات، ارائه دستورالعمل های روشن برای بانک های فعال در استان تلقی می‌شود.

https://customstoday.media/srb-issues-new-guidelines-to-banks-on-sales-tax-payment/

تغییر قوانین گمرک پاکستان

گمرک پاکستان (FBR) به منظور به دست آوردن سهم پاکستان در تجارت بین المللی و اطمینان از عرضه سریع محصولات خود به بازارهای منطقه، قوانین حمل و نقل جاده ای بین المللی (TIR) را برای افزایش تجارت اصلاح کرده است و TIR اکنون آسان‌تر، تسهیل‌کننده‌تر و روانتر شده است. تجارت فرامرزی را کارآمدتر، امن تر و مقرون به صرفه تر خواهد کرد. همچنین زیرساخت های حمل و نقل پاکستان را بهبود خواهد بخشید.

هیئت فدرال درآمد (FBR) رویه جدیدی را برای حمل و نقل بین المللی کالاهای ترانزیتی تحت قوانین "TIR" در پاکستان صادر کرده است. FBR یک SRO.31(I)/2024 برای اصلاح قوانین گمرکی 2001 صادر کرد. طبق رویه بازنگری شده برای اپراتورهای حمل و نقل تسهیلات TIR (Transports Internationalaux Routiers یا انجمن‌های حمل و نقل جاده ای بین المللی)، FBR تشریفات جدیدی را برای محموله‌های ترانزیتی که حمل و نقل TIR کالا در خاک پاکستان آغاز می‌شود، صادر کرده است.

در مورد اپراتورهای حمل و نقل که قبلاً مجوز دارند، حداقل 25 وسیله نقلیه به نام آنها ثبت شده یا اجاره شده است. مشروط بر اینکه در مورد وسایل نقلیه ای که به صورت اجاره به دست می آیند، باید قرارداد اجاره برای مدت یک سال برای این گونه خودروها تنظیم شود. متصدیان حمل و نقلی که قبلاً مجوز دارند، ملزم به ارائه ضمانت نامه تکمیلی جداگانه نیستند و ضمانت نامه بانکی یا گواهی پس انداز دفاعی و غیره که قبلاً نزد مدیر تجارت ترانزیتی سپرده شده است برای این منظور استفاده می‌شود. شخصی که به دنبال دسترسی به روش TIR است، باید درخواست خود را به انجمن تسلیم کند، پس از بررسی اولیه از نظر الزامات تعیین شده، انجمن همان را ظرف 30 روز به مدیر تجارت ترانزیت، کراچی ارسال می‌کند و او جلسه را تشکیل می دهد.

کمیته ملی مجوز به ریاست مدیر تجارت ترانزیت کراچی واجد شرایط بودن متقاضی را از نظر معیارهای ذکر شده برای اعطای مجوز به عنوان اپراتور حمل و نقل بررسی خواهد کرد. مقامات گمرکی حداکثر ظرف مدت شصت روز از تاریخ دریافت درخواست توسط مدیر تجارت ترانزیتی از انجمن، تصمیم خود را در رابطه با مجوز متقاضی اعلام خواهند کرد، مشروط بر اینکه درخواست از همه جهات کامل باشد و بررسی‌های لازم انجام شده باشد. دریافت شده از سایر بخش ها

https://customstoday.media/pakistan-customs-amends-tir-rules-to-make-cross-border-trade-cost-effective

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما