معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۰:۰۹ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

امضای تفاهم نامه‌های جدید برای پویایی محور داکار و تهران

سنگال و جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه چندین تفاهم نامه همکاری به ویژه در زمینه‌های کشاورزی، معادن، دفاعی، زیرساخت ها، تجارت، توسعه صنعتی در مناطق روستایی و همچنین برنامه مبادلات فرهنگی امضا کردند. اسماعیلا ماجور فال، وزیر امور خارجه و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران ریاست مشترک پنجمین کمیسیون همکاری مشترک دو کشور را بر عهده داشتند. این گفتگوها که بر روی چندین نقطه همکاری متمرکز بود، دو روز به طول انجامید. آقای فال طی سخنانی در این نشست از غنای چارچوب حقوقی کمیسیون مشترک سنگال و ایران استقبال کرد که به گفته وی اساس همکاری‌ های دو جانبه طرفین را تشکیل می‌دهد. همچنین سه سند حقوقی در چارچوب همکاری در زمینه‌های معاضدت حقوقی متقابل، استرداد مجرمین و انتقال محکومین به امضای طرفین رسید. وزیر سنگالی از تمایل مقامات کشورش برای توسعه بیشتر همکاری با ایران در جهت منافع مردم دو کشور یاد کرد. اسماعیل ماجور فال گفت: این دیدار که چارچوب ممتازی برای بررسی و تعمیق همکاری‌های دو جانبه دو کشور می‌باشد، قطعاً بخشی از پویایی تثبیت شده روابط دوستی و مشارکت پربار است که دو کشور ما را متحد می‌کند. وی متعاقباً ذینفعان طرفین را تشویق کرد تا در جهت عملیاتی ‌سازی مؤثر و مجدانه مصوبات این کمیسیون و تبدیل پروژه‌های شناسایی‌شده به فرصت‌های واقعی، سرمایه‌گذاری کنند. محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی ایران نیز به نوبه خود بر اجرای این اسناد که در چارچوب کمیسیون مشترک امضا شد و بدنبال چند سال وقفه برگزار شده است تاکید کرد. وی افزود که که موقعیت ژئوپلیتیکی دو کشور فرصت هایی را فراهم می‌کند که باید از آن به نفع دو ملت نهایت استفاده را برد. آقای نیکبخت پیشنهاد کرد دو طرف برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی به سطحی که شایسته دو ملت و به نفع دو ملت باشد، تلاش مشترک انجام دهند. ایشان ادامه داد هدف این است که دو کشور بتوانند از همه امکانات موجود استفاده کنند.

APS  21 دسامبر 2023

تضمین سرعت، ایمنی و راحتی مسافران با افتتاح خط اتوبوس سریع السیر شهری داکار(BRT )

مهندس خادم نیانگ، مسئول پروژه حمل و نقل شهری داکار گفت:  خط اتوبوس سریع السیر شهری داکار (BRT) که افتتاح رسمی آن برای روز چهارشنبه، 27 دسامبر برنامه ریزی شده است، راه حلی ساختاری برای حل مشکلات مرتبط با حمل و نقل شهری، از نظر سرعت، ایمنی و راحتی ارائه می دهد. آقای نیانگ تاکید کرد BRT بهبودهایی را در حفاظت از محیط زیست و انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی به ارمغان خواهد آورد، زیرا اتوبوس ها صد در صد برقی هستند و آلایندگی آنها صفر است. به گفته وی، تمامی 23 ایستگاه این سازه که روزانه حدود 300 هزار مسافر را جابجا می‌کنند، با انرژی خورشیدی کار خواهند کرد. وی افزود که اتوبوس سریع السیر وسیله ای برای حمل و نقل پاک است که در تعداد کمی از شهرها از جمله بوگوتا (کلمبیا)، دارالسلام (تانزانیا) و لیما (پرو) وجود دارد که مهندسان سنگالی برای توسعه بهتر پروژه BRT در داکار از آنها بازدید کردند. وی افزود: اتوبوس حمل و نقل سریع داکار ترکیبی از تجربیات این شهرها در زمینه راه اندازی خطوط سریع السیر شهری است. ما تمام اشتباهات ساخت و ساز  BRT ها را تصحیح کردیم تا نمونه داکار اولین در این مقیاس در جهان باشد. وی اطمینان داد شورای اجرایی حمل و نقل شهری داکار و Ageroute، بازسازی و نگهداری جاده‌ها و پل ها و بطور کلی بر ساخت این طرح نظارت داشتند. به گفته خادم نیانگ، هزینه BRT بالغ بر 419 میلیارد فرانک سیفا است که 69 درصد آن توسط دولت سنگال و شرکای اقتصادی و مالی آن تامین شده و ما بقی بودجه معادل 31 درصد از بخش خصوصی تامین شده است.

APS  27 دسامبر 2023

سنگال در رتبه چهاردهم آفریقا از نظر شاخص دسترسی دیجیتال

در رتبه ‌بندی گزارش بخش فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات  (Restic)، جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی با عنوان « اندازه‌گیری توسعه دیجیتال: شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات 2023 »، سنگال جایگاه چهاردهم را بالاتر از ساحل عاج و غنا، به خود اختصاص داده است. این یک عملکرد قابل ‌توجه برای بخش ICT در سنگال است که تا 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود. دفتر اجرایی این بخش تأکید می‌کند که اکوسیستم دیجیتال سنگال همچنان باید پیشرفت کند تا با کشورهایی مانند مراکش در جایگاه اول در رتبه ‌بندی، و جزیره موریس که معیار امور دیجیتال در منطقه است مقایسه شود. بر اساس رتبه بندی اخیر، مراکش با امتیاز 43 از 100، در میان بهترین کشورهای آفریقا از نظر دسترسی به دانش دیجیتال قرار دارد. گزارشی که در 15 دسامبر توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) منتشر شد، رتبه ‌بندی بزرگی از بهترین‌ها در فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات است. پیشرفت جهانی در زمینه ICT بر اساس 10 شاخص کلیدی تجزیه و تحلیل می‌گردد. این شاخص ها شامل درصد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، ضریب نفوذ تلفن همراه ، پهنای باند تلفن همراه، ترافیک اینترنت، هزینه داده‌های تلفن همراه و میزان مالکیت تلفن همراه است.

    لوکوتیدین 28 دسامبر 2023

افزایش جذابیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سنگال

سنگال کشور جذابی برای سرمایه گذاری است و اعداد این را ثابت می‌کنند. در سال‌های 2019 و 2022، سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به تولید ناخالص ملی (GDP) از 4.2 درصد در سال 2019 به 8.4 درصد در سال 2022 افزایش یافت. عمده این سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در توسعه پایانه‌های تولید گاز و نفت بود. این تأمین مالی همچنین امکان کاهش پیامدهای تراز پرداخت های خارجی را فراهم کرد بطوریکه سنگال در سال 2022 کسری 62.2 میلیارد فرانک سیفا را تجربه کرد. این چیزی است که از تراز پرداخت های سال 2022 که بانک مرکزی کشورهای آفریقایی «Ouest» به تازگی منتشر کرده است. مامادو مصطفی وزیر دارایی و بودجه با توضیح داد که این تحول ناشی از کسری بیشتر حساب جاری است که نمی‌تواند با جریان‌های ورودی سرمایه جبران شود. وزیر دارایی و بودجه تایید کرد که کسری تجاری به شدت افزایش یافته و به 3010.1 میلیارد فرانک سیفا رسیده که عمدتاً به دلیل واردات نفت و محصولات غذایی تحت تأثیر افزایش قیمت های جهانی پس از درگیری روسیه و اوکراین است. سطح واردات نیز توسط کالاهای سرمایه ای، به ویژه تجهیزات حمل و نقل و ماشین آلات هدایت می‌شود. با این حال، وی خاطر نشان کرد که روند مثبت صادرات با ساختار فزاینده متنوع و افزایش 22.5 درصدی نسبت به سال 2021 می‌باشد. علاوه بر این، نامبرده تأیید کرد که حساب‌های خارجی سال 2022 نیز انعطاف‌پذیری قوی در انتقال پول به داخل کشور توسط مهاجران را نشان می‌دهد که نشان دهنده افزایش 4.8 درصدی با رقمی معادل به 1700.8 میلیارد فرانک سیفا یا 9.8 درصد از تولید ناخالص داخلی است. وی اطمینان داد که گفتگوها برای سازماندهی بهتر این منابع در جهت گیری آنها به سمت سرمایه گذاری مولد در امنیت کامل در جریان است. مامادو مصطفی گفت: کسری حساب جاری فعلی به طور قابل توجهی از طریق جریان‌های ورودی سرمایه، به ویژه سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی (FDI)، منابع بسیج شده در بازار مالی زیر منطقه ای و کمک های مالی اعطایی به فعالان اقتصادی مقیم در قالب اعتبارات تجاری پوشش داده شده است. وی افزود: کاهش قابل توجهی در کسری حساب جاری و سطح پایدار ورودی سرمایه مورد انتظار است. لذا پویایی اقتصادی باید در سال 2024 و با آغاز تولید از میادین نفت و گاز ادامه یابد. او امیدوار است که این امر منجر به کاهش شدید کسری حساب جاری خواهد شد.

    لوکوتیدین 20 دسامبر 2023

تمرکز 83 درصد از سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی سنگال در مناطق داکار و تیس

عبدالله بالده، مدیر کل آژانس ارتقای سرمایه گذاری‌ها و کارهای دولتی بزرگ (APIX)، پنجشنبه در داکار طی سخنانی به توزیع نابرابر سرمایه گذاری مستقیم خارجی‌ها (FDI) در سنگال اشاره کرد و گفت 83 درصد از مجموع  این سرمایه گذاریها تنها به دو منطقه از 14 منطقه کشور، یعنی داکار و تیس (غرب) اختصاص دارد. آقای بالده در جلسه ارزیابی آمادگی برای برگزاری شورای سرمایه گذاری ریاست جمهوری(CPI) که برای ژانویه 2024 برنامه ریزی شده با استناد به گزارش UNCTAD، گفت که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سنگال در سال 2021 به میزان 21 درصد افزایش یافته که بالغ بر 2.58 میلیارد دلار آمریکا ( معادل 1540.64 میلیارد فرانک سیفا ) بوده است. مدیرکل APIX یادآور شد که در سال 2021، تعداد پروژه‌های جدید بهره ‌مند از سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی 27 درصد افزایش یافته که بر اساس داده‌های منتشر شده در سال 2022 توسط UNCTAD، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد بوده است. به گفته وی، این داده‌ها سنگال را در رده پنجمین کشور قاره از نظر مقصد سرمایه گذاری خارجی در سال 2021 قرار می دهد.  او با پیشنهاد اجرای دقیق قانون 3 تمرکززدایی هشدار داد که اگر مناطق قوی و با نیروی انسانی باکیفیت نداشته باشیم، باز هم در توسعه مناطق و شهرداری‌ها عقب خواهیم ماند.

APS  21 دسامبر 2023

سازماندهی مجدد شورای سرمایه گذاری ریاست جمهوری (CPI)

روز پنجشنبه کارگاهی به ریاست عبدالله بالده، مدیر کل آژانس سرمایه گذاری و کارهای بزرگ دولتی APIX  برای ارائه گزارش کار گروهی که با هدف سازماندهی مجدد شورای سرمایه گذاری ریاست جمهوری (CPI)  برگزار شد. این کارگاه بیش از یک سال و نیم پس از درخواست رئیس جمهور از وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری برای راه اندازی مجدد CPI با کمک APIX که دبیرخانه دائمی‌شورا در آن قرار دارد، برگزار می‌شود. این نشست سالانه اختصاص یافته به سرمایه گذاری از سال 2017 برگزار نشده است. مقدمات شورای سرمایه گذاری ریاست جمهوری که قرار است در ژانویه آینده در داکار برگزار شود، در جولای گذشته با تشکیل کارگاهی آغاز شد که طی آن چهار کار گروه مقررات و رقابت، تحرک، جذابیت مناطق، مرکز مالی داکار و دیجیتال تشکیل گردید. رئیس شورا، پاتریک بروشت نیز اطمینان داد که گروهی که مسئول هدایت تفکرات و ایده‌ها در مورد ایجاد مرکز مالی داکار بود، ظرفیتها و فرصت‌های موجود در سنگال را برای تبدیل پایتخت به یک مرکز مالی بزرگ بررسی کرده است. او امیدوار خواهد بود که با همکارانش بتوانند به بهبود جذابیت و سرمایه گذاری و همچنین رقابت پذیری شرکت ها در حوزه دیجیتال کمک کند. طبق گفته کارگروه به رهبری آنتوان نگوم، با استراتژی دیجیتال سنگال، فناوری دیجیتال باید ظرف سالهای آینده 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل دهد.

APS  22 دسامبر 2023

 

وعده تولید بذر بادام زمینی مرغوب توسط موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال تا ماه اوت سال 2024

موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال (ISRA) اطمینان می دهد که تا اوت آینده قادر خواهد بود 150 تن بذر بادام زمینی مرغوب تولید کند. این اظهارات توسط مومار تالا سک مدیر کل موسسه مذکور در پایان یک ماموریت برای ارزیابی فضاهای تولید بذر Ndiol، در منطقه سن لوئی داده شد. وی افزود: ایسرا همچنین استراتژی خود را برای رفع نیازهای برنامه رقابت کشاورزی و دامداری که توسط وزارت کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی تدوین شده تعیین نموده است. آقای سک از مراکز تولیدی و پرورش دهندگان بذر برای دستیابی به مقدار درخواستی دعوت به همکاری کرد. مامادو ندوی، رئیس بخش مسئول بذر در وزارت کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی نیز قول داد که سنگال ظرف چند سال کیفیت بذر خود را بهبود خواهد بخشید.

APS  22 دسامبر 2023

تقویت محور داکار - قاهره از طریق برقراری پرواز شرکت هواپیمایی ایر قاهره به فرودگاه بین المللی بلز جیانی (AIBD)

شرکت مصری ایر قاهره اکنون با هدف پویایی بیشتر محور داکار - قاهره به فرودگاه بین المللی بلز جیانی  (AIBD)  از طریق واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو خط پروازی برقرار خواهد کرد. در این خصوص خالد عارف، سفیر مصر در داکار گفت: برای تقویت روابط بین دو کشور این خط جدید هوایی روابط بین مصر و سنگال بسیار موثر خواهد بود. این دیپلمات مصری روز شنبه در AIBD در جلسه ای که بمنظور پرواز افتتاحیه این خط جدید بین قاهره و داکار اختصاص داشت، صحبت می‌کرد. عمر خاسیمو دیا، مدیر حمل و نقل هوایی به نمایندگی از وزیر حمل و نقل هوایی سنگال در این مراسم با ابراز خرسندی گفت: این خط که بین داکار و قاهره افتتاح می‌گردد مظهر روابط عالی بین دو کشور است. آقای دیا از همکاری‌های دو جانبه بین سنگال و مصر استقبال نمود و تأکید کرد که این خط جدید روابط در حوزه‌های گردشگری، تجاری و فرهنگی بین دو کشور را توسعه خواهد داد.

APS  23 دسامبر 2023

راه اندازی پلتفرم دیجیتالی "Dames activ'elles" برای تقویت آموزش توانمند سازی زنان در کارآفرینی

روز شنبه با هدف تلاش برای تقویت آموزش توانمند سازی زنان در کارآفرینی پلتفرم دیجیتالی به نام "Dames activ'elles" در داکار راه اندازی گردید. مایمونا دینگ مسئول منابع انسانی در برنامه کشاورزی و حوزه‌های اجتماعی (PRODAC)گفت: ما متقاعد شده ایم که کارآفرینی زنان راه حلی برای مشکل توانمندسازی آنان است، زیرا آنها 49.4 درصد از جمعیت سنگال را بر اساس گزارش آژانس ملی جمعیت شناسی سنگال (ANSD)  تشکیل می دهند. با این حال، خانم دینگ تصریح کرد که زنان در کارآفرینی با مشکلات زیادی مواجه هستند بطوریکه تقریباً 90 درصد از مشاغل ایجاد شده توسط زنان در کمتر از پنج سال از بین می رود. وی از جمله این مشکلات را « ناتوانی زنان در انتخاب آگاهانه و مناسب شغل »، « عدم آموزش های لازم »، « مشکل دسترسی به منابع مالی و یارانه‌ها » و « عدم اعتماد به نفس و رهبری» را ذکر می‌کند. به گفته میمونا دینگ، این پلتفرم به زبانهای ولوف و انگلیسی ترجمه خواهد شد تا به همه زنان اجازه دهد از فرصت هایی که ارائه می دهد بهره مند شوند. او گفت: ایده این است که به هر زن اجازه دهیم، با تلفن خود و صرف نظر از محل کارش، بتواند بدون مشکل آموزش آنلاین ما را به درستی دنبال کند. وی تأکید کرد: به لطف این پلتفرم، زنان می‌توانند مفاهیم و ابزارهای کلیدی در کارآفرینی را درک کنند، فرصت‌های تجاری جدید را شناسایی و پیشنهادات جدید ایجاد کنند، همچنین مزیت‌های رقابتی خود را ایجاد نمایند. او اعلام کرد که به زودی کمپینی به نام "Dames activ'elles" راه اندازی خواهد شد. به گفته وی این امر به عنوان بخشی از رویکرد کمک های اجتماعی و آموزش رایگان به زنانی ارائه می‌شود که امکانات لازم را در اختیار ندارند.

APS  24 دسامبر 2023

ایجاد موسسه عالی آموزش هتلداری و گردشگری در سال 2024

مام امبای نیانگ، وزیر گردشگری و اوقات فراغت از ایجاد موسسه عالی آموزش هتلداری و گردشگری در سال 2024 خبر داد. آقای نیانگ در طی مراسم فارغ التحصیلی اعضای چندین مدرسه آموزشی گفت که سنگال در حال تلاش برای مدرن سازی آموزشی در حوزه گردشگری و هتلداری است. وی خاطر نشان کرد  دستیابی مداوم برای رسیدن به یک عملکرد خوب باید با تغییرات عمیق در ابزار آموزشی مطابق با الزامات بازار کار و استانداردهای بین المللی همراه باشد. وی خطاب به 800 نفر از فارغ التحصیلان این مدارس توصیه کرد: از شما می‌خواهم که قوانین کشور و احترام به اخلاق کارآفرینی، مشتریان، همچنین حفظ محیط‌ زیست را در هر شرایطی با عملکرد حرفه‌ای خود همراه کنید.

APS  25 دسامبر 2023

حضور گسترده زنان تولید کننده محصولات کشاورزی در نمایشگاه تجاری فیداک 2023

زنان تولید کننده محصولات کشاورزی به صورت گسترده در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی داکار (فیداک) شرکت دارند. به گفته مدیر کل مرکز تجارت خارجی بین المللی سنگال (CICES) این نمایشگاه از 7 دسامبر شروع بکار نموده است و تا 31 دسامبر ادامه خواهد داشت. وی افزود: زنان تولید کننده اغلب در فیداک شرکت می‌کنند و موضوع امسال « توانمندسازی زنان برای توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار» می‌باشد که به آنان  اختصاص دارد. فتی عثمان عبدو از یک مؤسسه آموزش عالی خصوصی معروف در داکار بوده و نماینده گروهی از زنان فعال در صنایع غذایی کشاورزی به نام «داندو» و مستقر در زیگنشور است. این گروه برای دومین بار در فیداک شرکت می‌کند. وی توضیح می دهد: ما «دیوکا »، یک غذای پخته شده و مخلوط با بادام زمینی، ساخته شده از ارزن، بادام هندی، پودر مورینگا، عسل و پودر بامیه را به نمایش می‌گذاریم. به گفته او، این ماده غذایی به ویژه در بین غیر سنگالی‌ها محبوب است. خانم کا تعداد بازدیدکنندگان از فیداک را بسیار کم می داند و خاطر نشان می‌کند که نمایشگاه بین المللی داکار برای او بیشتر فرصتی برای برقراری تماس با مشتریان است تا فضایی برای فروش کالا . وی می‌گوید: بازدیدکنندگان بیشتر برای شناسایی محصولات می آیند تا بعداً با ما تماس بگیرند و سفارش دهند. نامبرده سنگالی‌ها را به مصرف محصولات محلی دعوت می‌کند.

APS  26 دسامبر 2023

تلاش برای ادامه اجرای پروژه تقویت مدیریت مشترک شیلات در کشورهای غرب آفریقا

دوره پروژه تقویت مدیریت مشترک شیلات در کشورهای غرب آفریقا (کوپائو) که هدف آن بهبود مدیریت ماهیگیری و صنایع دستی در سنگال و سایر کشورهای غرب آفریقا برای بهره برداری پایدار از منابع شیلات بوده،  در حال پایان است. این پروژه که چهار سال به طول انجامید (2019 تا 2023)، توسط دولت ژاپن از طریق  Jica  به مبلغ 300 میلیون فرانک سیفا تأمین مالی شد. پس از چهار سال از اجرای پروژه، ذینفعان از نتایج آن راضی بودند و خواستار گسترش آن هستند. در همین راستا کارشناس آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جیکا) اعلام کرد که کشورش در حال مذاکره با دولت سنگال برای توسعه این پروژه است. وی افزود: باید گفت که مدیریت شیلات یک مبارزه بی پایان است، بنا براین ما در حال گفتگوی کامل با سنگال برای گسترش آن هستیم. این یک مرحله آزمایشی بود و ما می‌خواهیم این پروژه را به مناطق دیگری هم تسری دهیم. وی ادامه داد: این پروژه اقدامات کلیدی را انجام داد که تأثیر مثبتی بر وضعیت بخش شیلات سنگال داشت. از جمله موارد دیگر می‌توان به ایجاد ظرفیت برای ذینفعان مدیریت مشترک. به اشتراک گذاری تجربیات شیوه‌های خوب در مدیریت مشترک؛ توسعه و عمومیت راهنمای مدیریت مشترک منابع شیلات، تولید بچه ماهی سیمبیوم و آزمایش پرورش سیمبیوم در آکواریوم ها اشاره کرد. به این فعالیت‌های انجام‌ شده، دستاوردهای دیگری مانند شناسایی روش‌ها و ابزارهایی برای کمک به عمومی‌ سازی، توسعه برنامه‌ها و مواد آموزشی، شناسایی فعالیت‌های اولویت‌دار همراه با اقدام مدیریت مشترک و طرح عمومی‌ سازی برای هر کشور اضافه می‌شود. کشورهای مورد نظر کوپائو عبارتند از: دماغه سبز، ساحل عاج، گامبیا، گینه بیسائو، جمهوری گینه، سیرالئون، موریتانی و سنگال.

    لوکوتیدین 15 دسامبر 2023

همکاری جنوب – جنوب : محور داکار - ابیجان در چشم اندازهای جدید

ساحل عاج و سنگال خواهان دمیدن پویایی بیشتر در همکاری اقتصادی خود هستند. یک هیئت اقتصادی از ساحل عاج به ریاست سلیمان دیاراسوبا، وزیر بازرگانی، صنعت و ترویج شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)، به عنوان بخشی از یک مجمع تجاری سنگال- ساحل عاج به سنگال سفر نمودند. اعضای کنفدراسیون عمومی‌شرکت های ساحل عاج و مرکز ترویج سرمایه گذاری در ساحل عاج (Cepeci) آقای دیاراسوبا را در این سفر همراهی می‌کنند. وزیر ساحل عاج در بازدید از کارخانه Fks تاکید کرد: از طریق این بازدید باید به مردم نشان داد که پویایی همکاری بین دو کشور در حال انجام است. وی با استقبال از حضور شرکتی که در سنگال تاسیس شده و از کاکائو برای محصولات خود استفاده می‌کند افزود: همکاری جنوب و جنوب باید یک واقعیت باشد. در پایان همایش تجاری سنگال- ساحل عاج و در نمایشگاه بین المللی فیداک که در آن ساحل عاج مهمان افتخاری است، ما این فرصت را داشتیم که از یک بخش صنعت سنگال که نمونه ای از همکاری‌های صنعتی بین دو کشور است بازدید کنیم. عبده کریم فوفانا، وزیر تجارت، امور مصرف کنندگان و شرکت های کوچک و متوسط نیز خاطر نشان کرد. کارخانه Fks از کاکائو زیادی از ساحل عاج برای تولید بیسکویت استفاده می‌کند.کاکائو را با بادام زمینی مخلوط می‌کنند تا کلوچه درست شود. این نشان می دهد که چگونه صنعت سنگال و صنعت عاج مکمل یکدیگر هستند و افق فرصت‌هایی را که در غرب آفریقا وجود دارد نشان می‌دهد. وزیر سنگالی گفت. Fks نمونه خوبی از همکاری بین دو کشور ما است. کارخانه ای که از محصولات کشاورزی سنگال و ساحل عاج برای تولید محصولاتی استفاده می‌کند که دوباره به سراسر جهان صادر می‌شوند.

    لوکوتیدین 19 دسامبر 2023

آغاز بکار عملیات اجرایی احداث فاز دوم پست های فشار قوی برق موسوم به « پل 2026 »        

طی مراسمی در جهت دسترسی به انرژی برق برای همه مردم کشور، احداث فاز دوم پست های فشار قوی به نام پل 2026 آغاز گردید. این پروژه با اعتبار 131 میلیارد فرانک سیفا ، ساخت پست های فشار قوی و توزیع انرژی در سراسر قلمرو ملی را ممکن می سازد. پس از مرحله اول به نام Pôle 2020 که با رعایت مهلت های تعیین شده با موفقیت کامل همراه بود، کار بر روی فاز دوم Pôle 2026 دیروز توسط گروه Vinci Energies  و Senelec راه اندازی شد. این برنامه توسعه برای شبکه انتقال و توزیع برق منجر به امضای توافقنامه بین طرفین گردید. این پروژه با هزینه کل 200 میلیون یورو یا 131 میلیارد فرانک سیفا ، ایجاد 4 پست فشار قوی جدید در مناطق  Wack Ngouna، Koungheul، Velingara و Pekesseاحداث می‌گردد. آنتوان فلیکس دیوم، وزیر انرژی در این مراسم طی سخنانی گفت: از نظر تأثیر، این پروژه همانطور که قبلاً یادآوری شد، برابری ارضی را که برای رئیس جمهور مکی سال بسیار ارزشمند است، تثبیت خواهد کرد و به طور قابل توجهی به توسعه اجتماعی- اقتصادی مناطق مربوطه کمک خواهد کرد. به گفته وی، این پروژه مهم به طور قابل توجهی در دستیابی به هدف تعیین شده توسط رئیس جمهور مکی سال که دسترسی به برق برای همه مردم سنگال در همه جای قلمرو ملی تا سال 2025 است کمک می‌کند. همچنین اجرای مرحله دوم با ساخت پست های فشار قوی، شبکه‌های فشار قوی و توسعه شبکه توزیع برای دسترسی همگانی به برق، سهم مهمی در دستیابی به هدف ما در جهت عدالت سرزمینی خواهد بود. وی خاطر نشان کرد: در پایان این پروژه 2000 کیلومتر شبکه فشار قوی در سراسر کشور خواهیم داشت که امکان توسعه انرژی برق برای خدمت به کل مردم  را فراهم می‌کند.

    لوکوتیدین 23 دسامبر 2023

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما