معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی اقتصاددانان دانمارک از سال 2024

بعد از چند سال رونق، اقتصاد دانمارک در سه ماهه سوم سال 2023 وارد رکود فنی شد و به گفته برخی از اقتصاددانان برجسته دانمارکی، هنوز نگرانی‌های گسترده‌ای از یک رکود تمام عیار وجود دارد. 14 اقتصاددان برجسته در نظرسنجی تی وی2 گفتند که انتظار دارند تأثیر عظیم غول دارویی نوونوردیسک بر رشد اقصادی دانمارک ادامه یابد. لازم به ذکر است در ماه اوت گزارش شد که ارزش بازار این شرکت دارویی از اندازه اقتصاد داخلی دانمارک بیشتر است.

توره استرامر از اتاق بازرگانی دانمارک و لاس اولسن، از دنسکه بانک پیش‌بینی کردند تولید ناخالص داخلی دانمارک در سال 2024، رشدی یک درصدی داشته باشد. سورن کریستنسن از سود بانک نیز انتظار دارد تورم به طور قابل توجهی کمتر از سال 2023 باشد، اما به گفتۀ وی، نرخ تورم عمدتا به دلیل افزایش بالای دستمزدها، بیش از سال‌های قبل از همه‌گیری خواهد بود. یپه بول بوره از آربایدزبانک نیز گفت: ما انتظار داریم اشتغال بین 20 تا 30 هزار نفر کاهش یابد. به گفتۀ وب، واکنش بازار کار به کاهش تولید ناخالص داخلی تقریبا بعد از یک بازه زمانی یک ساله صورت می‌گیرد.

منبع: تی وی2

جذب متخصصان ماهر توسط دانمارک

دولت دانمارک به عنوان بخشی از اقدام خود برای حل معضل کمبود نیروی کار، برای لیست بلندبالایی از نیروی کار حرفه‌ای و ماهر خارجی، ویزا اعطا خواهد نمود. آژانس بین‌المللی استخدام و همگرایی (SIRI)، برنامه‌هایی را برای جذب افراد با تحصیلات عالی و با مهارت بالا مانند دانشمندان، مهندسان، پزشکان پزشکی، پرستاران، متخصصان آموزش، اقتصاددانان، کارشناسان فناوری اطلاعات، معماران، داروسازان و حسابداران در دستور کار دارد. جوشکار، آجرکار، مکانیک، معلم و سایر کارگران حرفه‌ای نیز مورد نیاز است. دولت قبلا قوانین مهاجرت را برای جذب استعدادها با گسترش طرح سریع مجوز کار تسهیل کرده بود. لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک نیز پس از سفر اخیر خود به کنیا در ماه سپتامبر، پیشنهاد کرد که واردات نیروی انسانی از کشورهای شریک منتخب در آفریقا می‌تواند به رفع کمبود نیروی کار در دانمارک کمک کند.

منبع: gazettengr.com

تعلیق گذر کشتی‌های شرکت مرسک از دریای سرخ

شرکت A.P. Møller-Maersk (APM) پس از اصابت موشک به یکی از کشتی‌های کانتینری خود به نام مرسک هانگژو در حین عبور از تنگه باب المندب، تمامی حمل‌ونقل دریایی خود از طریق دریای سرخ و خلیج عدن را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. این شرکت کشتیرانی در بیانیه‌ای گفت: ما به توقف همه جابجایی محموله‌ها در منطقه ادامه می‌دهیم و وضعیت دائما در حال تغییر را ارزیابی می‌کنیم، در مواردی هم که برای مشتریان ما منطقی باشد، کشتی‌ها تغییر مسیر داده و به سفر خود برای عبور از دماغه امید نیک ادامه می‌دهند.

در پی این اتفاقات و پس از تصمیم این شرکت برای طولانی کردن وقفه سفرهای دریای سرخ به دلیل نگرانی‌های ایمنی، سهام غول کشتیرانی مرسک برای دومین روز متوالی، افزایش یافت. افزایش 4 درصدی اخیر، علاوه بر افزایش 30 درصدی است که از زمان آغاز حملات در دسامبر نصیب این شرکت شده است. میکل امیل ینسن، تحلیلگر ارشد سودبانک در این خصوص گفت: مسیریابی مجدد باعث شده که نرخ حمل‌ونقل به میزان قابل توجهی افزایش یابد که قطعا بیشتر از هزینه دور زدن شاخ آفریقا خواهد بود. لازم به ذکر است مسیر کشتیرانی آسیا-اروپا بزرگترین خط تجاری مرسک است و نرخ حمل‌ونقل در این مسیر تقریبا سه برابر شده است. تحلیلگران می‌گویند افزایش نرخ حمل‌ونقل احتمالا در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت زیرا مسیرهای کشتیرانی جهانی مختل شده که باعث کمبود فضای کشتی در دوره شلوغ قبل از سال نو قمری می‌شود.

منبع: اکسترابلادت و www.euroinvestor.dk

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما