معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۱:۵۳ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حجم معاملات ارزی در بورس ترکمنستان از 83 میلیون دلار گذشت

زمان انتشار خبر: 20/9/1402

همانطور که در خبر ذکر شده است، نمایندگان محافل تجاری امارات متحده عربی، ترکیه، اوکراین و افغانستان کاربامید تولید شده توسط شرکت دولتی "ترکمن شیمی" را با ارز خارجی خریداری کردند. همچنین تاجران افغان بنزین ESO-93 را خریداری کردند.

علاوه بر این، پارچه خام، نخ پنبه، مواد خام ابریشم، ضایعات پنبه تصفیه شده در قبال ارز خارجی به بازرگانان امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان و قرقیزستان فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 83 میلیون و 643 هزار دلار آمریکا بود.

تجار محلی پلی پروپیلن و نایلون بسته بندی (ترکمن نفت)، فرش دستباف و مواد خام ابریشم را به ارزش کل بیش از 14 میلیون و 465 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/71148/83-million-dollardan-gowrak-geleshik-baglashyldy

 

مساحت گلخانه‌ها در ترکمنستان ممکن است در آینده نزدیک دو برابر شود

تاریخ انتشار: 15/9/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گفته تحلیلگران پرتال بین المللی بازاریابی اطلاعاتی "ایست فروت"، امروز ترکمنستان که یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، با افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در صنعت گلخانه مواجه است. این در وب سایت پورتال گزارش شده است.

این منبع خاطرنشان می‌کند که در این راستا، اپراتورهای گلخانه ای در این کشور این امکان را دارند که گاز را با قیمت بسیار پایین خریداری کنند که به آنها امکان می دهد در زمستان سبزی‌های گلخانه ای را به صورت رقابتی کشت کنند.

به ویژه، ترکمنستان به طور قابل توجهی از اکثر رقبای خود در بازار گوجه فرنگی گلخانه ای بهتر عمل کرد. بر اساس برآوردهای تحلیلگران، حجم صادرات گوجه فرنگی از ترکمنستان در حال حاضر رو به افزایش است.

به گفته کارشناسان، در سال 2024-2023، مساحت گلخانه‌ها در ترکمنستان ممکن است دو برابر شود و به 1400-1500 هکتار برسد.

ترکمنستان در سال 2022 برای اولین بار صادرات گوجه فرنگی را به امارات و عربستان سعودی آغاز کرد. آندری یارمک، اقتصاددان بخش سرمایه گذاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد می‌گوید: برای تنوع بخشیدن به محصولات، این جهت صادرات باید در اولویت قرار گیرد، اما این بازارها دارای الزامات بالایی برای کیفیت، ایمنی و بسته بندی محصول هستند.

همچنین این کارشناس به ترکمنستان توصیه می‌کند امکان ارسال گوجه فرنگی زمستانی به کشورهای اتحادیه اروپا را که بیشترین مزیت را در آینده نزدیک انتظار می رود، بررسی کند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/70951/turkmenistanda-yyladyshhanalaryn-meydany-yakyn-wagtda-iki-esse-artyp-biler

ترکمنستان در حال بررسی امکان گازرسانی به ترکیه از طریق ایران است

تاریخ انتشار: 16/9/1402

خبرگزاری اورینت: در هفتمین اجلاس کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ترکیه که در تاریخ 6 دسامبر در عشق آباد برگزار شد، اهمیت پروژه تامین گاز از ترکمنستان به ترکیه از طریق ایران مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری TDH، طرفین به ویژه در مورد احتمالات عرضه گاز طبیعی ترکمنستان به بازار ترکیه گفتگو کردند.

با توجه به اینکه پروژه فوق بسیار چشم انداز است، طرفین توافق کردند که مذاکرات در آینده نزدیک در سطح روسای ادارات و شرکت های مربوطه آغاز شود.

خاطرنشان می‌شود که پایگاه منابع طبیعی دولت ترکمنستان که مهمترین بخش آن میدان گالکینیش است، امکان تامین کامل منابع انرژی را برای کشورها و مناطق علاقه مند فراهم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: "در کنار این، زیرساخت‌های حمل و نقل گاز که در سال‌های اخیر توسط طرف ترکمنی ایجاد شده است، فرصت‌های فراوانی را برای ترکمنستان فراهم می‌کند تا گاز طبیعی خود را در حجم زیادی به غرب صادر کند."

در جلسه کمیسیون بین دولتی، روسای وزارتخانه‌ها و ادارات پیشرو ترکمنستان و هیئتی از ترکیه به ریاست جودت یلماز معاون رئیس جمهور حضور داشتند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/65017/turkmenistan-rassmatrivaet-vozmozhnost-postavok-gaza-v-turciyu-cherez-iran

 خطوط هوایی ترکمنستان پروازهای کازان به بانکوک را از طریق عشق آباد آغاز می‌کند

تاریخ انتشار: 16/9/1402

خبرگزاری اورینت: خطوط هوایی ترکمنستان مسیرهای کازان به بانکوک را با اتصال در عشق آباد راه اندازی می‌کند.  این مسیر در 22 دسامبر افتتاح می‌شود.

این هواپیما در روزهای جمعه و شنبه از کازان و در روزهای شنبه و یکشنبه در جهت مخالف حرکت خواهد کرد. در مجموع مسافران در طول یک پرواز بین 13 تا 15 ساعت در پرواز خواهند بود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/65018/turkmenistan-airlines-zapuskaet-rejsy-iz-kazani-v-bangkok-cherez-ashhabad

 

تصویب طرح توسعه کریدورهای حمل و نقل اوراسیا

تاریخ انتشار: 17/9/1402

خبرگزاری اورینت: طرح جامع توسعه کریدورهای حمل و نقل اوراسیا تا سال 2025 تصویب شد. این مطلب در وب سایت رسمی‌ کمیسیون اقتصادی اوراسیا گزارش شده است.

این سند که توسط هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا تصویب شده است، شامل 10 اقدام است و هدف آن اجرای مفاد کلیدی سیاست حمل و نقل اوراسیا است. مطابق با نقشه راه برای اجرای مسیرهای اصلی و مراحل اجرای سیاست هماهنگ حمل و نقل کشورهای اوراسیا برای 2023-2021 تهیه شده است.

به ویژه شاخص های هدف برای توسعه کریدورهای حمل و نقل اوراسیا تدوین و پاسپورت این مسیرها تهیه خواهد شد.

این یک سند بسیار مهم برای کشورهای ما است. آرزیبک کوژوشف وزیر انرژی و زیرساخت اتحادیه اروپا اظهار داشت: برای شکل‌گیری بیشتر فضای حمل‌ونقل واحد اوراسیا، ادغام سیستم‌های حمل‌ونقل "پنج" کشور در سیستم حمل‌ونقل جهانی، اجرا و توسعه پتانسیل ترانزیت در اتحادیه ضروری است.

هنگام توسعه این طرح، اطلاعات کشورهای اوراسیا در مورد توسعه زیرساخت های جاده، راه آهن و بندر که در فهرست کریدورهای حمل و نقل اوراسیا قرار دارند، در نظر گرفته شد.

https://orient.tm/ru/post/65088/utverzhden-plan-razvitiya-evrazijskih-transportnyh-koridorov

  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما