معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ چهارم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هلسینکی در حال آماده سازی برای استخدام پرستاران از خارج است[1]

شهر هلسینکی آماده می‌شود تا کمبود هزاران مراقب را با نیروی کار خارجی پوشش دهد. شهر هلسینکی با افزایش جذب نیروی کار از خارج از کشور خود را برای تشدید کمبود پرستار آماده می‌کند. این موضوع در کمیته اجتماعی، بهداشت و امداد و نجات بررسی  شد. بر اساس برآورد کوا، که قبلا به عنوان بیمه بازنشستگی شهرداری شناخته می‌شد، هلسینکی به 1800 پرستار جامعه و 2100 پرستار در کمتر از ده سال برای جبران بازنشستگی نیاز دارد. علاوه بر آن با توجه به رشد جمعیت به 1100 پرستار جدید نیاز است.

در دسترس بودن پرسنل یک چالش بزرگ در بخش اجتماعی و بهداشتی است. تلاش می‌شود تا با جذب نیروی کار بیشتر از خارج از کشور، شرایط را کاهش دهند. در سال 2023، هلسینکی دو پروژه آزمایشی را اجرا کرد که در آن پرسنل پزشکی از خارج از کشور، هم از کشورهای اتحادیه اروپا و هم از خارج از اتحادیه اروپا تهیه می‌شدند. امسال حدود 90 نفر از خارج از کشور جذب شدند. در هلسینکی از پرستاران خارجی در خدمات بیمارستانی، توانبخشی و مراقبتی استفاده شده است که بیشترین نیاز آن در مراکز سالمندان بوده است. سال آینده نیروی کار خارجی نیز در خدمات معلولیت استفاده می‌شود.  اکنون شهر در حال آماده شدن برای سازماندهی یک مناقصه جدید برای جذب نیروی کار خارجی است. هدف از تدارکات خدماتی برای جذب نیروی پرستاری از خارج از کشور است که پرستاران کارآموز و پرستاران واجد شرایط و پرستاران بهداشت عمومی را برای خدمات اجتماعی و بهداشتی شهر سازماندهی می‌کند.  ارزش کل خرید تقریباً سه میلیون یورو است. مبنای مقایسه پیشنهادات قیمت است. با توجه به پیشنهاد ارائه شده به هیئت مدیره، معیارهای کیفی با تعیین حداقل الزامات سختگیرانه برای خدمت در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، ارائه دهندگان خدمات ملزم به رعایت اصول اخلاقی شهر هستند پرسنل پرستاری ممکن است فقط از کشورهایی ارائه شوند که به عنوان کشورهای پرخطر تعریف نشده اند.  در ابتدا، ارائه دهندگان خدمات ملزم به جذب حداقل 40 نفر در سال هستند. قرار است دوره قرارداد از آوریل 2024 آغاز شود.

 شرکت فنلاندی "اوبر صنعت هوانوردی" می‌گوید قراردادی میلیارد دلاری در ایالات متحده امضا کرده است[2]

LYGG  که پلتفرمی‌برای پروازهای تجاری توسعه می دهد، قرارداد همکاری با شرکت سازنده هواپیماهای هیبریدی آمریکایی الکترا برای صدها هواپیما امضا کرده است. شرکت فنلاندی استارتاپ Lygg در بیانیه مطبوعاتی خود در مورد این توافق می‌گوید:  به لطف این توافق، Lygg  این امتیاز را خواهد داشت که از سال 2028، 150 هواپیمای هیبریدی الکترا را برای خرید به اپراتورهای هوایی خود ارائه دهد. این شرایط شامل گزینه ای برای 150 ماشین دیگر است. طبق بیانیه مطبوعاتی لیگ، ارزش این قرارداد بیش از یک میلیارد یورو است. پلتفرم و مدل تجاری Lygg شبیه به سرویس تاکسی آمریکایی Uber است، اما در زمینه پروازهای تجاری فعالیت می‌کند. این شرکت در نظر دارد پروازهای منطقه ای را عمدتاً در فرودگاه‌های خارج از شهرها و با هواپیماهای کمتر از 34 صندلی انجام دهد. این شرکت اولین مسیرهای پروازی خود را در ژانویه بین هلسینکی، اوربرو سوئد و تالین افتتاح کرد. در ماه اوت، پروازها از Pirkkala Tampere به فرودگاه Bromma استکهلم آغاز شد. Lygg  در سال 2020 تاسیس شد و ده کارمند دارد. بیش از 1700 از این دستگاه پیش سفارش داده شده است و دفترچه سفارشات این شرکت در مجموع بیش از شش میلیارد دلار است.

یک شرکت چینی در حال برنامه ریزی برای ساخت کارخانه مواد باتری 1.3 میلیارد یورویی در کنار Vaasa است[3]

فاز اول تولید در کارخانه مواد باتری شانشان در چین قرار است در سال 2026 آغاز شود. شرکت چینی کارخانه مواد باتری شانشان با هزینه میلیارد دلاری که برای فنلاند برنامه ریزی شده است، در کنار Vaasa در ناحیه شهرداری مستعاری قرار دارد. هلسینگین سانومات گزارش داد که یک شرکت چینی در حال برنامه ریزی سرمایه گذاری 1.3 میلیارد یورویی در فنلاند است. با این حال، در آن زمان، شرکت نگفته است که سرمایه گذاری در کدام مکان قرار خواهد گرفت. شانشان در نظر دارد کارخانه ای با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن در زمینی به مساحت 52.5 هکتار بسازد. بر اساس این انتشار، این کارخانه در صورت بهره برداری کامل بیش از هزار شغل ایجاد می‌کند.  اکنون شانشان شروع به تهیه ارزیابی اثرات زیست محیطی کارخانه می‌کند. طبق این انتشار، فاز اول تولید قرار است در سال 2026 آغاز شود. شرکت چینی شانشان مواد باتری را از جمله برای وسایل الکترونیکی مصرفی و خودروهای الکتریکی تولید می‌کند. با سرمایه گذاری در فنلاند، هدف آن پاسخگویی به تقاضای مواد باتری در بازار اروپا است.

یک SUV کوچک کره ای جایزه خودروی سال را در فنلاند دریافت کرد[4]

Automedia هیوندای کونا را به عنوان بهترین خودروی سال در فنلاند انتخاب کرد. این کره ای همچنین به عنوان یک «خودروی الکتریکی هوشمند» در آزمایش HS مورد تحسین قرار گرفت. هیوندای کونا، خودروی سال 2024 فنلاند، اینگونه است. ماشین سال  فنلاند، ماشین شاسی بلند کوچک کره ای هیوندای کونا است. جایزه خودرو اکنون برای دهمین بار اهدا شد. انتخاب توسط اعضای انجمن Auto-ja kläinensträdtät ry  انجام می‌شود، یعنی در عمل، رسانه‌هایی که در مورد خودروها گزارش می دهند.  این برنده در مراسم گالا اتومبیل و حمل و نقل که عصر پنجشنبه در Järvenpää برگزار شد تاج گذاری کرد. مهمترین ویژگی بهترین خودرو، ارزش برای پول در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، به پیشرفت فنی، فضاها، ویژگی‌های رانندگی و ایمنی ارزش داده می‌شود. هیوندای مدل امسال Kona نسخه ای بازطراحی شده از SUV کره ای است. به صورت هیبریدی و کاملاً برقی موجود است. یک کونا الکتریکی جدید بسته به باتری و تجهیزات، حدود 40000 تا 50000 یورو قیمت دارد.

نوکیا گروه Fenix ایالات متحده را خریداری می‌کند[5]

در بیانیه مطبوعاتی رسمی آمده است که غول مخابراتی نوکیا قراردادی را برای خرید Fenix Group، یک شرکت خصوصی که متخصص در راه‌حل‌های ارتباطی تاکتیکی پروژه مشارکت نسل سوم (3GPP)  برای جوامع دفاعی است، امضا کرد. گروه Fenix یک ارائه دهنده پیشرو در محصولات ارتباطات تاکتیکی نوآورانه، از جمله خانواده محصولات Banshee است.

این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اتصالات داده‌ای با سرعت بالا و تأخیر کم را برای بسیاری از دستگاه‌ها و کاربران به طور همزمان فراهم می‌کنند و آنها را برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از برنامه‌های نظامی ایده‌آل می‌سازد. Fenix Group یک شرکت پرتفوی از Enlightenment Capital است. افزودن قابلیت‌های ارتباطات تاکتیکی Fenix به نوکیا اجازه می‌دهد تا مجموعه جامع‌تری از راه‌حل‌ها را به مشتریان دفاعی خود ارائه دهد.

Tommi Uitto رئیس شبکه‌های موبایل نوکیا، گفت: ما خوشحالیم که Fenix را به خانواده نوکیا خوش آمد می‌گوییم و مشتاقانه منتظریم تا با یکدیگر برای ایجاد جهانی پایدارتر با راه‌حل‌های ارتباطی با عملکرد بالا، ایمن و قابل اعتماد کار کنیم. خرید Fenix Group نقطه عطف مهمی در استراتژی ما برای توسعه تجارت دفاعی ما است.  دیو پترسون، مدیر اجرایی گروه Fenix گفت: ما از پیوستن به نوکیا هیجان زده هستیم. نوکیا یک رهبر جهانی در فناوری مخابرات است و تعهد آن به نوسازی دفاعی بی نظیر است. ما معتقدیم که با ترکیب توانایی‌های خود، می‌توانیم راه‌حل‌های نوآورانه‌تر و مؤثرتری برای مشتریان دفاعی خود ایجاد کنیم.

دستمزدها و حقوق ها در ماه اکتبر 3.9 درصد رشد داشته است[6]

طبق آمار فنلاند، مجموع دستمزدها و حقوق تعدیل شده در روز کاری کل اقتصاد در اکتبر 2023 نسبت به اکتبر 2022، 3.9 درصد بیشتر بود.مجموع دستمزدها و حقوق تعدیل شده در روز کاری، بخش دولتی را در اکتبر 2023، 8.5  درصد نسبت به سال قبل افزایش داد. مجموع دستمزدها و حقوق تعدیل شده در روز کاری در اکتبر 2023 در سایر صنایع اصلی افزایش یافت اما در ساخت و ساز نسبت به اکتبر 2022 کاهش یافت. مجموع دستمزدها و حقوق تعدیل شده در روز کاری سریعترین رشد را در صنایع بهداشت خصوصی و مددکاری اجتماعی (7.7 درصد)، مالی و بیمه (7.2 درصد)، آموزش خصوصی (3.5 درصد) و سایر خدمات (3.5 درصد) داشته است. مجموع دستمزد و حقوق در صنایع تولیدی (1.6 درصد) و تجارت (1.3 درصد) نسبتاً معتدل تری افزایش یافته اما در صنعت ساختمان (منهای 2.3 درصد) کاهش یافته است. مجموع دستمزدها و حقوق در بخش دولتی 8.5 درصد بیشتر از دوره مشابه یک سال قبل بود.

وزیر دارایی ریکا پوررا هشدار داد : چشم انداز اقتصاد تاریک است[7]

بدتر شدن توسعه اقتصادی در مجلس نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند. این موضوع در زمان رسیدگی به بودجه سال آینده از بسیاری جهات مطرح شده است.  مجلس بررسی بودجه را آغاز کرد و در پایان مذاکرات هفته آینده به آن رای خواهد داد. وزیر دارایی ، ریکا پورا ، با گفتن این جمله به پارلمان که پیش بینی هفته آینده وزارت دارایی "به نظر نمی رسد بهتر بلکه بدتر" باشد، نگرانی‌ها را تایید کرد.  به گفته پوررا، باید برای غافلگیری‌های ناخوشایند و تحقق ریسک ها آماده باشید. وی تخمین می زند که نیاز به پس انداز مالی عمومی اضافی برای سال 2025 از 500 میلیون تا 1 میلیارد یورو است. کارگروهی متشکل از مقامات وزارت مالیه در حال حاضر در حال آماده سازی پیشنهادهای پس انداز هستند. پوررا گفت: "من نمی‌توانم بیش از حد تاکید کنم، حتی اگر بسیار بدبین به نظر می رسم، وضعیت چقدر جدی است." کمیته مالی پارلمان در گزارش بودجه خود هشدار می دهد که فنلاند همچنان از مقدار مرجع تعیین شده برای بدهی در پیمان ثبات و رشد اتحادیه اروپا که 60 درصد تولید ناخالص داخلی است، فراتر می رود. این برای کل دوره انتخابات پیش بینی شده است. به گفته این کمیته، فنلاند همچنین ممکن است دومین ارزش مرجع پیمان ثبات و رشد را نقض کند که بر اساس آن کسری بودجه نباید از سه درصد تولید ناخالص داخلی تجاوز کند. به گفته کمیته، این خطر آشکار است. پوررا در سخنان خود تأیید کرد که با وجود اقدامات تعدیل دولت، در دو سال آینده از سقف کسری بودجه فراتر خواهد رفت.

کاهش قیمت شرکت های گاز از ژانویه[8]

شرکت های گاز در ژانویه قیمت های خود را برای مصرف کنندگان کاهش خواهند داد و انتظار دارند قیمت ها برای چند ماه اول سال 2024 ثابت بماند.

Eesti Gaas وAlexela  در حال حاضر 75 سنت برای هر متر مکعب از مشتریان دریافت می‌کنند، اما قیمت در شروع سال جدید به ترتیب به 60 و 59.5 سنت کاهش می یابد. این همان سطح در ابتدای نوامبر است. مارگوس کاسیک، رئیس هیئت مدیره  Eesti Gaas، گفت که بازار گاز در ماه اکتبر پس از جنگ غزه که باعث افزایش قیمت‌ها شد، دچار آشفتگی‌هایی شد. "اکنون در ماه نوامبر نگرانی‌های بازار انرژی کاهش یافته و قیمت‌ها عادی شده است".  او گفت هوای معتدل برای اروپا در زمستان امسال پیش‌بینی شده است و کشورها از قبل گاز ذخیره کرده‌اند. به نظر می‌رسد زمستان امسال نسبتاً مطلوب‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود. کاسیک گفت که قیمت ها در حال حاضر به طور قابل توجهی کمتر از سال گذشته است. کالوی نیو، مدیر پورتفولیوی تجارت انرژی الکسلا، گفت، به طور کلی، کاهش قیمت های داخلی ناشی از بازار جهانی و تقاضای پایین در اروپا بوده است.

عرضه LNG در مسیر درست است، مراکز ذخیره سازی گاز هنوز پر هستند و خطرات قبلی محقق نشده است. وی گفت که مناقشه اسرائیل و فلسطین تا به امروز به هیچ گونه اختلال عمده ای در عرضه گاز منجر نشده است. قیمت ها ممکن است در طول زمستان ثابت بماند. "باز هم، این بسیار به قیمت و سایر عوامل بازار بستگی دارد.

صادرات استونی نسبت به اکتبر 2023 21 درصد کاهش یافته است.[9]

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط آمار استونی، در ماه اکتبر، کالاهای صادراتی از استونی در مجموع 1.5 میلیارد یورو ، در حالی که واردات 1.8 میلیارد یورو بوده است. در مقایسه با اکتبر 2022، صادرات به قیمت فعلی 21 درصد و واردات 17 درصد کاهش یافته است. کسری تجاری استونی در اکتبر 307 میلیون یورو بود که 24 میلیون یورو بیشتر از یک سال قبل است.

جین لپمتس، تحلیلگر در آمار استونی، گفت که قیمت ها در سال گذشته به سرعت افزایش یافت که به طور قابل توجهی ارزش تجارت را افزایش داد و پایه مرجع بالاتری ایجاد کرد. امسال با کاهش مبادلات تجاری همراه بود که در ماه اکتبر با کاهش 2.4 درصدی قیمت‌های صادراتی نسبت به سال گذشته ادامه یافت. "صادرات در ماه‌های اخیر در سطح مشابهی باقی مانده است و در ماه‌های آگوست، سپتامبر و اکتبر به 1.5 میلیارد یورو رسیده است".

کالاهای اصلی صادر شده در ماه اکتبر شامل تجهیزات الکتریکی (15 درصد از کل صادرات استونی)، محصولات کشاورزی و آماده سازی غذایی (12 درصد) و تجهیزات حمل و نقل (11 درصد) بوده است. بیشترین کاهش مربوط به صادرات محصولات معدنی بوده که 158 میلیون یورو کاهش داشته است. صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی و همچنین چوب و مصنوعات چوبی به ترتیب 80 و 55 میلیون یورو کاهش یافت. تنها افزایش صادرات تجهیزات حمل و نقل (29 میلیون یورو) همراه با فلزات اساسی و اقلام فلز پایه (12 میلیون یورو افزایش) بود. در اکتبر امسال، صادرات کالاهای با منشاء استونی 23 درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته بود. سهم کالاهای با مبدا استونی نیز نسبت به سال گذشته یک واحد درصد کاهش یافته است و 64 درصد از کل صادرات استونی در اکتبر سال جاری را به خود اختصاص داده است. بزرگترین شریک صادراتی استونی در ماه اکتبر فنلاند (16 درصد از کل صادرات استونی) و پس از آن لتونی (11 درصد)، سوئد (9 درصد) و لیتوانی (9 درصد) بودند. کالاهای اصلی صادر شده تجهیزات الکتریکی (از جمله مبدل های استاتیک) به فنلاند، محصولات معدنی (از جمله برق) به لتونی، تجهیزات الکتریکی (از جمله تجهیزات ارتباطی) به سوئد، و تجهیزات حمل و نقل (از جمله اتومبیل های موتوری) به لیتوانی بودند. در مقایسه با اکتبر 2022، بیشترین کاهش در صادرات به لتونی (82 میلیون یورو، هلند (59 میلیون یورو) و ایالات متحده (58 میلیون یورو کاهش) بوده است. محصولات معدنی (از جمله برق) به لتونی، ارسال کمتر محصولات معدنی (از جمله نفت کوره) به هلند، و کاهش صادرات تجهیزات الکتریکی (از جمله تجهیزات ارتباطی) به ایالات متحده آمریکا. بیشترین افزایش در صادرات به سنگاپور (بالا یورو) مشاهده شد. 25 میلیون) که در آن بیشتر از سال گذشته محصولات معدنی (از جمله نفت شیل) صادر شده است. کالاهای اصلی وارداتی به استونی در اکتبر امسال تجهیزات حمل و نقل و تجهیزات الکتریکی (هر کدام 13 درصد از کل واردات استونی) و همچنین محصولات کشاورزی و آماده سازی غذایی (12 درصد) بودند. بیشترین کاهش در واردات محصولات معدنی با 239 میلیون یورو کاهش به ثبت رسیده است. واردات لوازم مکانیکی و تجهیزات الکتریکی به ترتیب 45 میلیون یورو و 39 میلیون یورو کاهش یافت. افزایش تنها در واردات تجهیزات حمل و نقل (با 32 میلیون یورو) و محصولات کشاورزی و آماده سازی مواد غذایی (افزایش 13 میلیون یورو) مشاهده شد.

تجارت خارجی استونی بر اساس ماه. منبع: آمار استونی

در ماه اکتبر، کشورهای شریک اصلی استونی برای واردات کالا، فنلاند (16 درصد کل واردات استونی)، آلمان (12 درصد)، لیتوانی (11 درصد) و لتونی (11 درصد) بودند.

 کالاهای اصلی وارداتی محصولات معدنی (از جمله برق) از فنلاند، تجهیزات حمل و نقل (از جمله اتومبیل های موتوری) از آلمان، محصولات معدنی (از جمله نفت گاز) از لیتوانی، و محصولات معدنی (از جمله گاز طبیعی) از لتونی بود. بیشترین کاهش بر واردات کالا از لتونی (63 میلیون یورو کاهش)، روسیه (57 میلیون یورو کاهش) و فنلاند (کاهش 50 میلیون یورو) تأثیر گذاشت. در مقایسه با اکتبر سال گذشته، استونی محصولات معدنی کمتری از همه این کشورها وارد کرد. گاز طبیعی کمتر از لتونی، نفت گاز کمتر از روسیه و مقدار کمتری برق از فنلاند وارد شد.

[1] https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010051041.html

[2] https://www.hs.fi/talous/art-2000010057602.html

[3] https://www.hs.fi/talous/art-2000010058829.html

[4] https://www.hs.fi/talous/art-2000010049024.html

[5] https://www.dailyfinland.fi/business/35414/Nokia-to-acquire-US%C2%B4s-Fenix-Group

[6]https://www.dailyfinland.fi/business/35438/Wages-salaries-grow-by-3.9-in-Oct

[7]https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010048624.html

[8]https://news.err.ee/1609181317/gas-companies-lowering-prices-from-january

[9]https://news.err.ee/1609191127/statistics-estonia-s-exports-down-21-percent-on-year-to-october-2023

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما