معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۰۹:۰۱

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول دی ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بلژیک خرید LNG روسیه را شش برابر افزایش داد

بر اساس محاسبات ریانووستی بر اساس آمارهای اروپایی، بلژیک پس از پنج ماه کاهش خرید گاز طبیعی مایع از روسیه، آن را در ماه اکتبر 6 برابر کرد و به خریدار اصلی در میان کشورهای اروپایی تبدیل شد. در ماه آوریل، بروکسل رکورد 745 میلیون متر مکعب گاز مایع روسیه را خریداری کرد و پس از آن به تدریج کاهش واردات را آغاز کرد تا اینکه حجم آن در سپتامبر به 74 میلیون متر مکعب کاهش یافت.

وضعیت در ماه اکتبر به طرز چشمگیری تغییر کرد: بلژیک به طور غیرمنتظره خرید خود را شش برابر کرد و به 448.6 میلیون متر مکعب رسید و از نظر پولی، واردات هفت برابر شد و به 166 میلیون یورو رسید. در پایان ماه اکتبر، این کشور تقریباً 37 درصد از واردات LNG روسیه را به خود اختصاص داده است.

هلند که پس از یک وقفه سه ماهه در ماه سپتامبر، خرید گاز طبیعی مایع از روسیه را از سر گرفت، در ماه اکتبر به افزایش 26 درصدی ادامه داد و به 267 میلیون متر مکعب رسید. یونان و پرتغال، پس از وقفه در ماه سپتامبر، دوباره واردات سوخت روسیه را آغاز کردند: اولی بلافاصله 188 میلیون متر مکعب و دومی - 97 میلیون متر مکعب خرید. به طور کلی، اتحادیه اروپا واردات گاز طبیعی مایع روسیه را در ماه اکتبر 1.7 برابر افزایش داد - به 1.2 میلیارد متر مکعب.

بازار اتحادیه اروپا "از لحاظ تاریخی" اصلی ترین بازار برای روسیه بوده است؛ عرضه گاز در آنجا به 150 میلیارد متر مکعب در سال می رسد. در سال 2022، در پس زمینه تضعیف نورد استریم و همچنین تحریم ها، همکاری مسکو و کشورهای اروپایی در این زمینه محدود شد. در پایان سال 2022، عرضه گاز گازپروم به کشورهای غیر CIS تقریباً 85 میلیارد متر مکعب کاهش یافت و به 100.9 میلیارد رسید. تقریباً تمام این کاهش در اتحادیه اروپا رخ داده است. در همان زمان، بر اساس داده‌های اخیر یورواستات، کشورهای اتحادیه اروپا (از جمله حامیان سرسخت کیف - استونی و لیتوانی)، علیرغم وعده کنار گذاشتن سوخت روسیه، در سال 2023 گاز طبیعی مایع شده را از مسکو به مبلغ 6.1 میلیارد یورو خریداری کردند. کرملین اعلام کرد که غرب با امتناع از خرید انرژی‌های فسیلی از روسیه مرتکب اشتباهی جدی شده است و به دلیل قیمت‌های بالاتر، دچار وابستگی جدید و قوی‌تر خواهد شد. طرفهایی که نپذیرفتند همچنان از طریق واسطه‌ها کالاهای گران تری می خرند و به خرید نفت و گاز روسیه ادامه می دهند.

https://ria.ru/20231221/belgiya-1917119022.html

اسپانیا از سال 2012 رکورد  دار واردات غلات از روسیه

بر اساس آمار اروپایی، اسپانیا در ماه اکتبر از روسیه رکورد خرید غلات را برای یازده سال - بیش از 110 هزار تن، که 14 برابر بیشتر از حجم یک ماه قبل است، به خود اختصاص داد. اسپانیا آخرین بار در ژانویه سال جاری حجم زیادی از غلات را از روسیه خریداری کرد، اما تنها 46 هزار تن در ماه سپتامبر 80 تن خریداری شد و در ماه اکتبر - 110.2 هزار تن. این بیشترین میزان از نوامبر 2012 می‌باشد.

در همان زمان، شرکت های اسپانیایی 23.9 میلیون یورو برای غلات خریداری شده پرداخت کردند که 17 برابر بیشتر از هزینه واردات سپتامبر است.

در نتیجه، در ماه اکتبر، اسپانیا 55 درصد از کل غلات روسیه را به اتحادیه اروپا عرضه کرد. کشورهای اروپایی باقی مانده 91 هزار تن غلات از روسیه خریداری کردند. بزرگترین کشورها ایتالیا (42 هزار تن)، یونان (38 هزار تن) و لتونی (9 هزار تن) هستند. تنها در ده ماه سال جاری، اتحادیه اروپا واردات غلات از روسیه را 1.5 برابر افزایش داد - به 1.2 میلیون تن. بزرگترین خریدار ایتالیا بود که با افزایش 4.5 برابری خرید به 390 هزار تن رسید. دوم لتونی است (افزایش 1.6 برابر، به 289 هزار تن)، سه رتبه اول توسط یونان بسته شده است (رشد 1.5 برابر، به 228 هزار تن).

https://ria.ru/20231221/zerno-1917123828.html

 

روس نفت آماده معامله  می‌شود

روس نفت در مورد فروش احتمالی دارایی‌های خود با برلین گفتگو خواهد کرد. به گزارش رویترز، نمایندگان این شرکت روسی در 22 دسامبر با مقامات آلمانی دیدار خواهند کرد و این اولین تماس از زمان مسدود شدن دارایی‌های این شرکت در آلمان خواهد بود. آنها همچنین در مورد پالایشگاه در شهر Schwedt صحبت خواهند کرد. شرکت روسی تقریباً 55 درصد از کارخانه را در اختیار دارد؛ این سهم یک سال پیش به مدیریت موقت منتقل شد. روس نفت سعی دارد  با این تصمیم مقابله نماید.

تاتیانا نویوا، شریک ارشد Verba Legal، گفت: اکنون او در تلاش است تا سهام خود را بفروشد، زیرا چاره دیگری وجود ندارد: "دولت آلمان اعلام کرده که خریداری مناسب به صورت داوطلبانه یا اجباری برای این دارایی‌ها پیدا خواهد کرد. وی اظهار داشت: من دوست دارم به روس نفت منتقل شود، زیرا این عادلانه خواهد بود. علاوه بر این، این امر توسط قانون تحریم‌ها منع نشده است.

وینوکورووا، مشاور ویژه در امور تحریم در کانون وکلای قلم و کاغذ معتقد است که درآمد حاصل از فروش به احتمال زیاد به حساب روس نفت می رود، اما نمی‌تواند از آن استفاده کند: «در بسته دوازدهم  ضد تحریم ها، محدودیت های روسیه در اتحادیه اروپا، فروش دارایی‌های مسدود شده بر اساس مجوز ویژه جداگانه امکان پذیر شد. علیرغم اینکه این اموال روس نفت تحت مدیریت موقت است، در اصل دارایی بلوکه شده است، من فکر می‌کنم این مذاکرات دقیقاً در ارتباط با این مفاد جدید در قانون آغاز شده است.

اما شاید شرکت روسی بخواهد اولین گام را برای معامله بردارد و این پول را هرچند در حساب مسدود شده داشته باشد تا زمانی که موضوع تحریم ها و وضعیت اوکراین حل شود. زیرا در شرایط فعلی نه دارایی دارند و نه حتی وجوه مسدود شده. علاوه بر این، فروش  دارایی می‌تواند مشکلات مربوط به مالکیت را حل کند، زمانی که مشخص شود مالک آن کیست،  امکان تعیین تکلیف برای  آن وجود خواهد داشت.

روس نفت در دو پالایشگاه آلمانی دیگر در کارلسروهه و وگبورگ سهام دارد. برلین در سپتامبر 2022 کنترل آنها را به دست آورد. مقامات آلمانی این موضوع را با نیاز به تضمین عرضه بی وقفه نفت در پس زمینه درگیری در اوکراین و ممنوعیت واردات مواد خام از روسیه تشریح نمودند.  برلین به تنهایی این اقدام را ترتیب داده است؛ تحریم های پان اروپایی، خرید نفت روسیه از طریق خطوط لوله را ممنوع نکرد.

https://www.kommersant.ru/doc/6413609

توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای اوراسیا و ایران

آندره اسلپنف، وزیر بازرگانی اتحادیه اروپا دیروز گفت، توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای اوراسیا و ایران ممکن است در اوایل روز دوشنبه در نشست سران پنج کشور امضا شود. برخلاف منطقه آزاد تجاری "موقت" با این کشور که از سال 2019 اجرایی شده است، کاهش عوارض اکنون بر 90٪ از کل اقلام و بیش از 99٪ از عرضه از کشورهای EAEU تأثیر می‌گذارد - این اولین معامله از این قبیل خواهد بود. برای ایران افزایش عرضه محصولات غذایی و صنعتی انتظار می رود - این باید به افزایش سه برابری در گردش مالی منجر شود. با این حال، تامین کنندگان همچنان نگران مسائل پرداخت و ویژگی‌های تجارت در ایران در شرایط تحریم های طولانی مدت هستند.

آندری اسلپنف، وزیر بازرگانی اتحادیه اروپا، گفت: کشورهای اوراسیا و ایران مذاکرات مربوط به ایجاد منطقه آزاد تجاری را به پایان رسانده اند - این توافقنامه قرار است در 25 دسامبر در نشست سران پنج کشور در سن پترزبورگ امضا شود. در حالی که قرارداد موقت منعقد شده در سال 2019 بین کشورها در حال اجرا است، تنها 360 قلم کالا (از 12 هزار) را پوشش می دهد. با این حال، گردش تجاری اوراسیا-ایران در سه سال گذشته بیش از دو برابر شده است - از 2.5 میلیارد دلار در سال 2019 به 6.2 میلیارد دلار در پایان سال 2022.

حدود 90 درصد از کل خطوط تعرفه که 99.2 درصد از صادرات کشورهای اوراسیا را پوشش می دهد، تحت پوشش این توافق قرار می‌گیرد.  ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست و متوسط تعرفه واردات آن 30 درصد است. به عنوان بخشی از FTA جدید، سطح عوارض به 4.5٪ کاهش می یابد. وزیر EEC خاطرنشان کرد: «این 380 میلیون دلار در سال صرفه جویی در عوارض است. برای کالاهای ایرانی میانگین تعرفه از 6.6 درصد به 0.8 درصد کاهش می یابد. این توافقنامه همچنین شامل کاهش موانع غیر تعرفه ای شامل مقررات فنی (دسترسی به گواهینامه کالاها ساده می‌شود)، اقدامات بهداشتی و قرنطینه، مقررات گمرکی، اقدامات حفاظت از بازار و قوانین تعیین مبدا کالا می‌شود.  کاهش عوارض بر قطعات نیز باید بومی سازی تولید را آسان تر سازد. برای ایران، منطقه آزاد تجاری با اوراسیا اولین توافق از این دست است، برای « گروه پنج» در واقع دومین توافق است - اولین توافق با ویتنام در سال 2016 منعقد شد.  همچنین توافقنامه ای با صربستان وجود دارد (اما قبلاً تجارت معاف از گمرک با توافقات دوجانبه تضمین می‌شد) در حالی که توافق نامه ای با سنگاپور امضا شده است اما تصویب نشده است. صادرات اوراسیا به ایران عمدتاً با گندم، روغن و محصولات متالورژی انجام می‌شود، در حالی که ایران مواد غذایی - میوه‌ها، سبزیجات، آجیل را تامین می‌کند. آندره اسلپنف خاطرنشان می‌کند: اکنون عرضه‌ها به دلیل جایگزینی محصولات غربی در بازار روسیه گسترش می یابد، آندری اسلپنف خاطرنشان می‌کند: «ایران توانست محصولات صنعتی را برای کشتی سازان و صنعت خودرو عرضه کند. به گفته وی، توسعه عرضه نه تنها به دلیل گندم، بلکه سایر غلات، گوشت بره و مرغ، فرآورده‌های فرآوری شده و شیرینی‌سازی امکان‌پذیر است. گروه صنعتی شامل محصولات متالورژی آهنی و غیرآهنی، همه چیز مربوط به مجتمع نفت و گاز، نجاری، کود. آقای اسلپنف با اشاره به اینکه مانع کنونی برای افزایش تجارت، عدم تعادل آن است، توافقات مهمی نیز در مورد هواپیما، کشتی، وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات راه آهن و تجهیزات الکتریکی حاصل شده است.

دیمیتری آنتونوف،  ( رایزن بازرگانی روسیه) در ایران می‌گوید: «در حال حاضر حجم تعیین شده اجازه انعقاد قراردادهای بلندمدت با تامین کنندگان را نمی دهد که منجر به تعلیق عرضه می‌شود. علاوه بر آن، علیرغم فعالیت فعال بانک های روسی و ایرانی، هنوز محدودیت هایی در پرداخت وجود دارد. مشکل مورد توجه  اینست که نمی‌توانند تبادل کالای مناسبی داشته باشند زیرا نمی‌توانند برای آنها پرداخت راحتی داشته باشند. این کارشناس می‌افزاید: در این زمینه مشکلات بزرگی به وجود می‌آید، زیرا کالاهای صنعتی مورد نیاز فوری از طریق بنادر ایران به روسیه  وارد می‌شوند ولی به دلیل مسائل تبادل  پول برگشت داده می‌شود.

https://www.kommersant.ru/doc/6413816

تاثیر خروج آنگولا از اوپک بر بازار نفت

02:03 12/22/2023-ریانووستی

نیکلای دودچنکو، تحلیلگر Finam FG به ریانووستی گفت: خروج آنگولا از اوپک تأثیر قابل توجهی بر بازار نفت نخواهد داشت، اگرچه ممکن است فضایی برای گمانه زنی در مورد اختلافات داخلی اوپک پلاس ایجاد کند. خبرگزاری محلی آنگوپ روز پنجشنبه گزارش داد، دیامونتینو آزودو، وزیر نفت، گاز و منابع معدنی آنگولا، گفت که این کشور از اوپک خارج می‌شود. هنوز به طور رسمی مشخص نشده است که آیا این به معنای خروج خودکار از اوپک پلاس است یا خیر . با این حال، با توجه به اینکه سهمیه‌هایی که آنگولا دوست ندارد به عنوان بخشی از توافق اوپک پلاس تعیین شده است، کارشناسانی که با ریانووستی و کارشناسان در یکی از هیئت های مربوطه  مصاحبه کردند، پیشنهاد دادند که این کشور نیز از این اتحادیه خارج شود. ما معتقدیم که تصمیم آنگولا برای خروج از اوپک یک رویداد منفی است، اما فاجعه بار نیست. البته، با توجه به آخرین مذاکرات اوپک پلاس، چنین اخباری این گمانه زنی را بیشتر خواهد کرد که کشورهای کارتل دارای اختلافات داخلی زیادی هستند. تاثیر این اخبار بر بازار محدود خواهد بود." دودچنکو یادآور شد: تولید آنگولا در نوامبر سال جاری کمی‌ بیش از یک میلیون بشکه در روز بود که این رتبه هفدهم در جهان و تقریباً 4 درصد از کل تولید کشورهای اوپک است. به گفته وی، حداکثر تولید کشور طی 25 سال گذشته در سال 2010 تا 2011 کمی‌بیش از 2 میلیون بشکه در روز بوده و طی 5 تا 7 سال گذشته به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد که علیرغم اینکه آنگولا در آخرین نشست اوپک پلاس با کاهش سهمیه خود مخالفت کرد، طبق گفته این سازمان، در ماه اکتبر حتی کمتر از سطح تعیین شده قبلی تولید کرد. تعدادی از کشورهای اوپک پلاس در نشستی در پایان ماه نوامبر تصمیم گرفتند که به طور "داوطلبانه" (نه در چارچوب اوپک پلاس) تولید نفت را تا پایان سه ماهه اول سال آینده کاهش دهند. عربستان سعودی کاهش تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش می دهد و تعدادی از کشورها در حال کاهش به میزان 700 هزار بشکه هستند. روسیه نیز به نوبه خود کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را به 500 هزار بشکه در روز انجام داده است. کشورهای اوپک پلاس همچنین توافق کردند که سهمیه تعدادی از کشورهای آفریقایی را برای سال آینده تعدیل کنند - حداکثر سطح تولید نفت آنگولا 180 هزار بشکه در روز از سطح مصوب در نشست ژوئن به 1.11 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. برای جمهوری کنگو و نیجریه به ترتیب با 1 هزار بشکه و 120 هزار بشکه افزایش به 277 هزار و 1.5 میلیون بشکه در روز رسید. با این حال، آنگولا اعلام کرد که با سهمیه خود موافق نیست و قصد دارد بیش از سطح مورد نیاز تولید کند.

https://ria.ru/20231222/angola-1917369737.html

 

وزارت ترابری انتظار دارد حجم محموله بنادر دریایی به 900 میلیون تن برسد

ویتالی کلیوف، مدیر بخش سیاست دولتی در زمینه حمل و نقل دریایی و رودخانه ای وزارت حمل و نقل روسیه، گفت: پیش بینی می‌شود گردش کالای بندرهای دریایی روسیه در پایان سال جاری به 900 میلیون تن برسد وی گفت: بر اساس نتایج سال گذشته، پیش‌بینی می‌کنیم که این نقطه عطف به 900 میلیون تن در گردش کالای بنادر کشور برسد. جابجایی بار در بنادر دریایی تا پایان سال 2023 بالغ بر 900 میلیون تن پیش بینی شده است که نسبت به سال 2022 حدود 7 درصد افزایش داشته است. گردش محموله بنادر دریایی روسیه در سال 2022 به میزان 840 میلیون تن به سطح قبل از همه گیری سال 2019 بازگردانده شد.

وی گفت: جابجایی محموله در بنادر دریایی تا پایان سال 2023 بالغ بر 900 میلیون تن پیش بینی شده است که نسبت به سال 2022 حدود 7 درصد افزایش داشته است. گردش محموله بنادر دریایی روسیه در سال 2022 به میزان 840 میلیون تن به سطح قبل از همه گیری سال 2019 بازگردانده شد.

https://ria.ru/20231222/gruzooborot-1917456706.html

روسیه ممنوعیت ورود کامیون‌ها از اتحادیه اروپا و سه کشور دیگر را تمدید کرد

25 دسامبر، 09:12-اربکا

ممنوعیت ورود کامیون‌ها از کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین از بریتانیا، نروژ و اوکراین تا رفع شرایطی که مبنای معرفی آن بوده تمدید شده است.  این اقدام در پاسخ به تصمیم مشابه اتحادیه اروپا در سال 2022 در معرفی شد.

دولت ممنوعیت ورود کامیون‌ها به روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین از بریتانیا، نروژ و اوکراین را تا زمانی که شرایطی مطلوب و مانند گذشته مقرر نگردد، تمدید کرد.  برای تحویل مرسولات پستی، پست دیپلماتیک و کمک‌های بشردوستانه استثنا وجود دارد. دولت در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «هم‌اکنون محدودیت برای عبور خودروهای پشتیبانی فنی برای حمل تجهیزات و خودروهای اسپرت به اماکن مسابقات ورزشی اعمال نمی‌شود.»

این ممنوعیت در اکتبر 2022 در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر عدم اجازه عبور کامیون‌های با پلاک روسیه و بلاروس اعمال شد. این ممنوعیت برای حمل و نقل کالا به منطقه کالینینگراد اعمال نمی‌شود. آخرین بار در ژوئن به مدت شش ماه تمدید شد. در آوریل سال گذشته، کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از بسته پنجم تحریم ها علیه مسکو، اجازه عبور کامیون‌های ثبت شده در روسیه و بلاروس را متوقف کردند. ما در مورد ممنوعیت حمل و نقل بار در سراسر اتحادیه اروپا، از جمله ترانزیت صحبت می‌کنیم. سرویس گمرک فدرال (FCS) گزارش داد که تاکنون محدودیت‌هایی برای تحویل محصولات دارویی، پزشکی، غذایی و کشاورزی از جمله گندم، انرژی، فلزات غیرآهنی و کودها و همچنین کمک‌های بشردوستانه اعمال نشده است. این ممنوعیت همچنین شامل ترانزیت کامیون‌های روسی به منطقه کالینینگراد نمی‌شود.

https://www.rbc.ru/economics/25/12/2023/65891c7f9a79471ff83909d0

UAC زمان انجام پرواز SJ-100 با موتور داخلی را اعلام کرد

یوری اسلیوسار، مدیر کل شرکت هواپیمایی متحد (UAC) گفت که اولین پرواز هواپیمای SJ-100 با موتور داخلی PD-8 در اوایل سال 2024 انجام خواهد شد.

موتورها قبلاً روی نمونه اولیه هواپیمای ما نصب شده‌اند و به محض دریافت این مجوز، فکر می‌کنم امسال در روزهای باقی‌مانده حتی آزمایش‌های زمینی را انجام خواهیم داد و در ابتدای سال آینده روی آن حساب می‌کنیم. اولین پرواز، اسلیوسار در مصاحبه با کانال تلویزیونی Rossiya 24، در مورد SJ-100 با موتور داخلی PD-8 گفت. اسلیوسار خاطرنشان کرد: ایده مهندسی مجدد هواپیماهای SSJ-100 با موتورهای داخلی در حال بررسی است؛ امکان سنجی اقتصادی باید محاسبه شود.

اسلیوسار در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی Rossiya 24 گفت: "تکنیک مجدد در حال بحث است. دو نکته ظریف وجود دارد که باید در نظر گرفته شود." وی تصریح کرد: اولاً این ظرفیت تولید موتورسازان مشترک است، زیرا اول از همه باید تولید سریال PD-8 برای موتورهای جدید توسعه یابد و حجم 20 تا 30 موتور در سال جدی است. رئیس UAC ادامه داد: دومین  مساله اقتصاد است. به گفته وی، حدود 200 فروند هواپیما تولید شده است که از این تعداد 160 فروند هواپیمای SSJ در حال خدمت رسانی هستند. اسلیوسار می‌گوید: «ما باید از نظر اقتصادی محاسبه کنیم که تعویض موتور روسی-فرانسوی با PD-8 چقدر امکان پذیر است.»

https://1prime.ru/transport/20231226/842675075.html

 

میلر از افزایش 1.5 برابری عرضه گاز به چین در سال جاری خبر داد

گازپروم در پایان سال 2023 عرضه گاز به چین را نسبت به سال گذشته 1.5 برابر افزایش داد. الکسی میلر، رئیس این شرکت، این موضوع را در 27 دسامبر در جریان نشست کاری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد.

وی ادامه داد: امسال عرضه گاز به چین 1.5 برابر سال 2022 خواهد بود و در سال 2025 ما به تعهدات قراردادی خود خواهیم رسید، زمانی که عرضه گاز به چین به 38 میلیارد متر مکعب گاز برسد. میلر یادآور شد که گازپروم در 23 دسامبر یک رکورد تاریخی برای عرضه روزانه گاز به چین ثبت کرد. به گفته وی، اکنون بیشترین حجم به آنجا ارسال می‌شود و بالاتر از تعهدات قراردادی است. علاوه بر این، همانطور که رئیس این شرکت خاطرنشان کرد، شرکای ازبکستانی نیز خواستار افزایش عرضه گاز شدند. در حال حاضر حجمی‌ بیش از تعهدات روزانه طبق قرارداد تعیین شده دو برابر بیشتر به ازبکستان ارسال می‌شود. میلر گفت: "در ماه دسامبر، ما حداکثر حجم ممکن گازی را که می‌توان از طریق خط لوله گاز آسیای مرکزی - مرکز تامین کرد به ازبکستان ارائه می‌کنیم."

علاوه بر این، در 9 نوامبر، میلر گفت که گازپروم قصد دارد سیستم خط لوله گاز آسیای مرکزی - مرکز را توسعه دهد و مناطق دورافتاده قزاقستان را گازرسانی نماید. وی همچنین خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌هایی برای توسعه این سیستم با قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان امضا شده است. به گفته وی، اجرای این پروژه باعث افزایش عرضه گاز روسیه به این کشورها می‌شود و همچنین می‌تواند ترانزیت به دیگر کشورهای منطقه را تضمین کند. در 7 اکتبر، مراسم رسمی افتتاح گاز روسیه به ازبکستان برگزار شد. ارسال گاز به آسیای مرکزی برای اولین بار در تاریخ انجام شد. از فدراسیون روسیه، گاز از طریق قزاقستان به ازبکستان منتقل می‌شود و بخشی از سوخت به خود جمهوری قزاقستان عرضه می‌شود.

https://iz.ru/1626864/2023-12-27/miller-dolozhil-ob-uvelichenii-v-15-raza-postavok-gaza-v-kitai-v-etom-godu

 نواک از برنامه‌های روسیه برای کاهش صادرات نفت به اروپا به 4 تا 5 درصد خبر داد

روسیه قصد دارد سهم عرضه نفت و محصولات آن به کشورهای اروپایی را به 4 تا 5 درصد از کل صادرات در سال 2024 کاهش دهد. الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به طور زنده در شبکه تلویزیونی روسیا 24 چهارشنبه 27 دسامبر اعلام کرد. او گفت: «اگر قبلاً در مجموع حدود 40 تا 45 درصد نفت و فرآورده‌های نفتی از کل حجم صادرات را به اروپا می رساندیم، تا پایان امسال انتظار داریم که این رقم بیش از 4 تا 5 درصد نباشد. گفت. در عین حال، درصد عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی به چین تنها در حال رشد است. معاون نخست وزیر خاطرنشان کرد: سهم صادرات به هند نیز افزایش یافته است. شریک اصلی در شرایط فعلی، جمهوری خلق چین است که سهم آن تقریباً به 45 تا 50 درصد رسیده است و البته هند. پیش از این، عملاً هیچ منبعی به هند وجود نداشت؛ طی دو سال، سهم کل عرضه به هند حدود 40 درصد بود.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در 25 دسامبر قانونی را امضا کرد که اختیارات دولت روسیه را گسترش می دهد، از جمله به آن اجازه می دهد عوارض صادرات کالا به کشورهای دوست را کاهش دهد و حذف کند. در 19 دسامبر، اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از دوازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه، پروژه نفت و گاز ساخالین-2 را از رعایت سقف قیمت معاف کرد که یکی از بزرگترین پروژه‌های پیچیده نفت و گاز است که در چارچوب آن نفت و زیرساخت گاز برای تولید، حمل و نقل و فرآوری هیدروکربن‌ها فعال است. در همان روز، دنیسا ساکووا، وزیر اقتصاد اسلواکی گفت که این کشور به استفاده از نفت روسیه در سال 2024 ادامه خواهد داد. به گفته وی، براتیسلاوا از اتحادیه اروپا برای واردات نفت روسیه استثنا شده است. در 5 دسامبر، نواک اعلام کرد که روسیه قصد دارد از ژانویه 2024 کاهش عرضه نفت و سوخت در اوپک پلاس را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد. به گفته وی، روسیه قصد دارد به همکاری با منابع مستقل برای ارزیابی صحیح وضعیت بازار نفت پس از کاهش داوطلبانه عرضه ادامه دهد.

https://iz.ru/1626920/2023-12-27/novak-soobshchil-o-planakh-rf-snizit-eksport-nefti-v-evropu-do-4-5

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما