معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۴- ۱۳:۳۷ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ دوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امکان سرمایه‌گذاری 70 میلیارد دلاری صندوق ثروت ملی نروژ در سهام خصوصی

بانک مرکزی نروژ توصیه کرده است که صندوق ثروت 1.5 تریلیون دلاری این کشور (بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در جهان)، باید سرمایه‌گذاری‌های سهام خصوصی را با تخصیص 70 میلیارد دلار در سبد سرمایه‌گذاری خود لحاظ کند. این صندوق درآمد مازاد نفت و گاز نروژ را در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌کند و وزارت دارایی نروژ درخواست کرده است که اضافه کردن سهام غیربورسی به عنوان یک طبقه دارایی در این صندوق مورد ارزیابی قرار گیرد. بانک مرکزی پیشنهاد انتقال تدریجی 3 تا 5 درصد از دارایی‌های صندوق را به صندوق‌های سهام خصوصی داده است. انتظار می‌رود تصمیم نهایی در این خصوص در سال آینده توسط مجلس اتخاذ شود. مجلس قبلا درخواست‌های مشابه را به دلیل نگرانی در مورد هزینه و ارزیابی عملکرد رد کرده بود.

https://www.dailysabah.com/business/economy/norways-wealth-fund-could-invest-70-billion-in-private-equity

مشکلات خودرو‌های الکتریکی بسیار بیشتر از خودروهای متعارف

وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به طور کلی مشکلات گزارش شده بیشتری نسبت به خودروهای معمولی دارند، به طوری که مالکان آنها اغلب با مشکلات موتورهای محرک الکتریکی، شارژ و باتری مواجه هستند. از سوی دیگر، خودروهای هیبریدی که هم موتور معمولی و هم موتور الکتریکی دارند، قابل اعتمادتر از خودروهای معمولی هستند و 26 درصد مشکلات گزارش شده کمتری دارند. مشکلات گزارش‌شده خودروهای برقی هیبریدی پلاگین (PHEV) نیز که ترکیبی از باتری برای رانندگی الکتریکی کوتاه‌برد و موتور احتراق داخلی برای رانندگی دوربرد هستند، نسبت به نمونه‌های معمولی 146 درصد بیشتر است. البته برخی استثنائات نیز در این میان ذکر شده است.

https://tech.slashdot.org/story/23/12/02/2236216/ev-owners-report-far-more-problems-than-conventional-car-owners-says-consumer-reports

تفاهم نامه مصر با شرکت نروژی Scatec ASA برای تامین سوخت سبز

منطقه اقتصادی کانال سوئز (SCZONE) یادداشت تفاهمی‌با Scatec ASA، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، برای سرمایه‌گذاری حدود 1.1 میلیارد دلار در پروژه تولید متانول سبز امضا کرده است. هدف این پروژه تولید سالانه 100 هزار تن متانول سبز تا سال 2027 است. مدیریت منطقه اقتصادی کانال سوئز بر اهمیت تامین سوخت سبز کشتی‌ها برای رسیدگی به انتشار کربن جهانی از کشتیرانی دریایی، که 10 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می‌دهد، تأکید می‌کند. Scatec ASA همچنین در حال کار بر روی یک کارخانه بزرگ هیدروژن سبز در مصر است.

https://english.ahram.org.eg/News/513350.aspx

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما