معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

رتبه گرجستان از نظر شاخص های جهانی

موقعیت گرجستان در رتبه بندی‌های مختلف بین المللی در سال 2023 تغییر قابل توجهی نداشته است.

فیچ:

موسسه بین المللی فیچ رتبه گرجستان را در تابستان بدون تغییر در BB نگه داشت؛ انتظارات برای رتبه اعتباری این کشور نیز بدون تغییر باقی مانده و "مثبت" است.

S&P :

آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی S&P Global Ratings رتبه اعتباری بلندمدت گرجستان را به واحد پول ملی و ارزهای خارجی با چشم‌انداز «پایدار» در BB حفظ کرده است. رتبه کوتاه مدت نیز در "B" باقی می ماند.

Moody's

آژانس بین المللی رتبه بندی مودیز رتبه اعتباری گرجستان را در Ba2 تایید کرد، اما انتظارات رتبه بندی را از "پایدار" به "منفی" کاهش داد. به گزارش مودیز، بدتر شدن انتظارات رتبه بندی اعتباری نشان دهنده افزایش خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین است.

شاخص آزادی اقتصاد جهانی:

گرجستان رتبه 25 را در شاخص آزادی اقتصادی جهانی دارد و یکی از 41 کشور عمدتا آزاد است.

رتبه بندی بدهی دولت:

بر اساس داده‌های جدید منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول (IMF) در آوریل 2023، نسبت بدهی دولت گرجستان به تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2022 برابر با 39.8 درصد بود و گرجستان در بین 188 کشور در رتبه 138 قرار دارد.  تا پایان سال 2023، بدهی دولت گرجستان به 40.5 درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

ارتباط با ارز دیجیتال:

بر اساس رتبه بندی تحلیلگران Forex Suggest ، گرجستان از نظر اعتماد به ارزهای دیجیتال در رتبه چهارم جهان قرار دارد. هنگ کنگ برای دومین سال متوالی در رده اول قرار دارد، سوئیس به مقام دوم و ایالات متحده به رتبه سوم رسیده است.

شاخص جهانی مالکیت فکری:

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) رتبه بندی شاخص جهانی نوآوری را برای سال 2023 منتشر کرد که در آن گرجستان نسبت به سال گذشته با 9 پله ارتقاء در بین 132 کشور در رتبه 65 قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما