معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۳:۴۵ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان - باتومی در نیمه دوم آذر ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اعطا وضعیت نامزدی توسط شورای اروپا به گرجستان

رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، در صفحه شبکه اجتماعی خود  نوشت: شورای اروپا به گرجستان وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا را اعطا کرده است. آقای میشل نوشت:" شورای اروپا به گرجستان وضعیت نامزدی اعطا کرده است. اتحادیه اروپا پس از رسیدن به درجه لازم از انطباق با معیارهای عضویت، مذاکرات را با بوسنی و هرزگوین آغاز می‌کند و وی به همین منظور از کمیسیون دعوت کرد تا گزارشی را تا ماه مارس تهیه کند تا چنین تصمیمی اتخاذ شود.

https://imedinews.ge/ge/politika/317499/sharl-misheli-evropulma-sabchom-saqartvelos-kandidatis-statusi-mianicha

بیانیه ایراکلی قریباشویلی به مناسبت دریافت عنوان نامزدی اتحادیه اروپا

به مناسبت دریافت عنوان نامزدی اتحادیه اروپا، ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان بیانیه ای صادر نمود. وی در ای بیانیه عنوان کرد: "با غرور و شادی فراوان، من به همه شهروندان به خاطر این تصمیم تاریخی شورای اروپا  تبریک می‌گویم. گرجستان به کشوری کاندید عضویت اتحادیه اروپا تبدیل شده است. این واقعا یک پیروزی برای کشور و مردم گرجی است. مردم، ما جنگیدیم و پیروز شدیم. من می خواهم صمیمانه از دوستان اروپایی خود تشکر کنم. "او همچنین به همه اعضای حزب"آرمان گرجی" و بنیانگذاران حزب، بیدزینا ایوانیشویلی" برای کسب این عنوان  تبریک گفت. وی در این خصوص اشاره نمود که  از سال ۲۰۱۲ تیم سیاسی حکومت فعلی به حداکثر توان خود رسیده است و امروز می‌توان گفت اعطای وضعیت نامزدی در اتحادیه اروپا به نوعی تاج موفقیت بر سر تیم حاکم است. گرجستان از امروز کشوری اروپایی است. قریباشویلی گفت: این پیروزی متعلق به  شهروندان عزیز است، نتیجه کار و تلاش دولت است.

 https://www.interpressnews.ge/ka/article/781461-irakli-garibashvili-statusis-minichebis-gadacqvetilebis-sazeimod-xval-mokalakeebs-tavisuplebis-moedanze-epatizheba

 

گرجستان مسیر ترانزیتی قابل اعتماد برای جمهوری آذربایجان

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، همکاری بین گرجستان و آذربایجان را مشارکتی "بسیار گسترده تر از همکاری در حوزه انرژی" توصیف کرده و از اهمیت آن برای اروپا و چشم انداز ادغام منطقه ای در قفقاز جنوبی -در اجلاسی با عنوان "قره باغ: بازگشت به خانه"، سخن گقت.

علی اف در پاسخ به سوالی درباره تاثیر حرکت گرجستان به سمت اروپا بر روابط جمهوری آذربایجان و گرجستان و افزایش تعامل اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی گفت: همکاری گرجستان و آذربایجان "به ما این امکان را داد تا خود را در اروپا به عنوان یک تیم منسجم  و با اهمیت استراتژیک معرفی کنیم." علی اف در اظهار نظر در مورد آرزوهای اروپایی گرجستان، به گرجستان به دلیل پیشرفت اخیر در کسب نامزدی اتحادیه اروپا تبریک گفت و برای آن آرزوی موفقیت کرد، او همچنین با ذکر نام ترکیه و کشورهای بالکان، تأکید کرد که این روندی است که "می دانیم برخی از کشورها سال ها منتظر بودند" وی افزود: من مطمئن هستم که وقتی گرجستان عضو اتحادیه اروپا شود، هیچ چیز در روابط ما تغییر نخواهد کرد. برعکس، ما دوست نزدیک دیگری در اتحادیه اروپا خواهیم داشت که از ما دفاع خواهد کرد و نمایندگان پارلمان اروپا در قبال آذربایجان واقع بینانه تر عمل خواهند نمود.»

 علی اف همچنین در مورد چشم انداز ایجاد چهارچوبی شبیه بنلوکس در منطقه قفقاز جنوبی عنوان کرد: شاید صحبت در مورد ادغام زود باشد، اما کشورهای منطقه باید با رایزنی شروع کنند و اولین رایزنی‌ها اخیراً در حاشیه یک رویداد بین‌المللی در گرجستان انجام شد. نخست وزیران سه کشور فرصتی برای دیدار داشتند. وی در ادامه بر "وابستگی متقابل خوب" بین باکو و تفلیس تاکید کرد و گفت: "مهم نیست بین بازیکنان بزرگ چه اتفاقی می افتد، مهم نیست که آب و هوا چگونه است، زیرا منبع قابل اعتمادی برای تامین انرژی وجود دارد. ما می دانیم که برای آذربایجان، مسیر ترانزیتی قابل اعتماد از طریق گرجستان است.

https://civil.ge/archives/573047

اجازه پروازهای منظم نامحدود به تمام شهرهای ترکیه توسط خطوط هوایی گرجستان

مقامات هوانوردی غیرنظامی‌گرجستان و ترکیه روز چهارشنبه در مورد مقررات به روز شده ای به توافق رسیدند که به خطوط هوایی گرجستان اجازه می دهد تا پروازهای منظم نامحدود به هر شهری در ترکیه را انجام دهند. به گفته آژانس هوانوردی گرجستان، گیوی داویتاشویلی، رئیس آژانس هواپیمایی کشوری، این تفاهم نامه را در جریان مذاکرات جاری بین المللی هوانوردی غیرنظامی‌که تحت نظارت سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی در ریاض، عربستان سعودی انجام شد، امضا کرد. قبل از این توافق، خطوط هوایی گرجستان به پروازهای منظم به استانبول، آنتالیا، آنکارا و طرابوزان محدود می‌شدند، در حالی که شرکت‌های ترکیه‌ای هم در معاملات قبلی و هم در معاملات به‌روز شده، فرصت انجام ترافیک هوایی منظم به هر سه فرودگاه بین‌المللی گرجستان را حفظ کردند. رویداد ICAN 2023 در عربستان سعودی قرار است تا 8 دسامبر ادامه داشته باشد.

https://agenda.ge/en/news/2023/4772

توافقنامه حمل و نقل هوایی بین دولت های گرجستان و سلطان نشین عمان

توافقنامه حمل و نقل هوایی بین دولت های گرجستان و سلطان نشین عمان امضا شد. از طرف گرجستان، این توافقنامه توسط رئیس آژانس هواپیمایی کشوری، گیوی داویتاشویلی امضا شد. به گفته آژانس هواپیمایی کشوری گرجستان، این توافقنامه پروازهای منظم مستقیم بین گرجستان و عمان را برای خطوط هوایی جذاب می‌کند و به گسترش منطقه پروازی و تعمیق گردشگری و روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور کمک می‌کند.

 این قرارداد پس از طی مراحل داخلی توسط طرفین لازم الاجرا خواهد شد. شایان ذکر است، کار بر روی آن بین سلطنت عمان  و گرجستان در سال 2014 آغاز شد. در همان سال تفاهم نامه همکاری دوجانبه منعقد و قرارداد فوق الذکر پاراف گردیده است. موافقتنامه ایجاد ترافیک هوایی محدودیتی برای تعداد خطوط هوایی و مقاصد تعیین شده در نظر نمی‌گیرد. علاوه بر این، شرکت های هواپیمایی تعیین شده این حق را دارند که ظرفیت و تعداد پروازها را به تشخیص خود تعیین کنند. امضای  توافقنامه در ریاض عربستان سعودی، در چارچوب مذاکرات جاری بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAN 2023) تحت نظارت سازمان بین المللی هوانوردی (ICAO) ایکائو انجام شد.

https://imedinews.ge/ge/ekonomika/316274/saqartvelosa-da-omanis-sasultnos-mtavrobebs-shoris-sahaero-mimosvlis-shesakheb-shetankhmeba-gapormda

دوره‌های آموزشی برای نمایندگان بخش گردشگری در آجارا

به گزارش دپارتمان گردشگری آجارا ، به منظور ارتقای خدمات بخش پذیرایی در این حوزه، دوره‌های آموزشی استانداردهای ایمنی کار برای نمایندگان مراکز پذیرایی در حال برگزاری است. به گفته این دپارتمان، هدف از آموزش های نظری-عملی، معرفی محیط کار ایمن و سیستم ایمنی کار مناسب در اماکن گردشگری است. یک دوره آموزشی کوتاه مدت نیز برای مدیران منابع انسانی هتل ها برگزار شد. دپارتمان گردشگری آجارا، همچنین در حال برنامه ریزی آموزش هایی در زمینه‌های "مدیریت رسانه‌های اجتماعی"، "روانشناسی برای راهنماها"  و یک نشست عمومی‌با حضور سخنرانان مشهور و نمایندگان بخش گردشگری است. در سال جاری به منظور بهبود خدمات گردشگری در منطقه خودمختار آجارا، حدود 1000 نماینده بخش گردشگری آموزش دیده اند.

https://imedinews.ge/ge/regioni/316383/acharashi-turistuli-seqtoris-tsarmomadgenlebs-treningebi-utardebat

دیدار معاون  وزیر کشاورزی آجارا با کارشناسان ژاپنی

معاون وزیر کشاورزی جمهوری خودمختار آجارا، اوچا سورمانیدزه، با کارشناسان ژاپنی، تورو اینادا و یوشیکو ساتو، در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر  دیدار نمود. شایان ذکر است کارشناسان فوق در قالب طرح "انرژی‌های تجدیدپذیر برای مدیریت پایدار جنگل ها و تقویت تاب آوری جوامع" در باتومی حضور دارند. این پروژه با حمایت دولت ژاپن و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) اجرا می‌شود. هدف از بازدید این کارشناسان، بررسی و ارزیابی پتانسیل تولید زیست توده به عنوان یکی از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از آن در حوزه کشاورزی در جمهوری خودمختار آجارا است. گزارش نهایی با توصیه‌های مناسب به وزارت کشاورزی آجارا به عنوان شریک مجری طرح ارائه خواهد شد. در این نشست کارمندان دپارتمان و ریاست اداره توسعه اراضی، ریاست اداره سیاست گذاری و تحلیلی این وزارت و نمایندگان برنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز حضور داشتند.

http://adjara.gov.ge/branches/description.aspx?gtid=1214480&gid=4

ده کشور بزرگ سرمایه گذار در گرجستان در سه ماهه سوم  2023

در سه ماهه سوم سال 2023، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان به 316 میلیون دلار رسید که 61.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. بر اساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، دلیل اصلی این روند نزولی، کاهش حجم تعهدات بدهی و سرمایه گذاری مجدد است. در همین مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سرمایه سهام با افزایش 2.5 برابری به 590.3 میلیون دلار رسید و حجم سرمایه گذاری مجدد با 30 درصد کاهش به 329.2 میلیون دلار رسید. ایالات متحده آمریکا با 51.8 میلیون دلار رتبه اول را در بین بزرگترین کشورهای سرمایه گذار دارد که 16.4 درصد از کل سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی را تشکیل می دهد،  بریتانیا با 45.8 میلیون دلار (14.5 درصد) در رتبه دوم و هلند با 45.3 میلیون دلار (14.3 درصد) در رتبه سوم قرار دارند. ده کشور بزرگ سرمایه گذار در سه ماهه سوم به شرح زیر است:

ایالات متحده - 51.8 میلیون دلار؛

بریتانیا – 45.8 میلیون دلار ؛

هلند – 45.3 میلیون دلار ؛

ترکیه – 23.3 میلیون دلار ؛

چین – 19.3 میلیون دلار ؛

اسپانیا - 16.5 میلیون دلار ؛

آذربایجان – 16.4 میلیون دلار ؛

قزاقستان - 15.5 میلیون دلار ؛

دانمارک – 13.9 میلیون دلار ؛

مالت – 13.7 میلیون دلار ؛

لازم به ذکر است، در این مدت بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش مالی و بیمه و بالغ بر 80.2 میلیون دلار بوده است،که 25.4 درصد از کل سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی را تشکیل می دهد. رتبه دوم را بخش حمل و نقل با 61.9 میلیون دلار آمریکا (19.6 درصد) و رتبه سوم بخش اطلاعات و ارتباطات با 41 میلیون دلار آمریکا (13 درصد) است. سهم پنج بخش بزرگ اقتصادی 77.3 درصد از کل حجم سرمایه گذاری‌ها است.

https://forbes.ge/saqarthvelos-umskhvilesi-investori-qveqhnebis-atheuli/

توزیع محصولات غذایی میان خانواده‌های آسیب پذیر اجتماعی توسط شهرداری زوگدیدی

شهرداری زوگدیدی توزیع محصولات غذایی را به خانواده‌هایی با شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی آغاز کرده است. در مجموع 425 نفر از ذینفعان از برنامه "تامین غذا برای اقشار آسیب پذیر اجتماعی" بهره مند خواهند شد. توزیع محصولات توسط بخش خدمات اجتماعی و بهداشتی شهرداری انجام می‌شود. شهردار زوگدیدی ماموکا تسوتسریا به همراه اعضای شورای شهر بر روند توزیع محصول نظارت داشته است.

https://rustavi2.ge/ka/news/271030

تکمیل بررسی عمومی‌پروژه بودجه 2024 شهر باتومی

بررسی عمومی‌پیش نویس پروژه بودجه 2024 باتومی در واحدهای اداری به پایان رسیده است. بررسی کلی بودجه طی یک هفته در واحدهای مختلف اداری برگزار شده است. با عنایت به نظرات و پیشنهادات بیان شده از سوی مردم(ساکنین این شهر)، نسخه اصلاحی بودجه برای تصویب به شورای شهر ارائه می‌شود. بودجه سال آینده باتومی ‌بر اساس این اصلاحات بالغ بر 365 میلیون لاری می‌باشد. اولویت های اصلی زیرساخت ها، مسائل بهداشتی و اجتماعی، آموزش و پرورش و همچنین رویدادهای فرهنگی و ورزشی است. لایحه بودجه باید قبل از شروع سال جدید به تصویب شورای شهر باتومی‌برسد.

 https://www.facebook.com/BatumiCityHallofficial

سفر معاون وزیر کشاورزی به بلژیک

سولومون پاولیاشویلی معاون وزیر حفاظت از محیط زیست و کشاورزی گرجستان و میریان کاتامادزه معاون وزیر کشاورزی جمهوری خودمختار آجارا به بلژیک سفر نمودند. در چارچوب این سفر، این مقامات گرجی با متئو بوسکتس، رئیس اداره کل همسایگی و مذاکرات گسترش کمیسیون اروپا (DGA1 NEAR) و دوور پکان، رئیس اداره کل محیط زیست (DGA1 ENV) دیدار کردند. به گفته معاون وزیر کشاورزی، دولت گرجستان آمادگی خود را برای اجرای تحول سبز و ارتقای توسعه اقتصاد با مدل چرخشی اعلام نموده است.

 متئو بوسکتس، رئیس اداره کل همسایگی و مذاکرات گسترش کمیسیون اروپا (DGA1 NEAR)در این زمینه اظهار داشت:" نمایندگان عالی رتبه کمیسیون اروپا پیشرفت های به دست آمده توسط گرجستان را مثبت ارزیابی نموده و بر دستاوردهای گرجستان در روند ادغام با اروپا تاکید کردند. وضعیت نامزدی برای کشور گرجستان مسئولیت بزرگی است و در عین حال فرصت های جدیدی را ایجاد می‌کند. گرجستان باید کار خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا آغاز کند که مستلزم دگرگونی قابل توجه توسعه اقتصادی و همگرایی با الزامات بازار اروپا و سیاست زیست محیطی اتحادیه اروپا می‌باشد."

اعضای هیئت، همچنین از شرکت های فرآوری پسماند بازدید نمودند. که در آنجا جلساتی در مورد مسائل مربوط به مدیریت زباله در کشورهای اتحادیه اروپا از جمله تعهدات گسترده تولید کننده  زباله و معرفی اقتصاد چرخشی برگزار شد.

http://adjara.gov.ge/branches/description.aspx?gtid=1214481&gid=4

تاکید سفیر چین بر نتایج "ملموس" روابط با گرجستان

ژو کیان، سفیر چین در گرجستان، روز یکشنبه گفت که دیدارها و تماس‌های سطح بالا بین دولت‌های چین و گرجستان به تعمیق همکاری‌ها در «زمینه‌های مختلف» کمک می‌کند. وی همچنین اظهار داشت: «ما در حال حاضر شاهد نتایج ملموس هستیم». نتایج حاصل از همکاری عملگرایانه دوجانبه است. چین برای مدت طولانی سومین شریک تجاری بزرگ گرجستان بوده است. ژو در مصاحبه با رادیو و تلویزیون عمومی‌گرجستان خاطرنشان کرد که گرجستان یکی از کشورهایی بود که "اولین پاسخ" را به طرح "یک کمربند یک جاده" دولت وی داد و "هنوز هم شرکت کننده بسیار فعالی" است.

این دیپلمات چینی با تاکید بر سرمایه گذاری 800 میلیون دلاری چین در گرجستان افزود: طرفین همکاری خود را در پارک های صنعتی، مالی، انرژی و زیرساخت ها و سایر زمینه‌ها گسترش دادند. وی همچنین گفت: به نظر من، بزرگترین مزیت گرجستان موقعیت جغرافیایی آن است. این کشور در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد و با چین، اتحادیه اروپا و مناطق اطراف، قراردادهای تجارت آزاد امضا کرده است. همچنین می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که بهره‌برداری از این مزیت مستلزم هماهنگی و حمایت مشترک چین و اتحادیه اروپا است. ژو اعلام کرد که تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های چینی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در گرجستان پس از ایجاد مشارکت استراتژیک این کشورها در تابستان امسال هستند و چین "از قبل به منبع مهم سرمایه‌گذاری خارجی برای گرجستان تبدیل شده است".

https://agenda.ge/en/news/2023/4827

بحث و بررسی در مورد شرایط نامزدهای ساخت بندر عمیق آناکلیا توسط وزارت اقتصاد گرجستان

درخواست اسناد پیشنهادی برای نامزدهای واجد شرایط برای ساخت بندر عمیق دریایی در منطقه آناکلیا، در سواحل دریای سیاه گرجستان روز جمعه در یک کمیسیون بین بخشی به مدیریت وزیر اقتصاد گرجستان، لوان داویتاشویلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزارت اقتصاد گرجستان اعلام نمود که این اسناد شامل پیشنهاد دعوت و پیش‌نویس‌های امتیاز و قراردادهای مشارکت است که توسط آژانس توسعه بندر عمیق آناکلیا با همکاری مشاوران حقوقی آژانس، از جمله Squire Patton Boggs، Maritime Transport  و مشاوران بندر روتردام، انجام شده است. این وزارت همچنین خاطرنشان کرد که سند RFP شامل مشخصات پروژه، اطلاعات مربوط به دارایی‌ها، دستورالعمل هایی برای نامزدهای واجد شرایط برای ارائه پیشنهادات، مهلت های زمانی، فرآیند انتخاب، معیارهای ارزیابی و سایر اطلاعات دقیق مرتبط است.

داویتاشویلی و اعضای کمیسیون، لاشا خوتسیشویلی وزیر دارایی، ایراکلی کارسلادزه وزیر زیرساخت و اوتار شاموگیا وزیر کشاورزی گرجستان، پروتکلی را در پایان جلسه کمیسیون امضا کردند. با تصمیم کمیسیون، مهلت 28 بهمن ماه برای متقاضیان واجد شرایط در نظر گرفته شد تا پیشنهادات خود را ارائه کنند که با کمک متخصصان خارجی در کمیسیون ارزیابی می‌شود. ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر گرجستان در ماه ژوئیه گفته بود که پروژه طولانی مدت برای توسعه بندر عمیق در شهر آناکلیای این کشور "اولویت اصلی " دولت او باقی مانده است. داویتاشویلی نیز ماه گذشته خاطرنشان کرد که پروژه بندر عمیق آناکلیا، که برای ساحل دریای سیاه در غرب گرجستان در نظر گرفته شده است، "طبق برنامه" در حال توسعه است و از "هیچ یک از ضرب الاجل ها" تجاوز نمی‌شود.

https://agenda.ge/en/news/2023/4807

آمار 5 ساله سرمایه گذاری مستقیم خارجی و حواله‌ها

حجم حواله در گرجستان 2 برابر بیشتر از سرمایه گذاری مستقیم خارجی می‌باشد. به ویژه اینکه اگر طی 5 سال گذشته (اطلاعات 2023 تنها 3 فصل را شامل می‌شود) حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور به 6.688 میلیارد دلار رسیده باشد، به صورت حواله به کشور  13.580 میلیارد دلار ارسال شده است. بر اساس آخرین آمار، در سه ماهه سوم سال 2023، سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان 1.388 میلیارد دلار در گرجستان انجام شده است و حواله‌های ارسالی به 2.239 میلیارد دلار رسیده است. در خصوص سه ماهه سوم سال 2023،  سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI بالغ بر 316.0 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 61.5 درصد کاهش داشته است. در مورد حواله‌ها در دوره گزارش، کاهش 15.1 درصدی ثبت شده است، هر چند حواله‌های دریافتی در سه ماهه سوم - 871.9 میلیون دلار - 2.7 برابر بیشتر از سرمایه گذاری‌ها است. لازم به ذکر است، در 5 سال گذشته تقریباً 6.8 میلیارد دلار بیشتر از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور حواله صورت گرفته است. آمار حواله‌ها در سال های 2023-2019:

2019 - 1.733 میلیارد دلار

2020 - 1.885 میلیارد دلار

2021 - 2.349 میلیارد دلار

2022 - 4.372 میلیارد دلار

9ماه  2023 - 3.239 میلیارد دلار

آمار سرمایه گذاری مستقیم خارجی سال های 2023-2019:

 سال 2019-1.354  میلیارد دلار

سال 2020-595.3میلیون دلار

سال 2021-1.252میلیارد دلار

سال 2022-2.0898میلیارد دلار

9 ماهه سال  2023 - 1.388 میلیارد دلار

https://www.bpn.ge/article/117663-2-jer-meti-gzavnili-vidre-investicia-rogoria-fdi-s-da-puladi-gzavnilebis-5-cliani-statistika

 

گزارش فعالیت 2023 دپارتمان راه سازی آجارا

دپارتمان راه سازی آجارا فعالیت سال 2023 را جمع بندی کرده است. رئیس دولت خودمختار آجارا، تورنیکه ریژوادزه، در گزارش فعالیت سال 2023 دپارتمان راه سازی آجارا حضور داشت  و روز حرفه ای راه سازی را که مصادف با این روز بود، را به کارکنان دپارتمان مذکور  تبریک گفت. رئیس دولت خودمختار آجارا در مورد پروژه‌های انجام شده و قابل اجرا در سراسر منطقه به صحبت پرداخت. وی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر پروژه‌هایی با اهمیت و مقیاس بی سابقه از نظر زیرساخت های جاده سازی در کشور اجرا شده، ابراز امیدواری کرد که بودجه هر ساله افزایش می یابد و دپارتمان راه سازی آجارا  فعالانه به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای ادامه می دهد. آقای ریژوادزه  افزود که باید به طور مستمر ساخت زیرساخت های جدید در این منطقه ادامه یابد تا همه ی بخشداری‌ها از زیرساخت های جاده ای مناسب برخوردار شوند.

از نظر آماری، در سال 2023، 62.106672 لاری توسط راهسازی آجارا برای بازسازی، نگهداری و تعمیر شاهراه‌های محلی هزینه شده است. طی سال جاری 61.42 کیلومتر سرک آسفالته در 22 جهت در 5 بخشداری آجارا روکش شده و در حال حاضر 75 کیلومتر روسازی بتنی در حال انجام است. بودجه سال 2024 دپارتمان راه سازی آجارا بالغ بر 63.983516 لاری می‌باشد.

به مناسبت روز راهسازی از راهداران فعال در توسعه زیرساخت های راه سازی آجارا تجلیل شد.

https://imedinews.ge/ge/regioni/316759/acharis-saavtomobilo-gzebis-departamentma-2023-tslis-saqmianobis-angarishi-tsaradgina--dajildovdnen-damsakhurebuli-megzeveebi

تصویب بودجه سال 2024 آجارا  در جلسه فوق العاده شورای عالی این منطقه

در تاریخ  8 دسامبر، شورای عالی آجارا در جلسه ای فوق‌العاده، با 13 رای موافق و 4 رای مخالف، بودجه سال 2024 این جمهوری خودمختار را تصویب کرد. بودجه مورد حمایت مخالفان شورای عالی قرار نگرفت.  نمایندگان اپوزیسیون شورای عالی به تصویب سریع بودجه آجارا اعتراض کردند. به گفته آقای داویت گابایدزه، تصمیم به برگزاری جلسه فوق‌العاده گرفته شده است. زیرا موضوعات دیگری نیز وجود دارد که در جلسات پارلمان تا پایان سال باید مطرح شود. بنابراین بهتر بود  بودجه را هم اکنون به تصویب برسانند و هفته آینده در مورد سایر موارد بحث نمایند. مخالفان اظهارات خود را ارائه کردند. آنها خاطرنشان کردند که در این سند به حل مسائلی که منطقه سال ها در انتظار آن بوده است اشاره ای نشده است. مثلاً بستن محل دفن زباله گونیو و توسعه میدان آموزش نظامی سابق گونیو، ساخت استخر، میدان یخی و سالن وزنه برداری، انتقال بلوار باتومی‌به شهرداری و غیره......

بودجه جمهوری خودمختار آجارا در سال 2024، 726.553.700 لاری تعیین شد. نسخه اصلاح شده بودجه که به تصویب شورا رسیده است نسبت به نسخه ارائه شده برای اولین بار 26 میلیون و 453 هزار و 700 لاری افزایش یافته است.

نسخه اصلاح شده بودجه توسط آقای جابا پوتکارادزه وزیر اقتصاد آجارا به شورای عالی ارائه شد. به گفته وزیر، بودجه عمدتاً با هزینه مالیات بر درآمد (15 میلیون) و تعدیل بودجه (10 میلیون) افزایش یافت. پرداختی‌های بودجه سال 2024 جمهوری براساس موسسات هزینه کننده به شرح زیر توزیع شد:

 

شورای عالی آجارا - 7,519,300 لاری

کمیسیون عالی انتخابات آجارا - 4,097,100 لاری

دولت آجارا – 5,763,200 لاری;

وزارت اقتصاد آجارا - 139,815,900 لاری;

وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش آجارا - 140,621,700 لاری;

وزارت بهداشت و حمایت اجتماعی آجارا - 51,255,000 لاری

وزارت کشاورزی آجارا -32.014.600لاری

پرداخت های آزاد برای اهداف عمومی – 345.466.900لاری

شایان ذکر است که بودجه 2024  برای همه این آژانس ها نسبت به سال گذشته  افزایش یافته است.

https://batumelebi.netgazeti.ge/news/507971

حمایت دولت گرجستان از توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان

واختانگ سینتسادزه، معاون وزیر اقتصاد گرجستان، در رویداد نوآوری‌های فناوری اطلاعات گرجستان عنوان کرد: دولت این کشور از توسعه نوآوری و دانش حمایت می‌کند. سینتسادزه این رویداد را "مثبت ارزیابی کرد" و خاطرنشان کرد که این رویداد به ارائه آخرین دستاوردها و پیشرفت این حوزه کمک کرده و بحث در مورد چالش های بخش دولتی و خصوصی را تسهیل و به ایجاد مشارکت بین شرکت کنندگان و تضمین اشتراک دانش کمک می نماید. وی همچنین عنوان کرده که روند تحول دیجیتال در کشور با پروژه‌های در دست اجرا و برنامه‌ریزی‌شده از جمله اجرای جهانی سرویس اینترنت و ارتقای توسعه شبکه‌های اینترنتی پرسرعت و قابل دسترس در سراسر کشور شتاب می‌گیرد.

سینتسادزه به برنامه‌های آموزشی و ظرفیت‌سازی از جمله برای زنان، اقلیت‌های قومی و افراد دارای معلولیت اشاره کرد. معاون وزیر گرجی همچنین بر اهمیت تشکیل یک هاب دیجیتال در کشور برای ایجاد زیرساخت های ارتباطی اینترنت پهن باند در داخل و منطقه دریای سیاه و همچنین تشکیل دیتاسنترهای منطقه ای با استانداردهای بین المللی برای تسریع تحول دیجیتال منطقه تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد که "تلاش های زیادی" در جهت ادغام بازار دیجیتال گرجستان با بازار واحد دیجیتال اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

سیزدهمین دوره این رویداد که توسط شورای تجارت فناوری اطلاعات و ارتباطات سازماندهی شده است، با همکاری وزارتخانه اقتصاد گرجستان و با حمایت آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده USAID، انجمن همکاری بین المللی GIZ آلمان و برنامه توسعه سازمان ملل متحد  UNDPبرگزار گردید. براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد گرجستان، در این کنفرانس دو روزه نمایندگانی از اروپای مرکزی و شرقی، قفقاز جنوبی، کشورهای بالتیک و آسیای مرکزی شرکت کردند. در یک مسابقه فناوری اطلاعات در طول این رویداد، بهترین پروژه‌های سال معرفی و تجلیل شدند

https://agenda.ge/en/news/2023/4839

بررسی نقش"استراتژیک" پروژه‌های مشترک حمل و نقل، انرژی و لجستیک گرجستان و جمهوری آذربایجان

نقش "استراتژیک" پروژه‌های مشترک بین گرجستان و جمهوری آذربایجان در حمل و نقل، انرژی و لجستیک در دیداری بین رئیس پارلمان گرجستان، "شالوا پاپواشویلی" و "علی اسدوف" نخست وزیر آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بخش مطبوعاتی پارلمان گرجستان اعلام کرد که مقامات بر عملکرد "صحیح و فعال" کریدور میانی، یک کریدور حمل و نقل چندوجهی که چین را از طریق قفقاز جنوبی به اروپا متصل می‌کند، تاکید و به همکاری اقتصادی "رو به رشد" فی مابین دو کشور اشاره کردند. در این نشست همچنین "سهم مثبت" پارلمان‌ها در تقویت بیشتر مشارکت راهبردی موجود بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین، طرفین بر روابط "نزدیک و دوستانه" بین مردم دو کشور تأکید و مقام گرجستانی از اسدوف به خاطر نامگذاری یک تئاتر نمایشی در منطقه قاخ کشورش به نام ایلیا چاوچاوادزه – نویسنده و شاعر گرجستانی شخصیت اصلی جنبش ملی قرن 19 کشور - و برای نصب تابلوی یادبودی به نام نیکولوز باراتاشویلی، شاعر گرجی، در گنجه قدردانی کرد. اسدوف نیز از سوی دولت خود "حمایت تزلزل ناپذیر" جمهوری آذربایجان را از تمامیت ارضی و حاکمیت گرجستان ابراز کرد و به پاپواشویلی به دلیل تصمیم مثبت کمیسیون اروپا در ماه گذشته برای توصیه به شورای اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به این کشور، تبریک گفت.

https://agenda.ge/en/news/2023/4840

همایش  سرمایه گذاری استارتاپی  باتومی

به ابتکار آژانس نوآوری‌ها و فناوری‌های تکنوپارک باتومی و Axel • Georgian Business Angel Network اهمایش"سرمایه گذاری استارتاپی – باتومی" برگزار گردید. حامیان این رویداد برنامه توسعه اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد "شهرداران برای رشد اقتصادی/M4EG"، مجموعه تحول شهری شهرداری باتومی و برنامه امنیت اقتصادی USAID بوده اند. هدف از این همایش، ترویج توسعه اکوسیستم استارتاپی در منطقه آجارا، افزایش مشارکت بخش خصوصی، علاقه مندی سرمایه گذاران به حمایت از اکوسیستم استارت آپی محلی و ترویج استارت آپ های نوآورانه و فناورانه محلی بوده است. این نشست شامل سخنرانی‌هایی از استارت‌آپ‌های فناوری محلی، ارائه‌ای درباره اکسل Axel و بحث‌های دیگری بود که در آن؛ اعضای Axel، مهمانان دعوت شده و استارت‌آپ‌ها تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند. این مراسم با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی برگزار گردید.

در چارچوب این رویداد، تیم Medialab کارگاهی را برای کارآفرینان محلی و بهره‌برداران تکنوپارک با موضوع: «استارت‌آپ در مرحله اولیه: آزمایش، مقیاس‌بندی و راه‌اندازی برای بقا» برگزار کرد.

https://imedinews.ge/ge/regioni/316942/gita-s-initsiativit-batumshi-startup-investment-forum--batumi-gaimarta

ارائه طرح  تصویب قانونی در خصوص ایجاد عوارض محلی کانتینری در شهرهای بندری

  براساس گزارش سرویس مطبوعاتی شهرداری پوتی، نماینده پارلمان گرجستان از شهرهای پوتی، خوبی و سناکی(سامگرلو)  آقای گیورگی خاخوبیا به کمیته مالی و بودجه مجلس گرجستان، پیشنهاد لایحه تغییر قانونگذاری در مورد ایجاد عوارض محلی کانتینری در شهرهای بندری را در ارائه کرد. در صورت پذیرش این طرح، بخشداری‌های محلی در شهرهای بندری می‌توانند هزینه محلی را به ازای هر کانتینر پردازش(جابجا) شده در بندر، حداکثر به میزان  30 لاری عوارض شهرداری برای آن تعیین کنند. حجم گردش کالا در پوتی افزایش یافته و با گسترش بندر بیشتر نیز خواهد شد.  حمایت از این طرح منجر به افزایش چشمگیر بودجه این شهر خواهد شد. آقای بکا واچارادزه شهردار پوتی در این مورد اظهار داشت این آغاز یک تصمیم بی سابقه است. این روند قطعا به نتیجه خواهد رسید و در نتیجه افزایش محموله‌های کانتینری در پوتی به طور مستقیم بر بودجه شهر تاثیر خواهد گذاشت و در نتیجه چالش های شهر را حل می‌کند.

https://imedinews.ge/ge/regioni/316959/potis-majoritarma-deputatma-akhali-initsiativa--saporto-qalaqebshi-adgilobrivi-sakonteinero-mosakreblis-datsesebis-shesakheb-tsaradgina

دیدار رئیس شورای عالی آجارا با رئیس  برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در گرجستان

  رئیس شورای عالی آجارا، داویت گابایدزه، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در گرجستان، آقای داگلاس وب را به حضور پذیرفت. در این نشست، پروژه‌های جاری، دستاوردهای مشترک و چشم انداز همکاری‌های آتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای  گابایدزه اظهار داشت، پروژه‌هایی که با حمایت برنامه توسعه ملل متحد و همکاری ثمربخش با آنها اجرا می‌شود به استقرار اصول دموکراسی اروپایی و تقویت نهادی در گرجستان کمک می‌کند. داگلاس وب در مورد پارلمان آجارا اشاره نمود  "پیشرفت شورای عالی آجارا از نظر تقویت نهادی قابل ستایش است و همچنین پیشرفت هایی در مشارکت شهروندان عادی، باز بودن و شفافیت وجود دارد که بسیار مهم است.

در ابتدای این نشست، آقای داگلاس وب از مرکز مشارکت شهروندان بازدید کرد و با عملکرد آن آشنا شد.

شایان ذکر است، با حمایت اتحادیه اروپا و UNDP، اصلاحاتی در شورای عالی آجارا انجام شده و ساختمان اداری نهاد قانونگذاری آجارا به طور کامل برای تردد و استفاده افراد معلول سازگار شده است. علاوه بر این، به عنوان بخشی از برنامه اقدام حکومت باز، مکانیسم های تعاملی جدید معرفی و یک مرکز تعامل شهروندان و یک پرتال وب جدید - chaerte.sca.ge که خدمات الکترونیکی راحت را به شهروندان ارائه می دهد، ایجاد شده است. به عنوان بخشی از همکاری، با حمایت مالی اتحادیه اروپا، پروژه "تثبیت دموکراسی پارلمانی در گرجستان" در سال 2023-2019 اجرا شد و در دسامبر سال جاری، مجددا با حمایت اتحادیه اروپا، پروژه "تحکیم دموکراسی پارلمانی در گرجستان" اجرا شد. یک پروژه دو ساله جدید به نام "موسسات پارلمانی قوی در گرجستان" نیز  راه اندازی شده است.

http://sca.ge/geo/list/show/3874

افزایش 14.7 درصدی تجارت خارجی گرجستان از ژانویه تا پایان نوامبر 2023

مرکز ملی آمار گرجستان Geostat  داده‌های را منتشر کرد که نشان می‌دهد تجارت خارجی کالایی گرجستان (به استثنای تجارت غیراعلامی) از ژانویه تا پایان نوامبر 2023 نسبت به دوره مشابه سال قبل 14.7 درصد افزایش یافته و به 19،626.4 میلیون دلار رسیده است. بر اساس گزارش Geostat، تجارت خارجی کالاهای گرجستان با 11.1 درصد افزایش به 5،584.3 میلیون دلار رسید، در حالی که واردات با 16.3 درصد افزایش به 14،042.1 میلیون دلار رسید. کسری تجاری به 8 میلیون و 800 هزار دلار رسید که 43.1 درصد از کل معاملات تجاری را شامل می‌شود.

https://civil.ge/archives/574217

 

 برگزاری جلسات عمومی‌برای نمایندگان گردشگری در باتومی

 به ابتکار دپارتمان گردشگری آجارا، درهتل شرایتون باتومی جلسات عمومی‌برای نمایندگان بخش گردشگری برگزار شد. به گفته این نهاد، موضوعات مورد بررسی مربوط به «نیاز به توسعه و موفقیت مستمر در قرن بیست و یکم»، «روانشناسی مدیریت» و «ارتباطات در سازمان» بوده است. در این جلسات، مربیان مدعو، از جمله آقای الکساندره جه جه لوا و آقای زوراب مخیدزه با افراد شاغل در زمینه اصول مهمان نوازی سخن گفتند.

 هدف از برگزاری این سخنرانی‌ها ارتقای مهارت های حرفه ای و فردی کارکنان شاغل در حوزه گردشگری و ارتقای کیفیت خدمات گردشگری در منطقه خودمختار آجارا است. گفته می‌شود که تا پایان سال جاری، دپارتمان گردشگری آجارا دوره‌های آموزشی در زمینه‌های: "مدیریت رسانه‌های اجتماعی"، "روان‌شناسی برای راهنماها (تورلیدرها)" و غیره  را ترتیب خواهد داد.

 https://imedinews.ge/ge/regioni/317248/batumshi-turizmis-speros-tsarmomadgenlebistvis-sajaro-leqtsiebi-chatarda

کاهش حواله‌ها در ماه نوامبر 2023

بر اساس اطلاعات بانک ملی گرجستان، در نوامبر 2023، حجم حواله به کشور 292.7 میلیون دلار آمریکا (792.2 میلیون لاری) بوده که 43.8 درصد کمتر از شاخص نوامبر سال 2022 است. در ماه نوامبر بیشترین مبلغ 75.3 میلیون دلار آمریکا از روسیه ارسال شده است. در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته  (316.1 میلیون دلار آمریکا)، حواله‌ها 76.2 درصد کاهش یافته است و سهم روسیه در کل حجم 25.7 درصد است.

بر اساس داده‌های بانک ملی گرجستان، 96.2 درصد از حواله‌های خارج از کشور به گرجستان از 23 کشور بزرگ  شریک این کشور انجام شد و حجم حواله‌ها درماه نوامبر، از هر کدام از این کشورها  بیشتر از یک میلیون دلارآمریکا بود. درماه نوامبرسال گذشته، 97 درصد از حواله‌ها متعلق به این 23 کشور بود. طبق گزارش بانک ملی گرجستان، در ماه نوامبر 2023، 31.3 میلیون دلار آمریکا (84.6 میلیون لاری) از گرجستان به خارج از کشور ارسال شد که 0.5 درصد کمتر از رقم نوامبر سال  2022 (31.4 میلیون دلار آمریکا) است.

لیست انتقال دهندگان و حجم حواله‌ها به شرح زیر است:

فدراسیون روسیه – 75.341 میلیون دلار

ایتالیا – 42.804 میلیون دلار آمریکا

ایالات متحده آمریکا - 40,754 میلیون دلار

آلمان – 20.346 میلیون دلار آمریکا

یونان – 20.114 میلیون دلار آمریکا

رژیم صهیونیستی - 18.596 میلیون دلار آمریکا

قزاقستان – 18.132 میلیون دلار آمریکا

ترکیه – 7.824 میلیون دلار آمریکا

اسپانیا – 4.969 میلیون دلار آمریکا

فرانسه – 4.514 میلیون دلار آمریکا 

ایرلند - 4.272 میلیون دلار آمریکا 

https://www.bpn.ge/article/118035-puladi-gzavnilebi-438-it-shemcirda-kveqnebi-saidanac-qvelaze-meti-tanxa-chairicxa

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما