معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۰:۳۲ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

اولین محموله انگور به اروپا صادر شد

نامیبیا اولین محموله انگور بومی خود را ر از طریق بندر والویس بی به کشورهای اروپایی صادر کرد.

این محموله که شامل 250 کانتینر انگور تولید شده در منطقه آسنکهر است، توسط تولیدکنندگان داخلی شرکت انگور نامیبیا، یکی از شرکت های تابعه خدمات ملی جوانان، با مشارکت شرکت کاپسپان نامیبیا صورت گرفت.

طی سال 2021میلادی، سازمان ملی جوانان به طور رسمی مالکیت شرکت انگور نامیبیا را با کمک مالی دریافتی از دولت نامیبیا به دست آورد. این کمک مالی با هدف ادغام این شرکت به عنوان یکی از شرکتهای تابعه سازمان ملی جوانان بمنظور جذب حمایت مالی و درآمدزایی در راستای حمایت از برنامه‌های آموزشی این سازمان به نفع جوانان جذب و اختصاص یافت.

خانم اگنس تیونگاررو، وزیر جوانان، این ادغام  را نقطه عطف مهمی در حرکت کشور به سمت رشد اقتصادی و بومی سازی خدمات تدارکات و حمل و نقل کلیدی نامید.

رئیس سازمان بنادر نامیبیا نیز اعلام کرد: این اقدام بخشی از هدف کلی کشور برای توسعه اقتصادی و فقرزدایی است. دستیابی به این هدف جسورانه از جمله مستلزم این است که ما تمرکز و بازار خود را فراتر از مرزهای نامیبیا به همسایگان محصور در خشکی در منطقه گسترش دهیم.

منبع: روزنامه نیو ارا  ص 1

 

 کسری تجاری نامیبیا در ماه اکتبر به 4.5 میلیارد دلار رسید

به گزارش آژانس آماری نامیبیا، کسری تجاری نامیبیا در ماه اکتبر با 4.5  میلیارد دلار، در مقایسه با کسری 3/3 میلیارد دلار و 2/2 میلیارد دلار ثبت شده در ماه سپتامبر سال 2023 میلادی و ماه اکتبر سال 2022 میلادی، بدتر شد.

روغن‌های نفتی بیشترین کمک را به کسری تجارت با ثبت لایحه واردات 1.9 میلیارد دلار و کسری 1.3 میلیارد دلار کردند.

کل لایحه واردات نامیبیا در ماه اکتبر 11.3 میلیارد دلار نامیبیا بود، که در مقایسه با11.1 میلیارد دلار نامیبیا در ماه سپتامبر افزایش یافته است. طی ماه اکتبر سال 2022میلادی لایحه واردات داخلی 10.5 میلیارد دلار بود.

از طرف دیگر ، ارزش صادرات در ماه اکتبر با کاهش 12.1 ٪ به 6.8 میلیارد دلار نامیبیا، در مقایسه با 7.8 میلیارد دلار نامیبیا در ماه گذشته رسید. طی ماه اکتبر سال 2022 میلادی، درآمد صادرات 8.3 میلیارد دلار بود.

نامیبیا به ارزش 1.3 میلیارد دلار اورانیوم صادر کرد و مازاد تجارت 1.3 میلیارد دلار را به دست آورد. علاوه بر این ، این کشور همچنان در دوره مورد بررسی، صادر کننده  ماهی و طلا بود.

آفریقای جنوبی به عنوان بزرگترین بازار نامیبیا برای صادرات و واردات ظاهر شد. طی ماه اکتبر پنج بازار برتر واردات برای این کشور 70.4 ٪ از واردات را به خود اختصاص داده است.

آفریقای جنوبی مقام اول را با سهم 43.6 ٪ به دست آورد. در مقام دوم هند با سهم 9.2 ٪ و پس از آن چین در مقام سوم 8.7٪ از واردات را به این کشور تأمین می‌کرد. امارات متحده عربی (4.7 ٪) و ایالات متحده آمریکا (4.1 ٪) به ترتیب مقام های چهارم و پنجم را به دست آوردند.

علاوه بر این ، پنج بازار صادرات برتر نامیبیا 71.4 ٪ از کل صادرات در ماه اکتبر را به خود اختصاص داده است. آفریقای جنوبی مقام اول را به عنوان مقصد اصلی صادرات نامیبیا به دست آورد که 25.8 ٪ از صادرات را تشکیل می داد ، چین با سهم 19.9 ٪ و بوتسوانا در مقام سوم با سهم 10.0 ٪ در رده دوم قرار گرفت.

آژانس آمار نامیبیا گفت کشورهای زامبیا و اسپانیا مقامات چهارم و پنجم را به دست آوردند که به ترتیب 9.2 ٪ و 6.5 ٪ به دست آوردند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ مجله اقتصادی ریپابلیکن ص 1

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما