معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۰۷:۵۲ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

پیش بینی افزایش هزینه‌های عمومی غنا قبل از انتخابات دسامبر 2024 توسط موسسهFitch (2 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، موسسه Fitch Solutions، در گزارشی گفته است در حالی که مقامات دولت بر تعهد خود به اجرای اصلاحات مالی مطابق با برنامه صندوق بین ‌المللی پول غنا تأیید کرده ‌اند، اما با توجه به اینکه حزب حاکم NPP در نظر سنجی ‌ها از رقیب خود (NDC) عقب مانده است پیش‌ بینی می‌شود که این کشور هزینه‌ های عمومی قابل توجهی پیش از انتخابات عمومی دسامبر ۲۰۲۴ متحمل شود.

بر اساس گزارش Fitch Solutions، در ادوار گذشته، هزینه‌ های دولت ‌ها در طول سال‌ های انتخابات 3.0 درصد افزایش یافته است که نشان‌ دهنده تمایل دولت به یارانه دادن به خدمات شهری و اجرای برنامه ‌های رفاه اجتماعی برای جلب حمایت عمومی است.

 

بررسی میزان تورم غنا در سال 2023 (31 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش مرکز آمار غنا GSS، در سال 2022، تورم غنا پس از شروع مشکلات بدهی این کشور همراه با کاهش ارزش سدی، روندی صعودی را آغاز کرد و به بالاترین حد خود یعنی 54.1 درصد رسید و در ژانویه 2023 به 53.6 درصد کاهش یافت و در فوریه 2023 با اندکی کاهش به 52.8 درصد رسید و در ماه مارس به روند نزولی ادامه داد و به 45 درصد رسید که این سومین کاهش متوالی است که این کشور پس از افت حاشیه ای که در ژانویه و فوریه 2023 ثبت شد، شاهد بود.

به گزارش این رسانه خبری بر اساس اعلام تورم نقطه به نقطه سال 2023 که توسط مرکز آمار غنا منتشر گردیده است، نشان می دهد که در آوریل 2023، تورم به 41.2 درصد کاهش داشته است، اما در ماه می حدود 1 درصد افزایش نشان داده است، در حالی که نرخ ثبت شده 42.2 درصد بود، این میزان در ماه ژوئن به 43.1 درصد افزایش یافت و در ماه اوت، زمانی که تورم روند نزولی خود را آغاز کرده بود، اوضاع به گونه دیگری رقم خورد و در اوت 2023، نرخ تورم 40.1 درصدی را ثبت کرد که در سپتامبر به 38.1 درصد کاهش یافت و برای اکتبر به 35.2 درصد و در نوامبر، به 26.4 درصد کاهش یافت.

اگرچه این کشور هنوز با مشکلات قابل توجهی روبرو است، اما انتظار برای بهبود پایدار وضعیت اقتصادی در میان مدت وجود دارند و در همین حال دولت غنا، هدف رشد تولید ناخالص داخلی 2024 را حداقل 2.8 درصد تعیین کرده است و در نظر دارد که تا سال 2027 این رقم را به 5 درصد برساند و تورم را در حدود 15 درصد حفظ نماید.

 

 پیش بینی موسسه Fitch Solutions در خصوص توافق غنا با طلبکاران دوجانبه و تجاری در اوایل و اواسط سال 2024(30 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، موسسه Fitch Solutions مستقر در انگلیس پیش بینی کرده است که غنا در اوایل سال 2024 با طلبکاران دوجانبه و تا اواسط سال 2024 با طلبکاران تجاری خود توافق نماید.

به اعتقاد این موسسه این امر باعث بهبود تمایل سرمایه گذاران نسبت به دارایی‌های غنا، بهبود جریان سرمایه و حمایت از سدی  نیز خواهد شد.

در گزارش ریسک پذیری کشور غنا در دسامبر 2023، Fitch اعلام کرد که دولت این کشور در سه ماهه ابتدای سال 2024 در مذاکرات خود در مورد بازسازی بدهی‌های خارجی تحت چارچوب مشترک G20 پیشرفت خواهد کرد و انتظار می رود که در اوایل سال 2024 با طلبکاران دوجانبه و تا اواسط سال 2024 با طلبکاران تجاری به توافق برسند.

این موسسه همچنین اعلام کرده است که اگر این روند بیشتر از آنچه در حال حاضر پیش بینی می‌شود طول بکشد، اعتماد سرمایه گذاران نسبت به دارایی‌های غنا تضعیف خواهد شد که این امر منجر به افت مجدد سدی غنا و افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی می‌شود.

 

حفظ جایگاه غنا به عنوان کشوری با بالاترین نرخ بهره اوراق قرضه در آفریقا در سال 2023 (4 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس به روز رسانی درآمدهای ثابت برخی از شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری در غنا، با وجود کاهش بازده اسناد خزانه داری توسط بانک مرکزی این کشور، جایگاه خود را به عنوان کشوری با بالاترین نرخ بهره در آفریقا در سال 2023 حفظ کرده است، زیرا نرخ ‌های حدود 29.24 درصد و 31.88 درصد به ترتیب برای اوراق خزانه 91 روزه و 182 روزه همچنان رقم بالایی است.

بر اساس این گزارش، علیرغم اینکه بازده در سر رسید های 91 روزه و 182 روزه به ترتیب 6.12% و 4.10% در سال 2023 کاهش یافته است، اما با این حال، نرخ‌ ها همچنان بالا هستند و هزینه استقراض دولت در بازار داخلی را افزایش می ‌دهند.

لازم به ذکر است که مصر پس از غنا به عنوان دومین کشور دارنده نرخ بهره بالا در آفریقا (سررسید 91 روزه: 25.68٪، سررسید 182 روزه: 25.95٪) شناخته شده است. همچنین، کشور های کیپ ورد و سیشل نیز پایین ترین نرخ بهره را در آفریقا به نام خود ثبت کردند.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

آغاز پروژه احداث دانشگاه داچا توگو در سال 2024 (29 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، سانی یایا، وزیر اقتصاد و دارایی توگو هفته گذشته اعلام کرد که این کشور اولین مرحله از پروژه احداث دانشگاه‌های منطقه ای خود را در سال 2024 آغاز خواهد کرد که در این مرحله، شروع به ساخت یک دانشگاه در داچا، منطقه پلاتو می‌کند و به جانمایی دانشگاه کارا ادامه خواهد داد.

یایا با تاکید بر اینکه این پروژه در اولویت دولت است، افزود: سه ماه پیش پروژه ساخت دانشگاه داچا، ارزیابی و طی حکمی‌به تصویب رسید و قرار است مراحل اولیه پروژه ساخت دانشگاه‌های جدید در هر منطقه از سال 2024 آغاز گردد که بخشی از آن مربوط به احداث دانشگاه کارا و دانشگاه داچا است، همچنین این پروژه توسط بودجه 2024 که بالغ بر 2179 میلیارد CFA است تامین خواهد شد.

به گفته دولت توگو، در سال 2024، کیفیت آموزش عالی را بهبود خواهد بخشید و رشته‌های آموزشی را با تمرکز عمدتاً فنی و حرفه ای و علمی ارائه خواهد داد.

 

کاهش مالیات بر نقل و انتقال الکترونیکی پول از طریق تلفن همراه در توگو(02 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، لایحه مالی سال 2024 که اخیراً در لومه به تصویب رسیده است، اصلاحات مالیاتی عمده ای را در مورد مالیات بر نقل و انتقال پول از طریق تلفن همراه در بر می‌گیرد و بر اساس آن، از این پس این معاملات فقط مشمول مالیات بر معاملات مالی (Taxe sur les activités financières یا TAF) خواهد بود.

لازم به ذکر است که قبل از این اصلاحات، تراکنش ‌های مالی موبایلی نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده (VAT) 18 درصدی می‌ شدند که این امر مدیریت و کنترل اظهار نامه‌های مالیاتی برای این فعالیت ها را دشوار می ساخت و طبق ترتیبات جدید، آنها مشمول مالیات 10 درصدی بر فعالیت های مالی (TAF) خواهند شد و تفاوت 8 درصدی می‌تواند به طور بالقوه منجر به کاهش در هزینه‌ها برای کاربران شود.

پول موبایلی به دلیل تلاش ‌های این کشور برای توسعه دیجیتالی ‌سازی اقتصاد در سال‌ های اخیر به سرعت در توگو گسترش یافته است و بر اساس یک نظرسنجی Afrobarometer، از هر چهار بزرگسال توگو فقط یک نفر حساب بانکی دارد، اما سه برابر بیشتر از آنها از حساب های دیجیتال موبایلی برای تراکنش های مالی خود استفاده می‌کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما