معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۹:۵۶ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش 40 درصدی ورود گردشگران خارجی به عمان

تایمز عمان – عمان در 10 ماهه نخست سال 2023 میزبان 3 میلیون 199 هزار گردشگر خارجی بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 41 ممیز 2 دهم درصدی داشته است.

براساس گزارش های منتشره، یک میلیون و 650 هزار از گردشگران خارجی از هتل های 3 تا 5 ستاره در عمان استفاده کرده اند که این رقم با افزایش 28 ممیز 9 دهم درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

همچنین اقامت گردشگران خارجی در عمان 178 میلیون و 328 هزار ریال عمان درآمدزایی برای این کشور به دنبال داشته است.

افزایش 25 درصدی صادرات غیرنفتی عمان به عربستان سعودی

تایمز عمان – وزارت تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان اعلام کرد صادرات غیرنفتی این کشور به عربستان سعودی از ابتدای سال 2023 تا پایان ماه سپتامبر با افزایش 25 ممیز 5 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 774 میلیون ریال عمان رسیده است.

حجم صادرات غیرنفتی عمان به عربستان در ماه سپتامبر به 146 میلیون و 700 هزار ریال رسیده است.

این گزارش می افزاید عمده صادرات غیرنفتی عمان به عربستان شامل محصولات فلزی، ماشین آلات الکترونیکی و محصولات غذایی می‌باشد.

فرودگاه مسقط بهترین فرودگاه جهان

خبرگزاری عمان – فرودگاه بین المللی مسقط به لحاظ استانداردهای عملکرد به عنوان بهترین فرودگاه جهان در سال 2023 لقب گرفته است.

در گزارشی که از سوی شرکت ایرهلپ در خصوص بهترین عملکرد در میان فرودگاه‌های جهان منتشر شد، عملکرد فرودگاه بین المللی مسقط در خصوص رسیدگی به شکایات، جابجایی به موقع مسافران و دیگر استانداردها در بهترین شرایط قرار داشت.

تحقق 68 درصدی اهداف سرمایه گذاری در عمان

تایمز عمان – برنامه ملی سرمایه گذاری عمان (نزدهر) اعلام کرد نرخ تحقق سرمایه گذاری در بخش های غیرنفتی در دوره 5 ساله 2021 لغایت 2025 به 68 ممیز 9 دهم درصد رسیده است.

خالید الشعیبی رئیس نزدهر گفت اکوسیستم جذب سرمایه گذاری در عمان هم اکنون قابلیت رقابت در سطح جهانی را دارد و این کشور در ادامه با اجرای ابتکاراتی به دنبال به حداکثر رساندن نتایج می‌باشد.

توسعه منطقه آزاد فرودگاه مسقط

مسقط دیلی – سازمان مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد عمان (اوپاز) و گروه اسیاد توافقنامه ای به منظور توسعه منطقه آزاد فرودگاه بین المللی مسقط امضا کردند.

براساس این توافق، گروه اسیاد اولین منطقه آزاد با تمرکز بر حمل محموله‌های هوایی را در فرودگاه بین المللی مسقط راه اندازی خواهد کرد.

سرمایه گذاری 88 میلیون دلاری در پارک پلیمر صحار

عمان آبزرور – شرکت صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی اوکیو 9 قرارداد سرمایه گذاری به ارزش 88 میلیون دلار در پارک پلیمر لدائن صحار امضا کرد.

پارک پلیمر صحار که در شهر صنعتی صحار واقع شده است، براساس برنامه چشم انداز 2040 به عنوان‌هاب تولید محصولات پلاستیکی در عمان خواهد بود.

توافق ابراج انرژی با توتال انرژی برای حفر چاه‌های نفتی در عمان

خبرگزاری عمان – شرکت خدمات ابراج انرژی، مهمترین شرکت ارائه خدمات چاه‌های نفت و گاز در عمان توافق همکاری با شرکت توتال انرژی برای ارائه خدمات حفر چاه‌های نفت و گاز در بلوک 12 عمان امضا کرده است.

براساس این توافق، شرکت توتال انرژی با ارائه عملیات حفر چاه، وارد بازار نفت عمان خواهد شد.

کاهش درآمدهای دولت عمان

خبرگزاری عمان – وزارت دارائی عمان اعلام کرد مجموع درآمدهای این کشور تا پایان اکتبر 2023 با کاهش 17 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 9 میلیارد و 800 میلیون ریال رسیده است.

مجموع درآمدهای عمان در مدت مشابه در سال گذشته 11 میلیارد و 862 میلیون ریال بوده است.

براساس اعلام وزارت دارایی عمان، درآمدهای نفت و گاز این کشور در این مدت به ترتیب با کاهش 12 و 43 درصدی همراه بوده است.

آغاز بکار نمایشگاه هیدروژن سبز با امضای چند توافق

عمان آبزرور – نمایشگاه و همایش هیدروژن سبز از روز سه شنبه 21 آذر در مرکز نمایشگاه‌های مسقط آغاز بکار کرد و در این نمایشگاه، عمان چندین توافق همکاری با شرکت های خارجی امضا کرد که از جمله توافق های امضا شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عمان با شرکت انرژی دوم ایتالیا توافقی برای حل مشکل نگهداری انرژی‌های سبز امضا کرد. همچنین شرکت هیدروژن عمان موسوم به هیدروم توافقی با گروه اسیاد برای راه اندازی زیرساخت های لجستیک هیدروژن سبز امضا کرده است.

دیگر توافق میان هیدروم و سازمان سرمایه گذاری عمان و شرکت انرژی زیمنس به منظور مطالعه توسعه و ساخت تاسیسات ساخت الکترولیز امضا شد.

نمایشگاه هیدروژن سبز عمان با حضور 40 شرکت داخلی و بین المللی به مدت سه روز در مسقط برپا می‌باشد.

همکاری بانک عمانی برای تامین سرمایه پروژه‌های سبز

تایمز عمان - عمان عرب بانک و شرکت سرمایه گذاری فرست کربن یادداشت تفاهمی‌به منظور تسریع توسعه فناوری‌های نوین برای تولید انرژی‌های سبز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا امضا کردند.

براساس این توافق، عمان عرب بانک سرمایه مورد نیاز پروژه‌های مورد تایید شرکت سرمایه گذاری فرست کربن در جهت توسعه انرژی‌های سبز مانند هیدروژن، آمونیاک و سوخت های بیو را تامین خواهد کرد.

برگزاری دومین انجمن هیدروژن سبز میان عمان و کره جنوبی

مسقط دیلی – دومین انجمن هیدروژن سبز میان عمان و کره جنوبی با هدف توسعه و تقویت ظرفیت ها و همکاری‌های فی مابین در مسقط برگزار شد.

در این انجمن که در حاشیه برگزاری نشست هیدوژن سبز در مسقط و به میزبانی سفارت کره جنوبی برگزار شد، تعدادی از مقامات ارشد وزارت انرژی و معادن عمان، شرکت هیدروژن عمان موسوم به هیدروم، شرکت تحقیقات انرژی کره جنوبی و نمایندگانی از شرکت های برجسته عمانی و کره ای در زمینه تولید انرژی‌های سبز حضور داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما