معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۸:۴۶ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در نیمۀ دوم آذر 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تورم کرواسی به کمترین میزان در دو سال گذشته

اداره آمار دولتی کرواسی اعلام کرد که نرخ تورم سالانۀ این کشور در ماه نوامبر 4.7 درصد بود و برآوردهای اولیه در این خصوص را تایید کرد. این کمترین نرخ تورم کرواسی در بیش از دو سال گذشته است. بر اساس این گزارش، قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها که بر اساس شاخص بهای مصرف کننده سنجیده می‌شود، در نوامبر 2023 نسبت به نوامبر 2022 به طور میانگین، 4.7 درصد افزایش داشته، اما نسبت به اکتبر به طور متوسط، 0.1 درصد کاهش داشته است. بر اساس مولفه‌های اصلی، این شاخص در بخش‌های خوراکی، آشامیدنی و دخانیات 7.4 درصد، خدمات 6.9 درصد و محصولات غیرخوراکی صنعتی بدون انرژی 4.8 درصد افزایش قیمت داشته است، در حالی که کاهش قیمت در زیربخش انرژی 3.4 درصد بوده است.

منبع: وچرنی لیست

برآورد بانک مرکزی کرواسی از رشد اقتصادی و نرخ تورم این کشور

آخرین برآورد بانک مرکزی کرواسی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی این کشور می‌تواند در سال جاری به میزان 2.6 درصد و در سال 2024 به میزان 3 درصد رشد کند. همچنین طبق ارزیابی این نهاد، نرخ تورم پس از ثبت نرخ 8.4 درصدی در سال جاری، در سال آینده می‌تواند به 4 درصد کاهش یابد.

منبع: هینا

تمدید سقف قیمت گاز توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا قصد دارد سقف قیمت گاز را به مدت 12 ماه دیگر تمدید کند تا به عنوان سپری در برابر افزایش قیمت‌های غیرمنتظره احتمالی عمل کند.

منبع: هینا

تمدید محدودیت ورود نیروی کار کرواسی به سوئیس

سوئیس محدودیت نیروی کار کرواسی را با یان ادعا که تعداد زیادی از کروات‌ها به سوئیس مهاجرت می‌کنند، تمدید کرد. پس از عضویت کرواسی در اتحادیه اروپا و دوره انتقالی، سوئیس بازار کار را به طور کامل آزاد کرد، اما سال گذشته برای اولین بار این نوع بند امنیتی را ارائه کرد که با مخالفت مقامات کرواسی مواجه شد. اکنون نیز سوئیس تصمیم گرفته است محدودیت ورود نیروی کار کرواسی به این کشور را تمدید کند. بدین ترتیب کارگران کرواسی بار دیگر مشمول سهمیه می‌شوند و در سال آینده، حداکثر 1204 مجوز نوع B (برای کار بیش از یک سال) و حداکثر 1053 مجوز نوع L (برای کار تا یک سال) و آن هم هر سه ماه یکبار صادر می‌شود. اساس مجوزهای L و B بر اساس اصل «اولین حضور، اولین خدمت» صادر می‌شود و با رسیدن به حداکثر تعداد مجاز، مجوز درخواستی تا انتشار سهمیه بعدی قابل صدور نیست. مقاات سوئیس خاطرنشان می‌کنند که کارگران کرواسی تنها پس از دریافت مجوزهای لازم می‌توانند شروع به کار کنند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مشخص شد در پایان اکتبر امسال، کل سهمیه سالانه مجوزهای نوع B و 76 درصد از مجوزهای نوع L صادر شده است و بنابراین سقف مجوزهای صادر شده برای کارگران کرواسی در سال 2024 مانند سال 2023 اعمال می‌شود.

منبع: وچرنی لیست

ارتقای جایگاه کریدوری کرواسی

آندره پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی اعلام کرد پس از توافق پارلمان اروپا و شورای اروپا در مورد شبکه حمل‌و‌نقل فرا اروپایی (TEN-T)، کرواسی در دو کریدور دریای بالتیک - دریای آدریاتیک و نیز کریدور دریای آدریاتیک، غرب بالکان - مدیترانه شرقی قرار گرفت.

منبع: هینا

بازسازی راه‌آهن کرواسی با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورویی

دولت کرواسی می‌خواهد با کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا، بازسازی راه‌آهن این کشور را تامین مالی کند. اخیرا دولت کرواسی روند انعقاد موافقتنامه فاینانس با بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای پروژه احیای سیستم راه‌آهن این کشور به ارزش 400 میلیون یورو را آغاز کرد که باید به طور قابل توجهی ایمنی مسافران و کارکنان در حمل‌و‌نقل ریلی را افزایش داده و با نوسازی زیرساخت‌های ریلی، ظرفیت آن را بهبود بخشد. اولگ بوتکوویچ معاون نخست‌وزیر و وزیر راه و ترابری گفت که این تصمیم، پیش‌نویس توافقنامه تامین مالی را به عنوان مبنایی برای انجام مذاکرات با نمایندگان بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌پذیرد و ترکیب هیئت جمهوری کرواسی برای انجام مذاکرات مشخص می‌شود.

منبع: هینا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما