معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۲:۱۱ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وابستگی آلمان به نروژ در تامین گاز

تصمیم آلمان برای تبدیل نروژ به تامین کننده اصلی گاز خود به جای روسیه، نگرانی‌هایی را در مورد خطرات احتمالی از جمله مسائل فنی ایجاد کرده است. آلمان اخیرا یک قرارداد گازی 50 میلیارد یورویی (55 میلیارد دلاری) با شرکت انرژی دولتی نروژی Equinor امضا کرده است. رابطه پایدار آلمان با نروژ، خطر اختلالات عمدی عرضه را کاهش می‌دهد، اما تحلیلگران چالش‌های بالقوه مربوط به مسائل فنی در شبکه گسترده خط لوله بین دو کشور را برجسته می‌کنند. برخی استدلال می‌کنند که تنوع عرضه، احتمالا از طریق گاز طبیعی مایع (LNG)، می‌تواند امنیت انرژی آلمان را افزایش دهد. با این حال، آلمان از لحاظ تاریخی به دلایل هزینه‌ای گاز خط لوله را ترجیح داده است. قرارداد اخیر با Equinor همچنین شامل عرضه بالقوه هیدروژن در آینده است که در راستای اهداف انتقال به انرژی‌های سبز می‌باشد.

https://www.reuters.com/business/energy/germany-swaps-russia-norway-gas-supply-dependence-2023-12-21/

https://www.hellenicshippingnews.com/germany-swaps-russia-for-norway-in-gas-supply-dependence/

بهبود وضعیت مسکن در سال آینده

در سال 2023، نروژ هفت افزایش در نرخ بهره را تجربه کرد که منجر به افزایش نرخ بهره کلیدی از 2.75 درصد در ابتدای سال به 4.5 درصد در انتهای سال شد. این امر فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی بود و به سناریویی کمک کرد که در آن افزایش حقوق با افزایش قیمت‌ها خنثی شد و در نتیجه قدرت خرید بهبود نیافت. اقتصاددانان مختلف، از جمله سارا میدتگارد از بانک Handelsbanken، پیش‌بینی می‌کنند که سال 2024 با توجه به تعدیل نرخ‌های بهره و تأثیر آن بر امور مالی خانوار، می‌تواند چشم‌انداز مالی مثبت‌تری را برای افراد به ارمغان آورد. کرون ضعیف و تأثیر آن بر دستمزدها نیز به عنوان عوامل مؤثر بر رشد قیمت برجسته می‌شود. اقتصاددانان همچنین افزایش قیمت مسکن در سال 2024 را پیش‌بینی می‌کنند.

https://www.itromso.no/nyheter/i/wAql5L/oekonomer-bedre-raad-og-hoeyere-boligpriser-neste-aar

توقف تردد برخی شرکت‌های کشتیرانی در دریای سرخ

شرکت کشتیرانی KLAVENESS COMBINATION CARRIERS که یکی از شرکت‌های پیشرو جهان در حوزه حمل‌ونقل ترکیبی است اعلام کرد که تردد در دریای سرخ را متوقف کرده و تنها در صورت بهتر شدن وضعیت در این مسیر، عملیات خود را از سر خواهد گرفت. گروه تانکرهای Frontline نروژ نیز سفر از دریای سیاه و خلیج عدن را متوقف کرده است. شرکت GRAM CAR CARRIERS هم که صرفا در زمینه حمل خودرو فعال است از تردد در دریای سرخ صرفنظر کرده است. شرکت‌های HOEGH AUTOLINERS و WALLENIUS WILHELMSEN نیز از دیگر شرکت‌های کشتیرانی هستند که فعالیت‌های خود در این مسیر را متوقف کرده‌اند.

https://www.investing.com/news/economy/factboxshipping-firms-react-to-houthi-attacks-in-the-red-sea-3264251

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما