معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

شنزن؛ شهر پیشرو در انجام اصلاحات و توسعه اقتصادی چین

شهر شنزن یکی از چهار شهر بزرگ چین در استان گواندونگ در مجاورت هنگ‌کنگ و در جنوب استان گوانگدونگ در ساحل شرقی رودخانه مروارید قرار گرفته و با دارا بودن یکی از مناطق آزاد تجاری موفق، قابلیت های فراوانی در حوزه فناوری و تجارت دارد. این شهر با 312 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در 9 ماه اول 2023 و حجم تجارت خارجی به میزان 491 میلیارد دلار در 11 ماه سال 2023 به لحاظ تولید درآمد ناخالص این شهر را در رتبه اول شهرهای واقع در منطقه خلیج بزرگ GBA و رتبه سوم در چین بعد از شانگهای و پکن قرار داده است.

  جمعیت کلان شهر شنزن تا پایان سال 2022 حدود 17.66 میلیون با میانگین سنی 32.5 سال بوده و آن را به عنوان یک شهر جوان، با جذابیت هایی برای استعدادهای نوآور، کارآفرین و خلاق از سراسر جهان معرفی می نماید. شنزن با قرار گرفتن در موقعیت منحصر به فرد منطقه خلیج بزرگ GBA و دسترسی‌های جغرافیایی بی نظیر و با معرفی خود به عنوان مرکز بزرگ تولیدات پیشرفته وفن آورانه از طرفی به یک مرکز لجستیک و مالی از طرف دیگر دورنمایی بسیار خوب برای توسعه این شهر را ترسیم نموده است به طوری که طبق برنامه ریزی‌ها این شهر تا سال 2025، از نظر قدرت اقتصادی و کیفیت توسعه، با سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه در میان شهرهای برتر جهانی قرار خواهد گرفت و تا سال 2035، توسعه این شهر یک الگوی ملی را برای سایر شهرهای چین و همچنین جهان رهبری خواهد کرد.

کلان شهر شنزن در جنوب چین با اقدامات متحول کننده در دهه‌های گذشته، فصل جدیدی را در اصلاحات کشور چین آغاز کرده است. این شهر که زمانی تنها یک دهکده ماهیگیری کوچک بود، از سال 1980 و بعد از آغاز اصلاحات اقتصادی چین و انتخاب به عنوان یکی از اولین مناطق ویژه اقتصادی چین، اکنون تبدیل مرکز اصلی برای انجام اصلاحات در کشور چین شده است و با دستاورهای فن آورانه در سالهای اخیر از آن به عنوان "دره سیلیکون" چین شناخته می‌شود و اقتصاد دیجیتال و اینترنتی آن به سرعت در حال پیشرفت است.

این شهر با قابلیت هایی از جمله مونتاژ کامپیوترها، تلفن‌ها و ابزارهای دیگر برای بسیاری از برندهای خارجی، به یک مرکز تولیدی عظیم مبدل گردیده است و اگر چه افزایش هزینه‌های نیروی کار، تنگناهای مالی و متغییرهای جهانی و ... حفظ این الگوی توسعه را چالش برانگیز کرده است.

این شهر اکنون دوباره در خط مقدم تحول چین به سمت توسعه با کیفیت بالا و نوآوری قرار دارد و نقش مهمی در اصلاحات عمیق و گشایش در سطح بالاتر این کشور ایفا می‌کند.

شنزن؛ مرکز نوآوری

شنزن با روی آوردن به بخش های با توسعه فناوری پیشرفته و وجود بیش از 17.66 میلیون نفر، اکنون تبدیل به مکانی برای حضور برخی از بزرگترین بازیگران فناوری چین مانند Huawei، Tencent، BYD و DJI است و استعدادها و کارآفرینان جوان را از سراسر کشور و همچنین خارج از کشور جذب کرده موقعیت خود را به عنوان یک مرکز نوآوری تثبیت نموده است و در این راستا در ماه گذشته از یک طرح 30 ماده‌ای رونمایی کرد که شامل طیف گسترده‌ای از ابتکارات و مشوق ها برای توسعه کارآفرینی، تحقیقات و پیشرفت‌های فناوری می‌باشد.

  تولیدات صنعتی با ارزش افزوده صنایع نوظهور استراتژیک شنزن در 9 ماه سال 2023 نسبت به سال قبل 8.3 درصد افزایش یافت و 42.5 درصد از تولید ناخالص داخلی شهر را به خود اختصاص داد. تحلیلگران بر این باورند که شنزن ارائه محیطی با قابلیت ارائه سیاست‌ها و فرصت‌های جذاب، این شهر را تبدیل به جاذبه ای برای سوق دادن استعدادهای برتر دنیا به این شهر نموده که با چشم‌انداز و ابتکار بلندپروازانه شهر، می‌تواند نقش پیشرو خود را در نوآوری و فناوری مستحکم کند.

ماموریت جدید شنزن

شنزن که به عنوان الگوی گشایش و توسعه شناخته می‌شود، به یک قطب اقتصادی کلیدی تبدیل شده است که با انجام اصلاحات گسترده چین و وجود چالش و موانع داخلی در میان یک محیط پیچیده خارجی و واگذاری ماموریت جدید به شهر شنزن از سال 2019، امید چین برای انجام اصلاحات با طرح "منطقه نمایش آزمایشی سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی" به این شهر دوخته شده است.

بر اساس طرح تدوین شده برای بازه زمانی پنج ساله (2020 تا 2025)، با اعطای اختیارات بیشتر به شهر شنزن، مقدمات اجرای اقدامات اصلاحی برای بهبود بازار و عوامل تولید، محیط کسب و کار و استفاده کلی از فضای شهری به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است که همه آنها در راستای تلاش های چین برای تعمیق همه جانبه اصلاحات و تسری آن به سایر مناطق دیگر می‌باشد.

بسیاری از شرکت ها و موسسات مالی اکنون به جای تاسیس دفاتر مالی خود در شهر شانگهای به سمت ایجاد دفاتر در سنجن روی آورده اند چرا که معتقدند با فرصت های ایجاد شده از توسعه منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو می‌توانند بسیار بیشتر از این موقعیت استفاده کند و همچنین می‌توانند با بهره گیری از مزیت جغرافیایی همکاری نزدیک تر با آسه آن و سایر کشورهای عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP).داشته باشند.

از سه سال پیش تا کنون، 40 مورد اقدامات نوع آورانه و عملیاتی مورد تایید دولت مرکزی، از جمله  بهره گیری از الگوی احداث پارک صنعتی شنزن در سایر شهرهای چین از جمله شهر هاربین مرکز استان هیلونگ‌جیانگ انجام و مناقصه پروژه‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای جذب شرکت ها با فن آوری پیشرفته و حمایت از اقتصاد مردمان محلی عملیاتی شده است.

موفقیت شهر شنزن در دستیابی به این موقعیت را شاید بتوان به عنوان نمادی از آغاز اصلاحات در چین دانست که از 40 سال پیش آغاز شده است و اکنون موفقیت این شهر باعث شده است که الگوی کامیابی این شهرانتقال تجربه آن به سایر کشورها ویتنام، لائوس، کامبوج و قزاقستان تعمیم داده شود و آنها در ساخت مناطق ویژه اقتصادی کمک کند.

منطقه همکاری صنعت خدمات مدرن Qianhai Shenzhen-Hong Kong به عنوان یکی از مناطق اصلی شنزن در میان تلاش های چین برای ترویج منطقه چیانهای (Qianhai )، به عنوان بستر آزمایشی برای اصلاحات مالی و گشایش در کشور ایجاد شده و طبق برنامه‌های بلند مدت چین این منطقه قرار است در مرحله بعد به عنوان پایتختی برای انجام امور مالی در آینده در نظر گرفته شده است. دولت چین اخیرا در نیمه ماه دسامبر طبق بخشنامه ای تصمیم به توسعه منطقه مذکور بعنوان منطقه همکاری خدمات صنعتی مدرن نموده است. در این بخشنامه با طرح موضوع لزوم  سازماندهی و رهبری اجرای طرح، هدایت و هماهنگی موضوعات اساسی در اصلاح و توسعه منطقه از سوی دولت استان گوانگدونگ و تشدید نظارت و بازرسی و نظارت بر اجرا ، به ضرورت شفاف سازی و توزیه کارها از سوی دولت شنزن و تدوین برنامه‌های کاری سالانه و اختصاص بهینه منابع تاکید شده است

دولت چین 30 قانون برای این منطقه خدمت صنعتی تصویب نموده است که هدف آن ایجاد یک سیستم قوانین مالی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و یک محیط مالی در سطح جهانی در منطقه Qianhai Shenzhen-Hong Kong برای همکاری صنعت خدمات مدرن تا سال 2035 می‌باشد

در رتبه بندی و معرفی شرکت های برتر در استان گواندونگ نیز شهر شنزن دارای بیشترین تعداد شرکت برتر با بیشترین درآمد در استان گواندونگ می‌باشد به طوری که در بین 500 شرکت تولیدی استان گواندونگ که اخیرا معرفی شده‌اند، تعداد 133 شرکت از شهر شنزن بوده است که بیشترین رقم را در بین سایر شهرهای استان گواندونگ دارد. فوشان با 70 شرکت و گوانجو مرکز استان با 68 شرکت در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. اغلب این شرکت ها نیز بخش تحقیق و توسعه فعال هستند.

تولید ناخالص داخلی شنزن با افزایش 5.4 درصدی به  312 میلیارد دلار در 9 ماه اول 2023 و حجم تجارت خارجی آن با افزایش 6.3 درصدی، به میزان 491 میلیارد دلار در 11 ماه سال 2023 رسیده است که شنزن را در رتبه اول شهرهای واقع در منطقه خلیج بزرگ GBA قرار می دهد.

‎داده‌های گمرک شنزن نشان می دهد که در این دوره، صادرات شنزن 13.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به حدود 290 میلیارد دلار رسید که حجم کل تجارت خارجی این شهر 9.2 درصد از کل کشور را تشکیل می داد.

‎صادرات محصولات مکانیکی و الکتریکی این شهر با 7.9 درصد رشد به 1.62 تریلیون یوان رسید که 72.6 درصد از کل صادرات شهر را در بازه زمانی مشابه نشان می دهد.

‎علاوه بر این، صادرات تولیدات موسوم به سه گانه سبز شامل باتری‌های لیتیوم یونی، خودروهای الکتریکی و باتری‌های خورشیدی،  طی 11 ماه اول به ترتیب 19.4، 273.9 و 32.1 درصد افزایش یافته است.

   شنزن برنامه‌های ویژه ای برای اتصالات و ایجاد پل جهت کاهش مسافت و سهولت دسترسی به مناطق در منطقه خلیج بزرگ را در برنامه دارد به طوری که خط اصلی اتصال میان دو شهر شنژن-جونگشان با افتتاح پل Lindingyang  اخیرا انجام گرفت و تکمیل آن تا سال 2024 به پایان خواهد رسید برسد که در این صورت مدت زمان سفر از جونگشان به شنژن از دو ساعت فعلی به 30 دقیقه کاهش می‌یابد. این پل می‌تواند نفش مهمی در تسهیل ارتباط در منظقه خلیج بزرگ GBA  داشته باشد چرا که در فاصله 30 کیلومتری از پل هنگ کنگ ژوهای و ماکائو در جنوب قرار گرفته است.

 

https://english.www.gov.cn/policies/latestreleases/202312/13/content_WS657997bdc6d0868f4e8e2205.html

https://www.newsgd.com/m/node_5c070fdd03/66e1997c3c.shtml

https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/5c3b11f4d9.shtml

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/5fb532a69f.shtml

https://www.sz.gov.cn/en_szgov/aboutsz/profile/content/post_10869944.html

https://www.globaltimes.cn/page/202312/1304049.shtml

http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10923479.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما