معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۴:۴۶ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تایید رکود اقتصادی دانمارک

آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان داد تولید ناخالص داخلی این کشور بین ژوئیه و سپتامبر (سه ماهه سوم) به دنبال رکود مشابه در سه ماهه دوم، 0.7 درصد کاهش یافته است. با این وضعیت، چرخش اقتصاد دانمارک به سمت رکود تأیید شد. علی رغم این آمار، تولید ناخالص داخلی دانمارک در شش ماه اول سال، در واقع 1.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. مرکز آمار دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد: افت سه ماهه سوم عمدتا به دلیل کاهش تولید، به ویژه در صنعت داروسازی بوده است. این در حالی است که شرکت نوونوردیسک با داروهای ضد چاقی سود زیادی نصیب خود کرده است. لاس اولسن، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک می‌گوید که افزایش رشد نشان دهنده افزایش مصرف خصوصی است. وی افزود: درآمد حتی بیشتر از این هم افزایش می‌یابد، بنابراین اگر احساسات مصرف‌کننده بهبود یابد پتانسیل برای هزینه‌های بیشتر وجود دارد. دنسکه بانک رشد حدود 1 درصد را هم برای سال جاری و هم برای سال آینده پیش‌بینی کرده است. این رقم به غیر از سال 2020 که تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، کمترین رشد در یک دهه گذشته است، به نحوی که رشد 6.8 درصدی در سال 2021 و رشد 2.7 درصدی در سال

ورود بی‌سابقه مهاجران غیرغربی به بازار کار دانمارک

ارقام جدید نشان می‌دهد که 43.6 درصد از افرادی که در سال جاری به بازار کار دانمارک پیوسته‌اند از کشورهای غیرغربی بوده‌اند که به طور سنتی قب از این، برای یافتن کار مشکل داشته‌اند. اریک بیورستد، اقتصاددان ارشد اتحادیه کارگران فلزی دانمارک، این موضوع را یک سورپرایز خوشایند نامید. وی به بی تی نیوز گفت: در آینده تعداد دانمارکی‌های در سن کار بسیار کمتر خواهند بود؛ این بدین معناست که برای پاسخگویی به نیازهای نیروی کارِ شرکت‌ها باید بسیار بیشتر به مهاجران وابسته باشیم. بدون این کارکنان جدید غیرغربی، احتمالا تعداد شاغلین هرگز به بیش از سه میلیون نفر در سال جاری نمی‌رسید. کارگران جدید عمدتا از منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، به اضافه پاکستان و ترکیه هستند.

حداقل حقوق قابل قبول برای نیروی کار خارجی جهت گرفتن مجوز اقامت

دانمارک از اول ژانویه برای اتباع خارجی که برای اقامت و اجازه کار درخواست می‌کنند، شرایط درآمد جدیدی اعمال خواهد کرد. به گفته آژانس بین‌المللی استخدام و ادغام دانمارک (SIRI)، برای اعطای مجوز اقامت و کار، حقوق خارجی‌ها و همچنین شرایط استخدام آنها باید مطابق با استانداردهای دانمارکی باشد. کسانی که پس از 31 دسامبر 2023 برای مجوز اقامت و کار درخواست داده‌اند، درخواست آنها مطابق با شرایط جدید ارزیابی می‌شود، اما با متقاضیان بین 1 اکتبر و 31 دسامبر 2023 مطابق با مقررات کنونی رفتار خواهد شد. طبق مقررات جدید، خارجیانی که برای مقاصد کاری وارد کشور می‌شوند و برای مجوز اقامت و کار درخواست می‌کنند، باید بتوانند مدرکی مبنی بر کسب دستمزد حداقل 67812 کرون (حدود 9 هزار یورو) در ماه ارائه دهند.

آغاز کار بر روی پروژه تونل زیردریا بین دانمارک و آلمان

شرکت ملی راه‌آهن آلمان، دویچه بان، ساخت 88 کیلومتر راه‌آهن منتهی به تونل فهمارن (Fehmarn) بین آلمان و دانمارک را آغاز کرده است که پس از تکمیل، طولانی‌ترین تونل ترکیبی راه‌آهن و جاده‌ای در جهان خواهد بود. این تونل لوله‌ای غوطه‌ور، یک بزرگراه چهار بانده را در کنار دو مسیر راه‌آهن برقی که جزیره لولند دانمارک را به جزیره فهمارن آلمان متصل می‌کند، در خود جای خواهد داد. انتظار می‌رود این تونل 18 کیلومتری که‌هامبورگ و کپنهاگ را در دو ساعت و نیم با قطار به هم متصل می‌کند، بیش از 8 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

ازدیاد داروی تقلبی کاهش وزن نوونوردیسک در ایالات متحده

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اعلام کرد که هزاران نسخه تقلبی از داروی دیابت اوزمپیک ساخت نوونوردیسک، که بیشتر به عنوان یک داروی کاهش وزن شناخته می‌شود، کشف و ضبط کرده است. غول داروسازی دانمارکی در حال آزمایش داروهای تقلبی برای تعیین خطرناک بودن آنها و تشخیص مواد استفاده شده در آنها است. از زمانی که محبوبیت اوزمپیک و وگووی افزایش یافته، گزارش‌هایی از فروش نسخه‌های تقلبی آن‌ها خصوصا از طریق رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. در نوامبر، آژانس دارویی دانمارک (DMA) تعداد 26 وب سایت دانمارکی زبان را به دلیل فروش نسخه‌های غیرقانونی اوزمپیک و وگووی به پلیس گزارش داد. مقامات بهداشتی بریتانیا نیز پس از گزارش‌هایی مبنی بر بستری شدن تعدادی در بیمارستان، به مردم در مورد خرید این داروها هشدار داده‌اند. همچنین آژانس دارویی اروپا در مورد داروهای تقلبی کاهش وزن در اتحادیه اروپا و بریتانیا با برچسب‌های آلمانی هشدار داده است.

رونق فروش خودروهای برقی

فروش خودروهای الکتریکی تسلا در دانمارک رونق گرفته است، به نحوی که تسلا مدل Y در مسیر شکستن رکورد فروش 37 ساله در دانمارک است که در سال 1986 توسط اوپل کادت برای خودروهای فروخته شده در یک سال تقویمی ثبت شد. اوپل کادت 37 سال پیش 16686 وسیله نقلیه فروخت و مدل Y تسلا در حال شکستن این رکورد است. تسلا، 34.5 درصد از کل بازار خودروهای برقی دانمارک را به خود اختصاص داده است و از فولکس واگن که با 10.6 درصد در رتبه دوم قرار دارد، پیشی گرفته است. بی ام و نیز با 6.6 درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما