معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۱:۰۷ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در نیمه دوم آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش حجم بار مبادله شده مسیر ریلی میان‌ اروپا و چین به میزان ۱۹ درصد در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳

     براساس داده‌های منتشره از سوی راه آهن دولتی چین،  مبادلات کالا از طریق ریل  میان چین و اروپا با ۷ درصد افزایش به مجموع 16145 قطار در 11 ماه اول سال جاری رسیده و در این مدت حدود  1.75 میلیون واحد (معادل بیست فوت کالا) حمل شده است که افزایش 19 درصدی به نسبت سال گذشته را نشان‌ میدهد.

     طبق گفته این شرکت ، سرویس اکسپرس راه آهن چین و اروپا به 217 شهر در 25 کشور اروپایی می رسد. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که در تلاش برای ایجاد یک برند بین المللی لجستیک ، ترویج مبادلات اقتصادی و تجاری بین المللی و حمایت از توسعه با کیفیت بالا کمربند و همکاری جاده ای بین کشورها ، برای بهبود ظرفیت حمل و نقل و خدمات قطارهای حمل و نقل چین و اروپا تلاش خواهد کرد.

https://www.newsgd.com/m/node_a21acd2229/f0971da711.shtml

 کسب رتبه سوم منطقه تجاری Tianhe در‌گوانجو  از سوی فوربس چین در بین مناطق اقتصادی شهرهای چین

 این رتبه بندی بر اساس پنج عامل کلیدی نفوذ بین المللی، خروجی اقتصادی، تنوع عملکردی، جذابیت تجاری، سرزندگی نوآوری و قدرت مصرف محرک است

در سه شهر عمده و بزرگ چین در پکن، شانگهای و گوانگجو، منطقه مرکزی تجاری (CBD) قرار دارند‌ که منطقه تجاری یاد شده در گوانجو، در امتداد خط ساحلی رودخانه مروارید واقع شده که با مساحت 20 کیلومتر مربع شامل شهر جدید جوجیانگ، شمال منطقه تیانه و مرکز مالی بین المللی گوانگجو قرار گرفته است.

در این منطقه، در مجموع 124 ساختمان تجاری وجود دارد که مساحت آن به بیش از 14 میلیون متر مربع می رسد. در میان این ساختمان‌ها، 9 ساختمان بیش از 300 متر ارتفاع دارند که مرکز‌ تجاری گوانگجو را به متمرکزترین منطقه ساختمان‌های بیش از 300 متر در چین تبدیل می‌کند.

‏مرکز تجاری گوانگجو همچنین از مزیت جغرافیایی دیگری از نظر امکانات عمومی، امکانات فرهنگی و ورزشی در سطح جهانی مانند موزه گوانگدونگ، خانه اپرا، کتابخانه و استادیوم برخوردار است

ارزش افزوده صنعت خدمات مدرن در این منطقه تجاری گوانجو، به 281 میلیارد یوان می رسد که 15.5 درصد از کل شهر را تشکیل می دهد. علاوه بر این، مرکز تجاری گوانجو(CBD) یکی از توسعه‌یافته‌ترین مناطق برای اقتصاد دیجیتال، خدمات و تجارت در گواندونگ است که تقریباً ۲۰۰۰۰ شرکت خدمات دیجیتال دارد.

https://www.newsgd.com/m/node_99363c4f3b/c14a06d209.shtml

 افزایش حجم تجارت خارجی چین طی 11 ماهه اخیر

   داده‌های اداره کل گمرک نشان داد، تجارت خارجی چین از ژانویه تا نوامبر 2023 به 37.96 تریلیون یوان (5.3 تریلیون دلار) رسیده است که صادرات این کشور طی دوره 11 ماهه با 0.3 درصد رشد سالانه به 21.6 تریلیون یوان رسید، در حالی که واردات به 16.36 تریلیون یوان رسید که 0.5 درصد کاهش را تجربه کرد. مازاد تجاری آن به 5.24 تریلیون یوان رسید که 2.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

بر اساس آمار گمرک، تنها در ماه نوامبر، ارزش واردات و صادرات چین به 3.7 تریلیون یوان رسید که نشان دهنده رشد 1.2 درصدی نسبت به سال گذشته است.

لو دالیانگ، سخنگوی گمرک چین اعلام داشت که با ورود به سه ماهه چهارم، تجارت خارجی چین شاهد عوامل مثبت فزاینده ای است، به طوری که واردات و صادرات به صورت سالانه برای دو ماه متوالی رشد می‌کند و روند توسعه پایدار و مثبت همچنان تثبیت می‌شود. به گفته سخنگوی گمرک چین، رشد برای دو ماه متوالی منعکس کننده روند مثبت بهبود اقتصاد داخلی و بازگشت تقاضای بازار بود.

در میان شرکای تجاری اصلی، آسه آن با افزایش 0.1 درصدی واردات و صادرات در 11 ماهه نخست، بزرگترین شریک تجاری چین باقی ماند. واردات از اتحادیه اروپا، دومین شریک تجاری چین، 5 درصد رشد کرد، در حالی که صادرات به این اتحادیه 5.8 درصد کاهش یافت. صادرات به ایالات متحده 8.5 درصد کاهش یافت، در حالی که واردات از ایالات متحده 1.6 درصد افزایش یافته است.

قابل ذکر است که واردات و صادرات چین با کشورهای عضو طرح کمربند و جاده در 11 ماه ابتدای سال 2023، 2.6 درصد و صادرات به این کشورها 6.9 درصد افزایش یافت. همچنین واردات و صادرات شرکت های خصوصی که سهم 53.3 درصد از کل واردات و صادرات چین را در این دوره زمانی به خود اختصاص داده، به میزان 6.1 درصد افزایش داشته است

همچنین صادرات محصولات مکانیکی و الکترونیکی در 11 ماهه اول سال میلادی 2.8 درصد رشد را تجربه کرده است به طوری که حدود 60 درصد از کل صادرات چین را به خود اختصاص داد. صادرات گوشی‌های هوشمند 3.3 درصد و صادرات خودرو 79.6 درصد افزایش یافت.

 امضا توافقنامه لغو روادید 30 روزه میان سنگاپور و چین

وزارت امور خارجه سنگاپور اعلام کرد سنگاپور و چین اوایل سال آینده یک توافقنامه معافیت دوجانبه 30 روزه برای معافیت روادید امضا خواهند کرد.

 موضوع لغو روادید توسط معاون نخست وزیر و وزیر دارایی سنگاپور لارنس وانگ در نوزدهمین مجمع مشترک شورای همکاری دوجانبه (JCBC) که در شهر تیانجین چین برگزار شد، اعلام گردید. در حال حاضر، سنگاپوری‌هایی که برای تجارت، گردشگری، دیدارهای خانوادگی و اهداف ترانزیت وارد چین می‌شوند، از امکان ورود بدون روادید 15 روزه برخوردار هستند، در حالی که شهروندان چینی که دارای پاسپورت معمولی هستند، ملزم به دریافت ویزای معتبر برای سفر و ورود به سنگاپور هستند.

https://www.newsgd.com/m/node_a21acd2229/887bb5046b.shtml

 پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی چین

صندوق بین‌المللی پول (IMF) بازنگری صعودی خود در پیش‌بینی رشد اقتصادی چین برای سال‌های 2023 و 2024 را تکرار کرد. جولی کوزاک، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول در یک نشست مطبوعاتی ضمن اعلام داشت که بر اساس آخرین پیش‌بینی، صندوق بین‌المللی پول انتظار می رود، اقتصاد چین در سال 2023 به رشد حدود 5 درصد برسد و این نشان‌دهنده بهبود پس از کووید است. وی همچنین افزود که چین قابلیت افزایش این رشد میان مدت را از طریق اصلاحات ساختاری برای افزایش بهره وری و بهبود مشارکت نیروی کار را دارد.

 https://www.newsgd.com/m/node_a21acd2229/ca77190c37.shtml

 امضا تفاهم نامه بندر نانشا گوانجو با جزیره بالی اندونزی جهت تردد کروز دریایی

   قرارداد تردد کشتی کروز دریایی بین جزیره بالی اندونزی و بندر نانشای گوانجو در 11 دسامبر منعقد گردید. همچنین در این مراسم سرکنسول اندونزی در شهر گوانگجو و رئیس هیئت گردشگری بالی اندونزی در آن روز از بندرگاه بین‌المللی کروز گوانگجو نانشا بازدید کردند. و با مقامات دفتر بازرگانی منطقه نانشا، دفتر امور خارجی کمیته منطقه نانشا و نمایندگانی از شرکت عملیات و مدیریت بندرگاه بین المللی گوانگجو نانشا دیدار و در مورد مسائل ساخت و ساز و بحث و تبادل نظر کردند.

سرکنسول اندونزی در این باره اظهار داشت که در قالب ابتکار کمربند و جاده، بالی و نانشا همکاری نزدیکی برقرار کرده‌اند و مکرراً با یکدیگر دیدار می‌کنند و با یکدیگر تعامل دارند. زمینه‌های متعددی برای همکاری بین بالی و نانشا به ویژه در تجارت، فرهنگ و گردشگری وجود دارد.

بندرگاه بین‌المللی کروز گوانگژو نانشا یکی از بزرگترین مجتمع‌های بندری در آسیا است که دارای اسکله دریایی 225 هزار تنی ناخالص و 100 هزار تن ناخالص اسکله است.

 https://www.newsgd.com/m/node_99363c4f3b/dfba6ca4ac.shtml

 افزایش مناطق توسعه صنعتی پیشرفته چین به 178 منطقه

بر اساس اعلام مدیر برنامه ریزی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، تعداد کل مناطق توسعه صنعتی پیشرفته ملی چین تا پایان ماه نوامبر به 178 رسیده و در 9 ماهه اول سال 2023 ، میزان تولید اقتصادی این مناطق به 12.33 تریلیون یوان (1.73 تریلیون دلار) رسیده است که افزایش سالانه 7.11 درصد را نشان می دهد. مقام چینی اظهار داشت که با تکیه بر این مناطق، خوشه‌های صنعتی چین از رشد قابل توجهی برخوردار شده اند و به یک نیروی مهم در ارتقاء توسعه صنعتی جدید و اطمینان از امنیت زنجیره‌های صنعتی و تأمین تبدیل شده اند. در سال های اخیر، این مناطق نقش مهمی در توسعه داشته و به یک موتور مهم توسعه اقتصادی تبدیل شده اند. این مناطق نزدیک به 80 درصد از آزمایشگاه‌های کلیدی ملی و 70 درصد مراکز نوآوری تولید ملی را در خود جای داده اند.

https://www.newsgd.com/node_1299786306/e73acdda00.shtml

 ثبت رقم صادرات 94000 دستگاه خودروی سواری برقی چین در 10 ماهه اول 2023 توسط شرکت های شنجن

بر اساس آمار منتشره گمرک شنجن، تعداد خودروهای سواری برقی صادر شده توسط شرکت های حوزه آن استان در 10 ماهه اول سال جاری به 94000 دستگاه رسیده است که نشان از افزایش 364.97 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. ارزش کل این صادرات به 16.4 میلیارد یوان (2.57 میلیارد دلار آمریکا) است.

شنژن به عنوان پیشرو در بخش وسایل نقلیه انرژی جدید ظاهر شده است و دارای یک مجموعه قوی از برندهایی همانند BYD است که نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کند. شنجن به عنوان قطب زنجیره صنعتی، قابلیت های فراوانی در بخش‌های مختلف از جمله خودروهای، باتری‌ها، ماشین‌های الکتریکی و کنترل الکترونیکی، رانندگی خودکار و زیرساخت‌های شارژ را برای خود تعریف کرده است.

http://szdaily.sznews.com/PC/content/202312/14/content_3154806.html

 رکود فروش خودرو در بازار چین در ماه نوامبر

بخش خودروی چین در ماه نوامبر فراتر از انتظار عمل کرده و رشد دو رقمی را در مدت مشابه سال قبل برای تولید و فروش خودرو شاهد بوده است. بر اساس اعلام انجمن خودروسازان چین، فروش خودرو در ماه نوامبر با رشد 27.4 درصدی نسبت به سال قبل و رشد 4.1 درصدی نسبت به ماه قبل موفق به تولید 2.97 میلیون دستگاه شده است. طبق داده‌ها، طی 11 ماهه اول سال جاری، تولید و فروش خودرو به ترتیب به 27.11 میلیون و 26.94 میلیون دستگاه رسیده است که نسبت به سال قبل 10 درصد و 10.8 درصد رشد داشته است. همچنین در ماه نوامبر، صادرات خودرو چین به 482000 دستگاه رسید که 46.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت،

http://szdaily.sznews.com/PC/content/202312/13/content_3154393.html

 ثبت رکورد رقم 14.04 میلیارد یوان در صادرات و واردات استان گواندونگ  به ماکائو در 11 ماه 2023

روز 20 دسامبر برابر با بیست و چهارمین سالگرد بازگشت ماکائو به سرزمین مادری است. در 11 ماه اول سال 2023، واردات و صادرات گوانگدونگ به ماکائو به 14.04 میلیارد یوان (1.8 میلیارد دلار) رسید. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط  گمرک گوانگدونگ تنها در ماه نوامبر، حجم واردات و صادرات به 1.38 میلیارد یوان رسید که 4.3 درصد افزایش یافته است.

در میان کالاهای صادراتی گوانگدونگ به ماکائو، محصولات انرژی تجدیدپذیر مانند خودروهای الکتریکی، باتری‌های لیتیومی و سلول‌های خورشیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 154.9 درصد افزایش داشته است. همچنین صادرات خودروهای برقی و سلول های خورشیدی نیز به ترتیب 165 و 456 درصد افزایش یافته است.

از زمان اجرایی شدن سیاست "سفر به شمال برای وسایل نقلیه ماکائو" در اول ژانویه 2023 اجرایی شد، اشتیاق ساکنان ماکائو برای ورود به سرزمین چین افزایش یافته است بطوری که تا نوامبر سال جاری، وسایل نقلیه ماکائو در مجموع 1.002 میلیون بار از مرز بین سرزمین اصلی چین و ماکائو عبور کرده اند که موجب فراهم آوردن امکان سفرهای کاری کوتاه مدت، تحصیل، کار، زندگی یا سفر در سرزمین اصلی چین برای ساکنین ماکائو را فراهم آورده است.

همکاری مقامات گمرک گوانگدونگ و ماکائو برای هماهنگ کردن مقررات و مکانیسم بازرسی و قرنطینه محصولات کشاورزی و باعث افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی از گوانگدونگ به ماکائو در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر،به میران 2.48 میلیارد یوآن شده است که 45.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و همچنین 18.1 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. در این مدت همچنین، واردات محصولات کشاورزی از ماکائو 137.9 درصد افزایش یافت

https://www.newsgd.com/node_d6ab31923d/f0dfedd1e4.shtml

استان گوانگدونگ دروازه واردات از نیوزلند

استان گوانگدونگ به بزرگترین منبع واردات و سومین مقصد بزرگ صادرات نیوزلند در چین تبدیل شده است. در سال 2022، حجم کل تجارت بین گوانگدونگ و نیوزلند به 25.45 میلیارد یوان (3.25 میلیارد دلار) رسید.

گوانگدونگ و نیوزلند از نظر همکاری اقتصادی و تجاری روابط بسیار نزدیکی دارند. نمایشگاه محصولات چین 2023 نیوزلند اخیرا در اوکلند برگزار شد. این رویداد دو روزه که بر اساس نمایشگاه سال گذشته محصولات نیوزیلند-گوانگدونگ ساخته شد، اولین نمایشگاه جامع ملی در نیوزلند با نام چین و نیوزیلند بود که در این نمایشگاه با مساحت 5000 متر مربع بیش از 200 شرکت از چین و نیوزلند از جمله تعدادی شرکت از استان گوانگدونگ شرکت داشتند.

به گفته چن شیائوفنگ، رئیس شورای ارتقای تجارت بین المللی گوانگدونگ (CCPIT)، مبادلات و همکاری بین گوانگدونگ و نیوزیلند عمیق تر شده و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های نوآورانه در زمینه‌های مختلف از جمله علوم غذایی، بهداشت بزرگ و حفاظت از محیط زیست بین شرکت های دو کشور نیز گسترش یابد

 https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/ad8a757ea2.shtml

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما