معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷۶

افزایش 6 برابری قیمت پیاز در بازار امارات متحده عربی

قیمت پیاز در امارات پس از ممنوعیت صادرات این محصول در دو کشور هند و مصر افزایش 6 برابری داشته است.

پس از اعلام ممنوعیت صادرات پیاز در هند تا مارس سال آینده میلادی(تا 11 فروردین سال 1403) قیمت این محصول در امارات متحده عربی تا 6 برابر افزایش یافته است. مسئولین اماراتی می‌گویند به دنبال منابع جایگزین برای خرید این محصول هستند.

آشوک تولسانی، مدیر گروه کالاهای مصرفی شرکت توزیع کننده سریع السفیر گفت؛ که قیمت‌های خرده‌فروشی پیاز در امارات «حداقل شش برابر» افزایش یافته است. بر اساس نظر مقامات اماراتی، ترکیه، ایران و چین جایگزین‌های بالقوه‌ تامین پیاز بازار امارات هستند.

پس از اینکه در هند قیمت پیاز به 70 تا 80 روپیه در هر کیلوگرم افزایش یافت، اداره کل تجارت خارجی هند صادرات پیاز را تا 31 مارس 2024 ممنوع اعلام کرد. هند همچنین صادرکننده عمده پیاز به دیگر کشورهای همسایه در شبه قاره هند و کشورهای حوزه خلیج فارس است که به دلیل ممنوعیت اعمال شده توسط دهلی نو، قیمت ها در این کشورها نیز افزایش یافته است.

کمال واچانی، مدیر عامل گروه آل مایا، گفت که ممنوعیت اعمال شده توسط دولت هند بر روی پیاز باعث شده است امارات به فکر جایگزین کردن محصول کشورهای دیگر به جای هند برای تامین نیاز بازار داخلی و کنترل قیمت باشد. وی گفت امارات کانال های تامین خود را متنوع کرده است و چندین کشور بالقوه را به عنوان منابع جایگزین پیاز شناسایی کرده است.

دولت مصر نیز در اوایل ماه دسامبر سال جاری میلادی برای مقابله با افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار این کشور، صادرات برخی از کالاهای اساسی مانند شکر و برنج را ممنوع کرد. دولت مصر پیاز را نیز به فهرست کالاهای ممنوعه صادرات به خارج اضافه کرد و صادرات آن را تا 30 مارس آینده(فروردین 1403) ممنوع نمود. بر اساس گزارش وب سایت کابینت پرایس مصر، میانگین قیمت هر کیلو پیاز در بازارها 27.92 پوند (0.90 دلار) است که 0.71 درصد افزایش داشته است.

منابع؛

https://riyadhherald.com

https://arabic.rt.com

https://arabic.cnn.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما