معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۲:۴۷ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ چهارم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ بیکاری جوانان در نروژ

نرخ بیکاری نروژ (با اعمال تعدیلات فصلی) در نوامبر 2023 به 3.7 درصد رسید که نسبت به رقم تجدیدنظر شدۀ ماه قبل از آن، تقریبا بدون تغییر مانده است. تعداد بیکاران نیز تقریبا بدون تغییر، حدود 110 هزار نفر باقی ماند، در حالی که تعداد افراد شاغل با افزایش 17 هزار نفری به نزدیک 2 میلیون و 896 هزار نفر رسید. بدین ترتیب، نرخ مشارکت نیروی کار افزایش یافته و از 72.7 درصد در اکتبر به 73.0 درصد در نوامبر رسید. نرخ بیکاری جوانان (15 تا 24 ساله) نیز از 11.4 درصد در اکتبر به 11.2 درصد در نوامبر کاهش یافت.

https://tradingeconomics.com/norway/umnemployment-rate

 امضای قرارداد بسیار بزرگ تامین گاز توسط اکوینور

آندرس اوپدال، مدیرعامل اکوینور (Equinor) امضای یکی از بزرگترین قراردادهای گازی را تایید کرده است که تضمین کننده تحویل بلندمدت گاز از نروژ به اروپا است. این قرارداد که با شرکت دولتی آلمان SEFE (تامین انرژی برای اروپا) امضا شده است، شامل یک قرارداد ده ساله تامین گاز با تمدید احتمالی پنج ساله است که 1420 تراوات ساعت (TWh) را تحویل می‌دهد. این توافقنامه به ارزش حدود 585 میلیارد کرون (58 میلیارد دلار) صادرات گاز به آلمان، هلند و بریتانیا از سال 2024 تا 2039 را پوشش می‌دهد. همچنین قراردادی نیز برای تامین هیدروژن آبی از سال 2029 تا 2060 وجود دارد. اکوینور بر پتانسیل سبز و گذار به انرژی‌های نو تأکید می‌کند و به طرح‌ها و پروژه‌های هیدروژن کم‌کربن که در راستای تلاش‌های جذب و ذخیره کربن اجرا می‌شوند کمک می‌کند.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kE5E3Q/equinor-har-landet-gigantisk-gassavtale

هشدار در مورد وضعیت بازار املاک استیجاری

اقتصاددانان ارشد نروژی نسبت به بحران در بازار اجاره، با توجه به ورود پناهجویان در سال آینده هشدار می‌دهند. خانم امیل انگر مهل، وزیر «دادگستری و آمادگی برای شرایط اضطراری» و خانم تونجه برنا «وزیر اشتغال و حمایت اجتماعی» اعلام کردند که نروژ در سال 2024 تعداد بی‌سابقه‌ای از پناهندگان اوکراینی را خواهد پذیرفت. با این حال، اقتصاددانان ارشد مدت‌ها هشدار داده‌اند که ورود پناهندگان می‌تواند به بحران در بازار اجاره منجر شود و افزایش قیمت‌ها و چالش‌های احتمالی برای نروژی‌هایی که به دنبال مسکن اجاره‌ای هستند ایجاد کند. نگرانی این است که مسکن کمیاب شود و منجر به افزایش رقابت برای خانه‌های موجود شود. کایر نادسن، اقتصاددان ارشد، پیش‌بینی می‌کند که تا زمانی که اقدامات مؤثری انجام نشود، قیمت‌های اجاره می‌تواند به شدت افزایش یابد. انتظار می‌رود جریان پناهجویان تأثیر بیشتری بر بازار اجاره نسبت به پیش‌بینی اولیه داشته باشد.

https://www.nettavisen.no/okonomi/varsler-krise-i-leiemarkedet-folk-skal-ikke-settes-opp-mot-hverandre/s/5-95-1503185

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما